Boekenkastsegmenten
Re: Boekenkastsegmenten
Norman en Kees,
Dank voor jullie complimenten. Het is geen foutje dat eenvoudig te herstellen valt. Vermoedelijk leunt het dak van de aanbouw niet op de binnenmuur (is nu niet meer te zien), want binnenmuur en buitenmuur van de aanbouw zijn even hoog. Het is niet anders. Je ziet het alleen vanuit Preisertjes gezichtsveld.
Omdat de weg achter het station omhoog loopt, heb ik vanochtend wat tekeningetjes van doorsnedes gemaakt, om veel te steile hellingen tegen de achterwand te voorkomen. Ook moet de plaats van de weg die naar de achterwand wegloopt bepaald worden. Heel gedoe voor zo'n klein segmentje:
Nu nog wat populieren multiplex gaan halen. Ik heb toch maar besloten om voor de kopwanden 12 mm dikte te gebruiken. De zijwanden worden wel van 9 mm populieren multiplex gemaakt.
Dank voor jullie complimenten. Het is geen foutje dat eenvoudig te herstellen valt. Vermoedelijk leunt het dak van de aanbouw niet op de binnenmuur (is nu niet meer te zien), want binnenmuur en buitenmuur van de aanbouw zijn even hoog. Het is niet anders. Je ziet het alleen vanuit Preisertjes gezichtsveld.
Omdat de weg achter het station omhoog loopt, heb ik vanochtend wat tekeningetjes van doorsnedes gemaakt, om veel te steile hellingen tegen de achterwand te voorkomen. Ook moet de plaats van de weg die naar de achterwand wegloopt bepaald worden. Heel gedoe voor zo'n klein segmentje:
Nu nog wat populieren multiplex gaan halen. Ik heb toch maar besloten om voor de kopwanden 12 mm dikte te gebruiken. De zijwanden worden wel van 9 mm populieren multiplex gemaakt.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo N-fans,
Dit weekeinde met decoupeerzaag en schaaf in de weer geweest. Eerst 4 kopse zijden gemaakt van 12 mmm populierentriplex. Waarom 4? Omdat de segmenten naadloos aan elkaar moeten passen maak ik er telkens twee, schroef die aan elkaar en breng vervolgens de boorgaten aan.
De drie kleine boorgaten worden voorzien van messing deuveltjes en busjes die ze ook voor inklapbare tafelbladen gebruiken. Een goed(koop) alternatief voor (dure) passtiften en -bussen. Maar ik neem er wel drie per kant, zodat er totaal geen speling kan ontstaan.
Bij segmenten en modules die alleen met vleugelbouten of -moeren vastzitten vergt het telkens wat geschuif op de tiende millimeter totdat de rails exact tegenover elkaar liggen. Daar heb ik nu geen last meer van. Bij mijn hO segmenten maak ik gebuik van zelfgemaakte pas- annex slotbouten die tevens voor de verbinding zorgen, maar deze boekenkastsegmenten zijn te klein om aan de onderkant aan elkaar te kunnen bevestigen. Dus dit is een goed bruikbaar alternatief. De verbinding gaat met eierkistsluitingen:
De voor- en achterzijde is van 9 mm triplex en alle zijde worden aan elkaar bevestigd met een stukje vierkante lat van 27x27 mm. Hierin zijn inslagmoeren met draad M8 bevestigd voor de voetjes. De voetjes komen uit de rommelbak bij een bekende Zweedse meubelmaker:
Ik heb vanwege de geringe omvang van deze boekenkastsegmenten afgezien van poten. De segmenten kunnen gewoon op de keukentafel of werkbank aan elkaar gekoppeld worden:
En daarna netjes opgeborgen in de boekenkast. De bovenplaat (of de ondergrond) is 6 mm multiplex:
De volgende stap is het leggen van de rails en het maken van de wisselaandrijving.
Dit weekeinde met decoupeerzaag en schaaf in de weer geweest. Eerst 4 kopse zijden gemaakt van 12 mmm populierentriplex. Waarom 4? Omdat de segmenten naadloos aan elkaar moeten passen maak ik er telkens twee, schroef die aan elkaar en breng vervolgens de boorgaten aan.
