Workshop huisjes schilderen Folkert methode. (+resultaten)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

BartenThomas
Berichten: 485
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door BartenThomas »

Ben er ook wel tevreden mee :D
Ik heb het paard een bles gegeven. Geschilderd. Later bedacht ik mij dat de basiskleur van het paard wit is. Met een mesje een beetje bruin van de neus afschrapen was misschien makkelijker geweest ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1269
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door Folkert van Wijk »

... en de volgende batch voor zondag aanstaande.
Klaar voor 6 leergierige modelspoorbouwers.
Nu nog zien dat ik alles netjes kan meekrijgen in het OV, want het wordt een "uitwedstrijd" ergens in Breda.

Afbeelding



BartenThomas
Berichten: 485
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door BartenThomas »

Vandaag de kiosk afgemaakt. Meegeleverd interieurtje erin, klep boven de servicebalie, schoorsteentje een beetje roestig gemaakt en erop, vuilspoortje naar beneden.
Helaas voor deze ook nog geen plekje gevonden op mijn baan, mocht dat wel zo zijn dan is de onlangs hier elders gepresenteerde snackbars een mooie aanvulling hierbij.

Afbeelding

Afbeelding

De houten hut zal ff moeten wachten totdat de verf geleverd is.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1269
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooi hoor, goed gelukt!



BartenThomas
Berichten: 485
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door BartenThomas »

Ik had een goede leermeester :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1269
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dit keer van het weekend geen foto van een "gedekte" tafel want de show gaat zondag "on the road".

Ik kan natuurlijk een foto laten zien van mijn vrouw haar rol koffertje gevuld met 3 keer 6 huisjes en vooral veel verf, voorzichtig in een vuilniszak, want anders wordt haar koffertje mischien vies van binnen, maar dat zou toch wel een beetje flauwe foto worden...


Gebruikersavatar

acarailnerd
Berichten: 61
Lid geworden op: 04 apr 2015 09:31

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door acarailnerd »

Leuk! Ik ben de technieken die Folkert op de workshop leert nu zelf aan het toepassen op mijn volgende scratch build. Spannend, want de workshop was op plastic, en ik werk met karton - ik ben huiverig voor kromtrekken. Daarom heb ik als proef de achtermuur gemaakt, van 1mm karton, iets dikker dan ik gewend ben, de openingen uitsnijden is... een kwestie van geduld. En ik heb opgepast met het 'nat' aanbrengen van de basislaag, vooral niet te nat, en de penseel drogen met een doekje nadat die in water ie geweest.

Uiteindelijk ben ik er zeker tien keer overheen geweest, met vijf kleuren tussen bruin en citroengeel, en daarna nog een ivoren drybrush er overheen.
En verdomd, het kromt helemaal niet. En het ziet er al heel goed uit - de streepjes op de foto zie ik met het oog niet. Benieuwd hoe het morgen in daglicht er uitziet. En natuurlijk gaat er dan weer een laag overheen. En dat voor een achtermuur die je bijna niet gaat zien, lekker om te oefenen :)

Afbeelding


Groetjes,
Aca

Bouwt aan proefbaantje Val dei Pomi: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8998
Niet de enige aca+rail liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=wXjhszy2f9w ;)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1269
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door Folkert van Wijk »

Goed bezig! Ziet er al mooi uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.



BartenThomas
Berichten: 485
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door BartenThomas »

Lekker bezig :Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1269
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door Folkert van Wijk »

Er is hard gewerkt in Breda.
...en met mooie resultaten.

Afbeelding



BartenThomas
Berichten: 485
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door BartenThomas »

Folkert van Wijk schreef: 25 aug 2024 17:54 en met mooie resultaten
Daar zijn we benieuwd naar....


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3744
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door maarten »

We hebben eigenlijk (te) weinig goede foto's gemaakt, morgen eens kijken voor wat meer/betere foto's. Tot die tijd alvast de resultaten van @Bart. ;-)

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

BartenThomas
Berichten: 485
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door BartenThomas »

Dat scheef gezakte luik is een leuke variatie.
En de singels van de hut lijken mooi vergrijst.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3744
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door maarten »

Wij hebben tijdens de workshop zondag hard gewerkt, het was nog nooit zo stil op een bouwdag. 8-) We zijn zo geconcentreerd bezig geweest dat we allemaal erg moe (maar voldaan!) waren 's avonds. We hebben dan ook alle drie de 'opdrachten' doorlopen. Gisteren heb ik de resultaten van Bart, John en mezelf op de foto gezet. Helaas heb ik geen foto's van de resultaten van Vincent.

Die van mij:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De resultaten van Bart:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En die van John:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is altijd wel mooi om te zien dat hoewel iedereen dezelfde techniek heeft gebruikt, iedereen toch tot een ander resultaat komt. En dan bedoel ik niet eens het andere kleurgebruik.

