Het merk Arnold
Re: Het merk Arnold
Wat betreft nieuwe modellen, ook daar zit de vraag: "Wat zijn je grootste kosten?"
Een vraag waar ik best wel nieuwsgierig ben naar het antwoord.
Waarschijnlijk voor een groot gedeelte in de mallen, maar is dat tegenwoordig echt nog de grootste kostenpost?
Vroeger werd er van een mal tig modellen gemaakt, al klopte het niet altijd met de werkelijkheid. Denk idd bijv. aan de Plan "D".
Maar je ziet steeds meer dat de modellen worden aangepast aan de werkelijkheid.
En weer zie je Piko als voortrekker. De NS 1200/2200 & Mat`54 komt met zowel L als A sein.
Trix gooide vroeger alleen de NS 1200 in een ander verfbad.
Maar ook kleine producenten nemen de moeite om hun modellen aan te passen.
Startrain doet het met de NS 1300 vs SNCF & Renfe modellen.
Dus zijn de mallen nog persé het struikelblok vraag ik mij dan af?
En als het het tekenen van de modellen is en het zoeken en onderzoek naar de juiste plannen, etc...
Waarom dan niet eerst aan de slag gaan met tekeningen en plannen die je al in je bedrijf hebt voor andere schaalgrote?
Al heb je daarmee maar een basis.
Kijk eens wat de andere merken onder Hornby hebben aan NS materiaal en ga daarmee aan de slag.
Als het goed is behoort dat onder ander de (V)IRM, (M)DDM en Mat`46 te zijn.
Dat is waarom ik nooit heb begrepen waarom Fleischmann de Plan V & SGM nooit heeft omgezet.
Ik heb zelfs ze ooit in 1989 als 9 jarig jochie die vraag gesteld. Kreeg een mooi antwoord dat ik geduld moest hebben, haha.
De tekeningen zijn er, het hoeft alleen maar kleiner geschaald te worden.
Waarschijnlijk voor een groot gedeelte in de mallen, maar is dat tegenwoordig echt nog de grootste kostenpost?
Vroeger werd er van een mal tig modellen gemaakt, al klopte het niet altijd met de werkelijkheid. Denk idd bijv. aan de Plan "D".
Maar je ziet steeds meer dat de modellen worden aangepast aan de werkelijkheid.
En weer zie je Piko als voortrekker. De NS 1200/2200 & Mat`54 komt met zowel L als A sein.
Trix gooide vroeger alleen de NS 1200 in een ander verfbad.
Maar ook kleine producenten nemen de moeite om hun modellen aan te passen.
Startrain doet het met de NS 1300 vs SNCF & Renfe modellen.
Dus zijn de mallen nog persé het struikelblok vraag ik mij dan af?
En als het het tekenen van de modellen is en het zoeken en onderzoek naar de juiste plannen, etc...
Waarom dan niet eerst aan de slag gaan met tekeningen en plannen die je al in je bedrijf hebt voor andere schaalgrote?
Kijk eens wat de andere merken onder Hornby hebben aan NS materiaal en ga daarmee aan de slag.
Dat is waarom ik nooit heb begrepen waarom Fleischmann de Plan V & SGM nooit heeft omgezet.
Ik heb zelfs ze ooit in 1989 als 9 jarig jochie die vraag gesteld. Kreeg een mooi antwoord dat ik geduld moest hebben, haha.
De tekeningen zijn er, het hoeft alleen maar kleiner geschaald te worden.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Daar sluit ik mij bij aan. Voeg bij Fleischmann ook de Lint van Syntus maar toe. En nu Roco onder hun paraplu valt, wat zou je denken van die prachtige blokkendozen in N? Het zou allemaal zo mooi kunnen zijn. Maar ik kijk al nauwelijks meer naar Fleischmann omdat het merk voor rijders naar Nederlands voorbeeld langzamerhand volslagen oninteressant is.Overdijk schreef: Waarom dan niet eerst aan de slag gaan met tekeningen en plannen die je al in je bedrijf hebt voor andere schaalgrote?