De drie kleine boorgaten worden voorzien van messing deuveltjes en busjes die ze ook voor inklapbare tafelbladen gebruiken. Een goed(koop) alternatief voor (dure) passtiften en -bussen. Maar ik neem er wel drie per kant, zodat er totaal geen speling kan ontstaan.
Bij segmenten en modules die alleen met vleugelbouten of -moeren vastzitten vergt het telkens wat geschuif op de tiende millimeter totdat de rails exact tegenover elkaar liggen. Daar heb ik nu geen last meer van. Bij mijn hO segmenten maak ik gebuik van zelfgemaakte pas- annex slotbouten die tevens voor de verbinding zorgen, maar deze boekenkastsegmenten zijn te klein om aan de onderkant aan elkaar te kunnen bevestigen. Dus dit is een goed bruikbaar alternatief. De verbinding gaat met eierkistsluitingen:
De voor- en achterzijde is van 9 mm triplex en alle zijde worden aan elkaar bevestigd met een stukje vierkante lat van 27x27 mm. Hierin zijn inslagmoeren met draad M8 bevestigd voor de voetjes. De voetjes komen uit de rommelbak bij een bekende Zweedse meubelmaker:
Ik heb vanwege de geringe omvang van deze boekenkastsegmenten afgezien van poten. De segmenten kunnen gewoon op de keukentafel of werkbank aan elkaar gekoppeld worden:
En daarna netjes opgeborgen in de boekenkast. De bovenplaat (of de ondergrond) is 6 mm multiplex:
De volgende stap is het leggen van de rails en het maken van de wisselaandrijving.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Boekenkastsegmenten
Je maakt het wel mooi en degelijk Harry .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Boekenkastsegmenten
Dankjewel Sjaak.
Inmiddels heb ik de rails gelegd. Dat was zo gebeurd
De stoomwagen heeft de eerste proefrit gemaakt:
De wisselaandrijving is zeer eenvoudig. Een stukje messing rond van 2,5 mm en een stukje verenstaal van 1 mm, een paar kroonsteentjes, een schakelaar op een stoelhoekje en een houten knikker aan de voorzijde:
Ik heb eerder goede ervaring opgedaan met deze "aandrijving" bij hO modules en ook voor N is-ie zeer geschikt.
De bedrading van het geheel is ook zeer simpel. Er komt 11 V wisselspanning binnen richting DIN chassisdeel aan de voorzijde. Daar kan een handregelaar aan verbonden worden, die de wisselspanning omzet in een gelijkspanning (impulsbreedtemodulatie). De gelijkspanning gaat naar de rails en naar de chassisdelen aan de achterzijde van het segment, zodat met 1 regelaar meerdere segmenten kunnen worden bestuurd, ongeacht aan welk segment deze verbonden is. Verder wordt het hartstuk van de wissel omgepoold door het schakelaartje. Door de stand van het wissel kan ook het aftakkend spoor stroomloos worden gemaakt:
De segmentovergangen zijn ook middels een beproefde methode gemaakt: de railstaven worden op twee koperen spijkertjes gesoldeerd en er worden vervolgens houten bielzen onder geschoven:
De railstukken zijn onderling verbonden door railasjes en gesoldeerd. Op deze plaatsen worden de ontbrekende bielzen in delen teruggeplaatst. Op onderstaande foto zijn de stukjes buiten de railstaven al geplaatst, maar ontbreken de stukjes tussen de railstaven nog:
[
Inmiddels heb ik de rails gelegd. Dat was zo gebeurd
De stoomwagen heeft de eerste proefrit gemaakt:
De wisselaandrijving is zeer eenvoudig. Een stukje messing rond van 2,5 mm en een stukje verenstaal van 1 mm, een paar kroonsteentjes, een schakelaar op een stoelhoekje en een houten knikker aan de voorzijde:
Ik heb eerder goede ervaring opgedaan met deze "aandrijving" bij hO modules en ook voor N is-ie zeer geschikt.
