Pagina 20 van 54
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 07 sep 2010 23:14
door fransstaal
Hallo Henry,
nu jouw baan zover is dat alles goed rijdt, ben je dus echt aan de draaischijf toe! Even een update over de ontwikkelingen: de sensorprint is klaar en zou je onder je baan kunnen bouwen zodat je ook de draaischijf, sporen en loodsen kan afbouwen. De controller print wordt op dit moment ontworpen, maar het prototype is getest en laten we 18 en 19 september in Lochem zien. De levering hiervan wordt waarschijnlijk begin oktober, maar dat is een kwestie van twee kabeltjes in sensorprint steken en verbinden met controller print. En dan natuurlijk je baan in iTrain hebben!
Groet
Frans
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 08 sep 2010 08:18
door wim lagerwaard
Hallo Henry
Ga je met de relais en de Om32 blokken met elkaar koppelen?
En nog een vraagje,die print voor je draaischijf van Frans wordt die niet onder steunt door koploper?
Gr Wim
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 08 sep 2010 08:47
door henry
he die wim,
ik heb met de relais de engelse wissels aangestuurd en met 1 relais wordt een klein gedeelte van het rangeergebeuren aangestuurd omdat daar de treinen alleen maar doorrijden, dus zonde om daar een blok te defineren.
op deze manier hou ik nu twee blokkaarten over die de draaischijf zullen aansturen.
over de technische gegevens van de draaischijfprint wil ik je liever verwijzen naar frans.
hij zal daar op korte termijn wel op terugkomen.
groetjes henry
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 08 sep 2010 09:18
door fransstaal
Hallo Wim, Henry,
de draaischijfaansturing is niet geschikt voor Koploper. Wij hebben een product ontwikkeld waarbij het niet nodig is in de draaischijf ingrijpende veranderingen aan te brengen. In de variant die nu door Koploper ondersteund wordt moet je 48 reedcontacten aanbrengen in de draaischijf, een magneet in de brug en detectie van de loc op de brug met stroomdetectie en een reedcontact in de brug plus een magneet onder elke locomotief voor de middenpositie. Daarnaast krijg je een dikke kabelboom vanaf al die reedcontacten en die moet je op 48 bezetmelders aanbrengen en heb je drie bi-stabiele relais nodig plus 6 functieuitgangen (zoals de OM32) voor de besturing van de motor, het wisselen van de draairichting en de rijrichting van de loc. Deze aanpassingen zijn voor velen reden om af te zien van deze toepassing omdat je toch met een apparaat van tegen de 300 euro bezig bent.
Hier een voorbeeld hoe ik de "Koploper" draaischijf in mijn H0 demobaan heb ingebouwd:
- Draaischijf in mijn (H0) demobaan
- KL draaischijf.jpg (122.43 KiB) 2917 keer bekeken
Onze draaischijfaansturing heeft slechts 1 aanpassing aan de draaischijf nodig: het plakken van een magneetje onder de brug. Als je dit met dubbelzijdig tape of iets dergelijks doet, kan je de schijf altijd weer in oorspronkelijke toestand brengen, mocht je hem willen verkopen.
Aangezien de ontwikkeling van Koploper gestopt is, kunnen we de aansturing alleen aanbieden voor iTrain. De draaischijf elektronica wordt niet gekoppeld aan je digitale systeem, maar aan de PC waarop iTrain draait. Hierdoor is de besturing voor alle digitale systemen geschikt (zelfs 3-rail wisselstroom!). Wij hebben in de aansturing een aantal leuke toevoegingen ingebouwd zoals het aansturen van de motor met pulsbreedtemodulatie, waardoor de brug langzaam op gang komt en langzaam afremt. Verder heeft iTrain een slimme manier om de loc middenop de brug te positioneren, zonder dat daar lichtsluizen of iets dergelijks voor nodig zijn. Specifiek voor Dinamo rijders (of eigenlijk voor alle blokgeorienteerde systemen): er zijn slechts 2 blokuitgangen van een TM-H nodig, ook als je meerdere opstelsporen in je locloods(en) of ernaast hebt liggen!
Deze aansturing en ondersteuning door iTrain zijn nog in ontwikkeling, maar 18 en 19 september kunnen wij in ieder geval het prototype tonen.
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 08 sep 2010 10:10
door henry
nou dus ik moet gaan opschieten met het rangeergedeelte als ik het zo hoor.
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 12 sep 2010 14:46
door FidOo
Zo zal ik dit topic maar weer eens onder het stof vandaan schoppen.
Gister ben ik weer eens richting apeldoorn afgereisd om daar eens wat treintjes te gaan koekeloeren.
