Ombouw Database: Welke decoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

De nano is i nderdaad erg klein en vergelijkbaar met de dcx77z

Ik kan alleen nog niks vinden over de hoogte van de werkspanning.

Groetjes

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

@Joost, ik weet het van de Keuhn N045, en die gaat wel in eentje, echter zal ik graag ook eentje willen uitvoeren met een Esu nano, al is het maar voor de lol, kijken wat de rij eigenschappen verschillen.

Tevens heb ik nog wel 2 oude 212 van Fleischmann, hiervan wil ik eentje met Sound uitvoeren, wel in reactie natuurlijk.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Goed nieuws,

Na wat goede gesprekken met Laisdcc gebruikers en de voors- en tegens afgewogen te hebben ben ik toch in contact getreden met de fabrikant. Het is allemaal heel snel gegaan want gisteravond ging de eerste mail eruit en inmiddels is het rond: Ik wordt Laisdcc dealer!!!

Ik heb inmiddels alle gerenomeerde dcc fabrikanten in mijn webshop op 2 na, ik mis nog Lenz, daar wordt aan gewerkt. Sind vandaga is lenz nog de enige missende merk in mijn assortiment want sinds nu ben ik dealer van Laisdcc geworden.

Ik had nog een boel bezwaren in de vorm van betrouwbaarheid, garantie afhandeling maar ook niet geheel onbelangrijk de inkoopvoorwaarden. Laisdcc wist mij te overtuigen van het tegendeel en dat pakt gunstig uit.

Ik krijg dus de kans om Laisdcc te promoten en met de input die ik weer terug geeft word het product verbeterd. Naar hopelijk over een paar jaar een kwaliteit die zich kan meten aan bijvoorbeeld Kuehn, DH en ESU.

Ik ga de decoder aan het rijtje toevoegen, de domeinnaam ligt al vast en de decoders zijn onderweg naar harderwijk.

Binnenkort dus op www.laisdcc.nl

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ik ga het even wat anders neerzetten, ik breng vanaf nu een budgetadvies en een klasse advies uit. Waarom, dat word hieronder duidelijk. De tweestrijd tussne goed en uitstekend zou niet bij mij moeten liggen.

Budget advies: De decoder die voor het minste geld goedrijgedrag biedt.
Klasse advies: De decoder die echt het mooiste rijgedrag laat zien.

De onderstaande loc is van mijzelf, ik ga hem gebruiken op de beursbaan in analoge toestand. Hij rijdt op Dinamo net zo mooi als met een decoder :)

Vandaag getest: Piko NS 1200
Budget advies: Kuehn N45 Next18
Klasse advies: Rauthenhaus RMX995 Next18

Deze loc is uitgerust met een Next18 schnitstelle en is voorbereid met geluid.

Piko levert standaard locdecoders, dit zijn de Uhlenbrock decoders.
Deze decoder kwam hier niet al te best uit de test, veel herrie en niet mooi op lage snelheid.

Piko levert standaard sounddecoders, dit zijn de ESU LokSound micro v4.0 decoders
De Esu gedraagde zich redelijk, ik had er zelf meer van verwacht maar ik denk dat er met de instellingen van ESU nog wel een heleboel te winnen valt.

Budget advies:
De Kuehn N45 gedroeg zich van alle low-budget decoder zich erorm goed, mooi rijgedrag en weinig geluid van de motor.
Hij staat op nummer 4 in de lijst omdat de andere decoders net even wat langzamer konden kruipen of net even iets stiller waren.
Om nu direct meer geld eraan te spenderen voor nog langzamer kruipen.... dat is aan jullie.

Klasse advies
De RMX geeft zoals verwacht het mooiste kruipgedrag. De motorfrequentie past heel mooi op de motor, al is dat verschil met de Kuehn echt minimaal.
Maar de RMX kan de loc echt super langzaam laten rijden op stap 1 en ook de verhoging in stappen is vlekkenloos en geruisloos. Iets waar de andere decoders beduidend meer van zich lieten horen.

Een goede nummer 2 is de Tran DCX76, echter vanwege zijn werkspanning van 18VDC maximaal niet overal geschikt. Dan sta je al een paar punten achter, maar op het gedrag van de Tran was t.o.v. de RMX niks te zeggen. Maar helaas is de Tran niet verkrijgbaar in Next18 uitvoering dus moet je die op de printplaat solderen.