De bedrading van het geheel is ook zeer simpel. Er komt 11 V wisselspanning binnen richting DIN chassisdeel aan de voorzijde. Daar kan een handregelaar aan verbonden worden, die de wisselspanning omzet in een gelijkspanning (impulsbreedtemodulatie). De gelijkspanning gaat naar de rails en naar de chassisdelen aan de achterzijde van het segment, zodat met 1 regelaar meerdere segmenten kunnen worden bestuurd, ongeacht aan welk segment deze verbonden is. Verder wordt het hartstuk van de wissel omgepoold door het schakelaartje. Door de stand van het wissel kan ook het aftakkend spoor stroomloos worden gemaakt:
De segmentovergangen zijn ook middels een beproefde methode gemaakt: de railstaven worden op twee koperen spijkertjes gesoldeerd en er worden vervolgens houten bielzen onder geschoven:
De railstukken zijn onderling verbonden door railasjes en gesoldeerd. Op deze plaatsen worden de ontbrekende bielzen in delen teruggeplaatst. Op onderstaande foto zijn de stukjes buiten de railstaven al geplaatst, maar ontbreken de stukjes tussen de railstaven nog:
[
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Boekenkastsegmenten
En van de rails over naar het landschap, gevormd met ondervloerplaatjes van een bekende Zweedse meubelmaker. Voordeel daarvan is dat ze een stukje dikker zijn dan de blauwe platen:
De rails zijn inmiddels ook geschilderd in roestkleur:
Deze regenachtige zondag maar eens gebruiken om keermuren aan te brengen.
De rails zijn inmiddels ook geschilderd in roestkleur:
Deze regenachtige zondag maar eens gebruiken om keermuren aan te brengen.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo N-fans,
De heuveltjes zijn voorbereid voor afwerking. Simpel maar effectief: verdunde houtlijm met wat bruine latex op de ondergrond smeren en afstrooien met een beetje zand:
Dat wordt de basislaag voor verdere afwerking met tegellijm. Daarvoor gebruik ik tegellijm die geschikt is voor vloerverwarming, want die scheurt of krimpt niet en blijft enigzins flexibel.
De keermuren zijn ook gereed. Muurplaten van Kibri en afdekstenen van Auhagen:
En ook bij het station is een kleine keermuur geplaatst ter hoogte van het laadperron. Voor de passagiers komt er een zgn. Schüttbahnsteig, waarbij dus geen keerwandje nodig is, maar de verharding doorloopt tot aan de railstaaf.
En tenslotte noch een fotootje van de laatste details op het stationsgebouwtje, de regenpijpen en schoorstenen:
Wat mij betreft is met dit gebouwtje het grote voorbeeld voldoende nagebootst:
Nu alleen nog laadplatformpje aan de straatzijde en een stationsnaam op de gevel aan de spoorzijde, maar dat moet even wachten, want dat wordt een decal.
De heuveltjes zijn voorbereid voor afwerking. Simpel maar effectief: verdunde houtlijm met wat bruine latex op de ondergrond smeren en afstrooien met een beetje zand:
Dat wordt de basislaag voor verdere afwerking met tegellijm. Daarvoor gebruik ik tegellijm die geschikt is voor vloerverwarming, want die scheurt of krimpt niet en blijft enigzins flexibel.
De keermuren zijn ook gereed. Muurplaten van Kibri en afdekstenen van Auhagen:
En ook bij het station is een kleine keermuur geplaatst ter hoogte van het laadperron. Voor de passagiers komt er een zgn. Schüttbahnsteig, waarbij dus geen keerwandje nodig is, maar de verharding doorloopt tot aan de railstaaf.
En tenslotte noch een fotootje van de laatste details op het stationsgebouwtje, de regenpijpen en schoorstenen:
Wat mij betreft is met dit gebouwtje het grote voorbeeld voldoende nagebootst:
Nu alleen nog laadplatformpje aan de straatzijde en een stationsnaam op de gevel aan de spoorzijde, maar dat moet even wachten, want dat wordt een decal.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Boekenkastsegmenten
Kleine opmerking : ik vind het jammer dat de steunberen een vlakke kant hebben.
Was dat niet beter in verstek of de voegen er in krassen.
Kees
Was dat niet beter in verstek of de voegen er in krassen.
Kees
Re: Boekenkastsegmenten
Dank heren,
Je hebt het goed gezien Kees, ik moet ze nog inkrassen. Ik doe dat alleen bij de steunbeer links, want daar zie je het veel te duidelijk.
Je hebt het goed gezien Kees, ik moet ze nog inkrassen. Ik doe dat alleen bij de steunbeer links, want daar zie je het veel te duidelijk.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Boekenkastsegmenten
Harry, begrijp ik het nu goed dat boekenkast alleen wordt gebruikt om de segmenten op te bergen en als er gereden gaat worden de segmenten uit de kast worden gehaald en dan gekoppeld?
Re: Boekenkastsegmenten
Hoi Harry , leuk topic en zeker herkenbaar , wederom een volger erbij .
Groet Alexander
Groet Alexander
Alex
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo Ronald en Alexander,
Dank voor jullie bezoekje. Het is inderdaad de bedoeling om de segmenten op een tafel of poten aan elkaar te koppelen en daarna in de boekenkast op te bergen.
Dank voor jullie bezoekje. Het is inderdaad de bedoeling om de segmenten op een tafel of poten aan elkaar te koppelen en daarna in de boekenkast op te bergen.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo N-fans,
Weer een klein stukje verder: de hellingen etc. zijn voorzien van flex tegellijm:
Weer een klein stukje verder: de hellingen etc. zijn voorzien van flex tegellijm:
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Boekenkastsegmenten
Op naar t grassch!
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Boekenkastsegmenten
Eerst nog even ballasten, sloten, wegen en perrons aanleggen
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo Harry,
Nog even of nog even? (klemtoon)
Ziet er goed uit, benieuwd naar het vervolg.
Groeten,
William
Nog even of nog even? (klemtoon)
Ziet er goed uit, benieuwd naar het vervolg.
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo Harry,
Ziet er idd goed uit.
Ik kijk vol verwachting uit naar de volgende foto's.
m.vr.gr.
Hans
Ziet er idd goed uit.
Ik kijk vol verwachting uit naar de volgende foto's.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo Hans en William,
Dat "even" moet je inderdaad met een flinke korrel zout nemen. Ik heb gisteren wel een eerste proefstukje gemaakt met grasvezels van 1 mm hoog. Het turfstrooisel van Woodland Scenics wat ik tot op heden heb gebruikt voor mijn segmenten is erg fraai, maar verkleurt m.i. iets te snel. Dat valt erg op als de bouwtijd per segment lang is (en dat is meetsal het geval).
De verkrijgbare grasvezels zijn mij echter veel te lang voor N (de kortste vezels van de gevestigde producenten zijn meestal 2,5 mm lang), maar ik heb ook vezels gevonden van 1,5 mm en zelfs van 1 mm. De laatste kende ik al van Polàk, maar die zijn niet goed te gebruiken met de electrostatische dispenser. Kortgeleden kocht ik vezels van KaModel en die heb ik gisteren uitgeprobeerd en onmiddellijk een nadeel ontdekt: de ondergrond blijft veel te goed zichtbaar. Dus ik ga een volgende keer iets anders proberen: eerst een ondergrond van (groen) turf en daarna pas korte vezels.
Dat "even" moet je inderdaad met een flinke korrel zout nemen. Ik heb gisteren wel een eerste proefstukje gemaakt met grasvezels van 1 mm hoog. Het turfstrooisel van Woodland Scenics wat ik tot op heden heb gebruikt voor mijn segmenten is erg fraai, maar verkleurt m.i. iets te snel. Dat valt erg op als de bouwtijd per segment lang is (en dat is meetsal het geval).
De verkrijgbare grasvezels zijn mij echter veel te lang voor N (de kortste vezels van de gevestigde producenten zijn meestal 2,5 mm lang), maar ik heb ook vezels gevonden van 1,5 mm en zelfs van 1 mm. De laatste kende ik al van Polàk, maar die zijn niet goed te gebruiken met de electrostatische dispenser. Kortgeleden kocht ik vezels van KaModel en die heb ik gisteren uitgeprobeerd en onmiddellijk een nadeel ontdekt: de ondergrond blijft veel te goed zichtbaar. Dus ik ga een volgende keer iets anders proberen: eerst een ondergrond van (groen) turf en daarna pas korte vezels.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo Harry,
Ik had hier al een tijdje niet meer gereageerd (had wel vluchtig je voortgang gevolgd).
