Pagina 16 van 54

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 03 mei 2017 11:46
door Hoontje
Ik heb hier, zonder storingen, bijna 2 mtr getwiste draden lopen van servo richting SP04 of UTP kabel van SP04r naar OC32 van 3 mtr. Alles ligt vrij van voedingsdraden of de netspanning. Dat wel.

Groetjes,

Hoontje

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 03 mei 2017 11:53
door Michiel
De kabelafstand tussen wissel en meest nabije OC32 is ongeveer 2 meter. En als ik hoontje's verhaal lees, zou dit net kunnen door gewoon de servodraden te verlengen.

Dat ga ik eens proberen, want het is wel de "snelste klaar " oplossing.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 03 mei 2017 17:26
door shoven
En anders zou je nog een lose Servoswitch kunnen gebruiken. Aansluiten op de ringleiding, servo eraan en instellen maar.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 06 mei 2017 23:01
door marco
Mooi filmpje michiel en de stomers rijden erg mooi schitterend.
Ben benieuwd naar het verdere sporenplan nu je boven naar 4 sporen gaat 8-)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 mei 2017 05:06
door Nico Essers
Ziet er allemaal goed uit. Mooie grote baan. Ik heb trouwens nog je filmpjes bekeken van de SeTrack wissels. Bedankt voor deze uitvoerige testen. Mijn huidige minitrix wissels lieten de treinen regelmatig ontsporen. Daarom worden ze vervangen door Peco.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 mei 2017 06:46
door Michiel
Tof dat een van mijn filmpjes heeft kunnen bijdragen bij de beslissing van je keuze. ;)

Voor de eenzame wissel ga ik proberen om de servodraden te verlengen. Ik heb plaatselijk een microswitch geplaatst voor het polariseren van de wissel.

Ondertussen ben ik weer wat verder geraakt. Het is nu puzzelen met wissels, en hoe ze aan te drijven. Een aandrijving er gewoon onder plaatsen gaat niet omdat er de helixwindingen liggen. Het wordt een systeem van stangen, maar hoe? Dat moet ik nog uitzoeken.

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 mei 2017 10:01
door marco

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 mei 2017 11:23
door Jos
Ik had hetzelfde probleem, heb het zo opgelost:

AfbeeldingHelix2-03 by Jos de Bie, on Flickr

Groetjes,
Jos

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 mei 2017 14:01
door Debvd
Ruim plek aan de binnenkant voor de servo's ;)

Ben wel benieuwd hoe je het gaat doen...zijn ook problemen waar ik denk ik tegen aan ga lopen.

Groetjes Bjorn

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 mei 2017 15:51
door Michiel
Verlengd met een verenstaaaldraad in een buis is het systeem dat ik ook in't hoofd had. Bijkomende uitdaging is dat de wisselstraat in het zicht ligt, en deel uit maakt van de bovenbaan.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 mei 2017 17:04
door BenQ
Michiel,
Zoals iemand ander had gedaan, zet er een gebouw overheen, trafohuis of iets dergelijks.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 mei 2017 18:23
door Jos
Een gebouwtje er overheen en je ziet er niks meer van. Zorg wel dat je sleuven in je kurk hebt gemaakt voordat je de rails vastlegt.
Ik heb messing buisjes gebruikt.

Groetjes,
Jos

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 15 mei 2017 07:48
door Michiel
De laatste twee weken heb ik intensief liggen zoeken naar een hardnekkig elektrisch probleem waarbij mijn terugmelders na een paar kwartier rijden vast liepen. Ze blockeerden (processor) en gaven geen verandering in bezetmelding meer door. Uiteindelijk bleek de oorzaak het gebruik van een gecombineerde transformator met 2 secondaire uitgangen, in combinatie met servo motoren. Storing van de servo's in beide voedinglijnen was de oorzaak.

Maar gisteren weer bezig met de bouw van de baan. Ik heb liggen klooien met Koploper om wisslstraten met bezetmelders correct geconfigureerd te krijgen, om sporadische spookmeldingen te vermijden, en de aanleg van de 4-sporige bundel hervat, met een dubbele boogbrug als verwijnpunt. Bovenop de brug komt het station van Etterbeek (Brussel) (in 't echt dwars ook op een brug gebouwd)

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 15 mei 2017 08:33
door AAHendriks
Ziet er indrukwekkend uit Michiel. Veel succes met je baan. Ga zeker je baan volgen.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 15 mei 2017 10:17
door bob vermeulen
Hallo Michiel,

Mooie vorderingen en ja als je storingen hebt die vreten tijd (ervaring deskundige ;) )
mvrgr Bob

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 26 mei 2017 17:23
door Michiel
De laatste twee dagen bezig geweest met wat orde the scheppen in m'n kot. Ik was het zat om telkens te moeten zoeken naar net dat ene dingetje dat onvindbaar blijkt. Oppervlakkig lijkt het dezelfde zooi, maar nu ligt alles soort bij soort: gereedschap, elektronica, schilderspul, plasticard,... Germaine en Urbanie zijn nog wel zoek. :-\

Deze avond dan toch begonnen met het passen en puzzelen om te zien hoe ik het stangenstelsel voor de wissels ga bouwen. Ik zou graag voor een deel functionele stangen bouwen naast het spoor, zoals op de tweede foto hieronder van ergens in England. In m'n hoofd krijgt het vorm. Nu nog op de baan...
Afbeelding
Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 mei 2017 19:46
door Michiel
Te warm om lang binnen te zitten. Het gaat dus wat langzamer, maar vandaag toch weer een uurtje verder geknutseld aan de wisselbediening met stangen.

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 28 mei 2017 21:16
door Jos
Michiel schreef:
Afbeelding
Sjezus, levensgevaarlijk spoor zeg.

Groetjes,
Jos

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 28 mei 2017 22:26
door BenQ
Er liggen wat reserve onderdelen voor het geval er iets kapot gaat. :lol:
Zal bij Michiel niet nodig zijn die bouwt als een trein. ;)
En dan denk je dat het bij H0 altijd bochtig is, maar hier lijkt het nog erger. :o

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 29 mei 2017 15:02
door Michiel
Net even een losse testopstelling van het stangenkanaal gemaakt. Het ziet er wel leuk uit, zo.

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 03 jun 2017 12:04
door Michiel
Eindelijk een drukke week achter de rug, en tijd voor wat modelbouw. Ik heb verder gewerkt aan het wisselbedieningssysteem met stangen. En ik ben niet ongelukkig: het ziet er overtuigend uit, en het werkt verrassend goed. Een filmpje:

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 03 jun 2017 12:58
door marco
Indrukwekkend michiel veertjes in de wissels laten zitten zo te horen?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 03 jun 2017 13:16
door Michiel
Met de veertjes klikken de tongen meteen goed tegen. Geen gedoe met servodruk afregelen. En een servo heeft geen enkel probleem met die veertjes. En die zachte "klik" is een auditieve bevestiging dat de wissel over is gegaan, en dus gerustellend.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 03 jun 2017 15:13
door nspoorkees
Toch... wat steeds terugkomt is 'zoals in het echt'. In het echt klikken de wissels niet maar gaan ze geleidelijk over. Als je dan zoveel moeite doet om het "echt" te maken, waarom dan deze consessie?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 03 jun 2017 15:28
door Michiel
Zoals in 't echt... we zoeken steeds naar een compromis. En dat compromis ligt bij iedereen anders. Ik word niet koud of warm van traaglopende wissels op een modelbaan. Zelden zit je er met de neus op en zie je het gebeuren. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring. Maar ik vind deze stangen wel echt "neig". Zo heeft ieder z'n ding. :)