Pagina 18 van 32

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 23 okt 2016 13:17
door Ron
Wordt steeds mooier jouw baan :D

Vraagje, hoe heb jij de afrastering voor de koeienweide gemaakt?
ik moet nl. ook zoiets nog maken.

gr. Ron.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 23 okt 2016 14:12
door Andre de Ruiter
@Ron. Ik gebruik spelden met zo'n plastic kopje, die zijn makkelijk met je blote handen aan te drukken zonder de speld in je vinger te hebben ipv in de baan. Druk de spelden ca. 3 cm (=5m) van elkaar in de baan zodat ze goed vast zitten.. Knip de spelden af met een zijkniptang. Gebruik eventueel een dun latje als mal om steeds dezelfde hoogte(ca. 7mm) te hebben.
Knoop vervolgens het draad bij de eerste paal met een enkele steek (die leg je als eerste als je je schoenveter strikt) en verzeker deze steek met een beetje secondelijm. Ga vervolgens met de lijn naar de volgende paal, doe daar een slag omheen, breng de lijn mbv een pincet omhoog tot boven aan de paal, verzeker de slag met secondelijm, wacht even. Herhaal dit procede tot de laatste paal en klaar is kees. Ik gebruikte voor de draad 0,25 mm dik garen uit de scheepsmodelbouw, misschien is er nog dunner draad te vinden.
Het is misschien ook mogelijk om de draad aan de speld te lijmen zonder slag om de speld. Ik heb het niet geprobeerd, ik vond het zo al voldoende gepriegel.
Na afloop natuurlijk nog schilderen.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 23 okt 2016 14:59
door Traibergen
Dat ziet er mooi uit!

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 24 okt 2016 10:50
door gvandersel
Er is zeker dunner draad. Ik leen een metertje van mijn zoon. Deze is hobbyvisser. Als hij weer een spoel van een enkele tientallen meters op zijn molen zit te spoelen, leen ik het uiteinde. Dit is van dun tot zeer dun. 0,01mm.

Groet,

Gerard van der Sel.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 25 okt 2016 18:05
door Ron
Andre,

Bedankt voor je uitleg, ga er eens mee rommelen.

gr. Ron

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 25 okt 2016 21:22
door BenQ
André,
Je hebt net zo'n probleem als MartinD, stoomloc die met zijn voorwiel over de bielzen rammelt. :o
Zie de foto onder deze tekst:
De BR03 met een sneltrein aan de haak verlaat het station.
Verder mooie foto's van een mooie baan.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 30 okt 2016 20:32
door Andre de Ruiter
@ Gerard goede tip. ik heb er een proef mee genomen. Het lijmt iets moeilijker dan het scheepsbouwdraad, maar ziet er heel veel beter uit. Bij gelegenheid vervang ik mijn afrasteringen.

@Ben dat heb je ervan als je de loc met de hand in de goede positie schuift voor de foto.

Ben inmiddels bezig het dorp te bevolken. Twee stationschefs geven met zo'n ouderwets spiegelei een BR64 en een BR03 toestemming te vertrekken.

Afbeelding

Afbeelding

Een dame in rood lakleer probeert voorbijrijdende automobilisten te interesseren in haar diensten.

Afbeelding

Hoewel de weg nog maar zeer kortgeleden is aangelegd moet er nu alweer gerepareerd worden.

Afbeelding

Het terrasje van het Forum café is in gebruik genomen en het gasthof "Zum wilden hirsch" wordt bevoorraad.

Afbeelding

Afbeelding

De macrofotografie laat meer zien dan het blote oog. Café Forum staat niet helemaal met al z'n muren op de fundering. Ik zal dit nog moeten camoufleren.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 30 okt 2016 20:33
door Traibergen
Afbeeldingen laden niet
edit, nu wel

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 06 nov 2016 15:38
door Andre de Ruiter
Deze week een drietal vrijstaande woningen gebouwd. De tuinen moeten nog worden aangelegd

Afbeelding

In een middelgrote stad mag een stadhuis natuurlijk niet ontbreken.

Afbeelding

Schuin tegenover het station heb ik een plaatsje voor het raadhuis kunnen vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 06 nov 2016 15:48
door Andre de Ruiter
Ook nog tijd gevonden om wat te rijden. Het fototoestel is dan natuurlijk bij de hand.
De BR50 met een gemengde goederentrein en de V200 met een sneltrein.

Afbeelding

Kijk hier voor de raadselachtige avonturen met de V200.

