Pagina 18 van 40

Re: Lemland

Geplaatst: 10 jun 2012 20:02
door shoven
Ik heb bij mijn bergen gemerkt dat een beitel ideaal is om de rotsen vorm te geven.

Re: Lemland

Geplaatst: 10 jun 2012 21:14
door Lemland
Goeie tip die we volgende week, als we weer verder gaan, zeker gaan uitproberen. Daar zijn het proefbergen voor. :-)

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 10 jun 2012 21:50
door Lemland
Eigenlijk hebben we vandaag vooral pret gehad met de bergen, pas in de avond gingen we verder met het perron, dat er na drogen zo bij lag:

Afbeelding

Bovendien hebben we uren geworsteld met het juist aansluiten van de draden, er is onder Davydorp erg weinig ruimte en het wemelt er van de draden. Van dertien lantarens, de dorpspomp, de lichtjes in de auto's, de huizen en het station, op¨een ruimte van twee A4-tjes. Maar toen de mistige avondschemer kwam, zagen we dit:

Afbeelding

En als de nacht helemaal over Lemland is gevallen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende week verder.

Lem & Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 10 jun 2012 21:56
door Doolemeister
Beste Lem en Bart,

Wow, gaaf gemaakt jullie proef berg! :D
en natuurlijk niet te vergeten het tweede perron met de verlichting, lekker sfeervol.

Groet,

Arjan

Re: Lemland

Geplaatst: 10 jun 2012 22:17
door bob vermeulen
Bart en Lem,

Weer een goed besteed weekendje. Leuk dat jullie zo met elkaar knutselen :o
Het verslag van het perron maken was welkom ben er onderhand ook aan toe en dit lijkt mij een goede werkwijze.

mvrg Bob Vermeulen

Re: Lemland

Geplaatst: 10 jun 2012 22:25
door evo
Lemland schreef:We zijn redelijk tevreden. De kleur mag lichter, de structuur moet iets beter (meer grotere breuklijnen, minder krassen). Maar daar is het ook een proefberg voor. :-)
Nou, ik vind hem al erg goed gelukt voor een proefberg!
Om de kleur lichter te krijgen kun je gewoon met wit drybrushen. Terwijl je bezig bent, denk je dat je veel te veel wit aanbrengt, maar als het klaar is ziet het er altijd OK uit.
Om makkelijker grote breuklijnen te krijgen, kun je die het beste maken als het gips nog niet helemaal hard is. Gewoon met een beitel wat diepe scheuren maken. Let dan nog niet op de afwerking, die komt wel als het helemaal uitgehard is.

Re: Lemland

Geplaatst: 11 jun 2012 11:15
door Lemland
We hadden al wel gewhitewashed maar ook dat kan nog beter. :-)

De beitel tip van jou en hiervoor gaan we volgende week eens proberen.

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 16 jun 2012 22:48
door Lemland
Vandaag wat kleine aankoopjes gedaan in Dordrecht en vanavond meteen even geplaatst. Staat wel mooi zo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 23 jun 2012 22:14
door Lemland
Vandaag kort aan Lemland gewerkt. Locloods is nu helemaal af, naast licht en beweging is er ook geluid. De deuren van de locloods openen en sluiten nu hoorbaar. Ik heb gekozen voor vette zware industriële geluiden, vier stuks. Geen geluid is hetzelfde, qua klant en duur, net als in het echt. De geluiden heb ik hier vandaan gehaald.

Afbeelding

Deze MP3'tjes staan op een USB-stick die in de SoundDirector zit (links). Rechts zie je de schakeldecoder die de vier geluiden aanstuurt. Hij luistert naar dezelfde adressen (61 en 62) als de servodecoder, zodat de beweging en het geluid gelijktijdig start. De bewegingstijd is op de servodecoder aangepast aan de duur van de MP3'tjes. Dat vereist nogal wat tweaken, maar nu is het wel geloofwaardig geworden.

Bekijk en beluister hier het resultaat: http://youtu.be/CNj9g798Cs4

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 24 jun 2012 07:10
door maarten
Gaaf Bart! Super staaltje modelbouw-realisme! :o

Re: Lemland

Geplaatst: 24 jun 2012 09:47
door shoven
Leuk gedaan. Klinkt idd precies goed.

Re: Lemland

Geplaatst: 24 jun 2012 10:10
door Jelle
In één woord - Geweldig -.

Ik vind het echt bijzonder mooi, ben ook heel erg benieuwd naar de techniek die daar achter zit. Dan bedoel ik, "hoe maak je dat en wat heb je er voor nodig."

Re: Lemland

Geplaatst: 24 jun 2012 10:18
door Lemland
@allen: dank!

