[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door martindomburg »

Best mee eens alleen 4 melders zijn overbodig als je itrain gebruikt. Dat is zo uitgevoerd omdat het technisch betert uitkwam en zodat de TM44 te combineren is met tmh. Maar in itrain heb je aan 2 melders genoeg. Gebruik je koploper dan heen je nog een ongedetecteerd midden sectie nodig.

TTL communicatie is ondertussen al achterhaald en is alleen toepasbaar als de modules binnen 1 Meter van elkaar bevinden. Rs485 heeft inmiddels de voorkeur omdat het stabieler en beter is.

Een sub-d word bijgeleverd bij de CD16. Je kunt ervoor kiezen om een dockingstation te gebruiken.

1 tm44 kost 115,- dus dat is 230,- voor 8 blokken. En tm-h met cd16 kost samen 198,-

De tm44 is en goed apparaat en scheelt veel solderen en het aanleg van verschillende voedingen. Financieel is het voordelig als je onder de 16 blokken blijft.

Daarom moet je een overweging maken of je voor financiële voordeel gaat of montagetijd.

Groetjes

RFabriek

Bericht door RFabriek »

Ik gaf in mij antwoord ook toe dat een TM44 beter is al je gaat kijken naar wat het meest handig is en dat je niet veel bespaard met kant en klare CD16's en TM-H's.

Maar je geeft onvolledig advies als je zegt dat je met een 1 CD16 en 1 TM-H een TM44 volledig kan vervangen. Dat je het ook zo kan instellen in de software doet daar niets aan af. Weglaten van detecties is alleen maar onstaan uit een kosten overweging.

Daarnaast nog het feit dat Piccommit alleen TTL versies van de TM-H levert. Voor een RS485 versie moet je er dus een upgrade kit bij kopen. Anders mogen ze nodig hun website updaten.
Als een verkoper mij dit advies zou geven word ik geconfronteerd worden met extra kosten of een systeem hebben dat niet werkt zoals verwacht. Dat is niet gunstig voor het vertrouwen.

Bij Piccomit kom ik trouwens op:
TM-H 128,--
CD16 66,50
RS485 7,75
Totaal 202,25

Maar los van dit ging het hier om een kosten vraag. Bij Dinamo bespaar je het meest door zoveel mogelijk zelf te doen. Anders zou je zelfs naar een ander systeem kunnen kijken als je niet veel blokken hebt.
Laatst gewijzigd door RFabriek op 25 jan 2014 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Ben ik het ook wel mee eens. We hebben het ovet hetzelfde alleen met een andere kijk erop.

Oorspronkelijk ging het me met Om opmerking van alwin om zoveel blokken te gebruiken voor de helix wat mijns inziens overbodig is.

Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 25 jan 2014 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

RFabriek

Bericht door RFabriek »

Maar om ook eens een inhoudelijke opmerking te geven of de module..

Hij wordt erg mooi en ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Er komen zeker dingen langs waar ik weer van leer.

Ik vind het ook erg leuk om te zien dat je samen zo met de hobby bezig kan zijn. Eigenlijk verbaasd het me soms hoe weinig vrouwen er interesse in hebben. Terwijl ze er wel bekend om staan om iets zelf te knutselen/freubelen. Vrouwenbladen vol met bewijs. De scenery van een modelspoorbaan moet dan toch redelijk aantrekkelijk zijn lijkt mij. Zeker als ik kijk naar de populaire kerstdorpjes. Er is alleen een sterk technisch aspect aan de rest van de modelbaan. Maar daar heb je de mannen weer voor. ;)

Nu ik er zo weer over nadenk vind mijn moeder het ook wel weer leuk om al dat model spul te zien. Vroeger (30 jaar geleden) is ze ook samen met mijn vader bezig geweest aan een modelspoorbaan. Ik heb zelfs nog bovenleidings portalen die door haar gemaakt zijn. Dat is pure nostalgie.

Ik heb nu alleen twee katten die eerder iets afbreken dan helpen met opbouwen. :D
Maar wie weet om ik nog iemand tegen zoals Vera. Dat scheelt ook weer in het verantwoorden van de kosten. :P

gr
Renzo

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@ Renzo. Heel herkenbaar verhaal. Hoewel mijn moeder zoiets had van: leuk dat knutselen, maar de treinbaan is iets van jullie (mijn broertjes en mijzelf). Ze knutselt hele dagen kerstkaarten en -spulletjes... Maar hielp bij de baan thuis ook weleens mee.

Met Vera heb ik het erg getroffen. De treinbaan was zeker in het begin van onze relatie prominent aanwezig omdat ik in de WW zat. Ik moest wat te doen hebben! Toen gaf ze er nog niet veel om, nu we een module aan het bouwen zijn van het station waar zij dagelijks in de 1:1 wereld gebruik van maakt, wil ze erg graag helpen. Haar knutselskills en zeker schilderskills liggen hoger dan die van mij. én het levert quality time op in de relatie! Dus ik ben erg gelukkig met de situatie!

Nu duik ik weer achter m'n module om e.e.a te solderen en vast te zetten. Foto's volgen wellicht later vandaag!

