Pagina 3 van 4

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 03 dec 2016 21:57
door Overdijk
Misschien een stomme vraag, maar heeft dit spanningsverhaal ook invloed op de condensators bij je rijtuigverlichting?
Ik heb in een aantal rijtuigen Digikeijs Strips zitten met condensator.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 05 dec 2016 09:39
door FidOo
Ja dat heeft het zeker, de baanspanning, of beter gezegd, de uiteindelijke spanning op je condensator, bepaald welke spanning deze aan moet kunnen.

Zou je bv een 6.3V variant nemen dan blaas je hem zonder twijfel op. En dit is niet iets wat een tijdje duurt, dit gaat vrij rap (afhankelijk van het verschil tussen de 2 spanningen)

Als je vraag is: moet ik mij zorgen maken met die condensatoren van Digikeijs? Dan is het antwoord: Nee! Die kunnen de spanning gewoon aan!

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 05 dec 2016 11:36
door Overdijk
Bedankt, dat wou ik idd weten.
Want het zijn namelijk 16v 100uF elco`s.
Ik heb hier ook nog 25v 220uF elco`s liggen voor een toekomstig verlichtingsprojectje.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 05 dec 2016 15:36
door Marcel
Ik rij met een Lenz Compact centrale of roco locmaus die gevoed wordt door dezelfde voeding.
Deze voeding dient te worden gebruikt bij de Lenz centrale:

Afbeelding

Afbeelding

Dus ik moet ook gaan kijken naar een andere voeding?

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 05 dec 2016 15:41
door martindomburg
Jij hebt inderdaad een 15V wisselspanning. Dit zal je decoder een 19,6 VDC spanning opleveren. Dat is inderdaad te hoog.

moeten is het nooit, aan te raden weer wel. Je zou met deze voeding wel goed moeten zitten

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 dec 2016 07:22
door Marcel
Voor sommigen is dit misschien wel een domme vraag maar is het geen optie om tussen de diodebrug en de rails een te berekenen extra weerstand te solderen om het voltage naar beneden te brengen?

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 dec 2016 11:24
door Hoontje
Wordt zo'n weerstand dan niet heel erg warm?

Groetjes

Hoontje

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 dec 2016 11:45
door EdwinB
Ik volg dit draadje met interesse maar ook met een beetje angst. Ik rij al jaren met een IB met daaraan een Marklin 16V transformator. Het snort met gemak. Geen decoders die er de brui aan geven etc.
Moet het nu anders of gewoon zo doorgaan... :?

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 dec 2016 12:03
door Marksintpancras
Edwin, ben ook benieuwd naar het antwoordt van Martin.
Echter, de meeste decoders kunnen rond de 21 Volt aan. Maar dan heb je wel veel warmte ontwikkeling. Dit is voor je lokomotief een grote slijtage punt. daarom wordt voor N schaal 15Volt stabiele voeding aangeraden.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 dec 2016 13:13
door FidOo
Ken je het gezegde: If it ain't broken, don't fix it.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 dec 2016 13:29
door martindomburg
Wat Joost zegt is correct. Zolang je er geen problemen van ondervind is er niks aan de hand. Je moet alleen opassen of je decoder die spanning van.meer dan 20vdc aankan. Anders heb jee twee opties: 1) andere decoder of 2) andere voeding

Je moet immers niks. Advies is een ander verhaal! Maar dat staat in dit draadje al vaak genoeg uitgelegd.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 dec 2016 13:34
door Willempie
Marcel, als je nu eens de handleiding van het Lenz systeem erbij pakt, en eens het hoofdstukje leest waarbij je de baanspanning in stapjes kan instellen op een door jouw gewenste spanning, dan is er toch helemaal geen probleem met de trafo spanning. Die instellingen gaan namelijk uit van die trafo spanning die Lenz je zegt te gebruiken. Deze hele discussie, doet eigenlijk meer kwaad dan goed, hoe goed ook bedoeld.

Hier een stukje uit de product omschrijng
Sie ist selbstverständlich so konstruiert, daß sie den Voraussetzungen und Bedingungen beim Betrieb der Modellbahn entspricht. Bei Bedarf lässt sich die Gleisspannung zwischen 11 und 22 Volt einstellen, maximal 5 Ampere Ausgangsstrom stehen zur Verfügung. Bei höherer Belastung schaltet die Sicherheitsschaltung ab.
Groetjes

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 dec 2016 19:24
door Marcel
Dank je Willempie,alleen is mijn technische Duits niet zo best maar ik zal het proberen te lezen en te begrijpen.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 dec 2016 22:09
door Willempie
Daar staat dat je de railspanning tussen de 11V en 22V kunt instellen en dat de kortsluitbeveiliging boven een stroomverbruik van 5A aanspreekt.

Mvg
Wim.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 02:53
door Zaunkönigs Bahn
Hoontje schreef:Wordt zo'n weerstand dan niet heel erg warm?

Groetjes

Hoontje
Dat hangt af van hoeveel spanning de weerstand moet "afvangen" maal de stroom die er door gaat.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 03:00
door Zaunkönigs Bahn
martindomburg schreef:Jij hebt inderdaad een 15V wisselspanning. Dit zal je decoder een 19,6 VDC spanning opleveren. Dat is inderdaad te hoog.

moeten is het nooit, aan te raden weer wel. Je zou met deze voeding wel goed moeten zitten
Dat is te kort door de bocht. Je kunt niet stellen dat bij 15V wisselspanning de decoder 19,6V gelijkspanning gaat leveren. Je hebt namelijk geen kennis van het circuit. De schakeling heeft namelijk ruimte nodig om te kunnen regelen. En niet alle schakelingen zijn gelijk of even efficiënt. En dan hebben we het nog niet over ontwerpuitgangspunten. Als je namelijk te krap ontwerpt zal de gelijkspanning veranderen bij een verandering van de 220V uit het lichtnet. Deze is namelijk niet constant, is soms 230V en in piekuren soms 210V. En je wil dan niet dat je gelijkspanning mee gaat wijzigen, dus heb je een reserve nodig.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 07:06
door martindomburg
Goed verhaal klopt alleen geen bal van. Vat dit niet verkeerd op, maar dit heeft meer weg van melk horen klotsen en niet weten waar de .... hangt :mrgreen: Het kan ook zijn dat ik in jouw verhaal de Nuance mis.

Zonder directe kennis van Elektrotechniek in twijfel te trekken adviseer ik je even om het volgende te doen:

1. Lees de beginpost en een heleboel reacties onder andere van mij tussen de begin post en jouw reactie. Dat verklaart meteen jouw eerste opmerking in je verhaal.

2. Verdiep je even in de materie van de huidige technieken voedingen en transformatoren. Dan is jouw tweede deel van jouw verhaal ontkracht

3. We hebben tegenwoordig 230 Volt wisselspanning uit het net met een lage tolerantie spanningsverlies.

Kortom wat je nu vertelt is jaren 70 en We leven nu in 2016. Het is geenszins mijn bedoeling om jou af te kraken maar het is ook geen zin de bedoeling om dit draadje hiermee te bevuilen.

Groetjes

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 08:36
door jeemka
Een Intellibox vermindert bij instelling op spoor N ook de railspanning. Eerder had ik al een stevige 15 volts trafo aangeschaft. Wat zou na de Intellibox in dit geval de railspanning zijn?

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 10:57
door Marcel
Ik heb de hele handleiding van de Lenz Compact doorgelezen (Nederlandse versie) maar ik heb nergens iets kunnen vinden over het instellen van het uitgangs-voltage van de centrale.
Wel heb ik getest of de centrale ook een gelijkstroom voeding van 15V accepteerd,en ja hoor, het werkt,dus toch maar op zoek naar een gestabiliseerde 15V DC voeding.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 16:24
door Willempie
jeemka schreef:Een Intellibox vermindert bij instelling op spoor N ook de railspanning. Eerder had ik al een stevige 15 volts trafo aangeschaft. Wat zou na de Intellibox in dit geval de railspanning zijn?
Zo en nu zijn we weer precies terug bij af ;)
Oftewel de zoveelste herhaling van zetten.
Wil je weten wat een centrale doet, lees gewoon de specificaties en de handleiding, en ga niet zelf in de glazenbol kijken, of de fabeltjeskrant er op na lezen.

Wat ik al eerder aangaf dit onderwerp doet meer kwaad dan goed, zeker als er ook nog eens een zeurkoning voorbij komt.

Groetjes

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 17:23
door Willempie
[quote="jeemka Eerder had ik al een stevige 15 volts trafo aangeschaft. Wat zou na de Intellibox in dit geval de railspanning zijn?[/quote]

Nogmaals de berekening van wisselspanning naar gelijkgerichte en afgevlakte gelijkspanning.
Spanning x 1,41 = .....

Dus 15 x 1,41 ~ 21V
Wat interne verliezen eraf zou dat ergens rond de 20V uitkomen, en zoals altijd METEN is WETEN.

Groetjes

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 18:05
door Zaunkönigs Bahn
martindomburg schreef:Goed verhaal klopt alleen geen bal van. Vat dit niet verkeerd op, maar dit heeft meer weg van melk horen klotsen en niet weten waar de .... hangt :mrgreen: Het kan ook zijn dat ik in jouw verhaal de Nuance mis.
Inderdaad, je mist de nuance.
martindomburg schreef: 3. We hebben tegenwoordig 230 Volt wisselspanning uit het net met een lage tolerantie spanningsverlies.
We hebben zo veel, plug eens een meter in het stopcontact en ga je verbazen.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 18:07
door Zaunkönigs Bahn
Marcel schreef:Ik heb de hele handleiding van de Lenz Compact doorgelezen (Nederlandse versie) maar ik heb nergens iets kunnen vinden over het instellen van het uitgangs-voltage van de centrale.
Wel heb ik getest of de centrale ook een gelijkstroom voeding van 15V accepteerd,en ja hoor, het werkt,dus toch maar op zoek naar een gestabiliseerde 15V DC voeding.
Ik heb een IB basic, zelfde verhaal. Wat Martin schrijft is wel waar, door de te hoge spanning wordt er veel in warmte omgezet omdat de N motoren op een veel lagere spanning draaien. Ik heb daar in een omgebouwde loc het bewijs van liggen.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 18:08
door Zaunkönigs Bahn
Willempie schreef:zeker als er ook nog eens een zeurkoning voorbij komt.Groetjes
Ja, van hetzelfde hé.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 18:26
door Overdijk
Pakt chips en een biertje en gaat er eens goed voor zitten. :twisted: