Pagina 3 van 16

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 24 nov 2016 22:13
door WilcoV
Je kan natuurlijk je wissels digitaal aansturen.
Je kan natuurlijk ook zelf voor ouderwetse treindienstleider spelen en je wissels met een schakelaar bedienen. Hiervoor kan je de Kato wisselschakelaars gebruiken. Dit zijn echter relatief grote schakelaars.
Sommige mensen willen zelf een schakeltableau maken met kleinere schakelaars. Ook dat kan bij Kato.
Hoewel in het Engels, is hier een aardige beschrijving te vinden hoe je dit met andere schakelaars kan uitvoeren:
http://www.fiferhobby.com/html/how_to_m ... contr.html

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 24 nov 2016 22:17
door WilcoV
We hebben het al hier gehad over de Kato aansluitrails en de mogelijkheid om zelf een draadje onder de rails te schuiven.
ALs je kan solderen, kan je ook de raillassen gebruiken om spanning op je rails te brengen.
http://www.fiferhobby.com/html/how_to_m ... _feed.html

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 24 nov 2016 22:42
door martindomburg
Je kan de wissels van Kato ook heel gemakkelijk aansturen met een OC32.
Daarmee kan je 16 Kato Wissels bedienen en configuratie van de OC32 is voor deze wissels een kwestie van 16x een sjabloon laden en wegschrijven.

Enige wat je echt nodig hebt is:
1x OC32/DCC
4x Sourcedriver

Ben je in totaal 77 euro kwijt, dat is 4,81 per wissel

Je kan er optioneel een USB converter bij nemen voor het programmeren. maar dat kan ook gewoon met twee draadjes op de seriele paart van de PC. Het is echter enkel 1x schrijven en klaar.

Ook kan je een docking station DS32 gebruiken, dan hoef je niet op een Sub_D te solderen. maar ook daarvoor zijn goedkopere alternatieven op de markt. Daar weet Fidoo wel een linkje van te vinden op Ebaaai

Groetjes

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 25 nov 2016 09:31
door FidOo
WilcoV schreef:Frank ik heb het puur over de bedieningsknop ik vergelijk de 2 functies in 1 (snelheid en rijrichting) met de twee handels van de Kato. Niet de apparaten op zich.
Het gaat om de eerdere opmerking dat in Europa men niet veel met handels qua bediening werkt. Dat klopt, maar de functies zijn hetzelfde.

Hmm met die 13 Volt misschien een afrader.
Waarom is dit een afrader?

martindomburg schreef:Je kan de wissels van Kato ook heel gemakkelijk aansturen met een OC32.
Daarmee kan je 16 Kato Wissels bedienen en configuratie van de OC32 is voor deze wissels een kwestie van 16x een sjabloon laden en wegschrijven.

Enige wat je echt nodig hebt is:
1x OC32/DCC
4x Sourcedriver

Ben je in totaal 77 euro kwijt, dat is 4,81 per wissel

Je kan er optioneel een USB converter bij nemen voor het programmeren. maar dat kan ook gewoon met twee draadjes op de seriele paart van de PC. Het is echter enkel 1x schrijven en klaar.

Ook kan je een docking station DS32 gebruiken, dan hoef je niet op een Sub_D te solderen. maar ook daarvoor zijn goedkopere alternatieven op de markt. Daar weet Fidoo wel een linkje van te vinden op Ebaaai

Groetjes
Heb er zelfs nog 2 van die adapters te koop! :lol:

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 25 nov 2016 12:07
door WilcoV
Foutje van mij FidOo, 13 V is natuurlijk netjes voor N spoor

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 25 nov 2016 12:21
door Heiko
Zojuist is er een ovaaltje (V6) Kato unitrack bezorgt. Mijn eerste echte kennismaking met Kato Unitrack en ik moet zeggen dat ik positief verrast ben door hoe de rail eruit ziet. Mooier dan Fleischmann Piccollo vind ik en nog goedkoper ook. En met de stevige verbindingen tussen de railstukken onderling hoef je niet gelijk de rails vast te spijkeren.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 26 nov 2016 00:27
door Heiko
Is het mogelijk om het Kato powerpack alleen te gebruiken voor het voeden van de wisselschakelaars die Kato met iedere wissel meelevert?

Dus mijn baan voeden via de fleischmann z21 centrale (digitaal) en de wissels analoog/electrisch?

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 26 nov 2016 08:06
door FidOo
Ja ik ga daar wel van uit. A ska de wissels normaal ook door de kato power pack gevoed kunnen worden.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 26 nov 2016 13:16
door mini rijder
Ieder andere 12V gelijkstroomvoeding, met voldoende vermogen, is ook goed.
Of anders deze https://www.n-spoorstore.nl/nl/rails-en ... 85032-7541 adapter van Kato zelf.
Deze is een stuk goedkoper dan een powerpack, en kan op een gewone 12V wisselstroom trafo aangesloten worden.

Groetjes: Robby

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 26 nov 2016 22:31
door Heiko
Wat zou de reden kunnen zijn Kato geen gebogen wissel en driewegwissel in zijn assortiment heeft?

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 27 nov 2016 08:56
door mini rijder
Op die vraag, heeft alleen meneer Kato het antwoord. :D
Verder is het inderdaad een prachtig railsysteem.
Ik heb hier zelf de sets V11, V12, V3 en M2 en nog een paar losse wissels liggen.
Het mooie van het dubbelspoor is dat de bochten gekant zijn.
Om de wissels aan te sturen, gebruik ik de MDD8 van Rosoft. Deze werkt goed en is goedkoper dan een powerpack van Kato.

Groetjes: Robby

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 28 nov 2016 10:37
door Heiko
@mini rijder, hoe zie jou baanplan eruit?