Groet,

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Goed... Na 12u lang bijna onafgebroken aan het passen, meten, solderen etc. geweest te zijn, eindelijk succes!!! Analoog worden alle verschillende opstelsporen en de hoofdsporen, als ook alle wissels bereden op de schaduwstation bak. Uiteraard is DINAMO nog niet binnen, dus qua blokdetectie etc. is nog niets aangesloten.
Filmpjes willen niet lukken op m'n telefoon en aangezien ik om 3u 's nachts niet Vera ga vragen me daarmee te helpen, moeten jullie het met een paar foto's doen. :P

Groet,

Hoontje

Afbeelding

Losse draadjes met links en rechts de 'printplaat methode' van Paul_DMV

Afbeelding

De opstelsporen zitten allen rechtstreeks aangesloten op de ringleiding. De Hoofdsporen zijn indirect aangesloten door plaatsgebrek voor een ringleiding van VD-draad. Ik was bang dat omdat deze dan parallel tegen de terugmelddraden aanligt, er een grotere storingsgevoeligheid zou zijn...

Afbeelding

Het overzicht. Morgen even ringbanden bijhalen! Boven liggen alle terugmeld-draden van de stopsecties, onder zie je de VD-draad van de ringleiding. Door het midden loopt nog een VD-draad (V0) voor de 24V aansluiting van de MINITRIX-wissels. Morgen ga ik plankjes maken met stekkergaten. M.b.v. laagspanning stekkers van CONRAD worden de verbindingen gemaakt tussen de modules.

Detlev

Bericht door Detlev »

martindomburg schreef: Wat detlev zei over gelijke kosten tussen tmh/cd16 is niet juist. 2 TM44 printen zijn 30,- duurder. Al heb je dan wel 2 voedingsbronnen nodig ipv 1. http://Www.picommit.nl
Hé Martin,

Ik zei specifiek: "Ongeveer". Ik had het niet nagerekend, maar op dat bedrag vind ik het nou ook weer niet zo significant uitmaken. Er zijn betere redenen om voor TM/H te kiezen (extra melder ingangen en zo). En jij bent zelf degene die mij er op gewezen had ;)

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Ik begrijp nu even niet helemaal hoe je de boel gaat aansturen.

Je hebt het over DINAMO, maar heb je je al ingelezen in de beschikbare handleidingen van TM44 of CD16
Dinamo is een blokgestuurd systeem wat inhoud dat je de blokken stuk voor stuk aanstuurt.
Ieder blok krijgt dus zijn + en - en detectiepunten rechtstreeks op een uitgang van de TM44 danwel CD16

Voor je begint met het aansluiten van de wissels zou ik de handleiding van de PM32 we bijpakken
Op deze manier gaat het niet werken.

Groeten,
Patrick

RFabriek

Bericht door RFabriek »

Voor wie het interesseerd. Ik ben naar aanleiding van hier in het topic "starten met Dinamo" een overzicht aan het plaatsen van de kosten van bepaalde modules. Ik was zelf ook wel nieuwsgierig.

Door zelf in te kopen scheelt het me bijna 50 euro ivm een kant en klare TM-H. Gewoon bij Conrad en dus voor iedereen bereikbaar. Helaas hebben ze 2 onderelen niet maar zijn wel makkelijk te verkrijgen bij Piccommit.

gr
Renzo

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@ Patrick, (waar mijn respons is gebleven mag joost weten?) Je hebt helemaal gelijk. Ik ben niet duidelijk geweest. Alle blokjes heb ik aangegeven m.b.v. printplaten. Omdat DINAMO nog steeds niet aangeschaft is (te weinig geld, iemand 1000,- euro over? :mrgreen: ) is e.e.a. nu aan een 'analoog' systeem gehangen. Zo kunnen mijn treinen toch rijden én heb ik een backup als DINAMO niet werkt straks in Lochem '14. Hopelijk werkt het naast elkaar, anders is het in elk geval extra ervaring met solderen!

@ RFabriek dank voor het andere topic. Overigens heb ik 0 ervaring met het solderen van printplaten... Dus daar waag ik mij niet aan...

Groetjes,

Hoontje

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Oke
Maar wellicht is het dan een idee om je vast te verdiepen in hoe je het wel aan moet slutien en op een centraal punt een stekkeraansluting te maken met de nodige doorverbindingen.

Dat scheelt je tzt heel wat aanpassingen.

Groeten,
Patrick

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Alwin ,
als je nog van die 25 polige stekkers nodig heb ik heb er nog wat liggen . ;)

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

pp4trains schreef:Oke
Maar wellicht is het dan een idee om je vast te verdiepen in hoe je het wel aan moet slutien en op een centraal punt een stekkeraansluting te maken met de nodige doorverbindingen.

Dat scheelt je tzt heel wat aanpassingen.

Groeten,
Patrick
Jup, daar ben ik nu mee bezig dus. thanks voor het meedenken! 8-)

@ Krab,

heb er zelf 6 liggen. Daar zou het nu mee moeten lukken. Als het niet genoeg is zal ik je een PB sturen!

