Pagina 3 van 5
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 03 okt 2017 09:06
door Sandopie
Willempie schreef:Ja Rinus, zo werkt dat bij alle decoder, maar lees even wat ik schreef.
De tabel CV67..CV94 is voor de 28 stappen, dat is het aantal CV's die je daarvoor kunt instellen. De centrale moet als je gebruik wil maken van deze tabel/regeling ook op 28 stappen staan.
Hoe de decoder het intern verwerkt doet niet terzake.
Groetjes
Sorry Willempie.
Verkeert begrepen. Mijn fout.
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 04 okt 2017 04:55
door nspoorkees
D&H heeft geen mogelijkheid tot een custom curve volgens cv67-94.
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 04 okt 2017 16:57
door Willempie
Dan kunnen we die optie vergeten, en zal je het met de wel beschikbare parameters moeten regelen.
Sinds zaterdag een D&H (MTC14) ingebouwd en die rijd met de fabrieksinstellingen perfect, niets op aan te merken. Maar misschien dat mijn lat iets minder hoog ligt en ik eerder tevreden ben.
Groetjes
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 04 okt 2017 17:43
door nspoorkees
Kreeg zojuist een ESU plux12 binnen, eens kijken wat die met deze lok doet.
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 04 okt 2017 17:57
door martindomburg
Laten rijden gok ik zo

Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 04 okt 2017 19:15
door nspoorkees
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 04 okt 2017 19:51
door The Railroader
En met goed resultaat

Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 08:26
door nspoorkees
D&H geeft alleen als reactie om wat te proberen met die cv50 en de losse parameters. Nou dat heb ik al gedaan en geeft geen effect.
@Martin kun je uit iTrain ook zo'n grafiekje halen zoals uit TC? Ik ben erg benieuwd of die knik er bij iTrain ook in zit, maar dat iTrain er beter mee om gaat, of dat bij jouw die knik er misschien helemaal niet is?
Op zich snap ik wel dat TC er van in de war raakt, maar dan zou iTrain er ook problemen mee moeten hebben, om dezelfde reden. In dit geval, als TC de lok 40kmh wil laten rijden, zal hij dus meteen doorschieten naar 51kmh, omdat simpelweg de eerste decoderstap na 37kmh, meteen 51kmh is. Of iTrain moet in zo'n geval de lok domweg geen 40 kunnen laten rijden... maar dat zou je ook moeten kunnen zien.
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 08:42
door martindomburg
Ik zal vanavond even een screenshotje maken voor je.
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 13:37
door nspoorkees
The Railroader schreef:En met goed resultaat

Nou... ik heb de esu er in gezet, maar daar wordt ik ook niet echt blij van. Zeer weinig instelmogelijkheden, je kunt niet eens de motorfrequentie instellen, dat vind ik toch wel een basismogelijkheid. Kruipen doet ie ook niet meer, stap 1 is al erg snel ook met cv2 op 0. Motor maakt lawaai. Geen uitgebreide consist cv's. Ik dacht dat eus de creme de la creme was, valt dat even tegen... Ben bang dat ik toch maar op 1 of andere manier er een Kuehn N45 in moet gaan zetten. Ik zal hem zo eens meten in TC, maar met rijden zag ik ook al dat hij vreemde snelheidssprongen maakte. Er is wel weer met CV69-CV94 een custom curve te maken, misschien is dat hier de oplossing.
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 13:52
door martindomburg
De ESU plux 12 is een uitgeklede decoder uit de Standaard lijn. Dat is geen LokPilot decoder....
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 13:55
door nspoorkees
Ja daar kom ik nu ook achter. Ik had even beter naar de manual moeten kijken. Ik vond hem ook al zo goedkoop.
Jammer dat Kuhn geen plux12 versie heeft van de N45. Moet ik toch maar zelf iets gaan fabrieken met een connector.
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 14:00
door robert
@nspoorkees,
uhlenbrock intellidrive2 een optie?( de nieuwe serie)
Martin, wat denk jij?
rob
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 14:03
door martindomburg
nspoorkees schreef:Ja daar kom ik nu ook achter. Ik had even beter naar de manual moeten kijken. Ik vond hem ook al zo goedkoop.
Jammer dat Kuhn geen plux12 versie heeft van de N45. Moet ik toch maar zelf iets gaan fabrieken met een connector.
Staat gewoon in de naam, Esu heeft meer decoders dan de LokPilot v4. Het is ook de LokPilot Standaard
Om naar plux te gaan zijn adapters te koop bij de diverse fabrikanten.
Maar er zijn nog veel meer merken met plux 12 waarbij de nieuwe uhlenbrock 73145 zeker een goede kandidaat is. Maar ook Zimo heeft een plux 12
Succes
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 14:20
door nspoorkees
martindomburg schreef:
Staat gewoon in de naam
Ja dat zie ik maar ik wist niet dat 'standard' dus 'minimaal & spartaans' betekend bij esu
Ook goed te zien dat er van kruipen geen sprake is; hij rijd meteen bijna 20km/h.
Ook weer een paar rare knikken in de grafiek...

Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 14:20
door Willempie
De kuehn 82320 (N45-P8) past toch gewoon in de plux 12 aansluiting. Hoef je niets aan te verbouwen past gewoon.
Groetjes
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 14:24
door nspoorkees
Willempie schreef:De kuehn 82320 (N45-P8) past toch gewoon in de plux 12 aansluiting. Hoef je niets aan te verbouwen past gewoon.
Past dat? Dat is wel interessant, al moet je wel de connectorpootjes haaks buigen... ik kan je nu al verklappen dat dat niet werkt, die breken meteen van de print af

afgezien van dat ze te kort zijn ALS je ze gebogen krijgt... maar goed, deze 8 op een rij pootjes zijn volgens mij ook wel los haaks te kopen, en zoiets er aan solderen draai ik mijn hand gelukkig niet voor om, dat lukt wel.
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 14:37
door martindomburg
Of dat advies is sarcastisch bedoelt of er heerst een rare virus in huize Ros....
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 14:49
door nspoorkees
Zat er ook al even met een wat raadselachtige blik naar te kijken, naar datzelfde plux plaatje
Mijn ietwat gefrustreerde mening over de ESU een beetje afgezwakt, na wat spelen met de lastregeling cv's is de grafiek al een stuk rechter, alleen het kruipen is nog niet helemaal je-van-het.
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 18:23
door FidOo
Volgens mij heeft wim gelijk je zou er rechtop gewoon een 651 decoder in kunnen steken. De pinnen 8 tm 18 naast elkaar komen overeen met een nem651.
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 05 okt 2017 19:26
door martindomburg
Verrek nu je het zegt inderdaad, Wa me nog nooit zo opgevallen eigenlijk.
Als je hem bedraad op een NEM651 adapter hoef je niet te buigen. maar dan kan je net zo goed de Plux adapter gebruiken want de Piko gebruik ook Aux 1 en Aux 2 voor de sluitlichten voor en achter.
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 06 okt 2017 09:00
door Willempie
Tja, Martin soms kun je nog weleens iets leren, een ook dat is niet sarcastisch bedoeld, geen virus.
Maar dat was nu juist het doel van het plux verhaal, meerdere aansluit mogelijkheden voor decoders met verschillende NEM aansluitingen.
Groetjes
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 06 okt 2017 09:19
door nspoorkees
Gisteren geprobeerd de esu te temmen maar het is nog niet zoals ik wil.
Kan hem wel laten kruipen nu, maar dan rijd ie weer wat te schokkerig op hogere snelheid.
Als ik dat dan ook heb afgeregeld, dan krijg ik weer een hele kromme curve (de snelheid halverwege de curve ligt dan veel lager dan de helft van cv5, eerder 10% van cv5, dus een hele holle curve).
Van het weekend eens kijken of er een custom curve in te bakken is met cv67-94.
Wat ik daarvan nog niet begrijp is hoe je daar 28 waardes in kunt zetten die een lineaire, rechte lijn moeten vormen, terwijl cv5 bijv. 18 is...
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 06 okt 2017 09:48
door martindomburg
Willempie schreef:Tja, Martin soms kun je nog weleens iets leren, een ook dat is niet sarcastisch bedoeld, geen virus.
