Pagina 16 van 38

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: laatste schaduwlaag

Geplaatst: 08 jul 2017 08:41
door Ronaldp
Zie dat je servo's aan de onderkant gemonteerd hebt.
Heb je ook een foto hoe je het aan de bovenkant hebt gedaan?
Hoe ver steken de verenstaal aan de bovenkant uit?


mvg ronald

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: laatste schaduwlaag

Geplaatst: 08 jul 2017 20:37
door martindomburg
nspoorkees schreef:Hoe verleng jij je servokabels?
Met deze Servo verlengkabels

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: laatste schaduwlaag

Geplaatst: 08 jul 2017 20:39
door martindomburg
Ronaldp schreef:Zie dat je servo's aan de onderkant gemonteerd hebt.
Heb je ook een foto hoe je het aan de bovenkant hebt gedaan?
Hoe ver steken de verenstaal aan de bovenkant uit?


mvg ronald
AfbeeldingIMG_20170708_103840 by Martin Domburg, on Flickr

Blader even de eerste deel van dit draadje door, zie je exact hoe alles is aangelegd.

Verenstaal steekt minimaal door de sleper heen. uitsteken is zinloos :)

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: laatste schaduwlaag

Geplaatst: 08 jul 2017 20:50
door BenQ
Kees,
Verlengen van de servokabel kan je met een verlengkabel doen.
Je kan ook de servokabel door midden knippen en daartussen draadjes solderen, de soldeerlas met krimpkous isoleren.
Eventueel als je 3 losse draadjes gebruikt om de 10 cm een krimpkousje aanbrengen.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: laatste schaduwlaag

Geplaatst: 08 jul 2017 23:02
door martindomburg
BenQ schreef:Kees,
Verlengen van de servokabel kan je met een verlengkabel doen.
Je kan ook de servokabel door midden knippen en daartussen draadjes solderen, de soldeerlas met krimpkous isoleren.
Eventueel als je 3 losse draadjes gebruikt om de 10 cm een krimpkousje aanbrengen.
Ik gebruik wel eens UTP kabel hiervoor.
belangrijk is dat de verlengde aders bij elkander blijven en niet los liggen van elkaar. Dan fungeert dat als een soort antenne. Door die drie aders te twisten voorkom je dat.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them

Geplaatst: 05 aug 2017 21:24
door martindomburg
Nu de laatste helix wegens tijd en financieel gebrek even op zijn gat ligt ben ik begonnen met het defenitief plannen van het thema en bijbeorend baanplan voor het zichtbare deel en dus ook de modelbaan. Mijn vorige ideeën gaven me toch niet het goede gevoel wat ik zocht en met name de uitvoering bracht me aan twijfels.

Tijdens de vakantie had ik genoeg tijd om eens door oude bladen te neuzen en kwam ik op een flinke inspiratie uit doe me direct enthosiast maakte. Het thema word industrie en exact zoals ik het graag wil hebben.

Als eerste beginnen we met de exit banuit de helixen van het Schaduwdeel:

AfbeeldingSchellenbach V4 Underground by Martin Domburg, on Flickr

Links mondt het direct uit in een aftakking naar een ondergronds station "Stadt Schellenbach Underground" Dit wordt een modern station overigens net als het gehele scene van de baan tydperk 5. Het rijdend materiaal niet hoor, dat varieert lekker van 3 naar 6 en van NS naar OBB via DB, DR en SBB. Wel heck even amaricans can drive the tracks.

Aan de beide zijden klimmen de sporen naar 8 cm hoogte voor de eerste verdeling.

AfbeeldingSchellenbach V4 Stijgsporen by Martin Domburg, on Flickr

Hier zie je de ondergrondse uitmonden in de achterdemuurse. Hier hebben de beide sporen aftakking naar het goederendeel. De gros van de treinen gaan achterlangs via 1,8% klim naar het stationsniveau.

Hier komt de gekkigheid

AfbeeldingSchellenbach V4 scenery by Martin Domburg, on Flickr

Pontificaal door het beeld loopt een verhoogte paradespoor op 18 cm hoogte door het beeld. Deels over een spoordijk, deels met taluddelen en brugdelen. Achter deze dijk/talud met pilaren doorkijk gevend geheel, komend diverse pandjes met een stamlijntje die soms wel soms niet zichtbaar zal zijn. Gewoon leker speels dus.

