Nieuw baanplan - Altwied wordt Kurtscheid
Hallo allemaal. Het viel weer tegen met de tijd. Druk op het werk en daarnaast werd mijn dochtertje ziek (verkouden). Maar goed, de jongedame is weer opgeknapt en ik had gisteren mijn laatste werkdag. Nu vakantie
Aangezien het nu regent, kan ik ook niet in de tuin werken (och wat vervelend
) dus is het tijd om de nieuwe plannen te presenteren.
Zoals ik hiervoor al schreef, is er in de hoek van de hal nog een plekje voor de modelbaan beschikbaar. Vrouwlief was niet razend enthousiast, maar begrijpt gelukkig dat ik ergens een plekje nodig heb. Anders duik ik de kroeg in met alle gevolgen van dien...
Als ik de baan netjes afwerk met een fries en facade en deurtjes onder de baan (net als bij de huidige baan), is het ook acceptabel in de hal.
Hieronder is het hoekje in de hal te zien:
Omdat dit een direct looppad is van de voordeur naar de rest van ons appartement, kan de baan natuurlijk niet al te breed worden. In de hoek is ietsje meer ruimte beschikbaar. Daar zou ik eventueel naar 50-60 cm kunnen. Maar links tegen de muur slechts 30-40 cm. Vandaar dat ik aan een kopstationnetje zit te denken, met een fiddleyard.
Het thema blijft dicht bij dat van de huidige baan: een (drukke) zijlijn in tijdperk 4 (rond 1970) in het Westerwald. In mijn fiktieve Westerwald geschiedenis (zie pagina 1 van dit draadje) zou ik dan het eindstation van het zijlijntje kunnen nemen dat bij Altwied aftakt van de doorgaande Wiedtalbahn: station Kurtscheid.
Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk hergebruiken van de huidige baan. Het huidige schaduwstation had ik al zo gebouwd dat het eenvoudig in 2 delen is te splitsen. Een helft daarvan kan ik nu als fiddle yard gebruiken. De eerste module van de huidige baan (met tunnelportaal en brug over de Wied) is ook nog bruikbaar. De rest (het kopstation zelf) zal nieuw gebouwd moeten worden.
Hieronder zijn de plannen in meer detail uitgewerkt. De rastermaat is 10 cm. Zoals is te zien, neem ik het landschap/scenery direct mee in het ontwerp, omdat dan duidelijker is wat er wel en niet past:
Ik heb twee opties uitgewerkt voor het sporenplan. De bovenste is iets simpeler (minder wissels en sporen) en zou iets sneller te bouwen moeten zijn. De onderste is 10 cm breder, heeft een extra omloopspoor, een extra laadspoor aan de "Rampe" en een extra fabrieksaansluiting rechts (de Tonwarenfabrik). Nadeel is dat het meer bouwtijd vraagt (toch een kritisch punt bij mij...) en dat de stationssporen door de 10 cm bredere baan slechter bereikbaar zijn. Ontkoppelen zal met de hand gebeuren, dus ik weet niet hoe haalbaar optie 2 is. De verste sporen liggen 40 cm van de rand van de baan. Met een ontkoppelhulpje (haakje aan een staaf) zou dat nog moeten lukken, maar dat kan ik later altijd nog eens testen.
In beide opties heb ik de scenery zo gepland dat de huizen waar ik nu mee bezig ben, ook gebruikt kunnen worden. Oa het Gasthaus, het restaurant, de apotheek, enz krijgen dus een plekje op de nieuwe baan. Ook een garage/Tankstelle waar ik jaren geleden eens aan begonnen ben maar waarvoor geen plek was in Altwied. En uiteraard komt ook de overweg terug zodat ik de verlengde overwegbomen van Harry kan gebruiken
Afgelopen juni was ik eindelijk weer eens in Nederland. Ik moest wel want mijn verblijfsvergunning in Rusland liep af en die kon ik alleen vanuit Nederland verlengen. Naast dat ik eindelijk weer eens bij mijn ouders en zus op bezoek kon, had ik ook de mogelijkheid om alle bestelling van de afgelopen 1.5 jaar op te halen. Oa rollend materieel dat ik bij diverse webshops en Catawiki had besteld, maar ook scenery en meerdere boeken.
Er was 1 boek waar ik al een hele tijd naar uitkeek en die al ruim een jaar lang bij mijn zus lag te wachten. Helaas was het te zwaar om met het kerstpakket mee naar Rusland te sturen, maar nu had ik hem dan toch eindelijk in handen:
Ik was destijds ook al erg gecharmeerd van het Blaue Buch van "OOK" net als van zijn boek over zijn eigen modelbaan, de BAE. Nu dit boek over rangeren was uitgekomen, moest ik dat natuurlijk ook hebben. Erg interessant! Mits je van rangeren houdt...
Terwijl ik in Nederland was, heb ik ook tegelijk een nieuwe voorraad rails en wissels besteld. In het nieuwe kopstation zijn behoorlijk wat extra wissels nodig en gelukkig had Hans alles op voorraad. Blijkbaar heeft Peco na de Brexit toch weer kunnen leveren. Hoewel het baanplan nog niet helemaal vast ligt, heb ik genoeg wissels om een begin te kunnen maken. Eventuele aanpassingen kunnen later altijd nog worden gedaan.
Voorlopig is dit dan een eerste opzet van de nieuwe plannen. We gaan wel zien hoe het gaat lopen.
Groet, Wim