Pagina 19 van 45

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 10 dec 2010 14:35
door shoven
Hee Martin,

Ik ben nog wel benieuwd hoe die helix het nu doet. Je ging toen een constructie maken waarbij de panto's naar beneden gedrukt worden bij het inrijden van de helix. Is dat nog gelukt en werkt dat nu goed?

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 10 dec 2010 15:06
door martindomburg
shoven schreef:Hee Martin,

Ik ben nog wel benieuwd hoe die helix het nu doet. Je ging toen een constructie maken waarbij de panto's naar beneden gedrukt worden bij het inrijden van de helix. Is dat nog gelukt en werkt dat nu goed?
Ga ik nog uitvoeren, ik ga volgende week beginnen aan de nieuwe helix. De huidige helix rijd nu goed alleen heb nog geen bovenleiding gemaakt. Ga ik eerrst in de nieuwe proberen, ga de buitenste radius wel vergroten naar 275, binnen word hij 240 :) Mag wel met 8 lagen :lol:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 10 dec 2010 15:11
door martindomburg
Jeroen schreef::lol:

He Martin, dat is balen zeg dat het niet past. Wel gaaf dat je dan alsnog maar wat verzint. Tja, wat moet je anders ook? :arrow: Niet zomaar opnieuw beginnen natuurlijk. Enniewee, is 90 cm. niet erg kort? Kun je geen listig plan verzinnen? Zie hier toevallig bij Boppard een 151 met 11 kolenwagons net langs mijn perron passen, en dat is net zo lang (90 cm. zo'n beetje). Dat is dus een lok met 4 rijtuigen. Alles kan, maar kun je niet een listig plan verzinnen?
He Jeroen,

Het is helaas niet anders. Ik zou eventueel nog 10cm bij kunnen snoepen maard an word het niet echt mooi. Ik heb de raisl zo schuin mogelijk gelegd om ruimte te winnen en ook de boog naar de wisselstraat is wat minder vloeiend als de bedoeling was.

Ben wer even bezig geweeste n heb alles uit gezaagd. Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is het uitzagen van de helix en het paradespoor, daarna de bouw van de helix. :)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 10 dec 2010 22:59
door martindomburg
Maar voor ik aan de helix kan gaan beginnen moet ik eerst het spoor achter de helix gereed maken. Als ik er straks een helix op ga bouwen van 8 lagen dan kom ik hier moeilijk bij. Het was even passen en meten omdat ik maar 3 cm heb tussen de muur en de helix maximaal. Gelukkig heeft een waggon maar 27 mm nodig volgens de NEM en het scheelt werkelijk maar 4 mm met de muur als ik een wagon plaats. Maar dat is genoeg voor mijn boemeltreintje 8-)

Eerste heb ik de spanten gemaakt voor het station en traject

Afbeelding

Vervolgens het traject hierop verlijmd en meteen het stuk waar de helix tegenaan komt een stuk rails gelegd. Mischien dat ik het stuk rails nog een stuk verleng, maar dat kan ik later nog doen voor het plaatsen van de helix.

Afbeelding

Laat de locs maar komen:

Afbeelding

Dit weekend even druk maar volgende week ga ik beginnen met de helix :)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 10 dec 2010 23:17
door shoven
Mooi Martin,

Je hebt er echt het Alle Dagen Heel Druk-tempo in. ;) :mrgreen: Tempo is super.
Ik ben vooral erg benieuwd of dat een beetje gaat lukken met die panto-oplossing in je helix, was een beetje bang dat je je panto's aan gort ging rijden. Moet je dat ook nog inbakken in je bestaande helix?
Het vordert in elk geval lekker.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 10 dec 2010 23:29
door martindomburg
Tnxs Steven,

nou vond eigenlijk al erg genoeg dat ik een week niks had gedaan :oops: Moet niet te snel gaan anders ben ik klaar voor ik geld heb gespaart om de resterende wissels en rails te kopen :D

Moet het inderdaad nog inbakken in de bestaande helix, het lijkt me handiger het eerst te gaan proberen tijdens de bouw. Als het lukt gaat hij door in de bestaande :)

Ben ook erg benieuwd of het gata lukken.... :mrgreen:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 10 dec 2010 23:33
door gek op stoom
hoi martin

wat een mooi hoogte verschil heb jij in je baan

hoe veel is het

Gr andy

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 11 dec 2010 00:26
door shoven
martindomburg schreef:Tnxs Steven,

nou vond eigenlijk al erg genoeg dat ik een week niks had gedaan :oops: Moet niet te snel gaan anders ben ik klaar voor ik geld heb gespaart om de resterende wissels en rails te kopen :D

Moet het inderdaad nog inbakken in de bestaande helix, het lijkt me handiger het eerst te gaan proberen tijdens de bouw. Als het lukt gaat hij door in de bestaande :)

Ben ook erg benieuwd of het gata lukken.... :mrgreen:
Ach, rustig aan joh, het loopt niet weg. Ik ben al 2 jaar aan het prutsen en nu pas lijkt het ergens op.
Hier ligt het soms een maand stil, tja de rest v/h gezin wil ook aandacht. :mrgreen: :roll:
Als je er zelf maar lol in hebt...

