Pagina 17 van 66
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 26 okt 2011 21:23
door evo
Robert_N-Nm schreef:Piepschuim geeft echt heel veel zooi. Das niet echt geschikt. Die witte bolletjes vind je door de hele huiskamer.
<salespitch>
Als je het vijlt, raspt, zaagt of schuurt: inderdaad, veel zooi.
Als je het breekt, snijdt met een scherp hobbymes (breekmes) of met een hete draad: geen troep.
Het kleine beetje rommel wat je dan nog hebt is alleen tijdens de bouw, en daar hebben we een speciaal apparaat voor in huis - een stofzuiger.
Piepschuim is het meest ondergewaardeerde constructiemateriaal voor de modelbaan.
</salespitch>
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 27 okt 2011 14:55
door Jeroen
Ja, je hebt wel gelijk. Ik heb bij Boppard ook veel piepschuim gebruikt, en het viel me best mee met de rommel. Het ligt er wel aan welk piepschuim, want die rommel die in verpakkingen zit geeft echt veel teringzooi.
Nu lekker met dat hardschuim in de weer. Het is prima te verwerken, maar een lang scherp mes heb ik helaas niet. Dus moet ik er met een soort van zaag aan te pas...dat geeft dan wel weer wat meer junk, maar goed. Dat zuigen we wel weer weg. Ook vanmiddag en vanavond wordt er volop gebouwd!
Nog een paar fotootjes van gisteren met de zonsondergang. Die zon geeft meteen een stuk beter beeld van hoe het er uit moet komen te zien dan die kansloze foto's met flitslicht!
En natuurlijk wat testrijden met de bovenleiding en over de wissels enzo.
Blijft een mooi ding, die stuurstand!
De 146 rijdt eigenlijk over de moduleovergangen alsof het gewoon raillassen zijn. Hopen dat dat bij verdere bakken ook zo lukt!
Nog een foto van dit ding met dubbeldekkers, komend vanaf de brug.
Zo, rap weer verder met de bouw.
Grtz,
J.
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 27 okt 2011 15:14
door Doolemeister
Beste Jeroen,
Dat ziet er prachtig uit!
Inderdaad met een ondergaande zon is het erg mooi, geeft een prachtige sfeer.
Ben benieuwd naar je volgende foto's.
Groet,
Arjan
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 27 okt 2011 15:32
door Hookies
Hoe krijg je toch van die superscherpe foto's?
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 27 okt 2011 16:10
door Wim Ros
Door op het knopje te drukken denk ik.
Mvg
Wim.
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 27 okt 2011 20:35
door Jeroen
Inderdaad Martin, het is gewoon een kwestie van de juist instellingen en op het knopje drukken. Belichting, met name genoeg licht, géén flits, klein diafragma (meer scherptediepte) en desovereenkomstige sluitertijd en hoppakee. Natuurlijk wel de camera stil houden. Veel tips zag ik trouwens langskomen in jouw draadje over Hooter's Ville
Vanmiddag en vanavond heb ik zitten zagen en snijden in het schuimspul, maar ook rails geverfd en veel gegroend met de eerste bomen en struiken, gemaakt van zeemos (of hoe heet dat spul ook alweer). Veel werk, maar wel leuk. Mochten mensen nou op het idee komen om dit ook te doen....ik blijf het zeggen: neem een klein stukje per keer!
De lijm is hier nog nat....
Een close-upje van de sporen en ballast enzo enzo enzo...
Een soort van verlaten zandpad. De scene hier is nog niet af natuurlijk, ik denk iets met één of andere dikke zigeuner-Mercedes met louche types, of gewoon weer het bekende vluggertje naast het spoor. Lekker romantisch!
De voorseinen hebben ook weer een nieuw vies kleurtje gekregen, beter dan dat felle groen wat de firma Viessmann regelt voor hun producten.
Righty, we gaan weer lekker door!
Grtz,
J.
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 27 okt 2011 20:49
door mdedeugd
Hallo Jeroen.
Zoooo, he'
Martin de Deugd
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 27 okt 2011 20:55
door gek op stoom
dit ziet er heel mooi en verzorgt uit
Gr andy
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 27 okt 2011 22:14
door Robert_N-Nm
Als je gaat voor de scène "vluggertje langs het spoor" dan moet er eigenlijk een relais ingebouwd worden zodat er een trein (af en toe, niet elke keer) toetert als die langs rijdt. Is het helemaal compleet
Robert
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 27 okt 2011 22:39
door Rob Fongers
Oeiiiiii
Jeroen de seinen staan verkeerd
ze horen links en rechts bij dubbel spoor te staan en het midden vrij.
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 27 okt 2011 22:44
door Jeroen
Enkel als er geen plek is tussen het spoor......de sporen lopen hier nl. uit elkaar. Althans, zo is mij dit altijd verteld. De inrijseinen voor de andere richting staan ook zo.
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 27 okt 2011 23:01
door Rob Fongers
Nou volgens mij niet, tenzij er meer dan 2 sporen zijn...
Maar kunnen we opzoeken toch?
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 11:59
door neudalhausenstadbahn
De seinen horen inderdaad bijvoorkeur rechts van het spoor te staan( bij landen waar men rechts rijd), zoals jeroen al zegt enkel als er tussen de sporen geen plek is kunnen ze links geplaatst worden maar dan wel met een driehoekje dat aangeeft voor welk spoor het sein geld. Hoe dat bordje er precies uitziet weet ik zo even niet( ik zit op het werk), maar ik weet dat er net als in NL iets voor is. Er staat me iets bij van een wit rechthoekig bordje met gele driehoek er in maar dit weet ik dus niet zeker.
Groetjes Michiel
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 12:26
door Doolemeister
Beste Jeroen,
Fabelachtig mooie foto's, een genot om naar te kijken.
Je module is erg mooi aangekleed.
Groet,
Arjan
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 12:49
door Rob Fongers
Michiel, Jeroen,
Lees dit eens door.
Hier staat dat seinen rechts van het spoor moeten staan, echter het linker spoor is geen linker spoor maar het verkeerde spoor. Het verkeerde spoor wordt in die zin van de andere zijde wel rechtse spoor genoemd en daar dienen dus de seinen rechts te staan ook voor de andere richting op het verkeerde spoor (dus links gezien).
Kijk ook maar eens naar de signalering van de blokken in D, die staan allemaal rechts en links en nooit ertussen. J
Tis een beetje moeilijk te verwoorden maar de URL is daar heel duidelijk in
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 13:02
door Jeroen
Rob,
interessante link! Heb al veel bijgeleerd, en inmiddels een oplossing voor een ander klein sein-'probleempje'.
Maar een eenduidig antwoord over waar de seinen moeten staan vindt men niet in deze link, als ik het even doorlees. Ze hebben het meer over seinbeelden tijdens Falschfahren (dus het 'linkerspoor' is in principe niet uitgerust met automatische blokschakeling, en dit is een uitzonderlijke situatie) en Gleischwechselbladiebladhatseklatsfahren, waarbij je in principe wél over het 'linker' spoor kunt rijden in de dagelijkse gang van zaken.
Bij Duisburg-Beksheim is het wel mogelijk om 'links' te rijden, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Bij de aansluiting naar D-Wieneshafen zou het een mogelijkheid zijn, maar er komt op die module nog een gewone aansluiting die kant uit. Anders moet je best een eind tegen het verkeer in rijden, en dat is natuurlijk niet heel erg handig, gezien de verkeersafhandeling. Maar in essentie is DU-Beksheim wel een flessenhals, zo met die brug. Een situatie waar er dus links gereden kan worden is dus absoluut niet ondenkbaar, mocht dit reallife zijn....
Kortom, in je link staat niet het antwoord waar we naar op zoek zijn. We zoeken verder, want het is wel interessant natuurlijk!
J
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 14:22
door Rob Fongers
Ik zit hier niet de wereld te verbeteren
maar was ook veelmeer op zoek naar een antwoord welke ik ook inmiddels gevonden heb
Hier staat het dan
All signals are placed immediately to the right of the track they are governing. On double lines where wrong line operation occurs regularly, the signals for the wrong (i.e. left) line are placed to the left of the left line.
Als ik naar je baan kijk met die 2 bruggen en ook de weg naar de bekende schaar, beeld dat voor mij gleiswechselbetrieb(GWB) uit. Tuurlijk, als jij zeg het zijn 2 enkele sporen naast elkaar dan is het geen GWB meer maar 2 enkel spoors trajecten en in dat geval staan de seinen goed!!!
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 14:47
door Jeroen
Dan houden we het er maar op dat de seinen goed staan.
Wel een erg interessant verhaal, heb het eens goed door zitten lezen. Bij één spoor biedt het grootbedrijf oplossing, door een Checquerboard te plaatsen aan de rechterzijde, zodat ik het uitrijsein aan de linkerkant mag plaatsen. De sporen liggen nl. in een boog, en met de hart-hart afstand die Peco hanteert is het onmogelijk om een sein tussen de sporen te plaatsen. Juist leuk, al die seinen en bordjes etc. etc.
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 17:26
door marco
Jeroen mooie foto,s weer man ziet er goed uit
En de overgang tussen de modules zijn mooi strak beter dan op mijn modulebaantje
Heb je iets tussen de modules gezet ( zo dik als het zaagblad ) en daarna de rail doorgeslepen?
Dat had ik ook moeten doen
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 18:01
door Jeroen
Hi Marco,
Dankjewel! Heb van jouw baantje veel geleerd, en uiteindelijk was het ook de motivatie om hiermee te beginnen.
De overgangen heb ik heel makkelijk gemaakt. Uiteindelijk de rails gewoon op één bak tot het eind gelegd en dan precies op het eind doorgezaagd met de Dremel. Volgende bak er tegenaan en ook daar de rails exact op de rand fixeren, eventueel afzagen. Als je dat goed doet dan liggen de rails gewoon strak tegen elkaar aan. Als ondergrond heb ik op de overgangen hardboard gebruikt en.....doe dat nooit meer! Door bijvoorbeeld het water/houtlijmmengsel gaat het hardboard opbollen, en is je hele overgang naar de klote. Het trekt wel weer bij zodra het is opgedroogd, maar het is een extra gedoe om het weer goed te krijgen. Bij volgende bakken pak ik gewoon 3 mm multiplex ofzo.
Grtz,
J.
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 18:41
door Cybertinus
Op de club hebben we die module overgangen op de volgende manier gemaakt:
- Hang de 2 bakken aan elkaar, zodat ze strak tegen elkaar aan staan
- Leg een flexrail over de 2 bakken heen, dus vol over de bakovergang.
- Fixeer de rails aan het einde van de bakovergang (schroefjes, spijkers, 2-componentenlijm, boekbinderslijm, verzin iets)
- Pak een dremel en slijp de flexrail door op de bakovergang.
- Klaar, een overgang waarbij de rails gegarandeerd recht tegenover elkaar ligt.
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 19:04
door marco
Dat is precies hoe ik het gedaan heb tinus maar dan mis je dus de dikte van het zaagblad tussen de overgang.
En ondanks dat dat zaagblad erg dun was vind ik het teveel, dus bij een volgende keer ga ik iets tussen de modules zetten wat de zelfde dikte heeft als het zaagblad.
@jeroen bedankt voor je compliment
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 20:47
door Jerome
Jeroen schreef: Als ondergrond heb ik op de overgangen hardboard gebruikt en.....doe dat nooit meer! Door bijvoorbeeld het water/houtlijmmengsel gaat het hardboard opbollen---- Bij volgende bakken pak ik gewoon 3 mm multiplex ofzo.
Hé Jeroen, jammer dat het bij jou is gaan opbollen... misschien is de hardboard die ik heb gebruikt wat sterker ofzo, geen idee.
Maar het ziet er verder goed man! Mijn handen jeuken....
Greetz, Jeroen
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 21:11
door Rob Fongers
Dat opbollen is altijd een probleem bij hout tenzij het watervast is. Je kan het oplossen door er eerst een aantal lagen grond overheen te zetten. Juist aan de einden zoals de bak overgang moet je daar wat aand8 aan schenken.
Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 28 okt 2011 21:23
door Jerome
Nou Robbie, daar zeg je wat!
ik heb namelijk voor het fixeren geen normale houtlijm gebruikt, maar van die sneldrogende. Wellicht daarom geen last gehad van de bolling. Na fixatie ook nog wat extra lijm erover gedaan en dus later ballast. Het ziet er voor ballasten er wellicht wat dik uit, maar daarna zag je er niets meer van.
Zag er dus oa zo uit:
Jeroen, Wat ook een goede en wellicht betere optie is om strokenprint te gebruiken, dan kan je de railstaaf solderen. aan de print. Volgens mij staat op Nproject ook een mooi voorbeeld van.
Greetz, J