Het paradespoor kent een 3 sporig station "Stadt Schellenbach Sud-Ost" welke een inhaalspoor heeft en twee perronsporen. De perronlengte is 1,5 meter.

Voor dit talud langs bevindt zich de "shortcut" de dubbelsporige aftakking die voorlangsloopt gescheiden van de talud middels een MCC wegdek en wat scenes. De shortcut begint en eindigd met een serie wissels die het mogelijk maken om goederentreinen et rangeererein op te loodsen waar deze worden uitgerangeerd naar een containeroverslag (et bewegende kraan), een kolenmijn links en een laad-losperron rechts.

En ertussendoor ook nog wat MCC rijdende vrachtwagens :)

Ik ben hier best wel tevreden over en in mijn hoofd kan ik er al veel leuke scene's mee bedenken en techniek in kwijt!

De komende maanden ga ik trachten tussen het ombouwwerk de rechter helix en aansluiting af te maken waarna er toch echt aan dit project begonnen kan gaan worden.

Groetjes Martin

P.s.: Volgende week begin ik een Blog genaamd Martin's zijspoor. Te volgen via FaceBook, meer informatie volgt nog

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them

Geplaatst: 06 aug 2017 12:24
door marco
Ziet er goed martin eindelijk de bewoonde wereld in zicht 8-)

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them

Geplaatst: 08 aug 2017 17:26
door Debvd
Ziet er goed uit Martin,

Waar jij gaat voor industrie ga ik meer voor de stad.... maar goed om te zien dat er weer een plan ligt :-)

GR. Bjorn

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them

Geplaatst: 09 aug 2017 07:50
door Marksintpancras
:D kerel, ziet er goed uit.

Lekker man ADHD power :lol:

Zit nu in Kochel, ja Kochel am See ivm die verdomde beursbaan :lol: , maar als ik thuis kom rijdt er een ET426 door naar jouw. Zodat jij weer hoofdpijn kan krijgen. :o ;)

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them

Geplaatst: 15 aug 2017 22:17
door martindomburg
Inmiddels heb ik besloten om de overgang van de bovenste laag naar de helix opnieuw te leggen. Hij lag niet helemaal zuiver.

Ook ben ik begonnen met mijn Blog
Leuke verhalen uit mijn leventje zeg maar. Wel op Modelspoor gericht.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them

Geplaatst: 16 aug 2017 09:48
door Michiel
Boeiend plan van de bovenbaan, maar wel een uitdaging om de verschillende elementen geloofwaardig te laten aansluiten. Maar het is een plan met hoog potentieel.

Je blog is ook leuk leesvoer, onthullend. ;)

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them

Geplaatst: 16 aug 2017 10:06
door martindomburg
Tnxs, ja ik heb al diverse scènes in gedachten en hoe ik het precies ga doen dat zal de tijd gaan leren.

Dit jaar wil ik het Schaduwproject afronden zodat volgend jaar een start hiermee gemaakt kan worden.

Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them

Geplaatst: 16 aug 2017 14:54
door Hanstrein
Gezien de kwaliteit van alles wat we niet zien .
Denk ik dat het met het zichtbare gedeelte meer dan goed gaat komen .
:D :D

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 09 sep 2017 15:49
door Ronaldp
martindomburg schreef:Vanavond een avondje in de schuur doorgebracht....... Ja ik ben echt aan het klussen geweest :shock:

Als eerste heb ik de helix ontdaan van de overlengte draadeinden. Ik gebruik M8 koppelmoeren om de tweede helix te koppelen aan deze helix. Hiervoor heb ik de draadeind afgeslepen op de helft van de koppelmoer.

Afbeelding
Nu kan ik straks de tweede helix opbouwen op de bestaande en deze toch afkoppelen mocht er wat mis gaan onderin de eerste helix.

Afbeelding
De tweede klus was het aanbrengen van koffersluitingen om de helixlaag strak aan de vaste baan te koppelen.

