Pagina 16 van 32

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 07 feb 2012 21:28
door evo
Maar goed, je hebt gelijk, er moet wat groen op de berg.
Eerst nog gipsen en schilderen. Ik ben eigenlijk een beetje aan het uitstellen, omdat ik niet goed weet hoe ik het afneembare topje van de berg aan ga pakken. Toch eens mee aan de slag deze week.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 08 feb 2012 16:18
door shoven
evo schreef:Maar goed, je hebt gelijk, er moet wat groen op de berg.
Eerst nog gipsen en schilderen. Ik ben eigenlijk een beetje aan het uitstellen, omdat ik niet goed weet hoe ik het afneembare topje van de berg aan ga pakken. Toch eens mee aan de slag deze week.
Goed idee, dan kan ik bij jou afkijken hoe jij het doet. Ik moet ook nog een stukje. ;)

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 04 apr 2012 13:12
door evo
Het is in dit draadje weer even stil geweest, maar in Mühlegraben wordt volop gebouwd. Ik heb nl. wat huisjes gescoord en ben al weken bezig om die in elkaar te plakken. Ook heb ik eindelijk een brug gevonden die lang genoeg is (lees: lang genoeg gemaakt kon worden) om het enkelspoor naar boven af te maken. Deze brug is nu ook in de maak.
Helaas geen foto's als bewijsmateriaal, want even geen zin om met een camera te gaan kloten, maar ik wilde alleen even bezorgde forumbezoekers geruststellen ;) .

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 04 apr 2012 13:37
door Michiel
Ha! Er komt binnenkort weer een update! Mühlegraben blijft toch een van mijn favoriete bouwverslagdraadjes! 8-)

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 06 apr 2012 03:09
door evo
Michiel, je wordt op je wenken bediend. :D
Eindelijk mijn camera maar tevoorschijn gehaald. Hier zijn de huisjes die ik tot nu toe in elkaar heb geplakt.
Er zit wel erg veel kwaliteitsverschil in zeg! Sommige passen voor geen meter, bij eente waren alle kozijntjes een halve mm te klein en overal zaten spleetjes. Ook zijn er vakwerkhuisjes die met een sticker werken (de middelste met het grijze dak) en anderen werken met plastik geraamte wat je op een muur lijmt. Dat met die stickers was klote, de stickers waren een paar mm te groot, en moesten dus allemaal in stukjes gesneden worden, per raampje. Dan is de lol er ook gauw af :(

Goed, hier is het bewijsmateriaal:
Afbeelding

Ook heb ik eindelijk een brug gevonden die lang genoeg is om over de vallei te passen (40 cm). Het is een bouwdoos van Greenmax (Japans), waarin 2 bruggen van 23cm elk zitten, die ik aan elkaar gekitbashed heb. Op de volgende foto's kun je zien hoe die ongeveer komt te zitten. Hij is nog niet helemaal klaar en moet natuurlijk ook nog een natuurgetrouwer kleurtje krijgen.
Afbeelding

Hier zie je beter hoe die in het landschap past:
Afbeelding

En tenslotte nog eentje uit preiserperspectief. Dit was dus het effect wat ik wilde, een hoge brug over een dal:
Afbeelding

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 06 apr 2012 06:55
door gek op stoom
heel mooi de brug mooie hoogte

Gr andy

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 06 apr 2012 08:03
door Paul B
Zeer fraai! Kan je leuk een preisertje aanhangen die gaat bungeejumpen :D

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 06 apr 2012 08:43
door Michiel
Ik weet niet of bruggebouwtechnisch een dergelijk type brug op deze plaats gebruikelijk (mogelijk) is, en daarom een beetje onverwacht, maar wat staat ie mooi!

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 06 apr 2012 10:31
door evo
Michiel schreef:Ik weet niet of bruggebouwtechnisch een dergelijk type brug op deze plaats gebruikelijk (mogelijk) is
Zeker ongebruikelijk op zo een locatie, maar je moet de bruggebouwers van Mühlegraben niet onderschatten :lol:
Eigenlijk had hier een boogbrug gemoeten, maar ik kon er geen vinden van de goede afmetingen en redelijke prijs, vandaar het compromis.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 06 apr 2012 13:11
door Ron
Die vakwerkhuisjes van kibri zijn idd. een crime met dat plakpapier.
In de loop van tijd laat het nog los ook.

Dal ziet er nog steeds prachtig uit. Ook met die brug erboven.

gr. Ron.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 06 apr 2012 22:01
door bob vermeulen
Edwin,

Dat is lang geleden maar gelukkig niet stil gezeten.
Prachtige diepte van de ravijn komt zo wel tot zijn recht.
Dat gaat goed komen met die brug of hij er nauw wel of niet hoort dat weet ik niet maar het past hier mooi.

mvrg Bob Vermeulen

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 06 apr 2012 22:12
door shoven
Ziet er leuk uit hoor. De 2 delen van de brug zijn nogal verschillend. Ga je daar nog aan knutselen?

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 07 apr 2012 08:58
door evo
@Bert: die tunnelportalen zijn kant en klaar, moet je alleen nog schilderen. Het setje bestaat uit 2 portalen en 6 of 8 stukken muur.

@Steven: de brug wordt helemaal hetzelfde. Toen ik de foto nam, had ik maar aan een kant de bovenkant erop gelegd. Ook zit er ondertussen een mooi vies mat kleurtje op. Fotos volgen later.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 07 apr 2012 09:57
door marco
Jaja ziet er indrukwekkend uit edwin word erg mooi vind ik.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 07 apr 2012 10:43
door Hookies
Heb je misschien een linkje naar dat setje tunnelportalen en muren van woodland. Ik vind ze mooi, maar weet jij ook hoe hoog ze zijn? Met andere woorden: kan er bovenleiding gebruikt worden?

Mvg,
Martin

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 07 apr 2012 22:24
door evo
http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... 157/page/1

In NL vond ik dit:
http://www.locdepot.nl/woodland-scenics ... bbel-spoor

@Martin, ik heb geen idee qua bovenleiding, maar ze lijken hoog genoeg te zijn (zie ook foto's in 1e link). Het is moeilijk om een hoogte te geven ivm de kromming.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 08 apr 2012 08:25
door Hookies
Afgaande op de foto's lijkt me dat de doorgang wel 5.5 cm is. Mijn omrekenen van Amerikaanse inches naar cm is niet zo denderend.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 08 apr 2012 09:07
door evo
1 inch = 25.4 mm
vlgs de WS site is the hoogte 2", dit is dus 50.8 mm
Dit is in het midden, dus naar de zijkant toe wordt dit minder.
Ook moet je er rekening mee houden dat de railhoogte er nog vanaf moet.
De werkelijke maten zie je op de volgende foto:
Afbeelding

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 08 apr 2012 09:25
door Hookies
Thanks Edwin. Dan zijn ze voor mij dus net een tikkie te laag.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 08 apr 2012 12:08
door evo
Een beetje hoger maken met wat rotsgebeuren (of gekraste steentjes) onderaan is natuurlijk niet zo moeilijk.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 08 apr 2012 12:49
door Overdijk
Tja, als je de NEM norm er bij houd valt het juist wel mee.
http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_201_nl.pdf
http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_202_nl.pdf
Rijdraad en stroomafnemer positie behoord conform NEM tussen de 34 & 41 mm te liggen, gemeten vanaf de bovenkant rails. (Voor tunnels is juist 34 mm, vanwege een smaller ruimteprofiel)
Met ik zie op de foto 44 mm, dus er kan nog 10 mm gezakt worden. Dit moet volgens mij ook voldoende ruimte opleveren voor het breedte profiel van de stroomafnemers (B2=14 mm; NEM 301).

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 08 apr 2012 14:10
door Hookies
Ron,

Toch even een reactie op je opmerkingen en de NEM-normen voor bovenleiding. Ik heb mastjes van Viessmann en die zijn bijna 55 mm hoog. De bovenste rijdraad zit daar vlak onder, de onderste rijdraad zit op 44 mm, gemeten vanaf de vlakke grond en niet vanaf de rail (dus die 41 mm vanaf bovenkant rail zal wel kloppen). Ik ga dus echt voor tunnelportalen die in het midden 55 mm hoog zijn. Ik vind het niet doenlijk om het dan op 34 mm te maken, want dan moet dus elke keer de panto naar beneden gedrukt worden. Het ophogen met steentjes en wat kraswerk wat Evo suggereert zal dan eerder mijn ding worden.

Mvg,
Martin

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 13 apr 2012 00:06
door FidOo
FF OFF-Topic. Martin in een tunnel blijft de onderste rijdraad natuurlijk altijd op de gelijke hoogte.. dus die 41mm vanaf railprofiel. maar in het echt "zakt" de bovenste rijdraad vaak ook lager bij tunnels en viaducten (in een tunnel staan ook nooit volledige masten (uitzonderingen daar gelaten). Dus gewoon de tussenstukjes tussen de bovenste en onderste draad uit knippen op lengte en aanpassen.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 01 mei 2012 04:35
door evo
Weer on-topic :D :
Helaas geen plaatjes, maar ik wilde toch even laten weten dat hier nog wat gebeurt. Ik ben bijna klaar met huisjes plakken, nog maar 3 te gaan en dan stop ik daar weer even mee.
Ondertussen ben ik met de baan van een slaapkamer naar de garage verhuisd, dus ik heb wat meer ruimte en vooral veel betere verlichting. Dit zal de fotos (welke fotos ? :() wellicht ten goede komen. Ook kan ik nu om de hele baan heen lopen.
De baan is dus nu in 4 stukken, wat het gemakkelijker maakt om bij sommige stukken te komen. Gisteren heb ik hier maar gelijk gebruik van gemaakt om de helix op zijn plek te zetten en vast te lijmen. Nu ben ik bezig de nieuwe brug te plaatsen. Het voorste bruggehoofd zit al op zijn plek, straks het achterste nog.
Voorlopig dus nog even niet rijden, maar ik hoop wel hard door te bouwen de komende weken. Volgende keer weer foto's denk ik.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 01 mei 2012 08:17
door Maurits71
we blijven geduld houden :D