@Jelle: bedoel je het geluid, beweging & geluid of de hele loods? Ik heb het meeste gedocumenteerd, van uitpakken tot resultaat, meeste staat hier of op onze blog, dus laat het ff weten en ik maak wel ff een samenvatting voor het deel wat je wil weten. Is allemaal niet zo spannend, vooral veel gepruts (en vakantiegeld). 8-)

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 24 jun 2012 10:39
door Jelle
Wat ik bedoel is het koppelen van geluid aan een bepaalde actie.
Zo ben ik bezig om een kraan te bouwen die de lading uit een rijnaak lost op een goederentrein.

De juiste geluiden heb ik al wel.
De kraan ben ik nog aan het bouwen.

In mijn plannen heb ik lopen denken aan een mp3-spelertje met de luidsprekertjes onder de 'kademuur'. Dus in feite de kraanbeweging en geluid apart schakelen.
Maar zoals jullie het gedaan hebben is het gewoon perfect, alles zo mooi gesynchroniseerd en zo.

Re: Lemland

Geplaatst: 24 jun 2012 12:02
door Maurits71
Ik heb wel interesse in een samenvatting, zeker het gedeelte hoe je geluiden van die site kan downloaden als MP3, ( noobie maar dat weet je :) )

Re: Lemland

Geplaatst: 24 jun 2012 13:09
door Lemland
Jellle,

Nou, dat is vrij simpel. We hebben omdat we niet zo heel technisch zijn een relatief dure weg bewandeld. Hoewel elk onderdeel denk ik veel goedkoper kan worden gekocht (er zijn alternatieven), we zijn voor gemak gegaan.

Boordschappenlijstje
  • ESU SwitchPilot Servo, artikelnr 51802. Kost ongeveer 25 euro.
    Uhelenbrock SoundDirector, artikelnr. 38000. Erg prijzig (en alleen voor Windows!), iets van 130 euro. :shock:
    Viessmann digitale decoder 5213. Iets van 70 euro.
    Vier orginele geluiden, rond de 16 euro.
Voor de volledigheid, de rest van de loods komen daar bij:
  • Vollmer locloods, artikelnr. 7605, rond de 25 euro.
    Faller inspectieputten, artikelnr. 222147, 14 euro.
    Digirails DR110 LocLight witte binnenverlichting, 14 euro.
    Linker servo Jamara Servo High End Linear 1,5g 074422, ook 14 euro.
    Rechter servo Jamara 074421, ook 14 euro.
    ModelTech Workshop Powertools pack 1 (werkbanken enz), artikel NSTools1, 7 euro
    ModelTech Workshelving (kasten enz), artikel D1033, 5 euro
    Wat rommel dat we her en der nog hadden, zoals plaatjes en rommelt. En verfjes. Laten we dat op nul euro houden.
Al met al kost wat je ziet dus zo'n 334 euro.
Het levert erg veel pret op, tijdens het bedenken, bouwen en nu meer spelen dus voor ons elke cent waard. :D
Bovendien zijn er nog twee andere bewegende zaken die we in de toekomst kunnen laten bewegen met geluid, op dat vlak hebben we nu maar de helft benut en zijn adres 63 en 64 nog vrij. En dan nog hebben we extra geluiden om af te spelen. Op met name de Viessmann decoder kan je nogal wat besparen als daar voor een andere decoder kiest.

Het hoe & wat van het geluid

We hebben een servodecoder van ESU. Die is via het motorola protocol geprogrammeerd op adres 61 (en 62, 63 en 64). Groen schakelen op 61 zorgt ervoor dat een servootje de deurtjes van het eerste spoor open duwt. En rood zorgt dat de servo die deurtjes weer dicht trekt. De slag, hoe ver duwen om precies van helemaal dicht naar helemaal open te gaan, is geprogrammeerd op de servodecoder. Dat is best een prutswerkje omdat je geen display of zoiets hebt, alleen een paar knopjes en ledjes.

Voor geluiden in Davydorp en omgeving hadden we al een SoundDirector. Daar zit een USB key bij, artikelnr. 38010. Daarop staat de software, helaas alleen voor Windows hoewel het in Linux onder WINE waarschijnlijk ook wel werkt, mits je de USB daar kan mounten. Verder staan er een zooi standaard geluiden op, maar je kan ook eigen mp3-tjes erop zetten. Op de SoundDirector zitten 10 poortjes en een aansluiting voor de gezamenlijke massa.

Afbeelding

Afbeelding

Zodra een poort met die massa is gesloten, start een geluid. Dat geluid bepaal je in de software. Daar programmeer je dat bijvoorbeeld het sluiten van poort 4 (in ons geval) een stadsfonteintje laat horen. Je kan overigens ook geluid op een willekeurig moment laten klinken, zoals in ons geval heel af en toe een onweersbui in de verte.

Afbeelding

We hebben gezocht naar zware, metalen geluiden. Echt industrieel. Dus niet houten krakende deuren. En liefst met wat gepiep en gekraak. Verder moesten ze een paar seconden duren. Locloods deuren zijn groot en zwaar, die zwaaien niet zo kwiek en moeiteloos open als een gemiddelde kamerdeur. En verder zou het handig zijn als een setje open & dicht ongeveer even lang duren. Want in de servodecoder kan je de snelheid van de beweging regelen, maar die is voor open hetzelfde als voor dicht. Dus ongeveer even lang is dan handig.

Set 1 en set 2 hoeven niet gelijk te zijn, want elk deurenpaar (spoor) heeft zijn eigen servo. Liefst niet zelfs, want in werkelijkheid zijn dat soort dingen ook niet helemaal gelijk. Dat is ook de reden dat we vier verschillende geluiden hebben gezocht. Gewoon met Google, bijv. zo: https://www.google.com/search?q=metal+d ... load+sound Goede geluiden vonden we dus in de resultaten op http://sounddogs.com/results.asp?Type=1 ... egoryID=39. Wat daar ook handig is, is dat in een kolom de duur staat. Omdat dat een belangrijk criterium is, kan je zo gemakkelijk kiezen. Daar hebben we vier geluiden opgehaald, ze kosten tussen de 2 en vier euro. Er zijn ook wel sites te vinden met gratis geluiden, gewoon ff verder zoeken met google. De geluiden op de pagina kan je ook beluisteren (mindere kwaliteit, maar dat is meestal niet zo'n probleem met de wat lawaaierige geluiden). Of even downloaden om ze gratis uit te proberen.

@Maurits: dat doe je simpelweg door op de juiste link te gaan staan met je muis (hier is dat de blauwe mp3 knop), rechter muisknop klikken en dan te kiezen voor Koppeling opslaan, Doel opslaan als of Save target as. In elke besturingssysteem of browser heet dat soms weer anders, maar het is in ieder geval iets wat daar op lijkt. Vervolgens hoef je alleen maar te vertellen waar het opgeslagen moet worden.

Afbeelding

Wij hebben de uiteindelijk gekozen geluiden gedownload, waar nodig de geluiden iets aangepast en o.a. op de USB sleutel gezet. Vervolgens hebben we een nieuwe Motorola decoder van Viessmann gemonteerd. Deze hebben we door middel van de switches op het apparaat geprogrammeerd op adres 61 (en 62, 63 & 64).

Afbeelding

Eigenlijk is dit net zoals locs. Voor dubbeltractie kan je meerdere decoders naar hetzelfde adres laten luisteren, dat hebben we hier ook gedaan. Dus niet alleen de ESU maar ook de Viessmann luisteren naar deze adressen als we die kiezen op één van onze MobileStations.

Dus als we bijvoorbeeld adres 61 op groen zetten, gaan niet alleen de deuren van spoor 1 open, maar krijgt de Viessmann ook de opdracht op adres 61 op groen te schakelen. De op één na laatste stap is dan om de massa van de SoundDirector (geel) op de te schakelen poorten van de Viessmann te monteren. Ja Jeroen, draadjes! :D

Afbeelding

En vervolgens de laatste stap: de groene (deuren open) en rode (deuren sluiten) poorten en dus draadjes aan de juiste poortjes van de SoundDirector.

Afbeelding

De situatie die we nu hebben, is dat bij elke beweging het juiste geluid te horen is. Maar de beweging is bij het inregelen zuiver ingeregeld met 'mooi en overtuigend langzaam' in het achterhoofd. Dus in de praktijk bleek het geluid nog te klinken terwijl de beweging was afgelopen. Bij het andere spoor was het daarentegen al stil terwijl de deuren hun laatste beweging maakten. Dat moest dus nog synchroon. Omdat de lengte van de MP3-tjes, inclusief galm, al vast lagen, was het zaak de beweging te versnellen of juist te vertragen. Dat kan op de ESU maar is wel een lastig karweitje, het was een kwestie van eindeloos proberen tot het zo goed mogelijk liep.

Luidsprekertjes zitten al bij de aanschaf van de SoundDirector en die hebben we hier in de achtergrond weggewerkt. Het idee is dat ze straks achter het gips zitten, gips waar we op die plaatse een roostertje open zullen laten die we gaan camoufleren met struikjes. In de stad en het dorp die nog moeten worden gebouwd, komen luidsprekertjes waarschijnlijk in blinde kamers van gebouwen. Meer over het monteren van de luidsprekertjes staat hier.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, zoals je ziet is het basisidee twee onderdelen die naar één opdracht luisteren, de rest is lekker prutsen. :-)

Succes,

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 24 jun 2012 15:37
door Jelle
Duidelijker kan het denk ik niet.
Echt heel hartelijk bedankt, hier ga ik zeker mee aan het werk.
Het zal nog wel een tijdje duren i.v.m. de bouw van de kraan, maar ik zal t.z.t. zeker het resultaat laten zien.