Je stationsgebouw is werkelijk geweldig geworden! Echt een juweeltje! Mijn complimenten! Sowieso is het leuk om iets unieks op je baan te hebben, ipv de standaard bouwpakketten van de bekende fabrikanten.
Ook vind ik het erg leuk en interessant om te zien hoe jij de houten onderbouw maakt. Je werkt alles tot in detail uit, eerst op papier en daarna in het echt. Bv de verdiepte ligging van de plaat waar de sporen op komen te liggen. Ik zie uitsparing in de tussenschotten waar die plaat precies in past. Erg netjes!
Zelf rommel ik altijd maar wat aan en verhul dan alles wat schots en scheef is onder het landschap (of achter een frontplaat).
Het landschap vordert nu ook snel. Zeker het relief wat je inbouwt, oa in de wegen, kan mij zeker bekoren. Vaak zie je toch dat mensen de wegen horizontaal en recht aanleggen, met soms een stukje helling. Bij jou is alles krom en licht hellend, wat veel meer met de werkelijkheid overeenkomt.
Leuk en leerzaam om te zien!
Succes met het gras! (en de perrons, de sloten, enz).
Groet, Wim
Ik had hier al een tijdje niet meer gereageerd (had wel vluchtig je voortgang gevolgd).
Je stationsgebouw is werkelijk geweldig geworden! Echt een juweeltje! Mijn complimenten! Sowieso is het leuk om iets unieks op je baan te hebben, ipv de standaard bouwpakketten van de bekende fabrikanten.
Ook vind ik het erg leuk en interessant om te zien hoe jij de houten onderbouw maakt. Je werkt alles tot in detail uit, eerst op papier en daarna in het echt. Bv de verdiepte ligging van de plaat waar de sporen op komen te liggen. Ik zie uitsparing in de tussenschotten waar die plaat precies in past. Erg netjes!
Zelf rommel ik altijd maar wat aan en verhul dan alles wat schots en scheef is onder het landschap (of achter een frontplaat).
Het landschap vordert nu ook snel. Zeker het relief wat je inbouwt, oa in de wegen, kan mij zeker bekoren. Vaak zie je toch dat mensen de wegen horizontaal en recht aanleggen, met soms een stukje helling. Bij jou is alles krom en licht hellend, wat veel meer met de werkelijkheid overeenkomt.
Leuk en leerzaam om te zien!
Succes met het gras! (en de perrons, de sloten, enz).
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo Wim,
Dank voor je bezoekje. Ik ben zelf ook erg content met het stationsgebouwtje. En ja, deze weg is in 1:1 ook krom en hellend. Alleen de steunmuur is fantasie. Die concessie heb ik gedaan omdat de totale diepte maar 32 cm is en er dus geen ruimte is voor een zacht glooiende helling. Maar voor de optiek wilde ik wel een hogere achterzijde, dus vandaar.
Dank voor je bezoekje. Ik ben zelf ook erg content met het stationsgebouwtje. En ja, deze weg is in 1:1 ook krom en hellend. Alleen de steunmuur is fantasie. Die concessie heb ik gedaan omdat de totale diepte maar 32 cm is en er dus geen ruimte is voor een zacht glooiende helling. Maar voor de optiek wilde ik wel een hogere achterzijde, dus vandaar.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo Harry,
Leuk project en zoals al geschreven is ook ik blijf het volgen.
Ben erg benieuwd hoe je de omgeving vorm gaat geven.
mvrgr Bob
Leuk project en zoals al geschreven is ook ik blijf het volgen.
Ben erg benieuwd hoe je de omgeving vorm gaat geven.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo N-fans,
Een drukke nazomer zonder veel spoors genot. Maar ik heb tijdens de afgelopen zomeravonden toch wel kleine vorderingen gemaakt. Zo liggen de rails in de ballast:
En het perron is ook gereed:
Het mag nauwelijks perron heten. Er was bij het grote voorbeeld zelfs geen lage perronrand van bielzen. De verharding lag dus direct tegen de railstaaf aan.