BR64 met een boemeltje en de BR03 met een sneltrein.

Afbeelding

BR24 met een boemeltrein en BR55 met een gemengde goederentrein.

Afbeelding

BR03 onderweg.

Afbeelding

Afbeelding

VT95 ontmoet de V200.

Afbeelding

BR64 met boemeltrein en BR52 met boemeltrein.

Afbeelding

De BR52 (eigenlijk een goederentreinloc) vervangt tijdelijk de BR78, die normaal voor deze boemel staat. De BR78 is tijdelijk buiten bedrijf omdat het pinnetje, dat de drijfstang verbindt met het achterste wiel, het luchtruim koos tijdens het verwisselen van de ASB.
Het pinnetje bleef helaas onvindbaar, een vervanger is besteld.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 07 nov 2016 11:59
door tv_man
Mooie scenes in het dorp! En inderdaad, macrofotografie heeft zo zijn nadelen, de sporadisch op het wegdek terechtgekomen grassprieten en dergelijke vallen ook op (heb er ook last van!)
Mogelijk is er al eerder eens op gereageerd maar de achtergrond geeft een heel interessant diepte-effect met de donkere heuvels en een donkere lucht met de wat lichtere hemel verder weg. Regenachtig?

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 07 nov 2016 15:09
door Andre de Ruiter
De lucht is inderdaad wat donker uitgevallen, waardoor je de lucht krijgt zoals die er op grote hoogte (ruim boven de boomgrens) uitziet.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 13 nov 2016 11:27
door Andre de Ruiter
De tuinen bij de drie vrijstaande woningen zijn aangelegd.

Afbeelding

De hoofdstraat van Rtw begint gezellig druk te worden.

Afbeelding

Deze loc (BR78) is tijdelijk buiten gebruik. Het pinnetje dat de drijfstang bevestigt aan het achterste wiel sprong weg tijdens de montage na het aanbrengen van een nieuwe ASB. Het wachten is op het vervangende pinnetje.

Afbeelding

De BR01 met een vijftal rijtuigen. Het maximum dat deze loc wil trekken, ondanks een extra stel ASB-en.

Afbeelding

De BR94 met een lokaal gemengd goederentreintje. Het starre frame van deze loc veroorzaakt zo nu en dan kortsluiting bij het passeren van een wissel (althans dat is mijn vermoeden).

Afbeelding

De scenery nadert z'n voltooiing. Een tweetal overzichtsfoto's van respectievelijk het oostelijk en het westelijk deel van de baan.

Afbeelding

Afbeelding

Ik sta hiermee voor de keuze ga ik verder met het nader detailleren van de scenery of begin ik opnieuw dan wel ga drastisch verbouwen. Ik neig naar het laatste, ik heb ideeën om het sporenplan te verbeteren om een evenwichtiger gebruik van de sporen mogelijk te maken. Doordat het station vanaf de hoofdbaan alleen bereikbaar is komend vanaf de oostelijke helix wordt het westelijk deel van de baan wat onderbedeeld met verkeer. Tevens denk ik dat het mogelijk moet zijn het aandeel van het zichtbare spoor in het sporenplan te vergroten.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 20 nov 2016 14:20
door Andre de Ruiter
De BR78 is weer in dienst gesteld nadat het weggesprongen boutje (plm. 1x3 mm), dat de drijfstang verbindt met het achterste wiel, is vervangen.

Afbeelding

De BR52 heeft nu weer de sleep waarvoor die eigenlijk bedoeld is.

Afbeelding

De plannen voor de verbouwing beginnen vorm te krijgen. Het schaduwgedeelte blijft vrijwel onaangeroerd, alleen het toegangsspoor tot de westelijke helix blijft langer zichtbaar. Een tweetal sporen bij het station Rtw gaan vervallen, worden in de praktijk nauwelijks gebruikt. een klein goederenspoortje tbv de houtzagerij wordt toegevoegd.
De loop van de rivier wordt verlegd.
Het zichtbare gedeelte gaat er dan zo uitzien.

Afbeelding

Mijn vrouw heeft me op het hart gedrukt dat ik pas mag beginnen met de verbouwing als de kleinkinderen geweest zijn. Ik hou me dus tot die tijd bezig met het bouwen van een aantal bruggen. In het nieuwe plan zijn er tenminste drie (tweesporig) nodig voor de overspanning van de rivier en het spoor. Een brug is inmiddels gereed.

