Pagina 3 van 17
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 05 feb 2017 13:52
door Ronaldp
Als ik hier op het forum kijk naar de aandrijving van een servo naar een wissel.
Zie ik vaak dat het veren staal door een messing buisje loopt.
Wat is daar de reden voor?
En ligt het messing buisje nu tussen het kurk of er gewoon op?
mvg Ronald
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 05 feb 2017 20:11
door marco
Dat buisje is puur voor geleiding ronald vooral belangrijk als je wat langere afstanden moet overbruggen.
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 06 feb 2017 09:46
door FidOo
Tip, plunder het kastje in de badkamer en gebruik gewoon wattenstaafjes zonder de watjes er nog op. Scheelt een berg messing kopen voor veel geld.
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 06 feb 2017 09:59
door Ronaldp
Heb nog messing buisjes liggen.
Ga die eerst op gebruiken.
Maar worden nu wel of niet de buisjes vast gelijmd op het kurk?
mvg Ronald
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 06 feb 2017 10:01
door FidOo
nooit op het kurk.. hoe moet je anders met je verenstaal onder je wissel komen?
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 06 feb 2017 11:05
door Jeroen
Als het messing op is.....inderdaad:gewoon wattenstaafjes! Gaat al jaren goed hier.
J.
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 09 feb 2017 13:58
door Ronaldp
Zo weer een stukje verder.
De eerste wissels liggen in het schaduwstation.
Voor test aan gesloten aan de Rosoft servo decoders.
Servo's af geregeld. En alle 4 de wissels werken.
Alleen de punt stuk polarisatie nog niet aan gesloten.
De draden wel al gesoldeerd aan de wissels.
Joost(FidOo)......de wissels niet zo kunnen plaatsen als wat jij het getekend had in Scram.
De wissels komen dan tegen elkaar te liggen.En dan beweegt de wissel tong niet meer.
Heb voor test wel eerst een recht stukje er tussen geplaatst. Maar dan komt de tweede wissel een heel eind naar voren.
Moest zelfs ook bij de rails die naast de wissel komt de bielsen in korte.Anders kan die niet langs de wissel.
De hoek van de afbuigende rails is niet zo groot.
mvg Ronald
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 09 feb 2017 14:22
door BenQ
Mooie helix, vooral die steile afdaling lijkt me schitterend.

Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 09 feb 2017 14:35
door Ronaldp
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 09 feb 2017 15:44
door Ronaldp
Heb in huis print soldeer en electro soldeer.
welke is beter om rails aan mekaar te solderen?
Beide hebben harskern.
mvg ronald
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 09 feb 2017 16:17
door shoven
Waarom wil je rails aan elkaar solderen?
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 09 feb 2017 16:48
door Ronaldp
Wil net als Michiel de bocht solderen.
viewtopic.php?f=14&t=8947&start=220
mvg Ronald
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 09 feb 2017 17:35
door Willempie
Het soldeer wat je noemt is precies hetzelfde alleen hebben ze aan andere benaming gebruikt.
Beide harskern soldeer, beide prima te gebruiken.
Groetjes
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 09 feb 2017 21:23
door shoven
Meestal blijft het wel zitten in de bocht, maar ik vind deze Michiel-methode een stuk steviger. Alleen minder geschikt voor in het volle zicht.

Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 10 feb 2017 10:03
door Ronaldp
Je heb de manier van Michiel om de rails door te zagen.(voor de stukken die je niet ziet)
Michiel hoe heb je dat gedaan?
Eerst de bocht compleet gelegd?
Zo ja..hoe verwijder je dan de bielsen?
En heeft iemand foto's op de manier met schroeven?
Kunnen de schroeven dan langs de rails?
Of moeten ze er onder?
Leggen jullie eerst alle rails?
En dan de blokken in zagen?
mvg Ronald
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 10 feb 2017 12:04
door Michiel
Het is vrij voor de hand liggend, Ronald. Voordat de rails definitief wordt gelegd, worden 3 dwarsliggers er met een mes onderuit gesneden. De plaats waar ze weg gehaald worden wordt ruwweg bepaald. Het komt niet op een cm meer of minder.
Bij het bouwen van een helix werk ik halve lus per halve lus helemaal af, inclusief draden aansolderen (op printplaatje) en isolatielassen slijpen. Eenmaal de volgende laag erover ligt, kan je er niet meer goed bij.
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 10 feb 2017 13:09
door Ronaldp
Hoe lang is jullie bezetmelder sectie gemiddeld?
Bij me vorige baan waren ze 11 cm.
mvg ronald
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 10 feb 2017 13:57
door Michiel
Ik hou de bezetmeldsecties minstens 20cm lang, in de helix zijn ze 40cm. In normale toestand met Koploper is 11cm genoeg, maar tijdens het leerprocess van het remmen heb ik met korte secties heel vaak doorschieters gehad. Zelfs 20cm is dan vrij kort. En zo'n doorschieters zijn erg vervelend, want een trein blokkeerd zichtzelf, als het al niet een wissel heeft willen open gereden en met een electrofrog de hele baan in kortsluiting gezet. 40cm als je er plaast voor hebt is comfortabel.

Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 11 feb 2017 16:00
door Ronaldp
Het schaduwstation ligt.
Rail ligt voorlopig vast met punaises.
Volgende karwei wordt bezetmelders installeren.
mvg Ronald
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 12 feb 2017 15:15
door Ronaldp
hallo Michiel,
Heb een plaatje onder de rails gesoldeerd.
Zie foto.
Heb nu alleen soldeer aan de buiten kant aan gebracht.
Is dat voldoende?
Of soldeer je ook de binnenkant van de rails?
Kan het niet echt goed zien op jou foto.
mvg ronald
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 12 feb 2017 15:26
door marco
Nooit aan de binnenkant van de rails solderen dan kun je problemen krijgen met de flenzen van je wielen.
Dit is ruim voldoende altijd zorgen dat je soldeer goed uitvloeit.
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 12 feb 2017 19:11
door Michiel
Ik soldeer het koper van het printplaatje ook tussen de sporen. De souduur kruipt dan tegen de onderkant van de spoorstaaf. Je kan zonder probleem solderen tot in de gleuf onderaan de voet van de Peco code 55 rail, niet er boven, want dan krijg je problemen met flenzen zoals Marco al aangaf.
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 15 feb 2017 19:13
door Ronaldp
We zijn zover dat we weer draden gaan aansluiten.
Maar hoe doen jullie het op een nette manier?
Uit de booster komen twee voedings draden(DCC).
Deze moet gesplit worden naar meerdere aftakkingen.
-Voeding naar de rails met diode brug.
-DCC signaal naar servo decoders.
-DCC signaal naar bezetmelders.
Op me vorige baan had ik alles in 1 grote kroonsteen gestopt.
Maar wil het nu op een nette manier doorverbinden.
Hebben jullie voorbeelden? Liefst met foto's erbij.
mvg Ronald
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 15 feb 2017 19:44
door Ronaldp
Gelijk nog een vraagje.
Op onderstaande foto zie je me multimaus liggen.
Deze staat op de stand wissel.
Normaal staat dan W0002 bv in beeld.
Nu staat er T0002 in beeld.
Hoe krijg ik weer gewoon W0002 in het scherm?
Wissel werkt wel gewoon met T000
mvg Ronald
Re: Nog naamloze baan....(De Albula )
Geplaatst: 15 feb 2017 20:55
door Maurits71
geen idee inzake je vraag, ik weet wel dat als jij nu stroom op je baan zet dat je kortsluiting krijg.
( haal ff die 3 houdertjes voor flex bochten van je baan )
