Duisburg-Beksheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door evo »

Robert_N-Nm schreef:Piepschuim geeft echt heel veel zooi. Das niet echt geschikt. Die witte bolletjes vind je door de hele huiskamer.
<salespitch>
Als je het vijlt, raspt, zaagt of schuurt: inderdaad, veel zooi.
Als je het breekt, snijdt met een scherp hobbymes (breekmes) of met een hete draad: geen troep.
Het kleine beetje rommel wat je dan nog hebt is alleen tijdens de bouw, en daar hebben we een speciaal apparaat voor in huis - een stofzuiger.
Piepschuim is het meest ondergewaardeerde constructiemateriaal voor de modelbaan.
</salespitch>


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3907
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Ja, je hebt wel gelijk. Ik heb bij Boppard ook veel piepschuim gebruikt, en het viel me best mee met de rommel. Het ligt er wel aan welk piepschuim, want die rommel die in verpakkingen zit geeft echt veel teringzooi.

Nu lekker met dat hardschuim in de weer. Het is prima te verwerken, maar een lang scherp mes heb ik helaas niet. Dus moet ik er met een soort van zaag aan te pas...dat geeft dan wel weer wat meer junk, maar goed. Dat zuigen we wel weer weg. Ook vanmiddag en vanavond wordt er volop gebouwd!

Nog een paar fotootjes van gisteren met de zonsondergang. Die zon geeft meteen een stuk beter beeld van hoe het er uit moet komen te zien dan die kansloze foto's met flitslicht!

Afbeelding

En natuurlijk wat testrijden met de bovenleiding en over de wissels enzo.

Afbeelding

Blijft een mooi ding, die stuurstand!

Afbeelding

De 146 rijdt eigenlijk over de moduleovergangen alsof het gewoon raillassen zijn. Hopen dat dat bij verdere bakken ook zo lukt!

Afbeelding

Nog een foto van dit ding met dubbeldekkers, komend vanaf de brug.

Afbeelding

Zo, rap weer verder met de bouw.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Doolemeister »

Beste Jeroen,

Dat ziet er prachtig uit! :mrgreen: :mrgreen:
Inderdaad met een ondergaande zon is het erg mooi, geeft een prachtige sfeer.

Ben benieuwd naar je volgende foto's.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Hookies »

Hoe krijg je toch van die superscherpe foto's?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Wim Ros

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Wim Ros »

Door op het knopje te drukken denk ik.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3907
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Inderdaad Martin, het is gewoon een kwestie van de juist instellingen en op het knopje drukken. Belichting, met name genoeg licht, géén flits, klein diafragma (meer scherptediepte) en desovereenkomstige sluitertijd en hoppakee. Natuurlijk wel de camera stil houden. Veel tips zag ik trouwens langskomen in jouw draadje over Hooter's Ville 8-)

Vanmiddag en vanavond heb ik zitten zagen en snijden in het schuimspul, maar ook rails geverfd en veel gegroend met de eerste bomen en struiken, gemaakt van zeemos (of hoe heet dat spul ook alweer). Veel werk, maar wel leuk. Mochten mensen nou op het idee komen om dit ook te doen....ik blijf het zeggen: neem een klein stukje per keer! :evil:

De lijm is hier nog nat....

Afbeelding

Een close-upje van de sporen en ballast enzo enzo enzo...

Afbeelding

Een soort van verlaten zandpad. De scene hier is nog niet af natuurlijk, ik denk iets met één of andere dikke zigeuner-Mercedes met louche types, of gewoon weer het bekende vluggertje naast het spoor. Lekker romantisch! 8-)

Afbeelding

De voorseinen hebben ook weer een nieuw vies kleurtje gekregen, beter dan dat felle groen wat de firma Viessmann regelt voor hun producten.

Afbeelding

Righty, we gaan weer lekker door!

Grtz,

J.


Afbeelding

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jeroen.

