Het maken van foto's met je mobieltje gaat niet altijd goed maar als je je afvraagt hoe ik deze foto's heb gemaakt, hieronder een overzichtsfoto:
Niet ideaal maar gemaakt met hele simpele middelen;
- Rechts een LED bouwlamp(je). Goedkoop, licht in gewicht en draadloos. En hij wordt niet warm, altijd prettig. Daarnaast is hij gewoon daglichtkleur, niet te geel (te warm) en ook niet te blauw (te koud). Dat vinden mobieltjes altijd prettig, vooral als de auto-kleurbalans van zichzelf al niet geweldig is. Idealiter zou ik er nog een stuk kalkpapier of bakpapier voor hangen, maar dat had ik niet voorhanden. Als je dat op 10 - 20 cm van je lichtbron hangt dan verstrooit het licht veel meer, dan krijg je minder harde schaduwen. (was mooier geweest)
- Links een reflectieschot. Hiermee licht je de schaduwkant aan de linkerkant van de huisjes iets op. Anders zou hij daar veel te donker worden. Gewoon een wit stuk papier is al voldoende, als de kleur maar enigszins neutraal is. Hij lijkt hier blauwig, maar dat is reflectie van de achtergrond.
- Achteraan zie je de onderkant van mijn blauwe snijmat. Deze dient als achtergrond. Hoe verder weg je deze zet hoe beter. Deze wordt dan namelijk onscherper, je wilt namelijk niet dat details in de achtergrond de aandacht gaat trekken.
Mijn telefoon heb ik op 2x zoom gezet. Iets hoger (afhankelijk van je telefoon) kan ook. Als je dat niet doet dan moet je wel heel dichtbij komen om de kleine huisjes nog een beetje beeldvullend te krijgen. Dat wil je gewoon niet, als je te dichtbij komt dan krijg je een versterkt groothoek-effect. Hoe verder weg van je onderwerp, hoe beter eigenlijk. Dat maakt het perspectief veel natuurlijker.