Maar dat was nu juist het doel van het plux verhaal, meerdere aansluit mogelijkheden voor decoders met verschillende NEM aansluitingen.
Groetjes
Gelukkig wel zeg, als je niks meer kunt leren zit je op eenzame hoogte. Wie bang is om fouten te maken wordt nooit de beste.
@Kees
Ik blijf erbij dat je probleem hoofdzakelijk niet in de decoder zit. Ik ben gisteren er niet toe gekomen een foto van de grafiek te maken maar dat probeer ik vanavond nogmaals.
Als je geen snelheidtabel ter beschikking hebt maakt de decoder zelf een gebogen lijn van je min naar max CV 2 en cv5 en dit is dan verdeeld over 28 stappen. De lastregeling reguleert die snelheid per stap aan de hand van wijziging in de motorstroom door het magnetisch veld te meten.
Als jouw max cv5 te laag is of nog belangrijker je baanspanning te hoog dan word de band waarover de decoder regelt kleiner en dus ook nerveuzer. Dat zie je terug in de snelheidsmetingen.
Bijv bij een cv2 van 1 cv5 van 50 verdeeld de decoder die 49 punten over 28 stappen.
Zou je cv5 op 100 kunnen zetten regelt hij dus over 99 punten en heeft hij meer regelbereik ter beschikkibg. Dus een rustigere lastregeling.
Daarom dat baanspanning er een belangrijke rol in speelt. Hoe hoger hoe nadeliger.
Anderzijds is er ook een kwestie van experimenten. Soms kan je denken dat de max bij 75 ligt terwijl die motor misschien bij 60 al zijn max heeft bereikt. Je heb dan dus 15 punten teveel.
Een laatste oorzaak is een te sterk of te zwak afgeregelde lastregeling. Als die te nerveus is ingesteld of te sloom dan corrigeert de decoder de motor niet stabiel en krijg je ook raar gedrag.
Dus eerste punt: baanspanning op 15Vdc. Weet je het niet zeker pak dan geen multimeter en ga de rails meten. Dat gaat niet, pak een decoder, sluit deze aan op de rails en meet wat de waarde is van de blauwe v+ en de GND op de decoder. De laisdecoders lezen zich hier heel goed voor, die zijn cheap en hebben de blauwe en zwarte draad al voorzien. Daar staat namelijk de gelijkgerichte stabiele DC spanning op die de decoder te verduren krijgt.
Als dat goed is regel je eerst de minimale snelheid en aan de hand van ijken de maximale snelheid op het exacte punt dat hij topt op de gewenste snelheid.
Dan zet je nog de lastregeling in de standaard waarde van de fabriek en ga je ijken. Als je min en max dan goed zijn maar de curve niet en kan je dat corrigeren met de lastregeling en de motorfrequentie.
Laatste tip: zet alle hulpmiddelen zoals RailCom en ABC uit als je het niet gebruikt. Is onnodige belasting voor het rekenproces van de decoder.
Groetjes
Re: D&H lastregeling?
Geplaatst: 06 okt 2017 10:12
door nspoorkees
Martin, de baanspanning is 15V. Ik gebruik een DR5000 weet je nog

De max snelheid meet ik eerst met TC, op 50km/h. Daarvoor moet ik CV5 op 12 zetten... (cv5 max is 64)
Ik zie igv esu wel dat als je aan de lastregeling (CV53) gaat zitten, de maximum snelheid ook weer toe- of afneemt, zonder dat je cv5 veranderd. Dan rijd ie bijv. met cv5 ineens 20km/h of 80km/h...
Lastig ding die esu.