Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

spoor65

Re: Hookyville op weg

Bericht door spoor65 »

Martin,

Thanks voor de tip, heb zelf hier een bout voor het grotere werk liggen, die ik dus echt niet handig vind voor rail werk solderen, vandaar mijn vraag, en heb nog verjaardagsgeld liggen van afgelopen maand, dus je brengt me op een idee.
Jos schreef:Hoi Martin,

Mooi boutje. :mrgreen:
2 tips:
Voor solderen aan de rails is 12W erg weinig, kan wel eens lang duren voordat een draadje vastzit.
Pas op met die dunne stift. Niet mee duwen want voor je het weet is ie zo krom als een hoepel. Ik spreek uit ervaring :D

Groetjes,
Jos
Jos, wat zou jij van soldeerbout aanraden dan? de dunne stift lijk mij juist een uitkomst bij die kleine spoorstaafjes, want we willen toch ook niet teveel kliederboel zien op de baan.

Mvg,

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

gdw1963

Bericht door gdw1963 »

Ik ben dan wel geen Jos, maar van solderen heb ik wel wat kaas gegeten.

Ik persoonlijk soldeer het liefste met een Weller. Ik heb privé een soldeerstation (oud model) met een 50w bout en verwisselbare stiften. Zakelijk heb ik een gas-soldeerbout ook met verwisselbare stiften, dit werkt nog prettiger omdat je niet met het elektrische net verbonden bent. Als ik nu privé een bout moest kopen, puur voor modelspoor, dan zou ik een 60w nemen van Weller (W61), geen station maar gewoon een 220v uitvoering.

Bedenk ook dat een bout met een hoger vermogen beter op temperatuur komt en je te solderen materiaal zo ook eerder op temperatuur komt (wat bij kleine bouten met een laag vermogen nogal eens een probleem is). Het solderen gaat dan gewoonlijk ook veel sneller, kwestie van even verwarmen, soldeertin erbij en weer weg.

Gerwin

Spoort NS tijdperk III

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Freddy,

Ik ben zelf ook begonnen met een 15W boutje, en voor een beginner is een boutje van 15-20 W ruim voldoende om ervaring op te doen. ook goed bruikbaar om printjes te solderen. Echter in de buitenlucht iets grootst doen is bijna onmogelijk.

Ik heb nu een station van Voltkraft LS 50. Juist de verschillende temperaturen maken deze errug handig voor allerlei toepassing. En je kan er ook het grotere werk mee aan.

Grtz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jos

Bericht door Jos »

Hoi Freddy,

Ik gebruik zelf een soldeerstation met regelbare temperatuur. Daar kan ik 2 bouten op aansluiten, 1 van 6 Watt en 1 van 25 Watt. De 6 Watt is een zogenaamde minitip. Een hele fijne spitse punt (dus geen rond staafje zoals de Weller van Martin. De 25 Watt is iets steviger, toch goed genoeg voor rails etc.

klik HIER voor een plaatje.

Groetjes,
Jos

spoor65

Bericht door spoor65 »

gerwin en Jos,

Bedankt voor de uitleg en advies, zal het zeker eens gaan bekijken, daar ook ik binnenkort kan gaan beginnen met het leggen van een proefbaantje en er dus dan genoeg soldeerwerk zal gaan komen.

Mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Vandaag een paar solderingen gedaan. Eerst een paar teststukjes gebruiken, want voor je het weet, brand je weer een bedding door. Langzaam trad er wat verbetering op en er waren al een paar stukjes geschikt voor op de baan. Morgen weer een uur of wat solderen.

Verder ben ik draadjes aan het trekken. Nog niet voor het 'eggie', maar om te meten hoe alles gaat lopen en of de drie draadjes van de ringleiding door de gaatjes passen. Dat documenteer ik natuurlijk met foto's. Let wel: de bindruggen zorgen straks voor een nette afwerking, dit is puur testen. Straks zal het ook strakker gaan liggen natuurlijk.

Dradenzooi en andere bende in de treinkamer.
Afbeelding

Ringleiding onder de baan bestaande uit drie draden (zwart, rood en bruin). Voor de rest zie je weer een zooitje.
Afbeelding

Morgen ook eens kijken hoe ik de cat5-kabels kan laten lopen. Daar ga ik liever geen gaten voor boren, want die stekkertjes zijn toch wat groot. Ik denk dat ze gewoon om de houten latjes heen gaan lopen.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

-Henk-

Bericht door -Henk- »

Ha die Martin

Je gaat lekker zo
Bij mij ligt het een beetje stil even geen tijd voor de spoorbaan

Mvg
Henk

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

@Henk: dat komt vanzelf wel weer op gang Henk. De boog kan niet altijd gespannen staan.

Vandaag ben ik weer een stapje verder gegaan. Ik heb even een paar haken gemonteerd om voorlopig te zorgen dat de ringleiding niet in enorme lussen naar beneden hangt. Zoals al eerder gezegd gaat dat straks met bindruggen en rechter/haaks. Dus schuine delen zoals nu provisorisch zichtbaar zijn, komen straks niet voor.

Afbeelding

En zie hier: het eerste draadje van een niet-gedetecteerde sectie komt door het blad heen en verschijnt onder de tafel, deze is toevallig aardig in de buurt van de ringleiding. Hoewel we hier wel twee delen van de ringleidingdraden zien. De rode draad is voor de componenten (wisseldecoders en de bezetmelders), de zwarte en de bruine draad liepen hier apart, want die zijn wel onder de spiraal doorgegaan. Daar zit geen bezetmeldpunt noch een wissel, dus de rode draad mocht wel een stukje afsnijden.

Afbeelding

Morgen geen fitness (sportschool is dicht), dus we kunnen weer verder met solderen.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Met een werkende ventilator is het op zolder nog wel enigszins uit te houden. Okay, je moet geen uren zoet zijn daar (hoewel je dan wel veel verbrandt), maar ik wissel het af met beneden even wat drinken, wat solderen en even kijken wat hier allemaal nog wordt gepost.

Heb wel een rail weten te slopen en ook nog eentje met een zaagsnede (snif). Niet met solderen, maar door een beetje te wrikken om hem tussen twee vrijwel vastliggende rails te plaatsen. Had de lasjes opzij kunnen schuiven, hem plat erin leggen en dan de vier lasjes weer doortrekken, maar zo slim was ik nog niet. Ik heb nu twee bogen uit de spiraal los gehaald en ben vanaf het schaduwstation naar de spiraal gaan werken. De buitenbaan, zullen we maar zeggen, is nu via de zijwand de hoek omgegaan en begint zich daar te vertakken in een wisselstraat.

Vanaf de zijkant ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Vanaf de voorkant krijg je dit idee. Let wel: alleen de achterste wissel ligt geklemd tussen twee vaste railstukken, alle andere wissels en railstukjes (puur voor het beeld) liggen alleen even geklemd met een punaise. Op de foto zie je dat het nog niet helemaal recht ligt, maar die slag maak ik wel als ik vanaf de eerste wissel verder ga. In elk geval niet vandaag.
Afbeelding

En hier het beeld onder de tafel. Een lekkere wirwar van bruine, gele, zwarte, grijze en rode draadjes. Maar gauw met de stickers aan de documentatie beginnen.
Afbeelding

Ten aanzien van de documentatie heb ik nog wel een vraagje. De eerste bezetmelder vanaf de Twin is toch altijd bezetmelder 1 (met 1-16 uitgangen), de tweede bezetmelder in de doorgeluste lijn heet dan toch nummer 2? Of bepaal je zelf de nummering en kan je via bezetmelder 1 naar 3 gaan en dan naar 2?

Ik heb beneden 28 wissels en 4 wisseldecoders, dus 32 uitgangen. Hoe groot is het bezwaar als ik twee wisseldecoders niet helemaal tot 8 wissels opvul, maar slechts 7 of 6 gebruik? Van de binnenbaan van de spiraal uitkomend, is het het handigste om respectievelijk 7, 5, 8 en 8 wissels aan te sluiten, zodat ik de wissels ook van 1 tot en met 28 kan nummeren. Onderin heb ik immers een negensporig opsteldeel met aan beide zijden 8 wissels, bovenin is een zessporig opsteldeel met links en rechts 5 wissels. Bij die ene wisseldecoder waar ik het getal 7 noem, trek ik dan de twee wissels van het rond de spiraal spoor bij. Stuit dat op technische of elektronische bezwaren?

Mvg,
Martin

Jos

Bericht door Jos »

Hoi Martin,

Goed bezig man!
Voor de bezetmelders geldt dat de nummers vast zijn: 1.1, 1.2 ... 1.16, 2.1 etc. Je mag er best een overslaan maar het nummer ligt fysiek vast.
Voor de wisseldecoder geldt dat je best een aansluiting mag overslaan, het is alleen wel vestandig de adressen door te nummeren. Mocht je later willen uitbreiden dan wordt het een complexe nummerbrei.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Hoi Jos,

Ik begrijp dat je me aanraadt om beter geen wisselaansluitingen op de decoders over te slaan en gewoon in setjes van acht te blijven werken?

Mvg,
Martin

Jos

Bericht door Jos »

Hoi Martin,

Nee hoor, het enige wat ik je aanraad is wel alle uitgangen van de decoder een adres te geven.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Jos schreef:Hoi Martin,

Nee hoor, het enige wat ik je aanraad is wel alle uitgangen van de decoder een adres te geven.

Groetjes,
Jos
Ook al is het dan een fictief adres?

Jos

Bericht door Jos »

Een adres weet niet of ie gebruikt wordt. Normaliter geef je 4 opeenvolgende virtuele adressen op bij een decoder met 4 uitgangen. Zo hou jet het geheel aan adressen een beetje overzichtelijk. Voor je het weet zie je door de bomen het adres niet meer :D

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Ik ga m'n wisseldecoders iets opschuiven. De vierde wisseldecoder komt dan wat meer in de richting van de spiraal, zodat de wissel ergens in de spiraal en wellicht nog 3 wissels van de bovenbaan op deze wisseldecoder mee kunnen draaien. Dan benut ik alle uitgangen van die decoders.

Nu is het spoortje om de spiraal wel blok 1 en had ik die wissels aanvankelijk wissel 1 en 2 genoemd, maar ik verander het nummer van die wissels nu gewoon in 27 en 28, maar de bloknummering blijft wel hetzelfde. Moet toch te doen zijn, lijkt me.

Mvg,
Martin

Jos

Bericht door Jos »

Da's ook een mogelijkheid. Ik weet niet of je ontkoppelrails gebruikt, maar daar vul ik meestal de lege aansluitingen mee op.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Nee, die gebruik ik niet in het schaduwstation. Die komen wel op de echte baan te liggen, zodat er ook wat gerangeerd kan worden. Mijn schaduwstation heeft als voornaamste functies het wegzetten van treinen en het idee opwekken dat een trein ergens anders is en er niet alleen rondjes worden gereden.

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

De ochtend bestond vandaag uit wat denkwerk (welke wissel bij welke wisseldecoder) en het eerste project met het lijmpistool. Vijf bindruggen geplaatst. Af en toe verschenen wel dunne slierten lijm ten tonele, maar dat komt waarschijnlijk doordat de ventilator op zolder aan staat. Niettemin zitten de bindruggen goed vast en heb ik voor de vorm al twee bindruggen gevuld met de draden van de ringleiding. NB: Die sporen onderaan de foto zijn geen sporen van het lijmpistool.

Afbeelding

Mvg,
Martin

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

De afgelopen dagen een beetje bezig geweest met leggen van de rails. Nu de balkjes van de rails af zijn en her en der alleen nog ene verdwaalde punaise staat (of ligt), kan ik een beter beeld geven van een deel van de baan dat in elk geval aan de bovenzijde gereed is. Het zou leuk zijn als ik hier begin volgende week een trein kan laten rijden, maar dat vergt nog wel wat werk: rails schoonmaken en poetsen, draden aan de ringleiding solderen, bezetmelders plaatsen en natuurlijk het startpunt in orde maken, oftewel de ringleiding aan de TC bevestigen en niet te vergeten de diodeschakeling te plaatsen voor de draad voor de niet-gedetecteerde secties. Maar komt tijd, komt raad. Morgen eerst maar eens een dagje basketballen in Nijmegen.

Deze foto was nog van gisteravond. Ondergaande zon in Hookyville.
Afbeelding

Zicht vanuit de spiraal naar het schaduwstation toe.
Afbeelding

Hier dezelfde situatie, maar dan bekeken vanaf de andere kant.
Afbeelding

De wisselstraat van achteren gezien. Op de eerste wissel na liggen de andere wissels nog niet gefixeerd door aansluitende rails. Ik moet hier dus nog wel even wat recht gaan werken. Op een van de sporen staat nog een personenrijtuig die in elk geval alle bochten en afdalingen moeiteloos neemt.
Afbeelding

Mvg,
Martin

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Gaat goed Martin Afbeelding

Grtz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jos

Bericht door Jos »

Goed bezig Martin!

Groetjes,
Jos

shoven

Bericht door shoven »

Hookies schreef:... en niet te vergeten de diodeschakeling te plaatsen voor de draad voor de niet-gedetecteerde secties.
Martin, keep it simple. ik heb zoiets als dit (gejat van BNLS) plaatje en het werkt perfect. Dus paar diodes, paar kroonstenen, en gaan met die banaan... eh ringleiding!
Bijlagen
diodes.jpg
diodes.jpg (59.3 KiB) 10237 keer bekeken

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Steven, je weet toch dat ik een printje heb met die schakeling. Die heb ik je destijds nog gemaild als voorbeeld. Dus geen gekke dingen, ik moet hem alleen even koppelen, want het dingetje ligt nu nog op de testbaan.

Mvg,
Martin

shoven

Bericht door shoven »

Da's waar. Dat krijg je ervan als je 's avonds te laat achter de PC kruipt...

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Het weekend heeft weinig voor de trein gebracht. Basketballen in Nijmegen, reünie, baby shower en de tijd is al weer voorbij. Vandaag dan toch weer wat kunnen doen. De gaten voor de draden van de bezetmelder zijn onder de tafel aangebracht en de benodigde draden zijn ook al geplaatst. Nog geen bindruggen bevestigd, want ik kan nog niet overal inschatten waar de draadjes van de rails van het schaduwstation gaan komen. Als alles meezit, worden de bezetmelders morgen geplaatst. Om geen draden van de tafel weg te rukken als ik eronder bezig ben, heb ik de bezetmelddraden een beetje opgerold en voorlopig aan elkaar vastgemaakt met tie-rips.

Frontaanzicht van de tafel. Bij de rode draad komen straks ook de zwarte en bruine draad. Die gaan meteen linksaf onder de tafel en eindigen in een vak voordat de blauwe bezetmelddraad onder de tafel komt. De ringleiding en de bezetmelddraad kruisen elkaar dus nergens!
Afbeelding

En hier het onderaanzicht. In tegenstelling tot de ringleiding zijn de bezetmelddraden (let op de keurige afstand die ze ten opzichte van elkaar hebben) nog niet in bindruggen gebonden en wekken een wat slordige indruk. Tussen de ringleiding en de bezetmelddraden staat nog een wisseldecoder gepland. Hier zullen zeker draden gaan kruisen, maar dat is onvermijdelijk. Uiteraard ga ik dit natuurlijk zo haaks mogelijk doen.
Afbeelding

Mvg,
Martin

Plaats reactie