Het was al met al een erg leuke en leerzame dag, een aanrader! :Thumb


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3744
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door maarten »

Het maken van foto's met je mobieltje gaat niet altijd goed maar als je je afvraagt hoe ik deze foto's heb gemaakt, hieronder een overzichtsfoto:
Afbeelding

Niet ideaal maar gemaakt met hele simpele middelen;
- Rechts een LED bouwlamp(je). Goedkoop, licht in gewicht en draadloos. En hij wordt niet warm, altijd prettig. Daarnaast is hij gewoon daglichtkleur, niet te geel (te warm) en ook niet te blauw (te koud). Dat vinden mobieltjes altijd prettig, vooral als de auto-kleurbalans van zichzelf al niet geweldig is. Idealiter zou ik er nog een stuk kalkpapier of bakpapier voor hangen, maar dat had ik niet voorhanden. Als je dat op 10 - 20 cm van je lichtbron hangt dan verstrooit het licht veel meer, dan krijg je minder harde schaduwen. (was mooier geweest)
- Links een reflectieschot. Hiermee licht je de schaduwkant aan de linkerkant van de huisjes iets op. Anders zou hij daar veel te donker worden. Gewoon een wit stuk papier is al voldoende, als de kleur maar enigszins neutraal is. Hij lijkt hier blauwig, maar dat is reflectie van de achtergrond. ;)
- Achteraan zie je de onderkant van mijn blauwe snijmat. Deze dient als achtergrond. Hoe verder weg je deze zet hoe beter. Deze wordt dan namelijk onscherper, je wilt namelijk niet dat details in de achtergrond de aandacht gaat trekken.

Mijn telefoon heb ik op 2x zoom gezet. Iets hoger (afhankelijk van je telefoon) kan ook. Als je dat niet doet dan moet je wel heel dichtbij komen om de kleine huisjes nog een beetje beeldvullend te krijgen. Dat wil je gewoon niet, als je te dichtbij komt dan krijg je een versterkt groothoek-effect. Hoe verder weg van je onderwerp, hoe beter eigenlijk. Dat maakt het perspectief veel natuurlijker.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

BartenThomas
Berichten: 485
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door BartenThomas »

Kijk, nog een fotocursus erbij ook :Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1269
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooie huisjes en mooie fotos.
En die korte foto cursus nemen we mee...


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5227
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ook met wij(= Demoteam Imherloher Bahnhof) doen de workshop van Folkert( 12-10-2024), maar grotendeels met andere gebouwen. Het leek ons beter gebouwen aan te schaffen die daarna ook allemaal gebruikt gaan worden. Daarom heb ik de gebouwen en spuitbussen verf besteld en doe ik het voorbereidende werk. Dat wil ik graag optijd en voor mijn vakantie afhebben dus ben ik daar gister nadat de bussen klaar waren mee begonnen. Alles gaat per kleur op platen MDF of andere restanten hout en daar heb ik het kleur nummer van de verf die ze moeten krijgen op geschreven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen eind van de avond of zondag maar weer eens verder, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

BartenThomas
Berichten: 485
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door BartenThomas »

Ik had eindelijk sinds jaren weer iets (betaalbaars) om op mijn verjaardagsverlanglijstje te zetten. Dus eerst was ik blij, toen de familie blij, en nu ik weer? :D

Afbeelding

Ik kan nu het geleerde in de praktijk gaan brengen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1269
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dat is echt een hele mooie en goeie selectie kleurtjes!



BartenThomas
Berichten: 485
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door BartenThomas »

Ik kreeg ergens een tip, weet niet meer precies van wie of waar... :mrgreen:


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5227
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag was ik ongepland thuis, hele informatie verwerking en aansturing van m'n lichaam lag overhoop. Dus heel langzaam en voorzichtig wat gaan proberen te doen en naarmate het beter ging kon ik meer gaan doen. Vanavond ging het hard en ik heb alles nu net zover dat ik morgen of overmorgen kan gaan spuiten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de berg zooi weg werken |:(
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1269
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door Folkert van Wijk »

De voorbereidingen zien er goed uit.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5227
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag alles gespoten, nog niet gekeken of het droog is en hoe het opgedroogd is maar ik vind de dampen van de acryl spuitverf na een tijdje vervelender als van spuitverf van de action.
Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 sep 2024 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1269
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Workshop huisjes schilderen Folkert methode.

Bericht door Folkert van Wijk »

De action spuitverf ken ik niet, ik heb nog wel wat andere bussen dan Talens Amsterdam, die nog meer stinken.
Je hebt nu ook wel een heleboel gedaan. Als ik veel moet doen dan ga ik naar buiten of ik die een mondkapje voor.

P.s drogen gaat nog even duren.


Plaats reactie