Het aller langzaamste kroop de loc op een Zimo MX622 decoder. Helaas was die pret voor korte duur want bij stappen verhoging werd het rijgedrag te schokkerig.

De top 8
1. Rauthenhaus RMX995
2. Tran DCX76 (Niet in Next18 verkrijgbaar)
3. ESU Lokpilot micro v4.0
4. Kuehn N45
5. Lenz Silver+ mini
6. Zimo MX622
7. Uhlenbrock
8. Fleischmann

FidOo

Bericht door FidOo »

martindomburg schreef: De top 8
1. Rauthenhaus RMX995
2. Tran DCX76 (Niet in Next18 verkrijgbaar)
3. ESU Lokpilot micro v4.0
4. Kuehn N45
5. Lenz Silver+ mini
6. Zimo MX622
7. Uhlenbrock
8. Fleischmann
Deze top 8, is dat op ranking van rijgedrag, of advies van welke decoder je in de lok zou stoppen?

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Rijgedrag bij standaard decoder instellingen, welke decoder men uiteindelijk wil is aan diegene zelf.

Het advies erboven dat is wat ik zelf zou doen.

Greetz

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik Persoonlijk zou nooit een decoder in een lok solderen waarin een goede schnittstelle voor beschikbaar is. Dus in dit geval zou ik de gewone tran 76z niet aanraden, ook al scoort hij hoog op het lijstje van rijgedrag. Dus op plaats 2 had eigenlijk een SL76next18 moeten staan (met uitroepteken dat deze alleen met sound beschikbaar is)

Overigens bestaat er van de Tran 76 serie wel een Next18 variant; namelijk de SL76next18, dit is de kleinste sounddecoder die er is (net zo groot als een gewone next18 decoder).
Waardoor ik het juist weer raar vind dat er geen gewone next18 variant van is.

Edit, kleine nuance aangebracht.
Laatst gewijzigd door FidOo op 07 dec 2016 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

FidOo schreef:Ik zou alleen nooit het advies uitbrengen naar een klant dat ie een tran 76 in een lok zou stoppen die next18 heeft.
Dus die zou logischerwijze volgens mij gewoon op plaats 8 moeten staan. (of theoretisch niet in het rijtje)

Overigens bestaat er van de Tran 76 serie wel een Next18 variant; namelijk de SL76next18, dit is de kleinste sounddecoder die er is (net zo groot als een gewone next18 decoder).
Waardoor ik het juist weer raar vind dat er geen gewone next18 variant van is.
Waar lees je dat ik de Tran adviseer? Staat alleen in de lijst want ja het is mogelijk om een tran erin te bakken. Het kan en dit is het resultaat tov de anderen. Adviseren is heel wat anders, zoals ik al zei is de lijst met alle deciders naar gelang rijgedrag.

Daarboven breng ik een advies uit!

FidOo

Bericht door FidOo »

Zoals via de app aangegeven. Ik schreef nergens dat jij dit adviseerde. Alleen dat ikzelf dit nooit als advies naar een klant zou aanraden.

Tis goed om te weten dat deze op plaats 2 komt van rijgedrag. Maar als keuze voor deze of elke andere lok met next18 zou ik dus geen soldeer decoder nemen.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Tnxs voor je toelichting kerel!!!

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

We hebben er weer 1: De Piko 40409 G1206

Ik heb niet alle decoder getest maar de decoders met de beste mogelijkheden en die vooral passen in de kap zijn aan bod gekomen:

Budget advies: Uhlebrock 73410
Klasse advies Trans DCX76

De RMX, Zimo en Lenz pasten net als de Kuehn N45 niet lekker in de kap. De Kuehn zou nog net gaan als je de pinnen ver genoeg afknipt maar dan nog sluit de kap niet 100%.

Eigenlijk zijn er een paar decoders die passen: Trans DCX76, ESU LokPilot micro, Uhlebrock.
Hiervan gad de Tran DCX76 veruit de mooiste rijeigenschappen op kruip- en volsnelheid.
De Uhlenbrock is een perfecte tweede of budget keuze hierin. Waarom dan toch de Tran? Hij kroop net even wat rustiger als de Uhlenbrock
De ESU LokPilot v4.0 reed a fabriek gewoon bagger, daar moet echt aan gesleuteld worden om de rijeigenschappen strak te krijgen. gelukkig kan dat gewoon bij ESU.

