Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

René
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 okt 2010 20:08
Locatie: Almere

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door René »

Goeie rots! Goeie uitleg.


Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Overdijk »

Kijk dan, daar zijn de rotsen!! :D

Dat geduld toch ook van mij, daar heb ik zo weinig van, af en toe.

Nice job, Jeroen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Nog geen update.
Duurt wel lang deze keer :mrgreen: .

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

De beitel erin, hoppa.

Hij is lekker druk. Laat hem ff lekker doorhakken

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Dank voor de schöne comments, people. Fijn dat jullie er nog een beetje vertrouwen in wilden houden.

Het is gruwelijk veel werk, maar ik vind het wel weer een leuk klusje. Af en toe even niks doen en dan kijken en dan weer verder is voor mij ook de manier om het aan te pakken. Je ziet dan weer andere lijnen etc. etc.

Even kijken, ik heb iets van 10 foto's, ook tussendoor gemaakt. Mijn Sony is ook half-wit nu. Prachtig gezicht :roll: .

Van het gaas wordt inderdaad een soort betongaas gemaakt als ondergrond (de Rotband met keukenpapier heb ik er alweer afgesloopt, dat werkte niet lekker)

Afbeelding

Dan kun je er bijvoorbeeld van die schuimblokken op plaatsen. Gewoon met wat gips min of meer vast jassen....

Afbeelding

Royaal gips erover. Je wilt immers rotsen gaan uithakken. Ja, je verspilt een hoop, maar trust me: het is de moeite.

Afbeelding

Daarna kun je lekker gaan hakken. Eerst met de grove beitel, en dan steeds fijner. Bij het deel dat ik gisteren heb uitgehakt ben ik vandaag ook verder gegaan (terwijl die nieuwe gipstjak een beetje lag te drogen). Daarvoor gebruik ik dus fijner gereedschap, tot en met een naald aan toe.....

Afbeelding

En met dat mesje dus weer 'stemmen'. Verticaal en horizontaal.

Afbeelding

Afbeelding

En nog fijner......ja jongens, dit duurt echt even hoor!

Afbeelding

En dit is dan zo'n beetje wat je krijgt na uren en uren hakken en breken en hoe het ook allemaal heet.....

Afbeelding

Afbeelding

Nogmaals: ik tracht wederom een foto te maken incl. trein of wat dan ook. Dat is vaak 's avonds en dat valt niet mee met fotograferen......

Heppie nau? :mrgreen:


J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Wim »

Dit is even prachtig om te zien ontstaan................. geen woorden voor!

:)



Erik_B
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jun 2014 14:35
Locatie: Veenendaal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Erik_B »

Inderdaad, erg mooi! Succes verder!


Groet,
Erik

Website | Twitter | Flickr
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Kan je dat niet beter buiten doen? Of wil het weer niet meewerken?

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door spoor65 »

Yes,

Dit is weer super hoor, gewoon schitterend om te zien, en meteen een prachtig voorbeeld voor velen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

En natuuuurlijk zijn de foto's met rollende shizzle niet gelukt. Wél zijn wat foto's gelukt van het momentje dat het spaarzame zonnetje op dit stuk van de module gericht stond in de kamer.

@RObert: nee, vandaag was het niet het moment om de boel naar buiten te slepen. Het weer was prachtig, maar ik heb hier helaas nog meer te doen dan enkel modelbouwen. Sterker nog, er ging toch een hoop werk zitten in het opruimende werk. De deal was 'ik krijg de schuur-zij het huis', maar als ik dus nieuw te bouwen modelbouwrommel naar het huis neem.........U snapt 'em. Ik zit wel vurig te wachten op wat mooi weer, want B. am Rhein zet je zo buiten. Dat gaat wat fijne bouwtijd opleveren, en ik verwacht ook mooie foto's.

Op de 'rivier' staat nu de laptop waar ik op zit te typen, en ik bijna -bijna!- trots kijk naar rechts, naar mijn rots-bouwwerk. De treinen rijden er ongestoord langs en onderdoor. Voor die lokjes maakt het niet uit of je een rondje maakt op een stuk MDF of 25 keer moet stofzuigen omdat jíj zonodig een berg moest maken naast 'hun' rails. Het effect gaan we zien. Voor nu enkel wat sfeerfoto's van een gipsberg in wording.

