Pagina 19 van 32

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 10 dec 2016 12:35
door Ronaldp
Zie dat je in de helix en grondplaat geen isolatie onder de rails legt.
Maar wel in de bovenste laag van de helix.
Heb je daar een rede voor?

Mvg ronald

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 10 dec 2016 17:18
door Andre de Ruiter
Ronald, ik gebruikte de blauwe plaat alleen in de zichtbare gedeelten om de railbedding wat meer body te geven. Het bovenste deel van de helix was gedeeltelijk zichtbaar vandaar. Geluiddemping dmv blauwe plaat is zeer miniem tot verwaarloosbaar. Geluiddemping wordt het best bereikt door de ondergrond stijf te maken wat het meetrillen van de ondergrond met de voorbijrijdende trein voorkomt.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 18 dec 2016 12:06
door Andre de Ruiter
De eerste brug is inmiddels geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Voor het buigen van de flexrail, die op de brug ligt, gebruik ik het volgende hulpmiddel.

Afbeelding

Het bestaat uit twee vuren latjes van 12x35 mm en in het midden een latje van 18x18 mm. met de lengte van de brug. De flexrail ligt klem en de uiteinden kunnen in de gewenste bocht gebogen worden zonder dat het deel, dat op de brug komt, meebuigt.

De overweg heeft ook een plaats gevonden op de baan.

Afbeelding

Dit gedeelte, dat vier wissels, twee kruisingen en de overweg omvat, heb ik demontabel in de baan gemonteerd. (Steven past dit ook toe). Het monteren van de servo's, servoswitches en decoder met de relais voor de kruisingen kunnen op deze maniet heel comfortabel op de werkbank uitgevoerd worden zonder je in allerlei bochten te moeten wringen onder de baan.

Afbeelding

Afbeelding

De rails bij de overgang heb ik vastgeplakt met epoxy-lijm.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 18 dec 2016 12:17
door bob vermeulen
Hallo Andre,

Dat is precicie werk als het ook nog uitneembaar moet zijn.
Zo tezien op de foto's is dat wel gelukt.
Wat is dat voor lijm waar je het over hebt en wat zijn de voordelen van die lijm?


Mvrgr Bob

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 18 dec 2016 13:33
door Andre de Ruiter
@Bob epoxy-lijm is een twee-componenten lijm. Na uitharding is de lijmverbinding ijzersterk (letterlijk) meestal sterker dan de verbonden materialen. Je kunt er de meest uiteenlopende materialen mee aan elkaar of onderling lijmen. Ik heb metaal aan hout (scheepsmodelbouw), glas aan hout (vitrinebouw), glas aan glas (filters tbv aquaria) gelijmd. Het heeft eigenlijk maar een nadeel, wat je hebt vastgelijmd is na uitharding niet meer te scheiden zonder de boel te beschadigen. Ik gebruik Bison rapide. Hard in 10 minuten uit, na 24 uur volledig belastbaar.

Afbeelding

De meeste andere bekende merken hebben soortgelijke producten.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 18 dec 2016 14:26
door shoven
Dit is net anders als dat ik het doe. Ik monteer het op een plankje, maar die gaat daarna vast de baan in, door de aansluitende rails.
Dit blijft demontabel, dat vereist meer precisiwerk.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 25 dec 2016 11:20
door Andre de Ruiter
Steven, ik maak de mijne demontabel, zodat ik voor eventuele reparaties later rustig aan de werkbank kan zitten. Ik moet nog even nadenken hoe ik de scenery zo aansluit, dat later bij een eventuele reparatie de eenheid met zo min mogelijk brekerij en gemakkelijk herstelbaar uitgenomen kan worden.
Zoals het nu is, is het vier draadjes losmaken en vijf bouten lossen en de eenheid kan uitgenomen worden.

Afbeelding

De verbinding tussen de beide helixen is inmiddels weer hersteld en er kan weer rondgereden worden.

Afbeelding

De ballast is inmiddels aangebracht en na verwijderen van de steentjes die op de biels terecht waren gekomen reed het prima. Vrijdag hebben twee loks met een kleine sleep een paar uur hun rondjes gedraaid met lage snelheid (50 km/u). De resultaten waren naar tevredenheid.

Het noordelijke bruggehoofd van de tweede brug over de rivier is in aanbouw.

Afbeelding

De wederopbouw gaat vrij snel omdat ik er voor gekozen heb om bij de sloop de draden naar de bezetmelders niet te verwijderen maar te labelen. Zodoende kan ik de blokken heel snel van stroom voorzien waarbij ik gebruik maak van de vorige bedrading. Even het geheugenadres van de bezetmelder (indien nodig) aanpassen en het nieuwe blok is operationeel. Het scheelt een enorme hoeveelheid gekruip onder de baan om nieuwe draadjes te trekken.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 01 jan 2017 11:23
door Andre de Ruiter
Een gelukkig en voorspoedig 2017 voor jullie allemaal.