Er lag nog een lok te wachten op mij. En dr moest nog even wat geklust worden aan wat loks. (zoals de br120 terug bouwen naar analoog)
En ja dr moest natuurlijk gereden worden. Zoals henry al aangegeven had was de baan compleet operationeel en reden er al aardig wat loks tegelijker tijd rond. Maar ja loks zonder wagons is natuurlijk helemaal niks. Dus begon ik maar eens wat voorraadjes te plunderen van henry en die loks eens van wat sleepjes te voorzien. Daar dit voor het eerst was begon henry lichtjes te huiveren omdat die nog niet echt volledig getest was. Mij kennende moet het altijd langer groter. Dus ipv 4 rijtuigen achter de br120 intercity moesten er zo veel achter als wat mogelijk ging blijken (begonnen met 8 en eindigde met 5).
Dit omdat de lok zoveel kracht moest gaan leveren om naar boven te klimmen dat ie het niet zo naar zn zin had.
Op het drukste moment reden er 12 sleepjes rond. en moet zeggen dat je het dan aardig druk hebt om alles in de gaten te houden.
Er wil nog wel eens een wagontje zn koppeling laten schieten waardoor je ineens rijtuigen kwijt bent die ergens waar je net niet bij kan blijven staan.
Was een mooi dagje waarbij we lekker veel hebben gedaan en we mooi van de baan konden genieten. Om jullie ook nog even wat actie foto's mee te geven heb ik gauw even met de foon wat foto's geschoten. (in het donker want we waren vergeten overdag foto's te schieten)
Bijdeze nog bedankt henry!
- BR120 met IC sleep (hier nog met 7 rijtuigen)
- IMAG0080.jpg (77.57 KiB) 3069 keer bekeken
- er zijn nog zoveel wachtende voor u
- IMAG0084.jpg (71.89 KiB) 3069 keer bekeken
- BR150 met zn sleepje
- IMAG0088.jpg (82.55 KiB) 3069 keer bekeken
- En het berg station met de pendeltrein er voor
- IMAG0090.jpg (83.46 KiB) 3069 keer bekeken
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 12 sep 2010 21:17
door henry
he die joost,
ik heb ook een zeer leuke dag gehad en zelfs vandaag reden de treinen weer optimaal.
heb er nog twee setjes bijgezet en het is nog steeds te behappen.
er rijden nu 14 treinen comleet met rijtuigen of waggons rond waarbij ik continu moet bijsturen maar dat gaat steeds beter en soepeler.
nog bedankt voor de hulp en de gezellige dag
groetjes henry
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 13 sep 2010 07:43
door Michiel
Hoi Henry,
het doet echt deugd om te lezen dat je er weer plezier in hebt, en dat de treinen vlotter en vlotter gaan rijden. Maar wees vooral niet verlegen om hier en daar een stukje scenery te bouwen, met foto's natuurlijk. Ik heb een goed gevoel!
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 13 sep 2010 09:50
door richard7877
hallo henry
ik ben blij voor je dat alles naar wens rijdt
lukt het al een beetje met een filmpje voor youtube?
ben toch wel erg beniewd hoor !!
groeten richard
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 13 sep 2010 09:55
door henry
he michiel en richard,
ik moet voor het filmpje een lok super langzaam laten rijden want anders denk je dat je in de formule 1 bent beland.
de senerie zal ook wel snel opgang komen.
heb al een grote partij bovenleiding bemachtigt zodat hier ook een aanvang mee kan worden gedaan.
zodra het me lukt zal ik een filmpje plaatsen.
eerst zullen de treinen optimaal moeten rijden.
de helix omhoog geeft toch bij langere treinen oponthoud omdat ze traag omhoog gaan.
is wel een prachtig gezicht als alles in het schaduwstation vol staat met diverse pluimage.
groetjes en bedankt voor de reacties henry
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 13 sep 2010 10:42
door Michiel
Om je treinen in de helix wat vlotter omhoog te laten rijden, kan je in koploper de maximale snelheid voor deze blokken in het stijgende spoor optrekken. Staat het nu bijvoorbeeld op 120, maak je er dan 160 van. Misschien helpt het. (En, indien nodig, kan je voor het dalende helix-spoor het omgekeerde doen, opdat de treinen niet al te enthousiast de helling af sjezen)
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 13 sep 2010 12:26
door Wim Ros
henry schreef:he michiel en richard,
ik moet voor het filmpje een lok super langzaam laten rijden want anders denk je dat je in de formule 1 bent beland.
eerst zullen de treinen optimaal moeten rijden.
de helix omhoog geeft toch bij langere treinen oponthoud omdat ze traag omhoog gaan.