Groet,

Alwin

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Oke dan nog even de toevoeging:
Tzt heb je dan niks aan die ringleiding voor de blokken. En is het m.i. handiger nu alvast de draden te trekken naar zo'n centraal punt.

En ook voor de wissels, als je die uit een PM32 gaat aansturen, krijgen slechts een aantal wissels dezelfde terugleiding via de witte (minitrix) leiding.

Succes ermee, en ja ik heb ook moeten leren solderen. :lol:

Just my two cents...

Groeten,
Patrick

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@ Pp4trains. thanks. dat waardeer ik. Van de PM32 had ik gelezen inderdaad, niet alle wissels zitten aan dezelfde draad. ook zie je op de laatste foto rechtsonder de blauwe draden gebundeld. Daar in de buurt hangen nu ook alle gele + rode blokdraden voor de TM44.
Wellicht haal ik de ringleiding nog weg, maar voor nu is het wel leuk om m'n treinen weer eens te zien rijden.

Groet,

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoi allemaal,

Vandaag en gisteren weer lekker scenery geknutseld ter afwisseling. Werd helemaal gek van de draden...

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende schuttingen geplaatst en begonnen met de aanleg van de tuin...

Afbeelding

Langs het spoor staat zo'n afzichtelijke beton (?) schutting. Vannacht heeft helaas de Preiser-hangjeugd lucht gekregen van de mooie schutting bij het spoor en raad het eens? Juist ze konden het niet weerstaan er hun 'handtekening' op te zetten...

Afbeelding

Afbeelding

Zicht v.a. het perron op de schutting. De jeugd is ook hier bezig geweest...

De groenstrook langs het wachtspoor is helemaal klaar. Helaas kom ik nog een klein stukje schutting tekort langs het spoor om dit ook af te ronden. Eerst doorsparen voor DINAMO en rails alvorens weer investeringen in de scenery te doen!

Ik ga weer even verder knutselen!

Groetjes,

Hoontje

ZThijs1

Bericht door ZThijs1 »

Hey Hoontje,

Die schutting is goed gelukt. Leuk, dat felle gravity met verwilderd groen, en ook heel herkenbaar!

Groet, Thijs

grt,
Thijs

Am Waldrand

Krab

Bericht door Krab »

Zoo dat heb je goed gedaan Alwin is of ik de werkelijkheid zie :mrgreen: langs het spoor.

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Rik
Contacteer:

Bericht door Rik »

Mooi Alwin, je hebt je lekker uitgeleefd zie ik :mrgreen:

Je kunt zien dat je scenery werk steeds beter wordt!
Heb je ook een overzichtplaatje van hoe het er nu uitziet?

gr Rik

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@ Rik, dank je. Bijgevoegd een paar overzichten en detailopnames van deze modulebak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Hoontje

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

mooie overzicht foto's Alwin
ziet er allemaal goed uit

Gr Andy

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Gaat lekker Alwin en Vera 8-)
Schutting knalt lekker

Ik weet dat je nog volop bezig bent
Maar er viel mij wat op vanuit de tijd dat ik bij NS ticketing was gedetacheerd :D
Je ET2006 betaal automaten staan on de open lucht, dat vinden ze niet leuk in het eggie :o
(touchscreens kunnen niet tegen de regen)
Zou in jou tijdperk eigenlijk een B8060 moeten zijn, maar een kniesoor die daar op let :ugeek: :mrgreen: ;)

Heb je nog plannen om er een dakje of abri omheen zetten?

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@ Andy dank u!

@ AD_M Qua kaartautomaten heb je helemaal gelijk! De gekozen kaartautomaten gaan waarschijnlijk verdwijnen. Dit zijn 3D geprinte modellen als 'proef' van diegene die voor mijn andere module verschillende producten heeft gemaakt.
Persoonlijk vind ik ze niet passen bij de rest. :roll: De automaten van Henk's modelbouw zijn wel geschikt denk ik. Uiteraard komt er nog een abri-achtig ding omheen. Wordt wel een hele mix 1991 tot heden, maar het misstaat niet...

Voor de overweg weet ik nog niet wat ik wil; in de jaren '90 stonden er van die rood-wit gestreepte palen met een bel erop en losse slagbomen. Maar nu is't een geintegreerd systeem van 1 paal met bel + slagboom... Ik weet 't nog niet wat ik ga doen...
Evenals de hekken rondom het perron. Dat waren betonnenpalen met een horizontale, ijzeren paal. Nu zijn het hekwerken...

Maar goed, moet toch sparen voor rails en DINAMO, dus kan er nog lang over denken!

Groet,

Hoontje

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoontje schreef:De automaten van Henk's modelbouw zijn wel geschikt denk ik
Groet,
Hoontje
Dat is goed nieuws om te lezen Hoontje, is deze man nog actief met spulletje?
De site die ik van hem ken is al lange tijd statisch (als ik Henk's modelbouw in Goegel gooi)
Hij heeft hele mooie spulletjes, zou graag contact hebben als deze nog actief is

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Doolemeister

Bericht door Doolemeister »

Beste Hoontje,

Dat ziet er geweldig uit!
Vraagje, heb je de portalen gekocht of zelf gemaak1?

Groet,

Arjan

Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Plaats reactie