Afbeelding

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 20 nov 2016 15:24
door Marksintpancras
Weer een prima ideeën, lekker verder rommelen.
Ach ja, mijn vrouw probeert me ook wel eens dingen op het het te drukken, alleen heb ik een houten hart, en ze druk te zacht :lol:

Maar mooie foto's

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 20 nov 2016 16:18
door BenQ
Andre,
Maar goed dat ik niet woon in een van die drie huizen, zitten wel op een propje, had de gemeente niet wat meer grond in de aanbieding ? :o
Begint wel een mooie baan met een mooie aankleding te worden.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 21 nov 2016 09:37
door Andre de Ruiter
Ben,

de kleinste kavel is ca. 300 m2, de grootste ca. 900 m2, voor onze begrippen (westen des lands), voldoende tot groot. Het gebruik van een vrij grote brandpuntsafstand bij het maken van de foto veroorzaakt het in elkaar drukken van het perspectief, waardoor de kavels kleiner lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 21 nov 2016 10:27
door BenQ
Andre,
Het grondstuk waar mijn huis (hoekhuis) op staat is 300m2 maar als ik de vrijstaande woningen zie kan ik me niet voorstellen dat deze op min. 300m2 grond staan.
Hoe rijdt de Br78 ? wil deze ook kopen.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 21 nov 2016 11:07
door Andre de Ruiter
De BR78 (van Flm.) rijdt uitstekend met dien verstande dat analoog het ding er als een raket vandoor gaat, tegen de 300 km/u. Maar aangezien ik digitaal rijdt en altijd, ook als ik eens handmatig rijdt, dmv iTrain bestuur, heb ik hier geen last van. Ik heb het ding een paar jaar geleden 2e hands gekocht bij Harlaar. Na aanvankelijk wat contactproblemen heb ik de slepers vervangen en sindsdien rijdt het ding uitstekend.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 28 nov 2016 10:51
door Andre de Ruiter
Deze week heb ik een bewaakte spoorwegovergang in elkaar geknutseld. Klik hier voor het apparaat in werking.

Afbeelding

Afbeelding

Het apparaat wordt aangedreven door twee servo's, die aangestuurd worden middels een DR4024. In het nieuwe baanplan is een plaatsje ingeruimd voor deze overgang.
Afgelopen weekend zijn de kleinkinderen geweest, de verbouwing kan dus aangevangen worden. Daartoe zal wel eerst enig sloopwerk verricht moeten worden en dat kost toch wel enige zelfoverwinning.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 28 nov 2016 17:19
door shoven
Erg mooi! Heb je wat meer details over hoe je dit gemaakt hebt?

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 28 nov 2016 20:16
door traiNiac
Doet het een stuk beter dan de mijne André! Mooi gedaan.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 29 nov 2016 11:03
door Andre de Ruiter
@Harry dank je.

@Steven, aanvankelijk was ik begonnen met het geheel te maken van styreen. De staanders van 4 x 1 mm, de slagboom van een styrenen pijp van 2mm met daar omheen een pijpje van 4 mm als contragewicht. Deze combineren met een asje van verenstaal van 0.8 mm was geen gelukkige keuze. Je hoefde er bij wijze van spreken maar naar te wijzen en het brak. Daarom heb ik gekozen om de slagboom te maken van messing pijp van 2 mm resp. 4 mm. De staanders heb ik gemaakt van vliegtuigtriplex van 4 x 1 mm. Het asje van verenstaal heb ik met secondenlijm vastgezet in de staanders.
De bediening met de DR4024 is erg eenvoudig. De DR4024 is voor zien van viertal presets, die de decoder middels het wijzigen van CV 47 in één keer geheel configureren voor een bepaald doel. Preset 3 configureert de decoder voor de bediening van een AHOB. Dwz twee servo's die gelijk bediend worden met massa-simulatie, alsmede twee uitgangen voor de knipperlichten

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 09 dec 2016 19:18
door Andre de Ruiter
Na enige zelfoverwinning ben ik enkele dagen geleden begonnen met de sloop. Ik beperk me tot drie foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig is gisteren de wederopbouw aangevangen.

Afbeelding

Binnenkort komen er vast weer inspirerender foto's.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 10 dec 2016 10:41
door Bart51
Oh André,
Je hebt wel echt rigoreus aangepakt.
Ben ik even een gelukkige die je baan in het echt heb mogen aanschouwen!
Ben erg benieuwd wat je nu weer gaat maken.

Succes!

Groet Bart