Afbeelding

Zojuist gemaakt; de ruwe rotswand, met op de ondergrond de spoorlijn. Voorr een opvangnet -net zoals in het echt- heb ik al een mooi idee.

Afbeelding

De burcht vond ik al een mooi model, kwam er op Boppard al lekker uit, maar dit wordt beter. En dat mag ook wel, jaren later.

Afbeelding

En vanonder. Het staat nog een beetje stom, met zo'n witte kalkgroeve als het ware. Maar het wordt wel iets. Die positie had ik al in gedachten daar, en zeker nu de top van de berg net zo hoog is als ik lang ben........wordt het wel een echt Rheintal. Jullie wisten het al......de treinen boeien mij minder, wel de scenery. En dús het totaalplaatje. Goed, ik fantaseerd. Eerst FF verder klooien.

Afbeelding

Jojoooo!

J.


Afbeelding

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door mdedeugd »

hallo Jeroen.

Super mooi bezig, in een woord klasse ;)
Hoe onze Jeroen het allemaal in weet te in te passen.
Klinkt raar maar is echt waar :mrgreen:
Als je het project lang genoeg buiten zet, hoef je aan groen niet zo veel te doen. ;)
Zon, regen, warmte = veel heel veel gratis groen [0nkruid]
Ziet er toppie uit.

He dat rijmt :lol:

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Wim »

Wat een monniken werk Jeroen maar wel echt mooi en gedetailleerd!


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

[quote'ik krijg de schuur-zij het huis][/quote]
Past B am R wel in de schuur met die hoogte?

Mooi man! Ziet er heel realistisch met die hoge berg.
Je zal er wel weer heel wit hebben uitgezien, maar het is wel de moeite waard, knap hakwerk.
Dit is toch wel een van de leukste klussen, Beetje hakken, op je gemakkie kijken en weer hakken en krassen.


gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Ron schreef:Past B am R wel in de schuur met die hoogte?
Die schuur heeft een begane grond en een zolder. er moet hooguit een stuk uit de tussenvloer gezaagd worden ;)

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Robert_N-Nm schreef:
Ron schreef:Past B am R wel in de schuur met die hoogte?
Die schuur heeft een begane grond en een zolder. er moet hooguit een stuk uit de tussenvloer gezaagd worden ;)

Robert
Goed idee, kan er vanaf de zolder foto's gemaakt worden. :mrgreen:

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door wim lagerwaard »

Hallo Jeroen

vraagje heb je soms ook op de academie voor beeldhouwkunst gezeten zet er heel stoer uit hoor super.


gr Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Dank voor de ganz tolle commentaren maar weer.

@wim,

Nee, geen beeldhouwschool. Nergens voor nodig ook. Een dikke laag gips, beitels voor €7,00 van de Lidl (waar je ook houtwerk mee kunt beitelen, zo vlijmscherp; zoals het hoort dus) en nog wat ander klein hak- en breekgereedschap en rammen maar. Oja, een stofzuiger is ook wel handig. 8-)

@all,

Weer terug in 't land, dus er gaat dit weekend nog wel wat gebeuren aan 't heuveltje. Na de verplichte items vandaag ga ik eens op jacht hier in huis, of in de woonplaats naar geschikte verf. Jammer is dat ik het bouwwerk niet buiten kan zetten want het weer is me te risicovol. Dus foto's daarvan houden jullie nog tegoed. Anyhoerrrr, dan is het wel weer completer moet je maar denken.

Okay, foto's volgen vast nog wel!

J.


Afbeelding

henri m
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 nov 2013 19:11

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door henri m »

Jeroen,

Jij bent echt een vakman.

misschien een domme vraag, maar hoe dik maak je de gipslaag?

Henri
Laatst gewijzigd door henri m op 29 jun 2014 07:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ehhh....ja, beetje op gevoel dik eigenlijk. Kijk, als je een weide of stukkie gras of weetikveel wil bouwen en je neemt gips als ondergrond dan hoeft het slechts een paar millimeter dik te zijn. Wil je rotsen enzo, dan toch wel 1-2 (3?) cm op sommige plaatsen. Wil je meer reliëf, dan zou ik er wat bouwschuim tussen doen als ondergrond. Anders kost het veel gips waardoor ook nog eens het gewicht toeneemt. En gips kost geld, bouwschuim is vaak afval.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Okay, gister ben ik uiteindelijk toch wel toegekomen aan een beetje verder klussen. Eerst heb ik de rots wederom verder voorzien van details in reliëf. Er waren wat stukjes die ik, na het zien van een voorbeeldfoto, toch wat anders wilde hebben. Meer echte krassen en groeven. Het was hier en daar nog een beetje plat op mijn rotsvlak. Dus wederom met een beitel aan de gang. Waarom een beitel en geen mes? Gips is nu keihard natuurlijk, en zo'n beitel is naast scherp (oppassen dus!) voorzien van een lekker handvat. Kun je lekker lomp doen dus.