Ondanks de vele sociale verplichtingen nog best wat kunnen doen aan de baan.
De bruggehoofden voor de tweede brug van wat steenplaat en Evergreen styreen in elkaar gezet.

Afbeelding

Even los opgesteld om de precieze plaats van de bruggehoofden vast te stellen.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de bruggehoofden hun definitieve kleur hebben gekregen, zijn ze op hun plaats vastgelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om beschadiging van de voorste brug te voorkomen wordt deze pas definitief geplaatst als de derde brug (incl. het daarover lopend spoor ) definitief geplaatst is.
Daarom wordt nu eerst het oostelijk en middengedeelte van de baan aangelegd.

Het station heb ik 1:1 uitgeprint zodat ik het benodigde houtwerk goed kan uitmeten.

Afbeelding

Afbeelding

De houtgedeelten onder de wissels maak ik ook hier demonteerbaar. De aandrijving van de wissels kan ik dus weer op mijn gemak op de werkbank monteren.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 01 jan 2017 13:29
door Bart51
André,
Allereerst de beste wensen voor 2017 voor jou en je dierbaren.

Je begint al aardig op te schieten met je baan. Zo snel ben ik niet "meer".

Groet Bart

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 01 jan 2017 14:21
door Maurits71
mooi man

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 08 jan 2017 12:12
door Andre de Ruiter
Het station Rtw is inmiddels aangelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Door de wissels, die toegang geven tot de stationssporen, op een uitneembaar deel te monteren is het aanbrengen van de servo's met de bijbehorende bedrading een karweitje van niks.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat alles gemonteerd en getest is wordt het uitneembare deel weer gemonteerd en is de zuidelijke toegang tot het station operationeel.

Afbeelding

Ik heb een filmpje gemaakt van de overweg, die mbv iTrain bestuurd wordt.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 08 jan 2017 12:35
door BenQ
André,
Leuk gedaan, bij de eerste doorgang werd de camera door de wind van de trein meegezogen ? :o
Jammer dat de bomen iets tegengesteld krom zijn, kan je de lichten iets eerder dan de bomen laten knipperen ?

Je kan de losneembare delen ook met sub-d stekkers verbinden, doe ik ook afhankelijk hoeveel draadjes het zijn neem ik 9 of 25 pinnen.
Als je dan het deel aan het losneembare stuk met een aluminium plaat, kan een hoek of Z-vormig zijn, vastzetten.
Op bladzijde 10 en 16 van mijn draadje staan wat foto's.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 08 jan 2017 21:21
door Andre de Ruiter
Ben, de achterste slagboom van de overweg moet nog bijgebogen worden. Ik zag dat ook pas nadat ik het filmpje gemaakt had.
De overweg wordt bediend met de DR 4024 van Digikeys. Ik heb gebruik gemaakt van de preset, waardoor je het ding door het veranderen van één CV-waarde geschikt maakt voor het bedienen van een AHOB. Het is mogelijk om daarna door het veranderen van een aantal CV-waarden het apparaat fijn te tunen. Ik weet nog niet of de mogelijkheid die jij oppert ook daarbij zit. Het gekozen lettertype van de gebruikershandleiding van Digikeys (6 à 8 pnt.) nodigt niet bepaald uit tot het lekker bestuderen van de handleiding.

Ik hoef voor de uitneembare delen slechts vier draadjes (data en power) te verbinden. Een sub-d stekker lijkt me in dit geval wat overdreven, daarnaast hoop ik dat nu het werkt het de eerste jaren niet meer los hoeft. De constructie is alleen zo uitgevoerd voor het geval dat??

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 08 jan 2017 22:21
door BenQ
André,
Heb zelf een Sprog kapot gemaakt doordat ik de draadjes moest los maken en daarna de voeding verkeerd om aansloot en daar kon deze niet tegen.
Zelfs het lampje van de voeding ging bijna uit door de kortsluiting die ik veroorzaakte.
Als ik deze met subd had aangesloten was dit niet gebeurd.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 15 jan 2017 11:42
door Andre de Ruiter
De noordelijke toe/uitgang is gereed. De aanleg van het laatste stuk spoor kan aanvangen.
Maar voordat we hier aan beginnen ga ik eerst de rivier en directe omgeving aan leggen. Als de drie bruggen over de rivier liggen is er nog moeilijk te bouwen.
Op de volgende foto zijn de bruggen even tijdelijk neergelegd. Het is duidelijk dat oevers en water aanleggen met de bruggen in hun positie een redelijk lastige klus is.

Afbeelding

Daarom heb ik eerst maar eens m'n best gedaan met wat horregaas, triplex spanten en wat flexibele tegellijm.

Afbeelding

Dit geraamte heb ik met gips, gemend met witte houtlijm en zwarte acrylverf, bestreken. Na uitharding heb ik het bewerkt met een scherp plamuurmes en daarna de diepe delen geverfd met van Dijcksbruin. Het geheel is afgewerkt met een harde kwast met licht grijze verf (warm grijs van Talens).

Afbeelding

De achterste brug ligt nog los. Er moet nog een rivier worden aangelegd en op de rotsen zal ook nog wel wat groen groeien.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 15 jan 2017 12:38
door bob vermeulen
Hallo Andre,

Dat wordt (is) een hele klus om daar elles netkes te krijgen met groen en water, maargoed dat de bruggen los liggen dat vergemakkelijkt de klus wel ;)

Mvrgr Bob

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 21 jan 2017 14:42
door Andre de Ruiter
Dit zul je 1:1 niet vaak aantreffen, twee binnenvaartschepen op het spoortracé in aanleg

Afbeelding

De rivier en de directe omgeving is aangelegd voor zover nodig ivm met de moeilijke bereikbaarheid als de bruggen definitief liggen

Afbeelding

De resterende rails konden nu worden aangelegd en de bruggen geplaatst.

Afbeelding

Inmiddels rijden een viertal treinen op de baan om een en ander te testen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had mijn rails geschroefd met parkers 2,9x9mm. Vroeger gebruikte ik spaanplaatschroeven 2,4x9mm, maar die hebben de neiging de bielzen uit elkaar te duwen.
De twee locs (BR64 en BR03) waarmee ik steeds testte als er een stukje gereed was konden hier goed mee overweg. Toen ik echter de V200 van Arnold op de rails zette botste hij tegen verscheidene schroeven, die met hun kopje een fractie boven de rails uitsteken. Dus alle boosdoeners maar weer vervangen door spaanplaatschroeven.
En nu maar weer testrijden en dan scenery bouwen.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 21 jan 2017 18:59
door bob vermeulen
Andre,

Mooi dat er een V200 rijd dan kan je in iedergeval zeggen dat 25% van je rijdende treinen V200 derden zijn ;)

Mvrgr Bob

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 29 jan 2017 11:53
door Andre de Ruiter
Ik ben begonnen met de aanleg van de perrons van het station Rtw.

Afbeelding

Ik gebruik de methode die Steven (shoven) toepast. Ik gebruik echter geen houten latjes om de perrons af te bakenen. Ik gebruik styreen van 4x2 mm en 4,8x2 mm boven op elkaar. Het styreen lijm ik tegen een aantal koploze spijkers van 2,5 mm.

Afbeelding

Aan de spoorkant lijm ik om de 20 mm 0.75x1 mm tegen de styreen latjes als schoren.

Afbeelding

De bovenkant wordt afgewerkt met een afdeklatje van 0,5x3 mm.

Afbeelding

Aanvankelijk had ik de bedoeling de perrons te vullen met basaltsplit maar het resultaat (helaas geen foto) viel me zo tegen dat ik het weer verwijderd heb en toch weer gekozen heb voor de vulling met gips.

Afbeelding

Het station is geïntegreerd in het perron.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 29 jan 2017 12:58
door Maurits71
mooi stukje huisvlijt Andre.

Ik had er ook naar gekeken naar deze methode, echter omdat ik overhangende perrons heb gaat dit niet werken in mij geval. kijk er naar uit hoe is eruit ziet als je klaar bent.

gr.

M.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 29 jan 2017 13:01
door Debvd
Hi Andre,

Had je niet beter eerst kunnen ballasten? Lijkt me dat je nu er moeilijker tussenkomt?

Groet,

Bjorn

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 30 jan 2017 17:51
door Andre de Ruiter
Bjorn,

Bij het vullen van de perrons met gips wordt min of meer geknoeid met gips. Van ballast is dat veel lastiger te verwijderen dan van kaal triplex. Zie onderstaande foto (van het laatste perron).

Afbeelding

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 07 feb 2017 10:12
door Andre de Ruiter
De perrons zijn gereed gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

De twee uit de krachten gegroeide tandenborstels kwam ik bij toeval tegen bij de Hubo. Ze zijn bijzonder handig om ballast, dat op verkeerde plek (bijv biels) is terecht gekomen, te verwijderen.

Daarnaast hebben ik al veel getest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas kwam daarbij aan het licht dat de wissels aan de ZO kant van het station niet goed liggen en niet goed functioneren. Ik ga die vervangen.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 07 feb 2017 11:28
door Stanley
WOW :shock: die foto met de twee spoorbruggen en de binnenvaart schepen op het water... Kan zo op een kaart gedrukt worden als vakantiekaartje met de groeten uit ;) Zeer mooi en netjes!

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 07 feb 2017 15:07
door shoven
Mooi hoor. Ziet er goed uit.

Enige puntje dat ik me afvroeg: de rotsen lijken nu als het ware een beetje "gesmolten". Komt dat in 1:1 ook ergens voor? (ik bewerkt ze zelf altijd nog even na met een beiteltje, zodat ze wat "hoekiger" worden)