Pagina 3 van 10

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 25 okt 2010 18:13
door Ron
Sander,

Dit topic heb ik idd. gevolgd. Lekker rustig en ontspannen aan een baantje werken. dat is hobby.

Ik snap alleen niet waarom je geen koploper, dinamo en weetikveel heb aangesloten hierop :mrgreen: :mrgreen:
(sorry een beetje humor)

gr. Ron.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 25 okt 2010 19:39
door Trammetje
Ron,

Dat is inderdaad hoe ik het beleef, geen haast (ik neem mijn werk te veel naar huis merk ik, ik ben ambtenaar :oops: ) rustig aan bouwen en als het niet bevalt gewoon weer een stukje afbreken. Net zoals mijn spoordijk, deze ging te stijl omhoog. Een gemiddelde loc komt wel boven maar de kleinere rangeer loc's net en om te rangeren moeten ze een stuk de dijk op. Dijk dus weer afgebroken, ben er rustig aan mij bezig en aan het testen of ze het redden.

Ondertussen ben ik ook met een kerstbaantje bezig, deze heeft prioriteit op het moment, ik wil hem de aankomende feestdagen beneden op het dressoir hebben staan.

Sander

Oh ja, die opmerking over koploper die gooi ik hier in:

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 25 okt 2010 20:50
door henry
gave pot :lol: pas wel op dat je niets laat hangen :mrgreen:

groetjes henry

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 25 okt 2010 20:58
door Rob Fongers
mijn voorkeur gaan toch uit naar een andere POT :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 16 dec 2010 11:49
door Trammetje
Zo, het is een tijdje stil geweest maar nu toch meer weer eens wat aan mijn baan geprutst. Eerder had ik al ballast tussen de spoorbielzen verlijmd met houtlijm. Dit vond ik toch niet mooi dus ben op zoek gegaan naar ander strooi materiaal, die heb ik in Utrecht op de beurs gevonden.

Hier onder de aanleg in de fases, links heb wat zand gestrooid over de eerder verlijmde ballast en gefixeerd met haarlak, rechts alleen de ballast.
Afbeelding
Afbeelding

De ballast die nu tussen de bielzen zit moet nog vervangen worden.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 16 dec 2010 12:05
door henry
de kleur is niet geheel duidelijk op de foto maar mischien met de airbrush de kleur van rails en ballast aanpassen waardoor het wel mooi van kleur wordt.
kijk maar bij het draadje van wim lagerwaard hoe het kan worden, hij heeft ook lichte ballast gebruikt

groetjes henry

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 16 dec 2010 18:19
door Trammetje
Henry,

De kleur is goed. Bij ons hebben van de lekkere vette klei grond. Vroeger lag het emplacement gewoon in de kleigrond bij ons.
Ik heb er een laagje zand overheen gestrooid om de kleur iets valer te laten lijken. Er komt nog wat onkruid bij voor iets meer kleur.

De sporen wil ik wel nog voorzien van roest maar dat komt later.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 30 dec 2010 16:20
door Trammetje
Omdat ik binnenkort wil gaan beginnen met het tweede deel van de baan (wat rails betreft) ben ik begonnen met een ontwerp van het schaduw station. Aan het begin en het einde van het schaduw station komt een helix, die boven de tafel middels een spoordijk met elkaar worden verbonden.

Graag jullie reactie op onderstaand schaduw station, uitgangspunt is dat er gebruik gemaakt kan worden van 6 linker en 6 rechter wissels.

Afbeelding

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 30 dec 2010 19:43
door FidOo
Sander je wissels zitten verkeerd.

Aan de linker kant: zet het afbuigende spoor van de eerste wissel links gelijk 2 wissels rechts waar nu 2 rechte stukjes zitten. doe dit dan met 1 rechtse wissel en 2 linkse wissels aan de zelfde kant. Dan het hele zooitje aan de rechter kant herhalen. En je hebt langere sporen met de zelfde wissels.

Hopelijk snap je mijn uitleg.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 30 dec 2010 21:19
door Trammetje
Zo bedoel je:

Afbeelding

Is inderdaad een stuk beter zo. Dit gaat hem worden.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 30 dec 2010 22:00
door shoven
Als je ze dan nog in een 'ruit' legt heb je alle sporen even lang met dezelfde spullen.

Voor uitleg klik hier.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 30 dec 2010 22:07
door evo
Als je er nu nog een "ruit" van maakt (bv van linksonder naar rechtsboven) dan zijn ook nog alle sporen even lang en ben je gelijk aan de zijkant wat gemakkelijker is voor het inrijden van de helixen.
ruit.jpg
ruit.jpg (14.12 KiB) 3314 keer bekeken

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 30 dec 2010 22:16
door shoven
Afhankelijk van je ruimte kun je met dezelfde hoeveelheid wissels meer opstelsporen maken (maar dat is maar net hoe de rest van je schaduwstation in elkaar zit). Met jouw 2x7 wissels kun je ook 9 opstelsporen maken. (en in theorie nog meer natuurlijk, tot 14)

Afbeelding

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 31 dec 2010 00:25
door evo
shoven schreef:Afhankelijk van je ruimte kun je met dezelfde hoeveelheid wissels meer opstelsporen maken (maar dat is maar net hoe de rest van je schaduwstation in elkaar zit). Met jouw 2x7 wissels kun je ook 9 opstelsporen maken. (en in theorie nog meer natuurlijk, tot 14)
Dat begrijp ik niet: volgens mij kost elk extra opstelspoor 2 wissels, hoe je het ook ontwerpt (ervan uitgaande dat je geen doodlopende sporen wilt). Met slim ontwerp kun je alleen bereiken dat je meer (bruikbare) lengte hebt. In jouw ontwerp heb je nog steeds maar 7 opstelsporen, want je moet 2 sporen vrij houden voor doorgaand verkeer.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 31 dec 2010 01:04
door shoven
Daar zit de winst ook. Wil je een doorgaand spoor, of is je doorgaande spoor er niet en gebruik je dat als opstelpoor? Ik heb dat laatste, omdat het toch de bedoeling is dat treinen een tijdje wegblijven als ze naar niveau -1 gaan. Ze stoppen dus altijd. Het kost vooral lengte.
Als je een doorgaand spoor wilt houden gaat mijn vlieger niet op. Daarom meldde ik ook dat het er vanaf hangt hoe je je schaduwstation inricht.

Mijn schaduwstation ziet er dus zo uit:
Afbeelding

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 31 dec 2010 05:10
door evo
Dat vind ik wel een grote beperking. Als je zo gaat redeneren heb je helemaal geen wissels nodig voor een schaduwstation, gewoon 100 m rails voor 100 treinen. Je krijgt dan een FIFO schaduw station :D.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 31 dec 2010 10:02
door Vincent
treinen in de file. weer wat nieuws.

mvg vincent

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 31 dec 2010 11:36
door Trammetje
@ steven,

bedankt voor het meedenken, echter heb ik niet zoveel ruimte. Ik houd het toch bij mijn laatste versie. Mijn baan is qua aantal sporen niet zo heel groot en ik verwacht ook niet heel veel treinen op de baan. (ik heb niet 2x7 wissels maar 2x6)

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 31 dec 2010 13:05
door shoven
evo schreef:Dat vind ik wel een grote beperking. Als je zo gaat redeneren heb je helemaal geen wissels nodig voor een schaduwstation, gewoon 100 m rails voor 100 treinen. Je krijgt dan een FIFO schaduw station :D.
Da's wel heel extreem. Bij mij is de bedoeling vooral om tijdelijk treinen op te bergen, en dan voldoet dit prima. Als ik nog eens een doorgaand spoor wil, kost me dat idd 2 wissels + wat rails. Maar bij mijn baan met 1 helix zie ik daar het nut niet van in; als er een helix bij zou komen wordt het wel interessant, zoals bij Sander.

Maar een ruitvorm blijft wel interessant hoor Sander.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 31 dec 2010 13:51
door Trammetje
Steven,

Een ruit is leuk als je er de ruimte voor heb, die heb ik niet en ik win er slechts 1 spoor mee.
Links en rechts van het schaduwstation komt een spriaal, kan dus ook jouw laatste voorbeel (jouw eigen station) niet toe passen.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 31 dec 2010 15:34
door shoven
Sander, ik bedoel het toepassen van het plaatje van Edwin. Maar als de ruimte ontbreekt houdt het op.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 31 dec 2010 16:28
door Trammetje
Steven,

ik heb net nog even gekeken en ben tot het volgende gekomen.
Ik heb een L-baan. Aan het einde van een van de twee uiteinden komt een klimspiraal en een in de hoek. Die twee wilde ik eerst met elkaar verbinden. Ik heb nu het idee om het spiraal helemaal rechts naar beneden te laten gaan daar een schaduwstation aan hangen in een ruit met een keerlus (heb dan wel een extra wissel nodig).
Het klimspiraal in de hoek wil het zelfde mee doen maar dan met het schaduwstation onder het andere deel van de baan. Het grote voordeel hiervan is dat er een realistischer rijbeeld ontstaat. Een trein die richting Den Helder vertrekt komt dan ook weer vanuit die richting terug richting Heerhugowaard en andersom.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 01 jan 2011 13:58
door Trammetje
Dit is mijn nieuwe ontwerp:


Afbeelding

Afbeelding

Schaduw station Den Helder wordt een kwartslag gedraaid ten opzichte van Heerhugowaard en komt onder het raccordement Noord-Scharwoude dorp.
De twee helixen worden boven de baan verbonden middels een spoordijk waar aan de afslag "Noord-Scharwoude dorp" en het station Noord-Scharwoude komen te liggen.

Door de schaduw stations op de manier aan te leggen ontstaat er een realistischer rijbeeld. Treinen die richting Den Helder rijden komen ook weer terug uit die richting, voor de richting Heerhugowaard geld het zelfde.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 01 jan 2011 15:24
door Vincent
ziet er netjes uit.


mvg vincent

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 01 jan 2011 16:38
door henry
ziet er netjes uit zo sander 1tip, ik heb zelf een schaduwstation met 7 sporen en kom nu al tekort
als je de mogelijkheid hebt zet er op beide een extra spoor bij, nu kan het nog

groetjes henry