Zo zie je maar dat een decoder in de lok met cruise control nog helemaal niet zo gek is. Dan heb je dit soort problemen niet, en kan de decoder in de lok perfect reageren op het wel of niet meer trekkracht moeten leveren.
Ook kun je dan iedere lok perfect zijn eigen basis snelheid geven. Maar het is een keuze.
Mvg
Wim.
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 13 sep 2010 13:12
door Jeroen
Henry, wat Wim zegt kan ik slechts beamen. Zelf rijd ik ook met lange treinen, en met de decoders heb ik geen problemen in de spiraal, iets wat ik met mijn vroegere analoge bedrijf wel had.
J
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 13 sep 2010 15:48
door henry
he jeroen even ter verduidelijking,
ik kan de snelheid in het blok regelen en per lokomotief op meerdere manieren de kracht en snelheid inregelen.
het grote probleem is mijn kennis, ik leer elke dag weer meer over de mogelijkheden van dynamo en koploper en daar zit hem de kneep.
vandaag maar ( op aanraden van michiel) begonnen met een stuk scenerie.
ik heb het gedeelte bergdorp al een basis gegeven voor het gipsen.
morgen de tussendragers voor het hooregaas monteren en dan kan ik langzaamaan beginnen met roodband.
vanavond eens kijken hoe ik de tunnelportalen ga bevestigen.
wordt vervolgd.
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 14 sep 2010 15:49
door henry
vandaag verder aan het bouwen aan het bergdorp en de pendelbaan.
eerst de tunnelportalen allemaal op hun plek en daarna de binnenmuren gemetseld.
tevens al de balast aangebracht omdat je er later niet meer bij kan.
vanavond met de airbrush de binnenmuren kleuren zodat de daken erop kunnen.
tevens al een mooi stuunmuurtje geplaatst die ik later met gips ga afwerken.
wordt vervolgd
groetjes henry
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 14 sep 2010 17:08
door Michiel
Ha! Henry! Ik zie dat je met de leuke dingetjes bent begonnen (niet dat het technisch geknutsel niet leuk is
). Het aspect van de ballast is top, maar de kleur wijkt wat af van de Fleischmann ballast. Laat je dat zo, of ga je dat later nog bijwerken?
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 14 sep 2010 17:11
door henry
he die michiel,
ik ga dat later met de airbrush allemaal bijwerken, ben nu bezig met gaas spannen en nieten.
als het gips eropzit ga ik de rest ballasten en dan spuiten.
wordt vervolgd
groetjes uit apeldoorn waar de winter is begonnen.
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 14 sep 2010 17:12
door Ron
Ik denk, Henry kennende dat hij het geheel met de airbrush gaat bewerken. net zoals hij dat bij Wim gedaan heeft.
Sterker nog, ik zet er een krat bier op
.
gr. Ron.
PS.
Sj.t. Was weer net te laat met antwoorden. Weddenschap gaat niet door.
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 14 sep 2010 17:14
door henry
ron ik zou dat niet doen maar liever een fles wiskey
groetjes henry
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 14 sep 2010 17:14
door Ron
He Bah!!
Je bent wel weer goed bezig.
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 14 sep 2010 18:02
door fransstaal
Hallo,
van mijn kant een klein commentaar op het helix-probleem:
de keuze is dus of je in een paar blokken, die in de helix, de snelheid iets verhoogt of dat je decoders gebruikt.
Een kleine rekensom: het aantal loks x 25-30 euro of gratis in de software een instelling veranderen om hetzelfde effect te bereiken.
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 14 sep 2010 18:09
door Wim Ros
Dan zou ik toch voor een decoder in mijn lok gaan, want dan rijd hij ook zonder hardware blokken en zonder software netjes de op helling op en af. Dus zonder verder ergens van afhankelijk te zijn.
Mvg
Wim.
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 14 sep 2010 19:13
door marco
Jouw laatste zin zegt in dit geval alles wim
Goed bezig henry ga lekker door.
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 14 sep 2010 19:25
door henry
ik heb met de airbrush de binnenkanten van de tunnelingangen bewerkt en nu is het verschil tussen het ballast en de rails dar al verdwenen.
ga nu verder met gaasspannen en de bovenkanten van de ingange afmaken
wordt vervolgd
groetjes henry
Re: henry's nieuwe baan
Geplaatst: 14 sep 2010 21:24
door wim lagerwaard
Hallo Henry
Leuk dat je aan scenery bent begonnen, ik heb die railzen wel eens keer gezien.
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden, Blijf vooral foto's posten en als je klaar bent met airbruschen hoef je de spuit niet schoon te maken in Apeldoorn dat kan je dan in Enschede wel doen als je hier klaar bent
Veel succes met de aankleding.
gr Wim