Pagina 3 van 7
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 18 okt 2010 17:10
door Robboz
Ha Joost,
Je bent lekker bezig!
Die BR98 is dat toevallig dat Mallet locje? Br98 werd voornamelijk gebruikt als verzamelplaats voor alle locs die verder nergens inpasten.
Groet, Rob
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 18 okt 2010 17:38
door FidOo
Rob,
Nee toevallig niet (al wil ik die ook nog wel eens hebben
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
)
Het is een 4 assig met vaste assen, Bron wiki: Bavarian BB II as DRG 98 727
Ik ga straks weer verder met de pruis van de orient.
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 19 okt 2010 19:42
door Robboz
Ha Joost,
Maar de foto laat juist die Mallet zien......
BR98-801 tot 1045 hadden vier vaste assen en dat is de enige serie van de BR met vier vaste assen. Ik was eigenlijk benieuwd of daar ook een n-uitgave van is geweest. Vandaar mijn belangstelling.
Succes met de ombouw van de Pruis. Ik ga mijn Tomix van dat nieuwe Kühn-setje voorzien.
Groet,
Rob
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 19 okt 2010 19:58
door FidOo
Tis idd de br 98-811 (fleischmann 7098)
En ja de mallet is door minitrix gemaakt.... Minitrix BR 98 718 Mallet ( Zuckersusi )
(Minitrix bestelnr. 12700)
Gevonden op
www.mtkb.de onder Decoder einbau, dus gelijk met inbouw beschrijving.
Succes met je tomix!!!
Ik heb zojuist de Pruis S10 weer dichtgebouwd. (nu ff checken op digitale spanning)
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 31 okt 2010 21:34
door FidOo
Nog gauw even een klein verhaaltje vanuit een warm Curacao.
De S10 is inmiddels weer dicht en helemaal functioneel. de selectrix/dcc decoder van trix had de geest gegeven en dr zit nu gewoon een kuehn in.
Heeft nu ook wisselend rood/witte verlichting achter.
Verder heb ik lekker zitten broeden op wat het volgende project gaat worden.
Maar daar heb ik nu nog 10 dagen voor voordat ik weer in NL ben.
Dus vanuit een heerlijke 28 graden wens ik iedereen veel plezier met knutselen aan de baan (ik zag ook genoeg ongelezen berichtjes dus dat zit goed)
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 31 okt 2010 22:51
door Rob Fongers
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 31 okt 2010 22:55
door henry
neem wel op de 13 e een beetje witsel mee anders denken we dat we problemen krijgen met inburgeren
veel plezier en groetjes henry
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 22 nov 2010 14:36
door FidOo
Tja indirect nieuws eigenlijk...
Zoals al aangegeven in het verleden wil ik pas gaan beginnen aan een vaste baan zodra ik een eigen huisje zou hebben.
Nu ziet het er naar uit dat dit binnenkort werkelijkheid zal gaan worden.
Ik heb een appartement op het oog en as woensdag heb ik een afspraak bij de hypotheker om het financiële verhaal rond te breiden. Daarna ga ik in de onderhandelingen met de verkopende partij. Het ziet er allemaal zeer gunstig uit en hoop binnen een week of 2 jet voorlopig koopcontract te kunnen tekenen.
Het goede nieuws is dat ik een aparte kamer over heb voor de baan. En zodra er meer zekerheid is zal ik de daarvoor bestemde ruimte eens opmeten.
Wordt vervolgd...
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 22 nov 2010 16:33
door martindomburg
Daar moet op gedronken worden........ hik
onder voorbehoud gefeliciteerd en succes met de onderhandelingen.
p.s.: Je heb toch wel plek voor je fireblade......
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 22 nov 2010 17:41
door FidOo
Ha martin, Bedankt!
Leuk om je trouwens een keer gesproken te hebben.
Er is voldoende ruimte voor de blade! Ik heb een goed te bereiken berging van pak um beet 4x4m. Zelfs genoeg om beide hobby's daar uit te oefenen. (en misschien dat ik dat ook wel doe!) Al zitten er natuurlijk wel meer nadelen aan de baan in de berging.
Dus daar ga ik nog eens flink over nadenken.
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 31 dec 2010 18:58
door FidOo
Ook vanuit maassluis wil ik iedereen een voorspoedig en gezond 2011 toewensen.
Het laatste nieuws hier is redelijk toepasselijk. Gister alle loks en wagons meegenomen naar mb werk en.daar alles met een luchtpistool van stof ontdaan. Daarna is alles weer netjes de dozen in terug gegaan. Daar zullen ze de komende 3 maanden waarschijnlijk nog wel even in verblijven. Komende weken alle andere spullen opruimen en in dozen doen.
Dus de komende tijd zal er weinig bouw nieuws komen. Dan wordt het eerst een nieuw bouwplan in elkaar frutsen.
Tot volgend jaar!
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 18 jul 2011 13:15
door FidOo
(ugh ugh al dat stof) Nou zou het dan toch,
Ik woon inmiddels dus in mijn eigen huisje
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
en dus is het dan zover....!
Gisternacht (tja vakantie he) aan het tekenen gegaan voor het ontwerp van een schadumstation.
(even klikken voor een groter plaatje)
Enig uitleg bij het plaatje:
Allereerst wat is het idee van mijn baan, ik wil eigenlijk 2 dingen op mijn baan kunnen.
1 is met lange treinen kunnen rijden. Dus een BR03 met 10 rijtuigen of een BR52 met een flinke kolensleep.
Hiervoor is eigenlijk het donkerblauwe gedeelte van het schaduwstation uitgedacht. Deze bestaat uit 5 sporen met een lengte van 2,1m
2 Is lekker rangeren en klooien met korte treintjes die in een kopstation stoppen, omlopen of wat rangeren.
Hiervoor is het lichtblauwe gedeelte. Wat hier opvalt is dat de verbinding over een enkelspoor verloopt. Dit zorgt er voor dat als een geduwde trein het schaduwstation inkomt hij ook als gertokken trein terug de baan op kan. (hier wordt overigens gewoon R1 toegepast omdat hier geen grote loks komen)
Linksonder komt de spiraal en deze bestaat uit een dalend binnenspoor met radius R2 en het stijgende buitenspoor uit Flex spoor die een paralelle afstand heeft met R2 (zogenaamd R3 van roco)
De baan is eigenlijk een hondebot en zal op de zichtbare baan bestaan uit een Paradespoor waar lange treinen overheen kunnen knallen. deze zal dus ook een zgn keerlus krijgen zodat deze eerst heen rijdt en later terug. (dit natuurlijk uit het zicht en waarschijnlijk met een opstelspoor.)
Het 2e gedeelte is een lokaal kopstation met wat kleinschalige industrie. dit komt hoger gelegen als het paradespoor.
Zo nou ga ik verder met de spiralen en straks missschien al met het zichtbare gedeelte..
Kom maar op met het commentaar
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 18 jul 2011 15:11
door WimC
Ik zou in het bovenste spoor in het schaduwstation ook nog wat opstelsporen neerleggen. De ruimte is er, dus maak er gebruik van.
De spiraal zou ik proberen met ruimere bochten te maken. En de hellingen zo klein mogelijk.
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 18 jul 2011 17:20
door martindomburg
Hoi joost,
Mooi lang schaduwspoor. vind alleen het licht blauwe deel wat rommelig, ik denk dat je dat nog efficienter kan leggen dat je langere sporen krijgt. Wat Wim zegt over de extra opstelsporen sluit ik me ook bij aan. je hebt de ruimte, is de lengte te kort kan je er ook opstelsporen maken voor losse locs. Altijd handig.
laatste tip, iets waar ik zelf tegen aan loop: tussen de twee schaduwstations een doorloopspoor. Dan kunnen treinen altijd doorrijden als het schaduwstation vol zit. ideetje?
groetjes
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 20 jul 2011 14:11
door Rob Fongers
Hee Joost,
FidOo schreef:
Ik zou die 2 de keerlus tezamen met de eerste laten gaan. Je krijgt daardoor ook nog extra ruimte voor opstel . De boven kant waar al over geopperd wordt kan idd ook nog van extra sporen worden voorzien.
De keerlus kan dan in de Helix gemaakt worden zodat je op het knoppunt links geen problemen krijg.
@Martin,
Wat doe je nu als het doorloopspoor ook bezet is
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 20 jul 2011 16:53
door martindomburg
Zorgen dat die vrij blijft
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
dat kan je in de software aangeven
Althans in Itrain, neem aan dat het in koploper ook kan. Het is vooral handig als je aan het testrijden bent met een loc en je wilt alle treinen opstellen waar je er geen hinder van hebt.
Tevens heb ik een paar treinen die niet in het schaduwstation stoppen (pendeldiensten) die geef ik de route mee via het doorloopspoor. Werkt erg fijn moet ik zeggen.
Groetjes
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 20 jul 2011 18:04
door Rob Fongers
Tja..........................................
En dan moet jij me toch eens vertellen wat het verschil is tussen een vrij opstelspoor en een vrij door rijspoor.
Is dat net zoiets als een blondje die der bril afzet bij een alcohol controle
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 20 jul 2011 18:39
door martindomburg
Hoezo is dat gek dan, dat is een teken dat ze m kan zien. Word pas erg als ze voor het blazen de bril opzet
Ik geef op welke sporen gebruikt mogen worden om te parkeren. Mijn doorrijdspoor worden geen treinen geparkeerd omdat deze niet tot de opstelsporen behoord. Maar het maakt weinig uit hoor, maar mijn schaduw (7 sporen) staat nu al vol :'( wel mooi dat er geen doorgaande treinen hoeven te wachten tot er een spoor vrij komt.
Ik snap je punt wel, Tis maar net hoe je het beestje noemt. In Joost zijn geval zou je 1 zon spoor kunnen maken tussen de stations in.
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 20 jul 2011 18:51
door spoor65
Martin,
het moet natuurlijk passen in het ontwerp, maar in mijn idee, hoort een doorgaande trein dus in het geheel niet thuis in een schaduwstation.
schaduwstation heeft in mijn ogen, maar das echt persoonlijk hoor, een simpel doel, veel treinen kunnen wegzetten, die daar op hun beurt wachten om verder te mogen, maar die juist daar weggezet zijn, om meer variatie op de baan te krijgen, doordat er een andere trein voor terug komt.
waarmee je dan dus gelijk ook het "rondje om de kerk" effect weg haalt.
Dit is tevens voor mij een reden, om een schaduwstation zo simpel mogelijk te houden kwa wisselstraten en andere verbindingen.
Liever 2 of 3 verschillende schaduwstations, eventueel boven elkaar liggend, als het niet anders kan, dan al die wirwar welke alleen maar vraagtekens oproepen.
Zou ik al een trein door willen laten rijden, zonder een stop in een schaduwstation, dan zou ik elders een extra mogelijkheid maken, bv
helemaal tegen de achterwand, op halve hoogte tussen schaduwstation en bovenbaan, want dan neemt hij tenminste geen ruimte in
welke ik goed gebruiken kan voor een extra opstelspoor in het schaduwstation.
Voor wat betreft het ontwerp, veel lange opstelsporen lijkt mij nog altijd makkelijker dan deze verschillende lengte`s.
Liever meer lange opstelsporen, die vervolgens in bv 2 of 3 blokken zijn verdeeld, dan al die korte dingen.
een lange trein kan ook rustig over meerdere blokken staan, indien nodig, en korte treinen lossen elkaar ook wel af, als ze achter elkaar staan.
mvg
Freddy
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 20 jul 2011 18:57
door martindomburg
Het ligt inderdaad helemaal aan het ontwerp. In mijn geval heb ik een pendel die mijn schaduw passeert naar een apart spoor door gebrek aan ruimte.
Goede tip trouwens
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 20 jul 2011 19:03
door Rob Fongers
Opstelsporen zijn er niet om door te rijden.....
Meer om op te stellen om een gevarieerde treinenloop te krijgen.
Wil je rond rijden, maakt je er een leeg en gaan met die banaan
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
oh sorry trein.... quite simpel. Een ieder zn meug natuurlijk maar de keren dat je opstelt zullen veelvuldiger zijn als door rijden...
En het grote voordeel van opstel sporen ligt nog in een ander hoekje.. Ze zijn beschut tegen licht wat op termijn de kleuren vaal maakt.
En wat die bril betreft...
Ze zet hem af want dat scheelt 2 glazen bij het blazen
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 20 jul 2011 19:16
door spoor65
Juist,
dat bedoelde ik dus ook. een pendel of doorrijdende trein langs eens chaduw station is gewoon zonde van de ruimte.
Joost, als ik jouw ontwerp zo bekijk, vraag ik me af, waarom maak je geen 2 lagen schaduwstation.
leg een 3e spoor in je helix en laat die een verdieping lager zakken onder het schaduw deel voor de lange treinen.
Je kunt veel overzichtelijker werken, meer opstelsporen maken, en vooral, op minder diepte, dus beter bereikbaar.
mvg
Freddy
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 20 jul 2011 20:37
door martindomburg
R Fongers schreef:
En wat die bril betreft...
Ze zet hem af want dat scheelt 2 glazen bij het blazen
Maar je weet wel wat blazen in het duits betekend......
Wat die opstelsporen betreft, ja daar hebben jullie wel gelijk in.
Ik denk geef het idee, ik heb hem in mijn ontwerp regelmatig nodig. Als ik wat wil testen laat ik een trein rondjes rijden en ook mijn pendeldienst heeft zijn eigen route en gebruikt het station niet om op te stellen. Vandaar mijn idee...
Groetjes
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 20 jul 2011 20:39
door Rob Fongers
martindomburg schreef:
Maar je weet wel wat blazen in het duits betekend......
Nee, wat betekend dat??
Re: De Baan van Joost
Geplaatst: 20 jul 2011 21:20
door martindomburg
Iets waar ze bij mij het brilletje voor af doet
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)