Voorheen was dit los en dat bleek geen succes. Ook strips hielpen niet om de helix strak op zijn plek te behouden. Lang liep ik te worstelen hoe ik dit op zou gaan lossen aangezien de helix straks 6 exits heeft naar de vaste baan. Het antwoord vond ik in koffersluitingen. Ze zijn wat prijzig maar ze centreren in elkaar middels een punt. Door de sluiting aan te trekken straks heb ik een strakke aansluiting op de vaste baan en hebben de lagen geen invloed meer op elkaar.

Op de foto zie je de contradelen, het scharnierdeel komt op de vaste baan. Dan is de boel goed af te koppelen. De witte stekker rechts wordt nog vervangen door een sub-d in een beugel :)

Dan de derde klus, de pantograaf opvang installatie!

Ik heb een houten portaal gezaagd met een doorgang hoogte van 5 cm. Deze zal de pantograaf met een 1,5mm koperdraad op gaan vangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om de koperdraad in de helix te geleiden tot het punt dat de pantograaf los is van het hout heb ik allemaal blote punaises in het hout gedrukt. Volgende week ga ik deze vertinnen en soldeer ik het koperdraad hier tegenaan. Na de laatste punaise zal het draad verlopen in het hout en zo verdwijnen.

Ben erg benieuwd of dit gaat werken!!!! Spannend

Volgende week weer verder :)

Groetjes Martin
Kan je precies uit leggen wat je hier gedaan hebt? ..............Ik gebruik M8 koppelmoeren om de tweede helix te koppelen aan deze helix. Hiervoor heb ik de draadeind afgeslepen op de helft van de koppelmoer.......

Zelf moet ik op me helix ook nog een stuk helix plaatsen die ik moet kunnen verwijderen.
Zelf zat ik te denken om een koppelmoer voor de helft uit te boren met bv boortje 8mm.
Hier zou ik dus een draadeind in kunnen steken.
Alleen zit deze draadeind dan niet vast in het koppelstuk.
Als ik nu in de zijkant van het koppelstuk waar de draad is uit geboord en gaatje boor en deze voorzie van draad m4
Dan stek ik deze over de 8mm draad heen en kan ik met een schroefje m4 dit stuk vast zetten op draadeind.
Gaat dit werken?

mvg ronald

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit

Geplaatst: 13 sep 2017 22:08
door martindomburg
Avond vrienden,

Ik heb mezelf weer verplicht 1 avond in de week aan de baan te werken, heerlijk eigenlijk weer gewoon knutselen.

Ik zit met een redelijk probleem welke ik op wil lossen. Door wat niet zo heel goed uitpakkende concepten loopt het bedrijf telkens in de soep:

1: Helixovergangen
2: Bovenleiding

De Helix overgangen blijken goed te werken rtotdat de casette eruit gehaald word. Bij terug plaatsen lukt het me inmiddels niet meer om alle lagen goed uit te lijnen op elkaar. Plaatjes aan de bovenzijde werken niet omdat de helix zonder kurk is en de plaat met kurk. Aan de onderzijde rust de plaat op een balk van 4x4 cm.....

Door de werking van het hout heb ik telkens ontsporingen en dat wil ik niet, ik wil dat de baan een uur kan rijden zonder grote calamiteiten. De techniek is goed, de wissels werken goed, iTrain werkt goed. Die factoren zijn reeds stabiel genoeg. Echter de helixen.....

Wat is mijn idee nu:
Ik ga boutjes M6 aan de onderzijde plaatsen op afstand gezet met een moer, Aan de beide zijden van de overgang en aan zowel de helix als de plaat kant. op die boutjes komt een plaat welke ik met een vleugelmoer tegen de zeskantmoet aan kan klemmen. Zo plaats ik als het ware de plaatjes op afstand van het hout en kan ik toch de railzen op de x-as en y-as uitlijnen. Wellicht doe ik zelfs M8, dara ga ik nog even over nadenken.

