Pagina 17 van 54
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 03 jun 2017 16:12
door nspoorkees
Tja als je er niet met je neus bovenop zit, ga je die stangen ook niet zien, en ze niet zien bewegen... wat mij stoort is de hoorbare klik. Maar ook het geratel van servo's als een wissel langzaam om gaat... zo is er altijd wel iets
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 03 jun 2017 17:06
door Michiel
Jammer dat je je ergert aan het klikken en ratelen, en je daarom de rest maar "meh" vindt. Want ik vind deze oplossing om een wissel van op afstand aan te drijven wel ingenieus en mooi. Want de servo onder de wissel plaatsen ging niet (helix). Maar ieder z'n ding.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 03 jun 2017 17:46
door Maurits71
Jammer he doe je zo je best en dan is er altijd wel een zo negatief is. vindt het wel wat hebben. inzake die foto die je hebt gebruikt, dat zijn geen reserve onderdelen maar de stroomvoorziening, het is namelijk een soort van 3 rail systeem wat ze daar gebruiken,.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 03 jun 2017 20:05
door Ipio
Hallo Michiel,
Vindt het goed gekozen om de wissels zo om te zetten want zo ging het vroeger nu eenmaal.
Het pas goed in de tijd die jij wilt uitbeelden (1920-1930), dat je het veertje laat zitten kan ik wel
begrijpen, ik zou het ook laten zitten, dan zijn de wissel meteen vergrendeld.
Neem aan dat je servo's wegwerkt, achter een gebouw of iets anders?
Succes Michiel
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 03 jun 2017 20:12
door Debvd
Wow Michiel,
Je geeft me weer ideeen
Top hoor .....
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 05 jun 2017 12:03
door Michiel
Bezig met de bedrading van deze sectie. Elke wissel wordt apart gevoed, en dan vermenigvuldigen de draden zich nogal snel. En ook nu weer wordt alles naar de zijkant afgeleid, want eronder is geen ruimte wegens helixwindingen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 05 jun 2017 14:40
door Ronaldp
Klopt het dat je de draden aan de wissel.aan de onderkant soldeert?
mvg ronald
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 05 jun 2017 15:38
door Michiel
Inderdaad, ik snij een stukje rails vrij langs onder tussen twee bielzen, en soldeer een draad tegen de railvoet. Gaat heel makkelijk en snel.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 10 jun 2017 20:22
door Michiel
Vandaag heb ik gewoon wat testgereden, om te zien of de wissels goed liggen, en correct zijn aangesloten. Een paar aansluitfoutjes werden snel hersteld, en vandaag liet weer een van de locs
(de KPEV T18 van Arnold) het afweten, en mag in groot onderhoud. Het zijn toch fagile dingetjes.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 10 jun 2017 23:56
door marco
Ziet er goed uit michiel leuk filmpje en ja stomers blijven gevoelig.
Erg goed doordacht die wisselaandrijvingen petje af hoor.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 11 jun 2017 08:05
door Michiel
De T18 rijdt weer. De collector was wat vettig geworden, en had een hoop koolstof tussen de lamellen verzameld. De motor is gereinigd, lagertjes gesmeerd, en de loc rijdt weer als voorheen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 11 jun 2017 08:45
door Rem_Brand
Dat heb je snel voor elkaar
Zie dat je in Waterloo woont, ik reed vrijdag nog langs op de terugweg uit Luxemburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 12 jun 2017 13:54
door ErikJan
nspoorkees schreef:Toch... wat steeds terugkomt is 'zoals in het echt'. In het echt klikken de wissels niet maar gaan ze geleidelijk over. Als je dan zoveel moeite doet om het "echt" te maken, waarom dan deze consessie?
In het echt hoor je toch ook de wisseltong tegen de spoorstaaf aan komen bij het omzetten? Je hoort dan een duidelijke "klak"....
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 12 jun 2017 14:10
door Willempie
Soms is het beter om eerst eens in het echt te gaan kijken en vooral te gaan luisteren.
Groetjes
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 12 jun 2017 15:09
door Michiel
Die Peco-klik is inderdaad niet waarheidsgetrouw. In 't echt hoor je een elektromotor gedurende ongeveer 5 seconden gonzen, en dan niets meer, geen klak. Ten minste, dat is zo hier in het station van Eigenbrakel (B). Maar hoe dan ook, die Peco-klik stoort me helemaal niet.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 jun 2017 07:29
door Michiel
Om de sporen te kunnen doortrekken richting station, moet ik de segmenten aan elkaar zetten. Het bevestigen en uitlijnen gebeurt door M6 klauwen en een bout. Van één van beide klauwen van het paar werd de schroefdraad uitgeboord.
Het systeem blijkt goed te werken, maar de klauwen klauwen niet echt. De zitten maar matig vast, en komen hoogstwaarschijnlijk heel snel weer los (één kwam al eens los). Ik zal eens moeten experimenteren met lijm (Tec7?) om de klauwen vast te zetten...
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 jun 2017 10:47
door marco
Hoi michiel die klauwen die we hier trouwens inslagmoeren noemen
blijven inderdaad niet goed zitten dat heb ik ook ervaren en er vanaf gezien.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 jun 2017 10:48
door bob vermeulen
Hallo Michiel,
Een klein schroefje zetten bij de "haakjes" dan gaan ze niet meer draaien
mvrgr Bob
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 jun 2017 10:50
door Michiel
Ik kende de naam niet van het ding, inslagmoer lijkt me het beter woord ervoor, bedankt voor het vermelden.
Ze gaan niet draaien, maar vallen uit de klemverbinding. Ik heb het met secondelijm behandeld, maar veel verbetering verwacht ik niet. Aan schroefjes zat ik ook te denken, maar elegant is het niet.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 jun 2017 11:05
door Rem_Brand
Komt het niet door het gebruikte hout, die inslagmoeren slaan ze denk ik meest niet in multiplex.
Waardoor ze niet goed klemmen in vuren hout ofzo zou dat wel goed moeten gaan.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 jun 2017 13:07
door Michiel
Dat is goed mogelijk. Jammer dat het niet goed klemt in multiplex. Voorlopig houdt het met secondelijm.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 jun 2017 17:14
door Bjor
Hoi Michiel,
Je kunt die inslagmoeren vastzetten met een stukje spijkerband. Dat heeft meestal gaatjes van 5mm, maar dat is met een ijzerboortje van 6 of 7 mm wel "op te ruimen". Een timmerman heeft altijd een rol liggen. Misschien ken je er een van wie je een stukje kunt "bietsen"?
Ben
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 jun 2017 18:00
door Michiel
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 18 jun 2017 09:49
door Michiel
Deze ochtend heb ik het sporenplan van module 1 (met seinhuis) uitgewerkt. Het is niet definitief en vast, maar een leidraad hoe de sporenbundel van de helix overgaat naar het stationsdeel. In het blauw is het elektrisch lijntje 160 naar Tervuren, in het rood de rangeer en opstelbundels van het station, en in het grijs de doorgaande perronsporen. Gezien ik de algemene ligging van het station wat moest aanpassen aan de beschikbare ruimte, zal het stratenplan ook aangepast moeten worden. Vooral links, boven de helix, is het duidelijk dat sporen en straten niet lijken te passen. Maar dat komt dus goed.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 18 jun 2017 10:42
door Hoontje
Gaaf Michiel! Ben benieuwd naar de uitvoering ervan.
Succes!
Groetjes
Hoontje