Zoooo, he' :o :o

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door gek op stoom »

dit ziet er heel mooi en verzorgt uit

Gr andy


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Als je gaat voor de scène "vluggertje langs het spoor" dan moet er eigenlijk een relais ingebouwd worden zodat er een trein (af en toe, niet elke keer) toetert als die langs rijdt. Is het helemaal compleet :lol: :mrgreen:

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

Oeiiiiii

Jeroen de seinen staan verkeerd :( ze horen links en rechts bij dubbel spoor te staan en het midden vrij.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3907
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Enkel als er geen plek is tussen het spoor......de sporen lopen hier nl. uit elkaar. Althans, zo is mij dit altijd verteld. De inrijseinen voor de andere richting staan ook zo.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

Nou volgens mij niet, tenzij er meer dan 2 sporen zijn...

Maar kunnen we opzoeken toch?


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5229
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De seinen horen inderdaad bijvoorkeur rechts van het spoor te staan( bij landen waar men rechts rijd), zoals jeroen al zegt enkel als er tussen de sporen geen plek is kunnen ze links geplaatst worden maar dan wel met een driehoekje dat aangeeft voor welk spoor het sein geld. Hoe dat bordje er precies uitziet weet ik zo even niet( ik zit op het werk), maar ik weet dat er net als in NL iets voor is. Er staat me iets bij van een wit rechthoekig bordje met gele driehoek er in maar dit weet ik dus niet zeker.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Doolemeister »

Beste Jeroen,

Fabelachtig mooie foto's, een genot om naar te kijken. :D :D :D
Je module is erg mooi aangekleed.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

Michiel, Jeroen,

Lees dit eens door.

Hier staat dat seinen rechts van het spoor moeten staan, echter het linker spoor is geen linker spoor maar het verkeerde spoor. Het verkeerde spoor wordt in die zin van de andere zijde wel rechtse spoor genoemd en daar dienen dus de seinen rechts te staan ook voor de andere richting op het verkeerde spoor (dus links gezien).

Kijk ook maar eens naar de signalering van de blokken in D, die staan allemaal rechts en links en nooit ertussen. J

Tis een beetje moeilijk te verwoorden maar de URL is daar heel duidelijk in


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3907
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Rob,

interessante link! Heb al veel bijgeleerd, en inmiddels een oplossing voor een ander klein sein-'probleempje'.

Maar een eenduidig antwoord over waar de seinen moeten staan vindt men niet in deze link, als ik het even doorlees. Ze hebben het meer over seinbeelden tijdens Falschfahren (dus het 'linkerspoor' is in principe niet uitgerust met automatische blokschakeling, en dit is een uitzonderlijke situatie) en Gleischwechselbladiebladhatseklatsfahren, waarbij je in principe wél over het 'linker' spoor kunt rijden in de dagelijkse gang van zaken.

Bij Duisburg-Beksheim is het wel mogelijk om 'links' te rijden, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Bij de aansluiting naar D-Wieneshafen zou het een mogelijkheid zijn, maar er komt op die module nog een gewone aansluiting die kant uit. Anders moet je best een eind tegen het verkeer in rijden, en dat is natuurlijk niet heel erg handig, gezien de verkeersafhandeling. Maar in essentie is DU-Beksheim wel een flessenhals, zo met die brug. Een situatie waar er dus links gereden kan worden is dus absoluut niet ondenkbaar, mocht dit reallife zijn....

Kortom, in je link staat niet het antwoord waar we naar op zoek zijn. We zoeken verder, want het is wel interessant natuurlijk!

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

Ik zit hier niet de wereld te verbeteren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: maar was ook veelmeer op zoek naar een antwoord welke ik ook inmiddels gevonden heb ;) ;)

Hier staat het dan

All signals are placed immediately to the right of the track they are governing. On double lines where wrong line operation occurs regularly, the signals for the wrong (i.e. left) line are placed to the left of the left line.

Als ik naar je baan kijk met die 2 bruggen en ook de weg naar de bekende schaar, beeld dat voor mij gleiswechselbetrieb(GWB) uit. Tuurlijk, als jij zeg het zijn 2 enkele sporen naast elkaar dan is het geen GWB meer maar 2 enkel spoors trajecten en in dat geval staan de seinen goed!!!


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3907
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Dan houden we het er maar op dat de seinen goed staan. :lol: Wel een erg interessant verhaal, heb het eens goed door zitten lezen. Bij één spoor biedt het grootbedrijf oplossing, door een Checquerboard te plaatsen aan de rechterzijde, zodat ik het uitrijsein aan de linkerkant mag plaatsen. De sporen liggen nl. in een boog, en met de hart-hart afstand die Peco hanteert is het onmogelijk om een sein tussen de sporen te plaatsen. Juist leuk, al die seinen en bordjes etc. etc.


Afbeelding

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door marco »

Jeroen mooie foto,s weer man ziet er goed uit :D
En de overgang tussen de modules zijn mooi strak beter dan op mijn modulebaantje :?
Heb je iets tussen de modules gezet ( zo dik als het zaagblad ) en daarna de rail doorgeslepen?
Dat had ik ook moeten doen :evil:


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3907
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Hi Marco,

Dankjewel! Heb van jouw baantje veel geleerd, en uiteindelijk was het ook de motivatie om hiermee te beginnen.

De overgangen heb ik heel makkelijk gemaakt. Uiteindelijk de rails gewoon op één bak tot het eind gelegd en dan precies op het eind doorgezaagd met de Dremel. Volgende bak er tegenaan en ook daar de rails exact op de rand fixeren, eventueel afzagen. Als je dat goed doet dan liggen de rails gewoon strak tegen elkaar aan. Als ondergrond heb ik op de overgangen hardboard gebruikt en.....doe dat nooit meer! Door bijvoorbeeld het water/houtlijmmengsel gaat het hardboard opbollen, en is je hele overgang naar de klote. Het trekt wel weer bij zodra het is opgedroogd, maar het is een extra gedoe om het weer goed te krijgen. Bij volgende bakken pak ik gewoon 3 mm multiplex ofzo.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Cybertinus »

Op de club hebben we die module overgangen op de volgende manier gemaakt:
  1. Hang de 2 bakken aan elkaar, zodat ze strak tegen elkaar aan staan
  2. Leg een flexrail over de 2 bakken heen, dus vol over de bakovergang.
  3. Fixeer de rails aan het einde van de bakovergang (schroefjes, spijkers, 2-componentenlijm, boekbinderslijm, verzin iets)
  4. Pak een dremel en slijp de flexrail door op de bakovergang.
  5. Klaar, een overgang waarbij de rails gegarandeerd recht tegenover elkaar ligt.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door marco »

Dat is precies hoe ik het gedaan heb tinus maar dan mis je dus de dikte van het zaagblad tussen de overgang.
En ondanks dat dat zaagblad erg dun was vind ik het teveel, dus bij een volgende keer ga ik iets tussen de modules zetten wat de zelfde dikte heeft als het zaagblad.

@jeroen bedankt voor je compliment :D


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jerome »

Jeroen schreef: Als ondergrond heb ik op de overgangen hardboard gebruikt en.....doe dat nooit meer! Door bijvoorbeeld het water/houtlijmmengsel gaat het hardboard opbollen---- Bij volgende bakken pak ik gewoon 3 mm multiplex ofzo.

Hé Jeroen, jammer dat het bij jou is gaan opbollen... misschien is de hardboard die ik heb gebruikt wat sterker ofzo, geen idee.

Maar het ziet er verder goed man! Mijn handen jeuken....

Greetz, Jeroen


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

Dat opbollen is altijd een probleem bij hout tenzij het watervast is. Je kan het oplossen door er eerst een aantal lagen grond overheen te zetten. Juist aan de einden zoals de bak overgang moet je daar wat aand8 aan schenken.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jerome »

Nou Robbie, daar zeg je wat!

ik heb namelijk voor het fixeren geen normale houtlijm gebruikt, maar van die sneldrogende. Wellicht daarom geen last gehad van de bolling. Na fixatie ook nog wat extra lijm erover gedaan en dus later ballast. Het ziet er voor ballasten er wellicht wat dik uit, maar daarna zag je er niets meer van.

Zag er dus oa zo uit:

Afbeelding

Jeroen, Wat ook een goede en wellicht betere optie is om strokenprint te gebruiken, dan kan je de railstaaf solderen. aan de print. Volgens mij staat op Nproject ook een mooi voorbeeld van.


Greetz, J


Plaats reactie