Daar heb ik natuurlijk geen foto van gemaakt. Ook niet echt van het voorstrijken met....ja, voorstrijk. Dat geloven jullie wel, dacht ik zo. Van de eerste verflaag séc heb ik ook geen foto gemaakt, want dat ben ik vergeten. Wel heb ik wat foto's toen ik met de 2e laag begon en ik bedacht dat ik dus een stap had gemist. Die staan hieronder.

Afbeelding

Wat moet je dus doen? Eerst een vrij dekkende basislaag. Ik heb gekozen voor gewoon grijs. En die moet ook echt even goed droog worden.

Je ziet dus links, op dat kale gedeelte (niet rots dus) welke kleur dat was. Rechts zie je de 2e, okergele, laag al.

Afbeelding

Als de eerste laag droog is begin je met tunen van kleuren. Nu wordt het echt leuk. Met verdunde verf, in mijn geval okergeel en gewapend met kwast én een spons ga je je bergwand te lijf. Die spons is erg belangrijk, want wat je erop smeert, veeg je eigenlijk weer min of meer weg. Daar is geen eenduidig recept voor. Gewoon proberen en lekker klooien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een plaatje van verder af...... foto's zijn niet best, maar ja. Het was lastig fotograferen zo met het licht en één hand vrij, dus standje 'automatic' :mrgreen: .

Afbeelding

Afbeelding

Mooi zo, dan gaan we weer verder met de derde laag. Een beetje roestbruin/rood in mijn geval. Kijk zelf wat je mooi vindt, en kijk goed naar het voorbeeld. Volgens mij heeft het Rijndal veel leisteen. Dat is dus grijs met allerlei accenten erin; althans, dat is wat ik zie.

Afbeelding

Ook niet te aanwezig alles, meteen met die spons erover.

Afbeelding

Met de spons wordt het gewoon subtieler. Daar kun je ook een beetje mee tamponeren, ook een grappig effect. Wel af en toe uitspoelen dat ding.

Afbeelding

Weer een tussenstand-plaatje....

Afbeelding

Helaas zijn veel foto's mislukt. Hierna ga je namelijk nog een donkerder tint toepassen, beetje aarde-kleur. Als finishing touch, en daar ga ik straks mee verder, maak je de diepste spleten nog extra zwart met een klein penseeltje. Dit is echt monnikenwerk. Gister al een klein beetje gedaan....pfff..... Als dat klaar is beetje drybrushen met wit om de highlights eruit te halen.

Afbeelding

Ennn....dan is er nog genoeg te doen. Meer rotsen maken, voorstrijken, schilderen, groenen......

Afbeelding

Deze foto's heb ik zojuist gemaakt. Ook niet echt al te best, maar ik heb nog meer te doen vandaag. Mooie foto's volgen nog straks.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En door!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Overigens ben ik wat rigoreuzer dan verwacht met het drybrushen. Ik maak de boel toch wat lichter. Het is een heel karwei met zoveel kleurschakeringen, maar het is wel leuk. Wordt vervolgd dus!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4084
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ad_M »

Jeroen,

Is de boel nu grijs of bruin?
Ik meen aan dat je geen twee (basis hoofd) kleuren op je berg gaat smeren op dezelfde module?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hi Ad,

Neenee, maar de boel wordt totaal wat grijzer, en de bruintinten komen er dan hier en daar doorheen. Ik maak straks foto's, dan snap je wat ik bedoel. Er komen namelijk ook donkerder stukken bij, bijna zwart. Iets dergelijks zie je op de Loreley-rots, die bij mij een beetje als voorbeeld dient. Straks met groen erbij wordt het plaatje compleet.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4084
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ad_M »

Nou.., vol verwachting klopt ons hart :lol:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Prima bezig weer.
Dit is toch een van de leukste dingen van het modelbouwen.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Plaats reactie