Nu een paar foto's van een winter lang bouwen.
Als fieldlab organiseer ik voor kleine groepen dezer dagen rondleidingen over mijn baan.
Als iedereen negatief is getest, zijn handen onder de waterkolom heeft gedesinfecteerd en zijn mondkapje op heeft, kunnen we van start gaan.
Ik kon de lockdown van het afgelopen jaar goed besteden. Geen betere en veiliger plek om besmetting te voorkomen dan de treinenzolder.
Naast de Corona tunnel ben ik ook begonnen aan de "bekleding" van de helix. Die moet grotendeels aan het zicht worden onttrokken door rotswanden en keermuren. Dus lekker aan de slag met XPS en de draadsnijder.
Het begint met de muren tussen het eilandstation Maxwitz en de helix:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51106076250_8edb0a3e10_k.jpg)
Achter de muur met de drie bogen komt een gewelf, dat als goederen overslag van Gbf Maxwitz dienst doet. Door de linker en rechter poort kunnen wagens goederen aan- en afvoeren. De poorten worden met houten deuren afgesloten.
Het lijkt heel wat, maar van de zijkant is het maar een ielig bouwwerkje van dunne plaatjes, horregaas, dunne schoonmaakdoekjes en een frame uit stukken XPS:
Bovenop het portaal komt een klein stationsgebouw en naast en voor het portaal komen trappen van XPS.
Ik had bij het snijden het stuk XPS te abrupt bewogen, waardoor er een gleuf ontstond. Maar daar paste dan weer mooi een hemelwaterafvoer in, want door een ontwerpfout liep er water achter de muur, die daardoor "doorsloeg".
Aan Bhf Maxwitz is nog niet veel gedaan. Een desolate boel dus, maar wel met veel materieel uit verschillende tijdperken:
Mijn V221 van Piko met geluid (wat een prachtig model) trekt een stam Umbaurijtuigen, een bedaagde S 3/6 uit het museum neemt wat oude, Beierse rijtuigen op sleeptouw en de D20 komt nog langs met oude kolenbakken.
Vanaf het terrein van de nog te bouwen gasfabriek kijken we neer op Bhf Maxwitz:
En aan het andere uiteinde van het gasfabriekterrein kijken we uit over de sporen die naar Thysfeld-Tief lopen, vanaf het portaal van de Coronatunnel die onlangs nog zo feestelijk werd geopend:
Vanaf de inrijsporen van Thysfeld-Tief kijken we langs de volkstuinen naar de Coronatunnel:
Kijken we dan naar links, tussen de tuinhuisjes door, dan zien we in de verte (sic) Het portaal van Bhf Maxwitz weer liggen:
Het evenement is hiermee beëindigd. Mondkapjes mogen weer af.
Ben