Afgelopen vrijdag een dagje vrij genomen om de helix toch klaar te maken voor Rail, voor die tijd nog op wintersport en voor werk naar dubai dus dan zijn er nog maar weinig clubavonden over om het af te maken.
Gelukkig heeft Michel me geholpen die dag met het aanleggen van de nieuwe aansluiting in de keerlus van het dorp, met twee extra wissels om te kunnen aftakken naar de helix. In koploper kun je dan aangeven om een trein niet over de helix te laten gaan, bv bij hele lange goederen treinen, dat hebben we zo ook al voor de fly-over ingesteld.
Daarnaast was ik druk met de beschermranden van de etages en de verlichting onder iedere etage. Dit kost toch meer tijd dan gedacht, met tot gevolg dat het afmaken van de helix voor Rail niet realistisch is. Daarom ben ik tot de volgende oplossing gekomen namelijk; na de tweede etage al afronden en de lus installeren om weer terug naar beneden te rijden. Dat is die vrijdag nog geluk, alleen de draadjes nog aansluiten en testen. Na Rail gaat de bovenste laag er dan weer af en ga ik verder met meer etages bouwen. Op Eurospoor hoop ik dan de volledige hoogte af te hebben.
De versie die we dan op Rail gaan tonen is slechts 2 etages, maar heeft vanwege de afmetingen toch 8 blokken over 18m spoor. Dus het doel van de keerlus om een andere trein uit de tunnel te laten komen dan er in gaat en minder stilstaande treinen op de hoofdbaan, kan als nog gerealiseerd worden, echter is de hoeveelheid treinen wat beperkt. Dit komt dan later. Ik denk dat we er zo al heel veel plezier van gaan hebben.
Vanavond gaat de keerlus even op zijn kant om daar de draden en wisselsturing aan te sluiten en kunnen we hopelijk de laatste blokken van de helix aansluiten op de blokkaarten.
Hieronder de foto's
Plaatjes plakken
In het begin deed ik dit met lijmklemmen en kon ik pas na droog tijd door, inmiddels ben ik er achter dat het lijm en de nietmachine veel sneller gaat.
Nieuwe aansluiting onder het dorp:
Ook de rails nieten we vast, in het schaduw gedeelte.
Doorgang gezaagd in de module voor de verbinding met de helix. Messing overgang voor de stevigheid. (nog te onderbreken)
De eerste etage in aanbouw, meteen led strips er onder en een zwart bescherm profiel voor ontspoorde wagons.
De keerlus op de bovenste etage, al in de zwarte lak. (quick and dirty methode met de spuitbus, daarna schuurpapiertje over de rails)
Aan de resterende draad eind ze je hoeveel werk er nog is voor na de beurs.
De onderdoorgang heeft ook een mooi bescherm randje gekregen, niet alleen voor bescherming maar ook voor de afwerking is dit een stuk mooier gezicht.
De bovenste laag moet nog een bescherm rand krijgen.