Roadman schreef: ↑08 jan 2020 17:31
Hm. Grappig dat betoog over draaddiktes. Van de centrale en booster zoveel mm. Dan vertakken naar zoveel mm, dan naar de rails zoveel mm. Wellicht snap ik dan iets niet.
........
Groetrjes,
Fred
Nee hoor, dat is helemaal niet vreemd dat je deze kritische vraag stelt. ALs "niet techneut" is het logisch als je de theorie van installatietechniek niet machtig bent. Je leest een verhaal en die strookt niet met hetgeen je zelf ervaart. Dan mag je dat best wel aan de kaak stellen.
Als Installatietechnicus heb ik een opleiding genoten waarin elektrotechniek en energietechniek centraal staan en we het installatievak leren. Daarin leer je hoe energie zich gedraagt, en ook waarom koperweerstand, isolatieweerstand doen met stromen en spanning. Die theorie is heel uitgebreid en nauw verwant aan natuurkunde. Het pleidooi wat hier gevoerd word omtrent de diktes van draden en manier van bedraden zal door een techneut met installatietechniek als logica worden beschouwd, waar een niet techneut "leek in vaktermen" dat als onlogisch ziet.
Dat jouw baan wel werkt is heel goed mogelijk. Er word ook niet gezegt dat het niet kan, maar afgeraden omdat in theorie het problemen kan geven. Het niet goed uitvoeren van een installatie kan leiden storingen, problemen en zelfs brand. De methode zoals jij die beschrijft en ik zelf ook helaas te vaak zie is gevoeliger voor storingen, uitval en brand als een methode comform de theorie. Maar zoals wel vaker in de natuurkunde liggen theorie en praktijk niet altijd dicht bij elkaar. Als je het goed uitvoerd, zoals je dus ogenschijnlijk wel hebt gedaan, kan ook een installatie die niet comform de theorie is gewoon goed en veilig functioneren.
Om even voor mijzelf te praten, ik ben al enkele jaren bij mensen thuis bezig om hun modelspoorbaan te automatiseren. Op professionele basis gemiddel 2/3 dagen per week. Vele banen automatiseren we van nul af aan, dus met een schone lei. Maar het merendeel zijn klanten die veel problemen ondervinden met hun elektronica. Zoals het probleem van Steven, of uitval, spookmelders, stilvallende treinen en andere rare storingen. In twee gevallen was de installatie zelfs levens- en brandgevaarlijk. (Inderdaad ook lage spanning kan gevaarlijk zijn, onderschat de stromen niet, die zijn hoger bij een lage spanning).
Ik benader deze klussen altijd met het oog op installatietechniek, vooral de meet- en regeltechniek, iets waar ik voor DTS in werkzaam was. Want in principe is het ook installatietechniek, maar dan op kleine schaal. Tot op heden leidt deze theorie ervoor dat alle banen zonder problemen zijn gaan functioneren. Van alle banen die ik in de afgelopen 5 jaar heb bedraad heb ik ook geen enkele keer een storing gehad. Ja soms, maar dan zat de oorzaak tussen de rugleuning en het toetsenbord
Hiermee blijkt dan dat de theorie en de praktijk wel degelijk in lijn liggen. Maar nogmaals, je hebt het geluk dat je de bedrading gewoon goed hebt uitgevoerd omdat je domweg geen problemen ondervind.
Dus top!
Goed, geef dan ook even een verklaring waarom het wel goed werkt met de Multi-Maus setup, dus die als centrale via de 10764 versterker, met een 10764 als extra booster.
En waarom het wel werkt met de Z21 en een 10764 als booster, en met de DR5000 niet, met uiteraard dezelfde bedrading.
Vertel jij het maar WIm, ik ga ervan uit dat je als techneut zelf als het potentiaal verschil was opgevallen en dat je een degelijke methodiek hebt toegepast om een storing in een installatie te vinden. Uit je verhaal kan ik dat niet herleiden in ieder geval. Feit is, zie het filmpje, dat de combinatie DR5000/Roco Booster gewoon functioneerd. De andere versies die jij hebt getest ben ik geen getuigen van geweest.
Zoals ik je berichten lees heb je getest op de baan. Wat geen efficiente methodiek is om effectief een storing op te sporen, je gaat immers testen met meerdere mogelijke storingsfactoren tegelijk.
Om een effectief een storing te kunnen vinden dien je eerst mogelijke oorzaken uit te sluiten, en dat mis ik in je verhaal.
Voor het algemene belang kan ik wel de manier van storingszoeken uitleggen. Dan heeft iedereen er wat aan, er zullen vast meer lezers zijn die wel eens een storing hebben en deze methode is universeel toe te passen op allerlei lectrotechnische storingen. Het gaat infeite over het isoleren en uitsluiten van mogelijke oorzaken. ALs we naar deze casus kijken:
De mogelijke logische oorzaken:
- Defecte DR5000
- Defecte Roco Booster
- Defecte PB bus kabel
- Potentiaalverschil booster
- Spanningsverliezen in de infrastructuur
- Weerstanden in de rails en overgangen maar ook bedrading waardoor de kortsluitstroom (wat wel 10-12A kan zijn) niet worden afgevoerd.
Feit is dat er ergens een sluiting optreed, de centrale niet ingrijpt. Het lijkt erop dat de kortsluitstroom de booster niet bereikt, althans niet boven het ingestelde ampèrage komt bij de booster of de centrale.
Dan ga je als eerste alles scheiden van elkaar. Dan kun je mogelijke oorzaken uitsluiten en afstrepen. Dat kan ook pas als je de factoren van elkaar isoleert op een volgorde van mogelijke oorzaken. Zoals ik in het filmpje gedaan heb ik Steven gevraagd de DR5000 en de Roco Booster op te sturen. Hierdoor heb ik de eerste drie mogelijke oorzaken al geïsoleerd van de rest van de mogelijke oorzaken.
Als eerste heb ik de DR5000 getest, toen de DR5000 met de Booster. Zoals je op het filmpje kunt zien reageren de beide modules direct op de kortsluiting. Daarmee kun je niets anders dan feitelijk vaststellen dat de DR5000, de Roco Booster en de PB Bus gewoon goed functioneren. Meer kan je er ook niet van maken.
Dan blijft nog over als mogelijke oorzaken:
- Potentiaalverschil booster
- Spanningsverliezen in de infrastructuur
- Weerstanden in de rails en overgangen, maar ook bedrading waardoor de kortsluitstroom (wat wel 10-12A kan zijn) niet worden afgevoerd.
Aangezien de tweede en derde item inherent met elkaar verbonden zijn heb ik ook het advies gedaan om die punten eens goed na te lopen.
Deze methode is het meest effectief om een storing op te sporen, isoleren en uitsluiten. Dus heb je ooit een storing in je baan, ga onderdelen scheiden en sluit oorzaken uit.
ALs ik verder zou gaan zou ik eerst de makkelijkste oorzaak aanpakken, het potentiaalverschil. Het is een feit dat de centrale en de booster een identieke voedingswaarde moet hebben. Potentiaalverschil (ondanks een booster scheiding frutsel) is niet ok. Als ik de voeding nu vervang voor een identieke voeding als de centrale dan sluit ik het potentiaalverschil uit. Als dit het probleem nog steeds niet heeft opgelost dan blijft alleen nog de infrastructuur over.
Als ik vervolgens de baan zou gaan onderzoeken, dan begin ik met het loskoppelen van de bedrading in secties. Ik begin dan met de dichtsbijzijnde sectie en kijk of de installatie dan functioneert. Dit breid ik uit net zolang tot ik een punt heb bereikt dat de installatie niet meer functioneert. Omdat ik heb uitgesloten dat de centrale en booster defect zijn kan ik aannemen dat ik de bron heb gevonden. Dan is het nog zaak te achterhalen wat er in dat deel van de bedrading mis gaat.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan!
Groetjes Martin