Re: Lemland

Geplaatst: 24 jun 2012 16:23
door Lemland
Mooi zo. Ben benieuwd!

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 24 jun 2012 22:26
door rien
ge weldig
andere woorden zijn er niet voor
blijf jullie zeker volgen

gr rien

Re: Lemland

Geplaatst: 25 jun 2012 20:28
door Lemland
Bedankt Rien! Het zal alleen wel wat rustiger worden, begin augustus gaan we weer verder, met de bergen. De komende dagen ga ik alleen nog wat kleine losse klusjes afronden. Draadjes & hekjes en zo.

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 04 jul 2012 05:35
door olaf04
Hallo Bart,
Mooi geworden.
Groet Olaf

Re: Lemland

Geplaatst: 26 jul 2012 22:25
door Wim
Hallo Bart & Lem,

geweldig die draad van jullie.............. heb met veel genoegen dit topic gelezen en zal dat zeker blijven volgen!

Super die details van de N-baan. Heb hard moeten lachen om die konijnen tussen het spoor.
En helemaal top die transformator vonken en de deuren van de loods............ heerlijk.

Veel succes met de verdere bouw van jullie spoor.

Groet Wim.

Re: Lemland

Geplaatst: 29 jul 2012 21:24
door Lemland
Hi Wim,

Dank! We hebben er zelf erg veel lol in. De zomerbouwstop is voorbij, we zijn weer in het land en vandaag (de laatste dag van de vakantie) hebben we bouwend in Lemland doorgebracht. Zo zag tot nu toe de noordelijke tunnelingang onder Davyberg er uit:

Afbeelding

Daar zijn we mee aan de slag gegaan. Eerst een stukje hout om de tunnelbuis in te maken en later het gips aan te bevestigen.

Afbeelding

Voor de bergprofielen geplaatst met houtlijm.

Afbeelding

Daarna hebben we eerst steentjespapier van Faller verouderd. De basis is donkerbruine steentjes, nr. 222565 (Graniet), maar een tunnel zal bovenin wat meer vervuild zijn door de rook van locomotieven. Met donkere verf is de boel verder behandeld. Daarna is het gebogen tot een kokertje en voorzichtig in het nieuwe gat geplaatst.

Afbeelding

Zoals je ziet is het zo'n tien centimeter lang. Dat is genoeg om vanuit de meeste standpunten alleen maar tunnelwand te kunnen zien: Alleen met de traincam zal het opvallen dat de tunnel zo kort is. :-)

Afbeelding


Aan de andere kant van het kokertje houdt een stukje karton de boel rond:

Afbeelding

Zo zit dat vast:

Afbeelding

Tot slot is het tunnelportaal (van Noch) ook wat meer vervuild, weer vooral aan de bovenkant. Met houtlijm ingesmeerd en geplaatst:

Afbeelding

Afbeelding

Ook in de tunnel is ballast aangebracht, hier is de houtlijm nog nat.
Al met al ziet het er aardig uit:

Afbeelding

Re: Lemland

Geplaatst: 29 jul 2012 21:27
door Schachbrett
Hey,dat is mooi werk!!
Ziet er weer gaaf uit heren. :D


Gr Chris

Re: Lemland

Geplaatst: 29 jul 2012 21:45
door Lemland
Dank je wel Chris! En boven een mooie tunnel hoort een mooie berg, dus dat was het volgende klusje. Eerst tussen Davydorp en Lemstad:

Afbeelding

Daarna werden ook de contouren van Davyberg van aluminiumgaas gemaakt en vastgeniet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat ziet er al bergachtig uit:

Afbeelding

We hebben al aardig wat scenery gemaakt en voor de zekerheid is dat onder plastic verborgen. Natuurlijk is ook alle rails in de berg afgedekt en omdat dit deel van Lemland een open bouwmethode heeft, is ook de vloer met plastic bedekt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan: gipsen maar.

Afbeelding

Hier en daar al wat rotsen in het gips.

Afbeelding

Het blauwe plankje wordt een vlak stukje in de bergen waar later een bouwplaats komt (er zullen twee huizen worden gebouwd daar).

Afbeelding

Afbeelding

Het gips is op (en de vakantiedag ook), hier zijn we gebleven:

Afbeelding

Lem & Bart