Pagina 3 van 35
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 21 apr 2010 14:34
door william
evo schreef:Mooie loc William, die heb ik ook nog steeds op mijn verlanglijstje staan
Is inderdaad hele mooie loc (en heeft ook op mijn verlanglijstje gestaan
).
Ben er blij mee en nu het ook allemaal goed gaat op de wissels helemaal.
Volgens mij is deze niet meer verkrijgbaar - zie hem tenminste niet meer terug op de site van Fleischmann.
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 21 apr 2010 15:19
door FidOo
Ik zag hem wel in de catalogus bij henry staan.. maar dat was die van vorig jaar geloof ik.
Even gecheck op de site van Modeltreinexpress:
http://www.modeltreinexpress.nl/www/art ... aamid=3501
Nr 7065. prijs is 220€
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 21 apr 2010 17:42
door henry
fout ik heb er nog 1 maar digitaal, kan wel naar analoog terug
groetjes henry
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 02 mei 2010 13:26
door william
Omdat het de afgelopen dagen niet al te mooi weer was, toch ook maar weer wat aan de baan gedaan.
Ben dus ook aan de gang gegaan met piepschuim.
Ben begonnen met mijn eerste tunnel. Deze maak ik van piepschuim, welke straks voorzien gaat worden van een laagje lakplamuur en waar ik, na drogen, steentjes in ga krassen.
Tenminste als dit wil ...
Hier een nog tweetal foto's:
- 27 - Eerste tunnel.jpg (78.93 KiB) 5969 keer bekeken
- 28 - Drogen piepschuim.jpg (84.75 KiB) 5969 keer bekeken
Update: omdat na het lijmen het piepschuim even moet drogen weer even bezig geweest met af-/instellen.
En ontdekt dat dit allemaal (nog) niet mee valt ...
Ontdekt dat mijn wat oudere (2e-hands) locs met minder spanning af kunnen dan de nieuwe locs.
Moet ik nu alleen maar 2e-hands locs op de baan laten rijden of alleen maar nieuwe?!?
Ben er nog niet uit ...
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 24 mei 2010 10:53
door william
En hier weer even een kleine update:
Na een korte 'break' is het piepschuim voorzien van een laagje lakplamuur.
We zijn nu twee dagen drogen verder maar het plamuur scheurt aan alle kanten (foto's volgen nog).
Waarschijnlijk toch een te dikke laag en ook het 'vocht' kan niet door het piepschuim heen.
Eens kijken wat er gebeurd als ik er een nieuw laagje over heen doe en anders moeten we wat anders gaan verzinnen...
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 24 mei 2010 11:22
door evo
Hoi William,
Wat ik heb gedaan met het piepschuim is eerst een laagje verdunde tegellijm erop (teveel water bij het poeder doen). De dikte is ongeveer zoals dikke struktuurverf, en lekker met een kwast erop schilderen. Toen dit droog was heb ik er een dun laagje gips opgesmeerd, nergens meer dan 5mm. Bij het aanmaken van het gips heb ik trouwens een flinke dot PVA lijm gedaan. Het beste kun je dan krassen als het droog, maar nog niet hard is.
Probeer eerst even op een proefstukje. Het gaat trouwens niet meevallen om onder die brug te krassen, dus dit wil je misschien eerst krassen, dan monteren.
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 24 mei 2010 13:40
door vantongeren
Mooi bedacht en uitgevoerd. Alleen die solderingen kunnen wat mij betreft beter door het soldeer beter uit te laten vloeien, dit kan in een latere fase voor de nodige storingen zorgen en dat wil je natuurlijk niet in een berg.
Verder toppie, ik ga de vorderingen dan ook zeker volgen.
Groet,
Marcel
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 01 jun 2010 10:36
door william
Omdat de stukken piepschuim nog los zitten is het heel eenvoudig om hier steentjes in te krassen.
Ga dit ook eerst netjes afwerken voordat deze daadwerkelijk vast gezet worden.
Echter piepschuim en plamuur willen hier niet zo goed samen.
Ook niet na een tweede laagje. Waarschijnlijk de eerste laag toch te dik.
- 29 - Piepschuim & plamuur.jpg (99.4 KiB) 5638 keer bekeken
Dus wat anders geprobeerd: de plamuur op een stukje hout gesmeerd, even laten drogen en daarna de steentjes er in gekrast.
En ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over het resultaat. Uiteraard zie ik genoeg 'verbeterpunten' (het was ook maar een probeersel).
Maar het werkt en daar gaat het tenslotte om ...
- 30 - Nieuwe muur.jpg (94.32 KiB) 5638 keer bekeken
v.w.b. het solderen:
Kan inderdaad beter, maar had de rails al geschilderd voordat ik op het idee kwam om daar te solderen.
Las/plek schoongemaakt en daarna gesoldeerd. Kan inderdaad beter en op storingen zitten we zeker niet te wachten!
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 11 jul 2010 20:26
door william
Met het mooie weer weinig gedaan, enkel de voorkant dicht gemaakt en voor de 1e keer geschilderd:
- 31 - Voorkant roomwit gelakt.jpg (102.2 KiB) 5501 keer bekeken
En gister is onderstaande gearriveerd in Sankt Georgen:
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 10 okt 2010 12:59
door william
De laatste tijd niet veel gedaan, zoals de meeste van jullie.
Enkel zo af en toe eens kijken hier op het forum.
Echter omdat het weer voorbij is die mooie zomer, de draad ook maar weer opgepakt.
Letterlijk: heb de bedrading (tijdelijk) vastgezet met schilderstape, maar deze laat los en daardoor 'hangen' de treinen zich op plekken soms op ...
Dus maar een eerste begin gemaakt met het vast zetten van de bedrading.
Tevens de bedrading netjes voorzien van een label zodat we - als er later een storing optreed - weten welke draad waar hoort.
- 35 - Bedrading vast zetten.jpg (100.51 KiB) 5355 keer bekeken
En hier de huidige staat van de baan:
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 25 dec 2010 13:44
door william
Korte update: Het heeft, door omstandigheden, even geduurd maar het vastzetten van de bedrading is zo goed als gereed.
Treinen rijden zich nu niet meer vast in de bedrading en dat is best wel fijn
Zal binnenkort weer een paar foto's plaatsen.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 25 dec 2010 18:48
door tv_man
Plamuur werkt inderdaad beter met een wat hardere ondergrond. Volgens mij is piepschuim te zacht, een laag iets anders ertussen zou misschien kunnen helpen. Houtlijm met zand ofzo om het oppervlak wat meer houvast te geven en harder te maken, daarna met de plamuur aan de slag. In nat plamuur steentjes tekenen gaat prima, als het een beetje gedroogd is wil het bovenste laagje soms wat loslaten dat ontbrekende steentjes geeft. Althans dat is mijn ervaring.
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 27 dec 2010 23:00
door william
tv_man schreef:Plamuur werkt inderdaad beter met een wat hardere ondergrond. Volgens mij is piepschuim te zacht, een laag iets anders ertussen zou misschien kunnen helpen. Houtlijm met zand ofzo om het oppervlak wat meer houvast te geven en harder te maken, daarna met de plamuur aan de slag. In nat plamuur steentjes tekenen gaat prima, als het een beetje gedroogd is wil het bovenste laagje soms wat loslaten dat ontbrekende steentjes geeft. Althans dat is mijn ervaring.
Daar ben ik inderdaad ook achter: het piepschuim is inderdaad te zacht, de plamuur droogt op en gaat scheuren.
Heb een proefstukje gemaakt van plamuur op triplex en dat werkt goed, dus misschien gaat dat het wel worden. Maar wil ook nog even een stukje proberen met DAS-klei. Daar ook goede ervaringen over gelezen.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 08 jan 2011 22:01
door william
De winter is weer even voorbij dus de schaatsen maar weer in het vet.
Een paar oliebollen in de vriezer en het normale leven vangt weer aan.
Hier dan dus eindelijk enkele beloofde foto's. De bedrading zit eindelijk vast (met draadclips) en is allemaal netjes voorzien van een label.
Hier de baan op z'n kant zodat ik de bedrading goed vast kon zetten en netjes van een label voorzien. Dit ging beter dan op de knie-en:
- 37 - op z'n kant.jpg (97.28 KiB) 6082 keer bekeken
Enkele wissels kunnen handmatig worden bediend (Opm.: de trafo op de achtergrond is voor de bediening van de pendelbaan):
- 38 - wisselbediening aangesloten.jpg (90.48 KiB) 6082 keer bekeken
Hoort eigenlijk niet op mijn baan, maar hier nog een foto van de NS1302 - ik blijf het een geweldig mooie loc. vinden:
En verder vandaag een eerste begin gemaakt met het bouwen van tunnels.
Maar daarover later meer.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 08 jan 2011 22:40
door nico42
Hallo William,
Ik heb je hele topic doorgelezen en je gaat een mooie baan maken ik vind het knap al die electronica dat jullie dat in elkaar kunnen bouwen.
Groeten van Nico en veel succes verder met de bouw
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 08 jan 2011 23:51
door HTteG
Hallo William,
Wat betreft draden aan de rails solderen ik heb een heel goed resultaat met de volgende methode.
Met een HSS-boortje ter dikte van je draad zo strak mogelijk tegen de rails aan boren. Je krijgt dan automatisch een holletje in de rails. Als je dan je draad vertint deze recht op in het holletje solderen. Wat eventueel boven de rails uitkomt met een, ik gebruik een diamantvijltje, voorzichtig gelijk maken uitkijken voor beschadigen bovenkant rails. Oefening baart kunst.
Voor wat betreft je vraag heb ik geantwoord bij even voorstellen.
Blijf je voortgang volgen, succes.
Groet Henk (HTteG)
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 09 jan 2011 06:30
door evo
Hoi William, wat hangt daar nou achter die 1300?
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 09 jan 2011 19:35
door william
Vandaag, na lange tijd en goed schoonmaken, weer eens aan het rijden geweest.
Ging goed, echter in het schaduwstation ging het toch een paar keer mis: om één of andere reden vertrok er af en toe toch een trein terwijl dat niet de bedoeling was/mocht.
Niks kunnen vinden wat er nu verkeerd was/ging - we zullen het maar op opstart-probleempjes houden (al houden we het natuurlijk wel even in de gaten).
@ Nico: ben er ook blij mee
, al duurt het me soms wel eens te lang.
Helaas ontbreekt ook mij het wel eens aan tijd, maar het is hobby dus het mag even duren ...
vwb de elektronica: dat valt wel mee. Het is een 'bestaand' systeem. De baan wordt bestuurd middels 'het Van Meekeren-systeem'. Heb het dus niet zelf bedacht.
@ Henk: Dank je wel voor de tip, ga/zal het op die manier ook proberen.
En het antwoord gezien.
@ Edwin: Achter de 1300 hangt de heizwagen (Heris 23902) en drie Fleischmann 3-assige Umbauwagens.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 16 jan 2011 20:15
door william
We zijn er uit v.w.b. de locs welke op de baan hier rondjes maken.
Omdat er nogal wat 'spanning'
is - een verschil tussen oude en nieuwe locs - voortaan alleen maar nieuwe locs.
Gisteren in Gouda daarom een nieuwe V200 opgehaald en vandaag weer even rijden en een eerste begin gemaakt met het opnieuw afstellen van de baan.
- 42 - Opnieuw afstellen van de baan.jpg (75.37 KiB) 5723 keer bekeken
- 43 - Rijden maar ....jpg (63.4 KiB) 5723 keer bekeken
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 16 jan 2011 20:49
door henry
zonde van je geld om alle loks te vervangen er is namelijk niet 1 lok die je met van meekeren zo kan afstellen dat ze allemaal mooi bij het perron stoppen.
dat is de grote handicap van dit systeem, je denkt dat je de zaak goed hebt afgesteld en dan kun je weer van voren af beginnen
gr henry
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 16 jan 2011 21:05
door william
Henry,
het stoppen voor het perron is eigenlijk niet het probleem - dat doen ze wel en ook wel heel netjes. De één stopt inderdaad iets verder dan de ander maar dat vind ik geen probleem en daarbij ze blijven netjes binnen het blok en voor het perron.
Het grootste probleem is eigenlijk de snelheid over de baan: bij 9V rijden de nieuwe locs heel mooi (tenminste dat vind ik/vinden wij) terwijl de oudere locs bij 9V over de baan racen. En dat is geen gezicht.
Andersom met de 7V waar de oude locs genoegen mee nemen: de nieuwe locs kruipen dan bij deze spanning over de baan. En dat is ook geen gezicht.
Het eea in de locs bouwen (diodes) daar voel ik momenteel nog even niks voor.
Door nu één type locs op de baan los te laten is één spanning genoeg. In dit geval heb ik dus gekozen voor nieuwe locs.
groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 16 jan 2011 21:26
door marco
Hoi william dat is 1 van de redenen geweest waarom ik digitaal ben gaan rijden.
Daarvoor heb ik ook nog met van meekeren gereden.
Groetjes marco
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 16 jan 2011 22:05
door henry
sorry man maar dit probleem komt terug naar een paar maanden als de loks smerig worden
gdit is het probleem als je met dit systeem werkt
heb dit in het verleden al vaak ondervonden
gr henry
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 17 jan 2011 12:43
door HTteG
William in het verleden ook van meekeren gereden. Toen ik de boel aan iemand heb verkocht begreep ik dat een deel kan liggen aan de potmeters die op de printjes zitten. Ik meen toen begrepen te hebben dat deze voor n-schaal een lagere waarden moeten hebben en dan het probleem opgelost kan zijn. Volgens mij maakt een club uit nijmegen ook gebruik van het systeem. Zou je daar eens na kunnen vragen, even googlen dus.
Succes Henk
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 17 jan 2011 18:21
door marco
Het ligt puur aan de verschillende rijeigenschappen van de loks zo simpel is het.
En niet aan Mecktronics.
Er is een vaste spanning op de baan.
Die club uit Nijmegen die henk bedoelt is N Spoor Nijmegen daar ben ik zelf ook lid van.
De loks op onze clubbaan zijn voor 95% voorzien van faulhaber motoren.
Deze kun je eenvoudige "trimmen" door het plaatsten van verschillende weerstandjes waardoor ze ongeveer evensnel rijden.
Groetjes marco