Maar genoeg gedroomd.
Wat Hornby betreft: die hebben al een H0 model van de Class EM2 (later Class 77), dus het oermodel van de NS 1500. Voor Arnold ook alleen een kwestie van herschalen.
Jac
Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air
-
Is het met de huidige 3D print technieken juist niet gemakkelijker en minder kostbaar om modellen te produceren?
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Een 3D print is nog steeds vele malen duurder dan een kap gemaakt van een mal. Wat wel makkelijker geworden is, is het produceren van een 3d print als basis voor een mal. Dat maakt het mallen maken wel weer goedkoper dan vroeger.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Heel simpel: de uren.Overdijk schreef:Wat betreft nieuwe modellen, ook daar zit de vraag: "Wat zijn je grootste kosten?"
Onderschat het aantal manuren niet wat nodig is voor het ontwikkelen van een consumentenproduct. Dit is meer dan alleen even een tekeningetje maken. Ik zit al jaren in die branche en vrijwel altijd zijn de manuren (veruit) de grootste kostenpost.
Denk hierbij aan:
onderzoek
conceptontwerp
voorontwerp
prototype
detailontwerp
testen
handleiding
voldoen aan alle regeltjes
verpakking
promotiemateriaal
logistiek
En dan komen nog de matrijskosten, niet alleen voor het plastic kapje, maar denk ook aan tandwieltjes, spuitmallen, verpakking, etc.
Het lijkt allemaal zo gemakkelijk aan de keukentafel...
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Dan zou je toch inderdaad denken dat het zich loont voor een bedrijf om het onderzoekswerk van een al uitgebracht 1:87 model om te zetten in 1:160.
Groetjes Ron
-
Lag het maar zo eenvoudig. Bij het verkleinen van een mal vallen bepaalde details weg, sommige daarvan niet erg, anderen daarentegen zijn model bepalend. En wat wel en wat niet weglaten is soms een lastige beslissing.Overdijk schreef:Dan zou je toch inderdaad denken dat het zich loont voor een bedrijf om het onderzoekswerk van een al uitgebracht 1:87 model om te zetten in 1:160.
He H@ns?
Ik ben eigenlijk nu wel nieuwsgierig op reactie van de Arnold medewerker op deze discussie.
Weet jij meer?
Zoals bijv. wat hij vind van de opgeworpen vragen en ideeën.
Ik ben eigenlijk nu wel nieuwsgierig op reactie van de Arnold medewerker op deze discussie.
Weet jij meer?
Groetjes Ron
Overdijk schreef:He H@ns?
Weet jij meer?
Hallo,
Er wordt nu onderzocht of een bepaald model, met motor, haalbaar is!
Helaas kan ik nu nog niet meer zeggen.
Binnenkort meer!
groet, Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
-
- Moderator
- Contacteer:
NS 1500Rick schreef:1300, ICE of een mP, of vergeet ik dan iets?
En NS treinstellen
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Als alle forumleden er gelijk een bestellen dan doen ze dit vast wel.
z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Ik zit niet te wachten op NL spul van Arnold, en zeker niet modern. Maar ik zie Arnold wel graag komen met moderne motoren voor hun oude modellen. Die oude modellen zijn nog zo slecht niet, maar de motor is dikwijls het zwakke punt: snel defect (typisch is: collector die los komt van de as) en luidruchtig. Een moderne set van passende motoren die stil zijn en betrouwbaar, zou ik wel zien zitten.
Maar ik zit waarschijnlijk alleen in m'n hoekje, tussen al het NL geweld waar hier naar gevraagd wordt... (gek hè, op een NL forum?)
Maar ik zit waarschijnlijk alleen in m'n hoekje, tussen al het NL geweld waar hier naar gevraagd wordt... (gek hè, op een NL forum?)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
is er geen N-spoorforum.be?
Je kan oudere Arnold modellen toch door Martin laten voorzien van een nieuwe motor?
Je kan oudere Arnold modellen toch door Martin laten voorzien van een nieuwe motor?
z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
We hebben ook een N160 forum, hoor. Ja wel, hoor! http://forum.trains-160.be We zijn met iets minder, maar wel gezellig, motiverend en ... franstalig.
Een nieuwe motor kan ik ook wel plaatsen, maar het is dikwijls twijfelen tussen welk model motor een beetje past en beter is dan die ik eruit haal. En dan is het aanpassen van de overbrenging en uitlijning van de as steeds prutswerk zonder garantie op succes. Met een meteen passende motor zou de ombouw vanzelf moeten gaan.
Een nieuwe motor kan ik ook wel plaatsen, maar het is dikwijls twijfelen tussen welk model motor een beetje past en beter is dan die ik eruit haal. En dan is het aanpassen van de overbrenging en uitlijning van de as steeds prutswerk zonder garantie op succes. Met een meteen passende motor zou de ombouw vanzelf moeten gaan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Als Arnold de moeite wil doen om een model uit te brengen wat NL is (in mijn smaak valt) en een goede job er mee doet ala BR186
(zie, aan alle moderne eisen en mooi gedetailleerd en goede loopeigenschappen)
Dan wil ik zeker de moeite nemen deze af te nemen
Vind het al een goed teken dat ze het serieus overwegen, ik kijk er naar uit en ben zéér benieuwd wat het wordt
Mvg,
Ad
(zie, aan alle moderne eisen en mooi gedetailleerd en goede loopeigenschappen)
Dan wil ik zeker de moeite nemen deze af te nemen
Vind het al een goed teken dat ze het serieus overwegen, ik kijk er naar uit en ben zéér benieuwd wat het wordt
Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 17 nov 2016 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Je mag ook mijn schoonmoeder kosteloos overnemenHeiko schreef:Dat is wel erg vrijblijvend Ad_M
Ook heel vrijblijvend
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
Hans, vraag even aan Arnold om een technisch goeie BR 152 in elkaar te rammen in de fabriek. De mal ligt er nog. Ietsje meer details hier en daar en klaar. Gewoon van DB, Railion of Schenker. Met sounddecodertje doen?
Grtz,
J.
Grtz,
J.
Ja, goede stille 5 polige vervangingsmotoren voor het oude spul!
Dat zou zo gek nog niet zijn! Want in het oude assortiment zitten
inderdaad nog hele mooie modellen!
Dat zou zo gek nog niet zijn! Want in het oude assortiment zitten
inderdaad nog hele mooie modellen!
precies mijn 2 centen.
Oude mooie modellen upgraden en weer op de markt brengen.
mvg
Freddy
Oude mooie modellen upgraden en weer op de markt brengen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Hallo allemaal,H@Ns schreef:Overdijk schreef:He H@ns?
Weet jij meer?
Hallo,
Er wordt nu onderzocht of een bepaald model, met motor, haalbaar is!
Helaas kan ik nu nog niet meer zeggen.
Binnenkort meer!
groet, Hans
Hans, kan hier inmiddels al wat meer over verteld worden? Ben best wel benieuwd naar wat voor moois we mogelijk mogen gaan verwachten als het allemaal lukt...
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
Hallo,
Nee, het voorstel moet eerst door Hornby beoordeeld worden.
En dat gaat wel even duren denk ik.
Geduld heren
groet, Hans
Nee, het voorstel moet eerst door Hornby beoordeeld worden.
En dat gaat wel even duren denk ik.
Geduld heren
groet, Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
Joh Hans. Ik vind het allang positief dat er op zijn minst weer de aandacht is gevestigd op de Nederlandse Markt.
Dus we wachten het geduldig af.
Dus we wachten het geduldig af.
Groetjes Ron