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 11 dec 2010 08:09
door martindomburg
Wijze woorden Steven :lol: ken het, nou vind ik het leuk om mijn vrouw wat aandacht te geven. :twisted:

Andy: het nevenstation ligt op een hoogte van 150mm, als je het station als referentie neemt op 0. Dit spoor komt later weer in het zecht op 120mm en een keer op 100mm. Het schaduwstation zakt 175mm, het paradesporr zit op een hoogte van ongeveer 350mm :)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 15 dec 2010 19:19
door martindomburg
Weer een update vanuit H'wijk

Ben deze week dan eindelijk begonnen aan de helix, het ergste werk ervan is achter de rug: zagen :o wat een werk :lol: Heb het op het ogenblik even erg druk met het raceteam dus dan is de helix een welkome afwisseling van bezigheid. Handig die hobby's :mrgreen:

Allereerst heb ik de helix getekent en alle lagen gezaagdt. Door 8 platen tegen elkaar te bouten en alles in 1 keer te zagen heb ik 8 gelijke kringen gecreeerd met alle gaten exact gelijk. Hierna heb ik de bodemkring gezaagd uit 9mm triplex en voorzien van de draadeinden waar de lagen in vast worden gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Na het aanbrengen van de eerste laag heb ik bij debaan de teogang pas gemaakt en dit alles gefixeerd. Na de hoogte goed ingestelt te hebben heb ik sleuven gefreesd waar de bedrading onder het spoor door kan lopen voor de blokindeling.

Afbeelding

Afbeelding

Rails aanbrengen, houtlijm erover en voila het begin is er:

Afbeelding

Afbeelding


Zo elka dag een beetje erbij maken, dan zal hij rond de kerst wel klaar zijn 8-) Zo nu snel opschieten, moet sporten.......

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 16 dec 2010 15:12
door Jerome
Leuk, een spiraal op zijn Fantasia!

Altijd leuk om te maken. Wat de radius van deze helix?

Greetz, J

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 16 dec 2010 18:14
door martindomburg
He J,

De radius van het buitenste spoor is 275

groetjes

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 17 dec 2010 11:19
door mdedeugd
Hoi Martin.

Nou daar bij jou is echt weer een hoop werk verricht.
Mooi die hellix die je nu aan het bouwen bent.
Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten :D
Sucses met bouwen en ik blijf je heel zeker volgen, naamgenoot. ;)
Oja trouwen, heel slim bedacht de draden doorvoer, groetjes tot later :D ;)


Martin de Deugd.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 dec 2010 17:49
door martindomburg
Tussen de drukte door bouw ik iedere keer een laagje erbij. Deze week heb ik er al 3 af weten te krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

Gaat lekker zo, nog 4 lagen te gaan. Hierna begin ik aan de bovenleiding.

Ik moet alleen met mijn schaduwlaag overnieuw aan de gang. Die isoleerlasjes zijn echt ruk. Nu de verwarming draait drukt de rails al die lasjes stuk. Zit niks anders op dan de isolering te slijpen. Die punten geven geen problemen. Tevens heb ik iets vreemds in mijn eerste helix. De onderste laag is op 1 punt gaan doorzakken, hoe zou dat komen?? Hij zit niet in de buurt van verwarming o.i.d.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 dec 2010 18:12
door martindomburg
Terwijl mijn helix gestaag vorm begint te krijgen ben ik lavast begonnen aan mijn idee voor de helix bovenleiding.

Ik heb een paar goede ideeen gelezen en kreeg vorige week nog een goede door gemaild. Door een lengte flex over midden te zagen kan je deze op zijn kop boven elk spoor aanbrengen. Das best een goed idee maar voor een helix van 8 lagen wel een beetje duur. Er gaan immers 30 lengtes flex in wat inhoud dat ik 15 lengtes a 3,95 euro p.st. nodig heb.

Een idee wat goedkoper is is het aanbrengen van hangende bovenleiding. Dit had ik bedacht door over de hele lengte van het spoor koperdraad te strippen en deze te solderen aan staaldraad dwarsstroken. Als je het geheel dan omhoog brengt tegen het plafond kan je na het stellen de staaldraad uiteinden ombuigen om de bovenste laag en voila je hebt bovenleiding ala de trolleybussen.

Op papier een goed idee wat je hooguit 25,- zal kosten. Maar vandaag heb ik ondervonden dat de uitvoering wat minder gaat.

Ik ben begonnen met het strippen van het draad. Vervolgens heb ik het koper gespannen door de helix heen en hierdoor kreeg het koper lastige knikken en krommingen waardoor het rechtleggen erg moeilijk werd. Vervolgens het staaldraad geprobeert te solderen aan de koperdraad. Dit bleek minder makkelijk dan gedacht. Alles eromheen werd heter dan het tin, de koperleidingen geleiden de warmte enorm goed waardoor het tin slecht op temp komt. Met gevolg zwakke lassen :(

Wat ik heb geprobeert is tegen het dak solderen en koperdraad als dwarsliggers i.p.v. staaldraad. geen van beide was beter, de 50mm ruimte is niet te doen :?

Toen ik dit eindelijk voor elkaar had met een zwaardere bout heb ik het zaakje (2 dwarsstrookjes) omhoog gehezen en gesteld. Door het gepriegel waren de krommingen nog krommer geworden met het effect dat je per cm moet gaan richten om te zorgen dat hij niet van de pantograaf afloopt.

Kortom enorm veel tijd wat hierin gaat zitten.

Maar het grootste nadeel was dat door de diktes (ook met 1,5mm2 koper) de hoogte dusdanig klein word dat de loc teveel weerstand krijgt. Vervolgens heb ik het idee met de flexrail geprobeert. Hetzelfde probleem met de weerstand en niet te doen om te monteren. De secondelijm krijgt geen grip op het hout waardoor het los gaat laten.

Mijns ziens blijven er nog twee opties over:
- panto's op hoogte vastlijmen
- panto's naar beneden laten

Zijn er hier nog uitvoerings-ideeen waardoor mijn plan alsnog kan slagen????

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 dec 2010 18:37
door Jos
Martin, als je het hout eerst met glanslak behandelt houdt lijm beter.

Groetjes,
Jos

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 dec 2010 19:32
door Ipio
Martin,

Wat een gedoe om een bovenleiding te plaatsen terwijl deze geen eens een functie heeft,
lijm je pantografen met een beetje lijm vast, zodat je dat altijd weer teniet kan doen.

Heb weleens gelezen op een site, zou niet meer weten welke, dat iemand een klemmetje
had gemaakt die je aan de pantograaf bevestigde, zodanig dat deze op een bepaalde hoogte bleef staan.

Dat is ook een optie Martin.

Groet, Marc

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 dec 2010 19:56
door OBBinN
Dun visdraadje kan je ook gebruiken ervoor... Blijft ie op 1 hoogte zitten, net onder de bovenleiding (of er net tegen, wat je zelf wilt)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 dec 2010 20:00
door mdedeugd
Hoi Martin.
Ik volg dit steets vol intresse.
Nu wordt het echter nog een stuk interesanter.
Ik ben heel benieuwt hoe jij deze uitdaging gaat aanpakken.
Sucses Martin. ;)
.
Martin de Deugd

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 dec 2010 22:01
door martindomburg
Het is inderdaad een beste uitdaging. Dilemma nee dat niet er zijn genoeg alternatieven voorhanden. Zoals dat beetje lijm of het visdraadje :) Uitdaging ja

Als ik het hout behandel met glanslak, dan blijft de rails plakken. Dan zit ik ngo steets met het probleem dat de weerstand te hoog word. Gaat weer ten koste van de trekkracht.

Maar denk vooral met me mee, met zijn allen zijn we een stuk slimmer dan ik in mij ukkie :mrgreen:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 22 dec 2010 09:03
door FidOo
Wat dacht je om gewoon de meest goedkope flex rail te kopen die je kunt vinden. Bedoel op een beurs betaal je echt geen 4 euro per lengte. En t mag best 2e hands zijn toch.

Of zelfs h0. Voor de functie boeit het niet.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 22 dec 2010 11:12
door martindomburg
Zit ik nog steeds met de weerstand, die is best hoog als zon panto word ingedrukt naar beneden.

De hoogte tussen spoor en begeleiding word dan 38 mm.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 22 dec 2010 12:23
door FidOo
Volgens de nem norm is dat zelfs de normale hoogte... Dus mag geen probleem zijn.

34mm is minimaal dus moet kunnen.
Check: http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_201_nl.pdf

Maar als de praktijk uitwijst dat de weerstand te hoog is.. tja dan houdt ut op. ik denk niet dat er een betere oplossing voor is.
Binnen die hoogte zonder je tussenruimte groter te maken.

Anders wordt het visdraadje toch wel interessant. dan span je hem af op bv 38mm. Je leg je bovenleiding aan op die hoogte. dan raken ze het de leiding net. Komen ze in de spiraal springen ze toch niet verder omhoog.

Tis een idee.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 22 dec 2010 13:19
door martindomburg
ben het met je eens, denk zelf dat gezien de mate van bewerkelijkheid het visdraadje de beste oplossing is. Het verlijmen van de flexrail is een tijdrovend karwei. persoonlijk ben ik bang dat deze door temperatuurinvloeden uit zal gaan zetten en daardoor de kans bestaat dat in de winter of in de warme zomers je panto's eruit zullen lopen. je hebt immers geen goede mail om de rail exact boven het midden te krijgen zoals bij een portaal.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 22 dec 2010 13:49
door FidOo
Die temperatuursinvloeden hoef je niet bang voor te zijn. Ze zitten toch niet opgesloten dus kunnen ze uitzetten wat ze willen. Dan doe je het begin en einde namelijk langs elkaar.
En een mal heb je wel. Dat is simpel. Kwestie van meten.
Dus dat is het probleem ook niet.

Het enige is dus de frictie en de bewerkelijkheid die een probleem zijn.

Niet onoverkomelijk denk ik.