Pagina 17 van 28
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 02 jan 2018 12:19
door Norbert
Hoi Steven,
Ik zat toevallig op je draadje. Ik zag dat je inderdaad al een poos niets had gepost. Ik zit ook al een tijdje na te denken over de bovenkant. Ik heb een vergelijkbare afmeting. Het probleem is dat het enerzijds mooi is veel te zien en anderzijds is teveel misschien juist onrealistisch.
Ik vind je station op de tekening klein. Misschien moet het station juist toch je uitgangspunt zijn. Misschien een panoramaspoor voor- of achterlangs?
Ik zal je mijn idee eens sturen, al ben ik er ook nog lang niet uit hoor! Laat maar eens horen.
[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]
Succes met het overwegen.
groeten,
Norbert
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 02 jan 2018 12:32
door shoven
Het station lijkt klein, maar de sporen erin hebben een lengte van bijna 1m50. Dat valt wel mee hoor, daar past gewoon een TGV.
De afmetingen zijn vergelijkbaar met die van jou, breedte is 3m60 en diepte vd baan is overal 80cm.
Bij jouw station valt me op dat de rijrichtingen strikt gescheiden zijn. Zelf vind ik het leuk als een binnenkomende trein naar een willekeurig perron kan rijden (kopsporen daargelaten). Misschien een overweging? En het station is inderdaad erg dominant, dat moet je willen.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 03 jan 2018 14:32
door shoven
Verder niemand?
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 03 jan 2018 15:33
door haverkatrans
Norbert,
Je kunt in de 2 onderste sporen nog een wisselpaar aanbrengen,
zodat je van het onderste spoor naar het 2de spoor kunt.
Je kunt dan op het 2de spoor een trein zetten die dan door een andere trein word voorbij gereden via het 1 ste spoor naar het 2de.
Bij mij staat daar altijd een treinstel, word voorbij gereden door een trein en stopt voor het treinstel.
trein vertrekt, en het treinstel vertrekt daarna.
Misschien een idee?
Arnold
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 03 jan 2018 18:39
door Sjors77
Steven,
Vond het al zo rustig op je draadje.
Als ik je plaatje goed bekijk dan ligt alles op hetzelfde niveau behalve de 2 keerlussen? Zelf vind ik wat verschillende hoogtes en lange paradebanen mooi. Alles hangt af van wat je wilt. Is het de bedoeling dat al je treinen door het station kunnen en daar stoppen of bijvoorbeeld een aftakking van de hoofdbaan zodat goederen en IC door rijden op de paradebaan en lokaal verkeer naar het station gaat. Je zou dan een aftakking naar het station aan de rechterzijde al bij de uitgang van de helix kunnen maken en deze laten stijgen. Station in de bocht en daarna weer naar beneden.
Hoop dat mijn gebrabbel een beetje duidelijk is
anders moet ik een schetsje maken
Succes Sjors
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 03 jan 2018 20:13
door Bjor
Steven,
Een leuk ontwerp. Niet overladen en toch veel rijmogelijkheden. Mijn suggestie is om de voorste, haakse groene bocht te vervangen door een meer soepel lopende bocht, met aan begin en einde een overgangsboog. (
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog ). Dat voorkomt dat de trein met een ruk de bocht in- en uitgaat. Bovendien vindt ik die haakse boog ook niet zo mooi. Ik zou er een hoek van 80 of 100 graden van maken, gevolgd voor een flauwe tegenboog.
Ben
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 04 jan 2018 14:09
door 141
Hallo Steven,
Als het idee in de praktijk anders uitvalt dan gedacht dan is het inderdaad verstandig om de zaag te pakken en opnieuw beginnen. Het nieuwe baanplan ziet er mooi uit. Persoonlijk zou ik de sporen voor het station weglaten. Immers “less is more”. Voor de aftakking aan de rechter zijde van het station zou ik een wissel plaatsen na het kruiswissel.
Gr. Clemens
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 04 jan 2018 21:21
door shoven
Bjor schreef:Steven,
Een leuk ontwerp. Niet overladen en toch veel rijmogelijkheden. Mijn suggestie is om de voorste, haakse groene bocht te vervangen door een meer soepel lopende bocht, met aan begin en einde een overgangsboog. (
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog ). Dat voorkomt dat de trein met een ruk de bocht in- en uitgaat. Bovendien vindt ik die haakse boog ook niet zo mooi. Ik zou er een hoek van 80 of 100 graden van maken, gevolgd voor een flauwe tegenboog.
Ben
Ha Ben, dank voor je bijdrage. De groene bocht is geheel op niveau -1, dus je ziet er niets van.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 04 jan 2018 21:24
door shoven
Sjors77 schreef:Steven,
Vond het al zo rustig op je draadje.
Als ik je plaatje goed bekijk dan ligt alles op hetzelfde niveau behalve de 2 keerlussen? Zelf vind ik wat verschillende hoogtes en lange paradebanen mooi. Alles hangt af van wat je wilt. Is het de bedoeling dat al je treinen door het station kunnen en daar stoppen of bijvoorbeeld een aftakking van de hoofdbaan zodat goederen en IC door rijden op de paradebaan en lokaal verkeer naar het station gaat. Je zou dan een aftakking naar het station aan de rechterzijde al bij de uitgang van de helix kunnen maken en deze laten stijgen. Station in de bocht en daarna weer naar beneden.
Hoop dat mijn gebrabbel een beetje duidelijk is
anders moet ik een schetsje maken
Succes Sjors
Een schetsje? Ja graag! Want ik zie hem nog niet helemaal.
De rechter kruiswissel bij het station zou nog iets naar beneden kunnen, nog even uitvogelen.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 05 jan 2018 09:24
door Sjors77
Hierbij een schetsje.
Rood: laat je dus stijgen (kan zelfs maar 3cm zijn) naar een station voor enkel lokaal verkeer. Leuke is dan dat je wat hoogteverschil krijgt. je kan eventueel nog een kopspoor toevoegen.
Groen: is een keerlus op -1 voor wat extra afwisseling in de routes. Gezien de lengte kan je de paradebaan aan de achterkant wat laten dalen en richting de helix weer stijgen zodat je op niveau van de helix uitkomt.
blauw: zou een optie kunnen zijn om vanuit het station een aftakking te maken naar wat goederen overslag met industrie (leuk voor de scenery bouwsels)
Naar mijn idee als je alle treinen door het station wil laten rijden krijg je veel rails. Op deze manier houdt je dat wat beperkter dus meer ruimte voor scenery.
Hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik bedoel
Blijft lastig en eigenlijk komen we gewoon altijd ruimte te kort voor alle ideeën.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 20 jan 2018 19:34
door shoven
Ik ben begonnen met de aanpassingen. Eerst alles loshalen wat vervangen moet worden.
Alle seinen weer in hun bakje.
Wisselstraat eruit gesloopt.
Alle te hergebruiken spullen...
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 21 jan 2018 10:26
door Sjors77
Heb je al een idee hoe het moet gaan worden? Succes met de sloop en de wederopbouw. Ik ga je weer rustig volgen hier.
Sjors
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 21 jan 2018 11:00
door Alfred
Succes Steven! Ben je er uit wat het gaat worden? Ik kijk weer met interesse uit naar je vorderingen!
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 21 jan 2018 16:24
door shoven
Voor hoe het wordt, zie pagina 40...
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 jan 2018 21:35
door shoven
De wissels zijn gered en schoongemaakt....
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 jan 2018 21:40
door shoven
Er moet een wisselstraatje in de baan ertussen gebouwd worden.
Dus eerst een stuk er tussenuit gezaagd.
De nieuwe wisselstraat gemonteerd op een stuk mdf.
De achterkant, met de servo's en bijbehorende zooi. Ik richt het zo in dat dit een compleet setje is, en dat ik alleen 2 DCC-draden (geel/bruin) en 2 DC stroomdraden (zwart/rood) met de rest hoef te verbinden. Voor allebei de smaken draden zie je een verdeel-blokje.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 jan 2018 21:44
door shoven
Meteen maar doorgebouwd vandaag en de scissor ingebouwd. De scissor zit ook op een compleet bordje ingebouwd.
Scissor ingebouwd en verbonden met de andere wisselstraat.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 jan 2018 22:19
door Jos
Lekker bezig Steven! Pas wel op, bij de vaste kruising naar de scissor zit een aardige knik in je spoor op de laatste foto
Groetjes,
Jos
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 jan 2018 22:51
door Debvd
Jos schreef:Lekker bezig Steven! Pas wel op, bij de vaste kruising naar de scissor zit een aardige knik in je spoor op de laatste foto
Groetjes,
Jos
Idd goed bezig en idd een knik als je dat tussenstukje kleiner maakt loopt het vloeiender
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 30 jan 2018 12:16
door dwarsligger
Steven zou je niet beter uitkomen, dus zonder knik, als je dat tussenstukje tussen wissel en kruising eruit zou halen? Misschien dat de hart op hart afstand ter hoogte van de kruising niet helemaal klopt, maar dan vloeit het daarna wat beter. Zo ga je volgens mij problemen krijgen.
Ik heb een aantal van deze stukjes opnieuw geplaatst omdat vooral korte meerassige lokjes hierop ontsporen.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 24 feb 2018 19:25
door shoven
Druk bezig geweest de afgelopen dagen. Ik bleek me te hebben vergist in de polariteit op een stuk, dus dat werd nog wat ombouwwerk. 2 keerlussen eruit en 1 erin...
Afijn, de rails ligt.
Mijn soldeerstation begon vreemd te doen, dus deze nieuwe besteld.
De rails ligt dus.
Toegang tot het station. Daar rechts ga je naar de helix.
De sporen van het station. Er komen 2 kopsporen.
De kopsporen. Nog een uitdokteren hoe lang ze moeten worden. Alle kleinere treinstellen moeten er passen.
De aansluiting aan de andere zijde. Het knikje is weg.
De komende dagen nog bezetmelders aansluiten, de baan goed in Koploper invoeren en testrijden.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 25 feb 2018 17:18
door william
Goed bezig.
Groeten,
William
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 05 mar 2018 11:54
door janiegein
Hoi Steven,
ga je wel weer die mooie gebogen gipsen perrons maken of stap ja af van dat systeem en verzin je wat anders.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 05 mar 2018 20:33
door shoven
Die komen weer terug hoor Jan. Geen saai recht blok als perron voor mij.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 12 jan 2019 11:48
door BenQ
Steven,
Het is wat stil hier maar gefeliciteerd met je 52e verjaardag.