Verder is ook voor de afwatering gezorgd, zowel van het railbed als van de keermuren:
En er zijn ook twee duikers gemaakt, een grote en een kleine:
Nu een en ander nog schilderen en dan kan vervolgens het talud aan de voorzijde van het segment worden gemaakt.
Een drukke nazomer zonder veel spoors genot. Maar ik heb tijdens de afgelopen zomeravonden toch wel kleine vorderingen gemaakt. Zo liggen de rails in de ballast:
En het perron is ook gereed:
Het mag nauwelijks perron heten. Er was bij het grote voorbeeld zelfs geen lage perronrand van bielzen. De verharding lag dus direct tegen de railstaaf aan.
Verder is ook voor de afwatering gezorgd, zowel van het railbed als van de keermuren:
En er zijn ook twee duikers gemaakt, een grote en een kleine:
Nu een en ander nog schilderen en dan kan vervolgens het talud aan de voorzijde van het segment worden gemaakt.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Boekenkastsegmenten
Dit belooft echt iets moois te worden. Veel oog voor detail Harry! De railsspijkertjes ga je ook verwijderen? Persoonlijk vind ik de roestkleur van de rails iets te oranje, en te egaal, maar dat kan ook aan de foto liggen. De duikers daarentegen vind ik echt supergaaf !
Groets, Erwin
Groets, Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Re: Boekenkastsegmenten
Dankjewel Erwin,
Dat de roestkleur te oranje is, ben ik volledig met je eens. Het is lichter opgedroogd dan ik dacht. Ik ga het proberen te verbeteren met zwarte en bruine washes.
De spijkers was ik eigenlijk van plan te laten zitten, maar op de foto vallen ze wel op. Bovendien ga ik de volgende keer de bielzen ook schilderen. Ik heb weliswaar de bielzen voorzien van poeders en een wash, zodat de plasticglans eraf gaat, maar ik ben niet tevreden over de kleur. Ik heb ook een segment in HO en daar heb ik een betere kleur voor de railstaven gebruikt en bovendien alle bielzen geschilderd. Dat ziet er veel fraaier uit.
Al doende leert men ...
Dat de roestkleur te oranje is, ben ik volledig met je eens. Het is lichter opgedroogd dan ik dacht. Ik ga het proberen te verbeteren met zwarte en bruine washes.
De spijkers was ik eigenlijk van plan te laten zitten, maar op de foto vallen ze wel op. Bovendien ga ik de volgende keer de bielzen ook schilderen. Ik heb weliswaar de bielzen voorzien van poeders en een wash, zodat de plasticglans eraf gaat, maar ik ben niet tevreden over de kleur. Ik heb ook een segment in HO en daar heb ik een betere kleur voor de railstaven gebruikt en bovendien alle bielzen geschilderd. Dat ziet er veel fraaier uit.
Al doende leert men ...
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Boekenkastsegmenten
Hallo N-fans,
De helling aan de voorzijde van het spoor is voorzien van een laag tegellijm en de achterzijde van het segment is alvast een stapje verder. Er is een mengsel van houtlijm en bruine latex aangebracht, afgestrooid met zand. Dat gedeelte kan nu voorzien worden van gras en vegetatie:
De duiker aan de voorzijde is inmiddels voorzien van een trap en alvast wat steentjes als ondergrond voor oevers en watergang. De steentjes zijn in de natte tegellijm gedrukt, dus het meeste zal weer verdwijnen:
De helling aan de voorzijde van het spoor is voorzien van een laag tegellijm en de achterzijde van het segment is alvast een stapje verder. Er is een mengsel van houtlijm en bruine latex aangebracht, afgestrooid met zand. Dat gedeelte kan nu voorzien worden van gras en vegetatie:
De duiker aan de voorzijde is inmiddels voorzien van een trap en alvast wat steentjes als ondergrond voor oevers en watergang. De steentjes zijn in de natte tegellijm gedrukt, dus het meeste zal weer verdwijnen:
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer