Baden 2.0
-
Onderwerp starter - Berichten: 1216
Re: Baden 2.0
Zaagje geprobeerd vandaag. Mooi dun zaag lijntje zeg ik.
Twee malletjes gemaakt. Eén voor het doorzagen van de rails en één voor eenzijdige zaaglijn.
Ook een mal gemaakt voor de wissel aandrijvingen. Deze zaagde ik uit met een decoupeerzaag op het oude baden maar met een frees gaat dit 10x sneller.
Twee malletjes gemaakt. Eén voor het doorzagen van de rails en één voor eenzijdige zaaglijn.
Ook een mal gemaakt voor de wissel aandrijvingen. Deze zaagde ik uit met een decoupeerzaag op het oude baden maar met een frees gaat dit 10x sneller.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Mooi strak werk die uitsparingen.
Het zaagje is ook prima zo te zien.
Die van roco is ook een heel dun zaagblad en vergelijkbaar dus.
Als je er de handigheid inkrijgt wil je net als ik niet anders meer.
Ik ben er wel achtergekomen dat de dunne zaagsnede bij het uitzetten van de rails soms toch contact maakt.
Ik heb er bij die punten een strookje dun karton cq dik papier tussen gemaakt.
Het zaagje is ook prima zo te zien.
Die van roco is ook een heel dun zaagblad en vergelijkbaar dus.
Als je er de handigheid inkrijgt wil je net als ik niet anders meer.
Ik ben er wel achtergekomen dat de dunne zaagsnede bij het uitzetten van de rails soms toch contact maakt.
Ik heb er bij die punten een strookje dun karton cq dik papier tussen gemaakt.
-
Dank je Bert. Frees word dagelijks gebruikt in de workshop dus waarom niet op de baan. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
Dat zaagje werkt perfect ja, bedankt voor de tip! Enkelzijdige zaaglijnen zijn iets moeilijker, speciaal in situ (weet niet hoe dat heet in het Nederlands). Ik heb net een accu dremel besteld die héél klein is schijnbaar dus die gebruiken we in de niet geziene gedeeltes.
Top tip met dat karton er tussen. Had ik niet aan gedacht. Thanks.
Dat zaagje werkt perfect ja, bedankt voor de tip! Enkelzijdige zaaglijnen zijn iets moeilijker, speciaal in situ (weet niet hoe dat heet in het Nederlands). Ik heb net een accu dremel besteld die héél klein is schijnbaar dus die gebruiken we in de niet geziene gedeeltes.
Top tip met dat karton er tussen. Had ik niet aan gedacht. Thanks.
-
Tja geweldig idee,het is bijna geniaal.
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
-
Klein stukje verder weer.
Parade baan ligt vast gespijkerd en het schaduw station is los gezaagd van de parade baan want deze gaat omhoog rechts onderin. Geen idee hoe vroeg en hoe het percentage te meten maar we gaan er mee aan de gang. Kan dit gemeten worden met een level box?
Schaduw station ligt in de prikkers. Eerst de wissels testen van het weekend hopelijk. Met zo'n ouderwets groen Fleischmann switch doosje want ik heb geen idee waar ik de wissel decoders ga plaatsen.
Na het testen van de wissels spijker ik de zooi vast en dan wordt het even draden trekken
Parade baan ligt vast gespijkerd en het schaduw station is los gezaagd van de parade baan want deze gaat omhoog rechts onderin. Geen idee hoe vroeg en hoe het percentage te meten maar we gaan er mee aan de gang. Kan dit gemeten worden met een level box?
Schaduw station ligt in de prikkers. Eerst de wissels testen van het weekend hopelijk. Met zo'n ouderwets groen Fleischmann switch doosje want ik heb geen idee waar ik de wissel decoders ga plaatsen.
Na het testen van de wissels spijker ik de zooi vast en dan wordt het even draden trekken
Ziet er goed uit Raymond wat een vloeiende lijnen daar zul je veel plezier van hebben .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
Ik gebruikte gewoon een meetlint, iedere meter max 2cm omhoog, is even priegelen maar is gelukt.
Ik zie nu net het kunststof mal liggen op de foto dat is handig
Hier moest ik het met een sropzaagje het doen
mvg Sjaak
Hier moest ik het met een sropzaagje het doen
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
-
-
Hoi Raymond!
Ik heb dezelfde serie gebouwden van Vollmer en ik vind ze eng leuk. Maar ze hebben veel onderdelen en zijn moeiijk te bouwen. Ik hou van de jaren '60 en '70 omdat ik daar opgegroeid. Ik heb N-schaal sinds 1975.
Vriendelijke groeten!
Charles
Ik heb dezelfde serie gebouwden van Vollmer en ik vind ze eng leuk. Maar ze hebben veel onderdelen en zijn moeiijk te bouwen. Ik hou van de jaren '60 en '70 omdat ik daar opgegroeid. Ik heb N-schaal sinds 1975.
Vriendelijke groeten!
Charles
-
Dat ga ik proberen. Wordt weinig ruimte tussen het schaduw station en hoofd station. Zo'n 8cm denk ik
-
Dank je Sjaak
Makkelijk gemaakt en het scheelt heel veel tijd. In het station komen er een stuk of 10 wissels dus dat komt goed van pas dan.
-
Thanks Bert,
Nou, daar ging het goed tot wissel 6 en 7. Twee defecte wissel motoren en een defecte wissel. Blij dat ik het deze keer wat langzamer aanpak en alles eerst test. Op het oude Baden lag alles op hetzelfde niveau dus als er een wissel motor kapot ging dan was het simple op te lossen. Het nieuwe Baden gaat het wat lastiger worden.
Die TEE achter die stomer is mooi Bert. Zeker die panorama wagon. Is die van Minitrix? Mijn oudste zoon heeft er zo een achter een Minitrix E03 die van mijn vader kwam. Zo'n 40-50 jaar oud.
-
Die gebruik ik dagelijks in de workshop om het zaagblad in te stellen dus ik dacht misschien kan ik dit op de baan gebruiken.
-
Minnetonka schreef: ↑02 nov 2024 22:37 Hoi Raymond!
Vriendelijke groeten!
Charles
Charles, ja, mooi he die ouwe meuk. Mooie foto's hoor. Ja, sommige zijn lastiger te bouwen dan anderen. Dat Kaufhaus had wat lastige stukjes (lees die witte dingetjes bovenin)
Ik loop 10 jaar achter op je. Was net geboren toen jij begonnen was met N-spoor
-
Vandaag de 8 wissels in het schaduw station getest. Twee defecte aandrijvingen en een defecte wissel.
Karton onder de wissels links en rechts aangebracht thanks @WimC
Het hele schaduw station is nu prikker vrij en ligt ingespijkerd
Karton onder de wissels links en rechts aangebracht thanks @WimC
Het hele schaduw station is nu prikker vrij en ligt ingespijkerd
-
Hoi Raymond!
Ja, het warenhuis "Vollmer" 7728 (of het nieuee nummer 47728) was erg moeilijk te bouwen. Al deze gebouwen hebben pelgoda's, maar 7728 was bijzonder lastig. Er ontbrak een peloga uit deze oude kit, dus moest ik dit onderdeel recreëren van hout dat ik van een ijsstokje had gesneden en wit had geschildert.
Desondanks waren de resultaten perfect! Ha! Ha!
Vriendlelijke groten!
Charles
Ja, het warenhuis "Vollmer" 7728 (of het nieuee nummer 47728) was erg moeilijk te bouwen. Al deze gebouwen hebben pelgoda's, maar 7728 was bijzonder lastig. Er ontbrak een peloga uit deze oude kit, dus moest ik dit onderdeel recreëren van hout dat ik van een ijsstokje had gesneden en wit had geschildert.
Vriendlelijke groten!
Charles
Jammer van de aandrijvingen en de wissel masr je kunt er nog makkelijk bij.Raymond (UK) schreef: ↑03 nov 2024 20:52Thanks Bert,
Nou, daar ging het goed tot wissel 6 en 7. Twee defecte wissel motoren en een defecte wissel. Blij dat ik het deze keer wat langzamer aanpak en alles eerst test. Op het oude Baden lag alles op hetzelfde niveau dus als er een wissel motor kapot ging dan was het simple op te lossen. Het nieuwe Baden gaat het wat lastiger worden.
Die TEE achter die stomer is mooi Bert. Zeker die panorama wagon. Is die van Minitrix? Mijn oudste zoon heeft er zo een achter een Minitrix E03 die van mijn vader kwam. Zo'n 40-50 jaar oud.
De rijtuigen zijn van Minitrix en zijn idd zo'n 50 jaar oud.
De detaillering is dusdanig dat het hedentendage nog prima meekan.
Toen ik deze set en nog meer spul overnam van iemand die stopte in ca.1980 zat er wel een E03 bij maar die was defect,dus moest er een alternatief komen.
Omdat ik zonder bovenleiding rij is het uiteindelijk de stoomlok geworden,omdat ik de combinatie wel mooi vind.
Maar eigenlijk kan ik er elke lok tijdperk IV voor zetren.
Een diesellok br216 in rood/beige staat nog wel op mijn lijstje.
Laatst gewijzigd door bpieters op 03 nov 2024 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Minnetonka schreef: ↑03 nov 2024 21:56 Hoi Raymond!
Vriendlelijke groten!
Charles
Is even tobben maar dan heb je wel wat. Wel mooi spul als het in elkaar staat
-
bpieters schreef: ↑03 nov 2024 22:22 De rijtuigen zijn van Minitrix en zijn idd zo'n 50 jaar oud.
De detaillering is dusdanig dat het hedentendage nog prima meekan.
Toen ik deze set en nog meer spul overnam van iemand die stopte in ca.1980 zat er wel een E03 bij maar die was defect,dus moest er een alternatief komen.
Omdat ik zonder bovenleiding rij is het uiteindelijk de stoomlok geworden.
Een diesellok br216 in rood/beige staat nog wel op mijn lijstje.
Ik zal van de week een foto maken van die rijtuigen. De E03 rijdt nog goed. Heel zwaar ding met twee motoren. De E03 heeft wel wat 'battle scars' want daar heb ik vroeger elk weekend mee rond gereden.
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 04 nov 2024 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooie loks,Raymond
Het valt op dat de kleuren (ook die van mijn rijtuigen) van de oudere versie eigenlijk iets te donker zijn.
Mijn baan in regionale setting is voor dit soort loks jammergenoeg niet geschikt.
Op mijn rijtuigen is na al die jaren nog geen gebruiksspoor te bespeuren.
Het valt op dat de kleuren (ook die van mijn rijtuigen) van de oudere versie eigenlijk iets te donker zijn.
Mijn baan in regionale setting is voor dit soort loks jammergenoeg niet geschikt.
Op mijn rijtuigen is na al die jaren nog geen gebruiksspoor te bespeuren.
De nieuwste is het meest werkelijkheidsgetrouw:
De Fleischmann BR218 N 7234 heeft ook de lichtere kleuren.
Of dat weer combineert met de oudere rijtuigen betwijfel ik.
Dus voorlopig maar de stoomlok of een andere met afwijkende kleur ervoor.
De V160 Lollo bijvoorbeeld.
De Fleischmann BR218 N 7234 heeft ook de lichtere kleuren.
Of dat weer combineert met de oudere rijtuigen betwijfel ik.
Dus voorlopig maar de stoomlok of een andere met afwijkende kleur ervoor.
De V160 Lollo bijvoorbeeld.
-
Hoi Raymond!
Nou, hopelijk wordt mijn Nederlands beter. Natuurlijk krijg ik allen de kans om te oefenen met lezen en schrijven, maar niet met spreken. Als er iets is dat ik schrijf dat grappig klinkt, laat het me weten.
Vriendelijke groeten!
Charles
Nou, hopelijk wordt mijn Nederlands beter. Natuurlijk krijg ik allen de kans om te oefenen met lezen en schrijven, maar niet met spreken. Als er iets is dat ik schrijf dat grappig klinkt, laat het me weten.
Vriendelijke groeten!
Charles
-