Hallo heren,
Bedankt voor de reakties!
bpieters schreef: ↑17 okt 2021 22:45
Misschien kun je een (uitschuifbare of neerklapbare) trede maken om op te staan.
Bijv. 25 cm hoger staan kan heel veel uitmaken.
Hoi Bert, dat is een goed idee! Een klein opstapje zoals ze soms in bibliotheken gebruiken. Eventueel zelfs verrijdbaar. Bij de Wapstad in Rijswijk hadden ze die vroeger ook zodat je ook bouwdozen van de hoogste planken kon halen.
bpieters schreef: ↑17 okt 2021 22:45
Met de kleine radius wissels bespaar je wel wat lengte.
Klopt, maar die vind ik dan weer net iets te scherp. Ik heb momenteel alle wissels met de medium radius aangeschaft.
athmulder schreef: ↑18 okt 2021 08:54
Wij hebben al zolang die beschikbaar was een driewegwissel van Peco (55) in bedrijf. Die gedraagt zich als een gewone Peco-wissel en is (dus) erg bedrijfszeker.
Goed te horen Ab! Bedankt voor je info!
traiNiac schreef: ↑18 okt 2021 09:10
...Maar als je ruimte wilt winnen zou je je fiddleyard toch uit kunnen voeren met een schuiflade ipv wissels?
Hoi Harry. Dat klopt, ik zou er zeker 25-30 cm kunnen winnen. Alleen heb ik het schaduwstation al gebouwd (hergebruik van de huidige baan). Een schuiflade zou ik opnieuw moeten bouwen en zal me (erg) veel tijd kosten (mezelf kennende). Daarnaast wil ik niet meer ruimte in de hal gebruiken dan wat ik nu voor het zichtbare deel gebruik (iets meer dan 2 m lengte). Het schaduwstation zal normaliter worden opgeborgen onder de baan. (Dat wordt nog wel een gedoe met het opbergen van de treinen...)
Nico Essers schreef: ↑18 okt 2021 10:49
Ben gecharmeerd van je nieuwe baanplan, dat gaat mooi worden daar in de hal.
Dank je Nico! Nu ik er meer mee bezig ben (qua planning) heb ik ook zin gekregen het te gaan bouwen. Het duurde even voordat ik mentaal de stap had gezet, want ja, alweer een baan niet afgebouwd... En ik was erg gecharmeerd van het flauw gebogen paradetraject in mijn huidige baan. Nou ja, het gaat in de opslag en zal ooit nog eens worden gebruikt. Hoop ik
bpieters schreef: ↑18 okt 2021 11:04
Misschien is de segment-draaischijf Faller 222105 aan de rechterkant een optie ipv. een 3-wegwissel.
Het is een leuk item en waarschijnlijk kunnen de sporen ook wat langer worden.
Klopt, maar dan zou er in de stationsomgeving (in werkelijkheid) ruimtegebrek moeten zijn en dat is er eigenlijk niet. In dat geval zou men een gewoon wissel plaatsen met een stukje uithaalspoor. Daarnaast wil ik ook met een korte goederenwagen via de rechterkant van het station kunnen uithalen en dat kan niet via een segmentdraaischijf. Maar toch bedankt voor het meedenken! Ik waardeer het zeker!
bob vermeulen schreef: ↑18 okt 2021 21:20
Wat is het gebouw boven "tenware"?
Hoi Bob, de onderste 2 spooraansluitingen verzorgen de Tonwarenfabriek (bruin ingekleurd in mijn schets). Daar wordt keramiek gemaakt (varierend van keulse potten, via tuinkabouters tot wastafels en toiletten ed), wat vrij typisch is voor het Westerwald.
Aan het einde van de losweg heb ik een verhoogde kop en zijlading gepland (grijs in de schets). Eventueel nog met een portaalkraan om ook wat zwaardere goederen te kunnen laden en lossen.
bob vermeulen schreef: ↑18 okt 2021 21:20
komt er ook een koppeling met Altwied?
Ja en nee. In mijn fiktieve Westerwald takt er in Altwied een zijlijntje af van de Wiedtalbahn (ook te zien op de foto's van de huidige baan). Dit zijlijntje eindigt in Kurtscheid. In die zin is het dus gekoppeld met Altwied. Als ik later heel veel ruimte en tijd heb, kan ik ook Altwied afbouwen en alles aan elkaar koppelen. Maar dat zal nog wel even duren, vermoed ik... Dus realistisch gezien, wordt het niet gekoppeld.
Groet, Wim