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 28 nov 2016 22:52
door mini rijder
Hoi Heiko,

Ik heb (nog) geen vaste treinbaan, dus daarom vind ik unitrack dan ook fantastisch.
Je kunt het iedere keer weer op een andere manier opbouwen. Vooral als je een paar sets kunt combineren.
Bij deze sets wordt ook een boekje met voorbeelden meegeleverd.
Als ik een nieuwe aanwinst wil uitproberen, dan leg ik gewoon een ovaal op de vloer. Dit kan met de M2 of de V11.
Maar als ik dan eens een paar uurtjes wil rijden, dan leg met de V11 het volgende neer.
kato v11.jpg
kato v11.jpg (64.04 KiB) 7859 keer bekeken
Als ik alles uit de kast haal, dan leg ik het onderstaande op de vloer.
Kato-v11+v12b.jpg
Kato-v11+v12b.jpg (86.73 KiB) 7859 keer bekeken
Hierbij heb ik dan naast de M2, V3, V11 en V12 ook nog een bocht 20-544 en de overgangsbochten 20-545 nodig om het rondje sluitend te maken.
Met de extra wissels kan ik ook het enkelspoor sluitend maken, zodat er een derde ovaal ontstaat.
Maar ik kan hier ook een paar rangeersporen mee leggen. Mogelijkheden genoeg.
Nou las ik dat je al de V6 hebt aangeschaft.
Mocht deze ovaal je gaan vervelen, dan kan ik je aanraden om de V3 aan de kerstman te vragen.
Hiermee kan je zowel drie rangeersporen, als een inhaalspoor plus zijspoor aanleggen. Hierdoor wordt het rijden weer net iets leuker.
En als je googled op "unitrack layouts", dan vindt je nog veel meer interessante baanplannen.

Groetjes: Robby

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 29 nov 2016 03:50
door Heiko
De V3 gaat inderdaad mijn volgende aankoop worden.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 29 nov 2016 09:35
door hanstreintjes
Mede hobbyisten

ik moet bekennen dat i ook helemaal om ben naar het railsysteem van kato.
De afgelopen maanden het een en ander aangeschaft qua rails en heel erg tevreden zeker wat hier al gezegd is over de verkanting in de bochten vind ik super mooi.

Ik heb nog geen vaste baan ivm renovatie hier in de woning en daar om heen dus ook steeds even een baantje uit leggen gaat perfect.
Ik stuur de wissels aan via een decoder van LDT 1-dec-dc en de treinen rijden via een DR-5000 van digikeijs

Hier even een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[URL=http://s264.photobucket.com/user/hanstr ... b.jpg.html]Afbeelding[/URL
foto is van de coen

MvGr Hans

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 29 nov 2016 09:58
door sjoef
uit welke onderdelen bestaat dat station?

Jos

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 29 nov 2016 15:46
door Redskin
mini rijder schreef:...dan leg ik gewoon een ovaal op de vloer...
Precies wat men in Japan doet! :) Een maat van me was er verschillende keren en hij vertelde dat "met treinen spelen" daar een heel familiare bezigheid is. Op vrijdagavond komen de Japanners bij elkaar (al dan niet in een vakantiehuisje), eet en drinkt (eetcultuur) wat, spelen spelletjes en...legt men een baan op de vloer, zetten er gebouwtjes etc. bij en laat de treinen rijden. Op zondagmiddag of -avond wordt de boel weer opgeruimd. De rails (ook van Tomix) is hiervoor natuurlijk zeer geschikt.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 29 nov 2016 18:10
door hanstreintjes
Hallo Jos

Het bestaat uit de volgende onderdelen

2x 20-051
2x 20-052
3x 23-120
1x 23-122
12x 20-000

MvGr Hans

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 30 nov 2016 10:25
door sjoef
Hans, hoe lang is 1 zo'n perrondeel? (23-120)

Jos

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 30 nov 2016 10:31
door Heiko
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 30 nov 2016 11:35
door Heiko
Worden de perrons (Kato 23-120) kant en klaar geleverd of zijn het bouwpakketten.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 30 nov 2016 17:04
door BenQ
Zoals je op een vorige foto kan zien zijn het bouwpakketten.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 30 nov 2016 20:22
door hanstreintjes
Hallo Heiko

Het zijn wel bouwpakket maar zijn bijna allemaal zonder lijm in elkaar te klikken
En al in kleur en de stickers die er bij zitten zijn grotendeels in het Japans .
Maar met een beetje zelf creativiteit kan je het naar eigen idee aanpassen naar jou styl.

MvGr Hans

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 30 nov 2016 21:28
door Heiko
Vanmiddag is bij mij onderstaande set bezorgt. Snel even in elkaar gezet en rijden maar. De twee wissels in deze set zijn de normale Kato wissels (dus zonder schroefjes aan de onderkant)

Nu even een beginnersvraag: Als ik beide wissels handmatig op rechtdoor zet komt een deel v/h spoor zonder stroom te zitten. Dus als een trein zijn rondjes maakt is er op het andere deel van het spoor tussen de wissels geen activiteit mogelijk. Nu zal dat op zijn klein baantje niet voorkomen maar wat nu als de baan groter is?

Wat is de oplossing? De baan op meerdere plaatsen van een digtiaal signaal voorzien? Ik gebruik de z21 centrale van Fleischmann. Hoe kan ik meerdere aansluitrails op 1. Fleischmann z21 aansluiten?


Afbeelding

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 30 nov 2016 21:48
door Heiko
BenQ schreef:Zoals je op een vorige foto kan zien zijn het bouwpakketten.
Op onderstaande foto is het op een aantal details na kant en klaar.

Afbeelding