Groetjes

Ronald2016
Contacteer:

Bericht door Ronald2016 »

En deze test werd gesponsord door ondergeschreven. ;)

Dank je wel Martin, hij reed zondag avond al de eerste rondjes op mijn test baan. Heerlijk rustig rangeren. :D

Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Ik heb de Piko 40415 met een Uhlenbrock 73410, maar deze rijdt en kruipt ook lekker :lol:, oké, deze is wel fine getuned ;)

:lol: Maar eens een tran kastje in huis halen voor een testje. ;)

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

sjoef

Bericht door sjoef »

Martin, ik weet niet of ik erover heen heb gelezen, maar is het niet handig om in die database aan te geven welke cv waardes jij hebt ingesteld bij het testen per decoder + loc. Voor de minder "handleiding lezers" onder ons. Ik zit nu bijv te worstelen met de N45-next 18. Verkeerde verlichting, bijv de cabine verlichting brandt verkeerd om, en de ene rijrichting heb ik wel sluitlicht en de andere weer niet.

Jos

Rick

Bericht door Rick »

Dat zou gewoon moeten werken zonder iets aan te passen. Ik neem dat je het hebt over de Piko 1200 ;)

sjoef

Bericht door sjoef »

Rick schreef:Dat zou gewoon moeten werken zonder iets aan te passen. Ik neem dat je het hebt over de Piko 1200 ;)
Yep, maar dat is niet altijd zo. De blauwe 1200 heeft dezelfde decoder. Daar heb ik alleen het adres gewijzigd. Maar daar heb ik alleen maar sluitlicht aan beide zijde, ongeacht de rijrichting.

Jos

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hoi Jos,

Er zijn een boel redenen om dat juist niet te doen.

Ten eerste het overzicht, dan nog over de smaak qua instellingen en vergeet niet dat het gros NMRA bepaald is.

Speciaal voor hen die met het instellen van een decoder moeite hebben geef ik vanaf volgend jaar workshops op de woensdagavond. De eerste is 11 januari.

Groetjes

sjoef

Bericht door sjoef »

Martin, ik heb de workshop gezien. Ik ben in afwachting van mijn nieuwe auto. Dus weet niet of ik erbij kan zijn. Maar hoe verklaar je dat de 1e 1200 met dezelfde decoder alleen maar sluitlicht geeft aan beide zijde en de 2e 1200 met exact dezelfde loc een heel ander lichtbeeld geeft? Bij beide decoder alleen het loc-adres ingesteld.

Jos

FidOo

Bericht door FidOo »

Jos, doe degene die verkeerd staat eens resetten naar fabrieksettings...

M.v.g. Joost van Dijk

sjoef

Bericht door sjoef »

Joost, ga ik doen.......je hoort.

Jos

sjoef

Bericht door sjoef »

FidOo schreef:Jos, doe degene die verkeerd staat eens resetten naar fabrieksettings...
Na 3x resetten is het eindelijk gelukt..... :D

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Kijk dat is fijn te horen

sjoef

Bericht door sjoef »

Martin, loc loopt mooi. Nu nog de cabine verlichting aan krijgen en mee schakelend met de rijrichting...... Ben al een tijdje aan het puzzelen maar kom er niet uit.

Jos

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dat kan je doen met de functiemapping. Weet zo ff niet welke waardes je bij cv33 en cv34 moet zetten.

F0l is 1(front voor)
F0r is 2 (dront achter)
F1 is 4 (sluit voor)
F2 is 8 (sluit achter)
F3 is 16 (rangeersnelheid)
F4 is 32 (directe regeling)
F5 is 64 (cabine voor)
F6 is 128 (cabine achter)

Tel.de waardes bij elkaar op die je wilt en.programmeer die.in cv33 (voor) en cv34 (achter)

Ben nu niet thuis dus kan je helaas geen kant en klaar antwoord geven.

sjoef

Bericht door sjoef »

Waarde (fabriek) van F5 = 2 en F6 = 4 CV33 = nu 5, zou dus 7 moeten worden?

Jos

Plaats reactie