Naast dat dus ga ik ook de constructie van de bovenplaat aan de muur veranderen wnat nu lopen treinen vast op de bovenste laag :)

Afbeelding

Daarnaast ben ik ook op de bovenste laag de overgangen gaan vernieuwen, hier werkt ProRail al hard aan het herstel:

Afbeelding

Een ander probleem is de bovenleiding, ik begin dat een beetje moe te worden eerlijk gezegd. Heb ik alles nu al 6x opnieuw uitgelijnd alles rijd er mooi doorheen maar er zijn er altijd een paar die af en toe eens blijven haken....... Inmiddels heel frustrerend en het werkt de betrouwbaarheid erg tegen kan ik je vertellen. Ik dnek er momenteel hard aan om het bovenleiding verhaal te verlaten en te accepteren dat straks de panto's naar beneden staan :)

Maar goed, wordt dus vast wel weer vervolgt soon, ik heb nog steeds het doel om eind dit jaar SS af te ronden.

Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 13 sep 2017 22:12
door martindomburg
Ronaldp schreef:
Kan je precies uit leggen wat je hier gedaan hebt? ..............Ik gebruik M8 koppelmoeren om de tweede helix te koppelen aan deze helix. Hiervoor heb ik de draadeind afgeslepen op de helft van de koppelmoer.......

Zelf moet ik op me helix ook nog een stuk helix plaatsen die ik moet kunnen verwijderen.
Zelf zat ik te denken om een koppelmoer voor de helft uit te boren met bv boortje 8mm.
Hier zou ik dus een draadeind in kunnen steken.
Alleen zit deze draadeind dan niet vast in het koppelstuk.
Als ik nu in de zijkant van het koppelstuk waar de draad is uit geboord en gaatje boor en deze voorzie van draad m4
Dan stek ik deze over de 8mm draad heen en kan ik met een schroefje m4 dit stuk vast zetten op draadeind.
Gaat dit werken?

mvg ronald

Ach waarom niet, gewoon proberen. Zou niet eens een heel gek idee zijn om het te borgen met een M4 boutje 8-)

Laat vooral even weten of het werkt.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit

Geplaatst: 13 sep 2017 22:20
door Marcvane86
Beste is door en door boren op moer en draadeind en dan een kleine splitpen plaatsen. Dan heb je een stevige borging en kan met 2 a 3 mm al voldoende zijn.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit

Geplaatst: 14 sep 2017 07:43
door Michiel
Goed dat je niet alles tegelijk wilt doen, maar probleem per probleem aanpakken totdat het ten gronde opgelost is. Het geeft een geweldige voldoening wanneer we dergelijke problemen overwinnen, en dat gaat niet met steeds weer een tijdelijk pruts-oplossing. Goed idee om je te concentreren op de helixovergangen. Het bovenleidingsverhaal komt later wel, want met pantos naar beneden kan je altijd rijden.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit

Geplaatst: 14 sep 2017 13:04
door Ronaldp
Zie dat je helix ongeveer 6mm dik is.
Is waar je hem aansluit ook 6mm dik?
Zoja....gebruik dan bv een H balk er tussen.
Dan blijft het hout op de zelfde hoogt zitten.

mvg Ronald

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit

Geplaatst: 15 sep 2017 17:04
door piksov
Hi Martin,

je kan toch ook met de panto's net onder de draad gaan zweven, dat wil ik gaan gebruiken.

Met de panto tegen de draad, hoe mooi ook, vereist volgens mij dat alles griezelig precies gemonteerd moet zijn.

Guus

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit

Geplaatst: 15 sep 2017 17:30
door martindomburg
Het probleem is juist dat de helix ingangen verschillende hoogtes kennen waardoor ik pantograaf vangers moet gebruiken.

Dus die vlieger gaat ook niet op...

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit

Geplaatst: 17 sep 2017 09:07
door Ron
piksov schreef:Hi Martin,

je kan toch ook met de panto's net onder de draad gaan zweven, dat wil ik gaan gebruiken.

Met de panto tegen de draad, hoe mooi ook, vereist volgens mij dat alles griezelig precies gemonteerd moet zijn.

Guus
hey Guus

Denk dat je dan ook nog een loep moet lenen bij dat handige tangetjes :lol: :lol: :lol: :lol:
Maar idd. het blijft K..werk.

gr. Ron.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit

Geplaatst: 04 okt 2017 21:19
door martindomburg
We zijn er weer. vanavond heb ik een proefje gedaan met mijn idee om de overgangen te stabiliseren. Omdat het een hoge helix is met 6 overgangen voorzien van gebogen railzen is het een uitdaging deze uitgelijnd te houden. Helemaal nadat de casette eruit en er weer in is geschoven.

Ik los dat nu op met twee plaatjes per overgang.

Afbeelding

Deze koppel ik door middel van boutjes M6.

Afbeelding

Ik heb later de rails op de overgang verwijderd om zeker te zijn dat de pasvorm goed is.

De plaatjes heb ik vervaardigd uit een aluminium hoekprofiel van de Gamma. Ik heb deze in stukjes van 2 sleuven geslepen met de slijptol en zodoende een plaatje gecreerd om ook te kunnen schuiven

Afbeelding

Het geheel oogt heel stevig en voelt ook stevig aan. De overgang is nu ook vlakker dan ervoor en hopelijk doordat de plaatjes ze vasthouden een stuk bedrijfszekerder.
Ik ga volgende keer (over twee weken) deze overgang herstellen en de plaatjes op de andere overgangen toepassen. De pantograven gaan definitief naar beneden!!

Groetjes Martin

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit

Geplaatst: 04 okt 2017 21:19
door martindomburg
We zijn er weer. vanavond heb ik een proefje gedaan met mijn idee om de overgangen te stabiliseren. Omdat het een hoge helix is met 6 overgangen voorzien van gebogen railzen is het een uitdaging deze uitgelijnd te houden. Helemaal nadat de casette eruit en er weer in is geschoven.

Ik los dat nu op met twee plaatjes per overgang.

Afbeelding

Deze koppel ik door middel van boutjes M6.

Afbeelding

Ik heb later de rails op de overgang verwijderd om zeker te zijn dat de pasvorm goed is.

De plaatjes heb ik vervaardigd uit een aluminium hoekprofiel van de Gamma. Ik heb deze in stukjes van 2 sleuven geslepen met de slijptol en zodoende een plaatje gecreerd om ook te kunnen schuiven

Afbeelding

Het geheel oogt heel stevig en voelt ook stevig aan. De overgang is nu ook vlakker dan ervoor en hopelijk doordat de plaatjes ze vasthouden een stuk bedrijfszekerder.
Ik ga volgende keer (over twee weken) deze overgang herstellen en de plaatjes op de andere overgangen toepassen. De pantograven gaan definitief naar beneden!!

Groetjes Martin

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit

Geplaatst: 17 feb 2018 13:35
door martindomburg
Het is een tijdje stil geweest in dit project. Maar de afgelopen weken is er weer beweging in gekomen!! Hehe eindelijk.

Allereerst heb ik de modelbaan leeg gemaakt om zo een aantal storingen en problemen te onderzoeken. Een van die problemen was het polarisatieprobleem van de code 80 wissels. Zo kwam ik erachter dat 5 jaar geleden mijn soldeerskills nog niet zo goed ontwikkeld waren. Veel koude lassen en slecht contact door te voorzichtig te werk gaan.

Deze problemen ben ik nu langzaam aan het elimineren

AfbeeldingIMG_20180211_142133 by Martin Domburg, on Flickr

En dan natuurlijk lekker rijden en testen, lekker wat nieuwe aanwinsten inregelen en ijken en dan lekker testrijden.

AfbeeldingIMG_20180213_203016 by Martin Domburg, on Flickr
Dubbeltractie met de hondekop, een van de hondekoppen heeft sound

AfbeeldingIMG_20180213_203040 by Martin Domburg, on Flickr
Analoge BR 62 set van Fleischmann, met dank aan Treinofieltje

AfbeeldingIMG_20180213_212215 by Martin Domburg, on Flickr
Arnold Traxx loc met IC sleep van Arnold
Op de voorgrond de Piko Husa G1206 met mijn nieuwe aanwinsten van NME. Zeer mooie gedetaileerde wagens!!!

AfbeeldingIMG_20180213_212223 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180213_212227 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180213_212232 by Martin Domburg, on Flickr

Ik heb mijzelf voorgenomen om na Rail twee avonden in de week aan de helixxen te gaan werken en daana de laatste schaduwslaag af te maken. Ik heb een enorme motivatie om aan de scenerylagen te gaan werken.......

Ik moet van mezef, dus dat gaat goed komen :mrgreen:

Als afsluiter: