Pagina 3 van 8
Re: Euregiobaan Foto`s
Geplaatst: 10 jun 2011 15:16
door Hobbytrain
Mooie collectie rijtuigen!!
Groetjes Stijn
Re: Euregiobaan Foto`s
Geplaatst: 15 sep 2011 18:58
door Overdijk
Het is alweer een tijdje geleden, dus weer een update.
Het werk is langzaam gegaan de laatste tijd door werk en vakantie.
Er is op het eerste gezicht niet veel gebeurd, er is dan ook voornamelijk aan de electra gewerkt. Alle lagen zijn inmiddels aangesloten op bezet- en terugmelders. De eerste testen zijn achter de rug en er word nu digitaal gereden op de klimspiraal. Weliswaar nog niet zonder horten en stoten, maar dat ligt aan het feit dat er her en der stukjes "oude" rails zijn verwerkt die verre van schoon zijn. Maar naarmate er meer word gereden, worden deze stukken ook schoon gereden. Verder is de gehele helix op hoogte afgesteld, wat een enorme k@tklus was. Maar alles kan nu vrij rondrijden, ook met de stroomafnemers omhoog.
Verder heb ik, bij gebrek aan tijd om te bouwen, mijn materiaalbestand op de schop genomen. Ik ben een stuk critischer geworden en een aantal stammen ingekort of juist uitgebreid. Ook door de aanschaf van een paar "konvoluts", zijn er een aantal dubbele rijtuigen ontstaan die er weer uit gaan.
Inmiddels in de woonkamer, op de oude plank van vroeger, een serieus begin gemaakt met een "koploper" rondje.
De FLM rails van mijn digitale startset ligt inmiddels en er is nog een 2dehands startset met extra wissels en wisselaandrijvingen onderweg.
Dan heb ik er gelijk een fatsoenlijke analoge trafo bij. Extra terugmelders moeten nog besteld worden bij Wim.
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 15 sep 2011 20:29
door bob vermeulen
Hallo Ron,
Lekker opgeschoten
vooral als het dan ook nog werkt, maar als de bovenkant dicht is kan je dan nog wel zo makkelijk bij je elektronica?
Bob
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 15 sep 2011 20:39
door Overdijk
Het wordt een open raamwerk constructie met een afneembare heuveltop. En als het moet kan ik mij van onderen in de helix wurmen (gaat net, moet alleen geen pondjes aankomen
).
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 09 okt 2011 23:52
door Overdijk
Zo, weer eens tijd voor een update.
Op zolder niet veel gedaan, maar het baanplan voor die hoek 1:1 uitgeprint.
Dan komen toch nog kleine dingetjes aan het licht, zo zal de paars/blauwe lus 5cm naar binnen moeten om voldoende speling te hebben met de onderliggende spiraal. O, en de kat vind het fantastisch om er onder door te sjezen.
Het testbaantje is inmiddels een feit, nu de nieuwe blokken inprogrammeren. Oefening baart kunst.
Verder mijn allereerste decoder in een moterpost ingebakken.
Deze decoder was defect opgestuurd met afgebroken pootjes en dankzij de goede service van Dinasys, had ik al snel de decoder terug alleen met draadjes. Direct dan maar de gelegenheid genomen om dan mijn eerste decoder met draadjes ergens in te bakken. De MP3013 was geselecteerd voor deze klus en hij is inmiddels digitaal onderweg. Goed er waren nog wat beginnersfoutjes (draadjes verkeerd om en het solderen kan mooier
) maar het is gelukt. Helaas is en blijft de Arnold moterpost een gigantische koffiemolen, wat een herrie geeft de overbrenging van dat ding. Nu zijn er 5 digitale rakkers tussen alle analoge beestjes.
Verder ook een eerste poging gedaan tot het omverven cq. superen van rollend materiaal.
Als eerste twee FLM wagons (8384K,8389) onder handen genomen. Van een dezer wagons was door de vorige eigenaar op een wand de reclametekst verwijderd. Ik heb daarop van beide wagons de reclameteksten verwijderd en de daken een enigszins matte grijze kleur gegeven ipv het originele zilveren dak.
Het volgende waren twee MTX Sofix ketelwagens (13813) aan de beurt. Ik heb deze in het verleden van een forumlid overgenomen, om een DSM ketelwagen te repareren. Aangezien ik verder geen echte bestemming had voor deze wagens, besloot ik ze om te verven naar een neutrale grijze toon.
Op de eerste moest bovenop een een aanpassing worden gemaakt aangezien het bordes was gebruikt voor reparaties. Ik heb daar een vulventiel van een oude opslagtank opgezet en daarna alles lichtgrijs geverfd met een donkere grijze middenband.
Photo not found
De tweede hoefde alleen een nieuw kleurtje en werd donkergrijs met een zwarte middenband.
Photo not found
Ik vind persoonlijk de tweede het beste geslaagd. De tweede is echt matgrijs. De eerste "glimt" her en der nogal, ondanks dat ik matte Revell verf heb gebruikt die ik nog had liggen van het vliegtuigjes bouwen
. Ook het afplakken lukte beter bij de donkergrijze.
Photo not found
Tot zover de bezigheden.
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 06 mar 2012 03:36
door Overdijk
Ugge ugge ug, zo toch maar weer eens het stof van dit draadje afblazen.
Zo, de vooruitgang gaat niet hard maar wel gestadig door. Om het een en ander te bekostigen, is en wordt er opruiming gehouden in het materiaalbestand. Alles wat niet past in tijdperk, onnodig dubbel is of om een andere reden (voorlopig) niet in het plaatje past wordt of is verkocht. Daarvoor in de plaats is het een en ander aan decoders, rails, wissels en verdere bouwmaterialen gekocht. Want tja zonder baan doe je er verder ook niets mee.
De baan zelf is nu eindelijk boven het maaiveld gekomen. Het had wel wat voeten in de aarde. De klimspiraal was toch ietwat afgeweken in de maatvoering. Het gevolg dat ik de hoogtes en hellingen van de tracee`s opnieuw moest berekenen en hier en daar aanpassen. Op veel plekken moest het geheel toch bijna 2cm omhoog voor de vrije ruimte. Deze 2cm kan ik verder in de baan afbouwen tot het gewenste niveau. Ook de eerste wissel ligt op proef erin en de verkanting in de bogen is niet vergeten. De voorlopig volgende stap is het solderen van de draadjes en daarna belasten. Daarna weer verder met de ruwbouw.
Natuurlijk horen er ook foto`s bij met de stand van zaken.
Eindelijk op grondniveau
Ruwbouw naastliggende bak
Een Dosto op proef
Aanbrengen verkanting
Het resultaat
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 06 mar 2012 11:18
door Ron
Dat ziet er goed uit met die verkanting.
En ik blijf onder de indruk van je 3 sporige helix.
gr. Ron.
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 06 mar 2012 12:28
door rien
een goede middag
ziet er goed uit leuk plan ook
ga je volgen
gr rien /mazarron ES
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 06 mar 2012 13:32
door pp4trains
Dus ik zit gewoon je baan te sponsoren
Verkanting ziet er goed uit. Erg mooie en ruime spiraal.
Groeten,
Patrick
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 06 mar 2012 15:09
door Overdijk
pp4trains schreef:Dus ik zit gewoon je baan te sponsoren
Verkanting ziet er goed uit. Erg mooie en ruime spiraal.
Groeten,
Patrick
Uh, ja
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 15 mar 2012 23:31
door Overdijk
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 04 jun 2012 12:46
door Overdijk
Voor mijn verjaardag wat moois gekregen.
Iets wat al op mijn wenslijstje stond.
Een stam Rheingold met BR E10 en een stam Rheinpfeil met BR 103 voorserie.
Verder is er de afgelopen periode een aantal decoders aangeschaft.
5 N045, 4 FLM decoders (met dank aan de link in het functiedecoder draadje), 2 Digirails functiedecoders en 2 Digirails DCC LED-strips.
Er gaat dus volop gedigitaliseerd worden binnenkort.
Als eerste staat de BR 430 "Eierkopf" van HBT op het programma, er zal gelijk een Digirails functiedecoder en lichtstrips van Kato in komen.
Er zijn zeer weinig (ik heb er maar een gevonden) bouwverslagen van dit type digitaliseren, dus ik zal kijken of ik hier een bouwverslag van kan maken.
Verder ook nog wat ander rijtuigstammen compleet gemaakt en hier en daar is wat overbodig of dubbel en die gaan de verkoop in.
De baan is niet veel verder gekomen, mede ook omdat er bij mij wederom twijfel is of dat ik nu wel of niet met servo`s ga werken in het zichtbare gedeelte. De laatste stand van gedachte is weer in het voordeel van de servo`s. Ook omdat het totaal maar om 16 wissels gaat in het doorgaande baanvak. Op de wisselstraten in het rangeergedeelte en de schaduwstations komen geen servo`s.
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 04 jun 2012 12:59
door evo
Heel mooi die Rhein*.*
Als ik dat soort treinen zie, zou ik zo bovenleiding aan gaan leggen...
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 04 jun 2012 14:33
door Thieske
Wouw
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 04 jun 2012 16:31
door bob vermeulen
Ron,
Geen gekke verjaardag
Ik ben ook binnen kort jarig zal dit berichtje even laten lezen aan mijn vrouw
Wat bedoel je met voorserie E103 bedoel je E03 ?
Mvrg Bob
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 04 jun 2012 18:43
door Overdijk
bob vermeulen schreef:Ron,
Geen gekke verjaardag
Ik ben ook binnen kort jarig zal dit berichtje even laten lezen aan mijn vrouw
Wat bedoel je met voorserie E103 bedoel je E03 ?
Mvrg Bob
In Duitsland zijn meestal de xxx.0 de voorseries/prototypes. Het model wat ik nu heb is een BR 103.0 (103 001-4). Dat is de voorserie met de enkele rij luchters aan de zijkant die bij hun introductie voor 1968 nog de lokserie BR E03 genoemd werden. De uiteindelijke serie productie is van na 1968 en de UIC-computernummers en werd de serie BR 103.1 (vanaf loc 103 216-8 met 70 cm verlengde kast voor ruimere cabines).
Zoals je kan zien is de BR 103 een geliefde loc bij mij, vlnr:
MTX 103 001-4, voorserie loc
FLM 103 118-6, eerste versie van FLM met tweebeenpanto`s en in TEE kleuren
FLM 103 155-8, mijn allereerste echte loc in 1987 gekregen als 7-jarig jochie (en is weer helemaal opgeknapt)
FLM 103 233-3, een eenling in de verkeersrode kleur.
Dit jaar was er van FLM een aprilgrap uitvoering in oceaanblauw/beige, wellicht dat ik deze ook nog toevoeg aan de verzameling
. De oriëntrode versie met slabbertje zal echter niet snel in mijn bezit komen, die livrei was spuuglelijk op deze elegante locs en negen van de tien keer waren ze verschoten van kleur tot een vaal roze.
En ik wens je veel succes met de vrouw, voor je verjaardag
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 04 jun 2012 20:53
door bob vermeulen
Ron,
Duidelijk verhaal en ook duidelijk dat je een E103 liefhebber bent
Zelf heb ik een E03 met ook een mooie sleep tpIII rijtuigen in TEE kleuren.
Deze komt te weinig op mijn baan
Mvrg Bob
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 05 jun 2012 14:51
door Thieske
kun je eens een link van jouw bwanplan sturen?
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 05 jun 2012 15:09
door Lemland
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 05 jun 2012 16:20
door Overdijk
Dat is nog de oude versie.
Versie 5.1 staat hier op de tweede pagina:
viewtopic.php?f=20&t=2013&start=10
Die is inmiddels ook al weer ietwat getuned in een, ach wat zal het zijn, versie 5.8
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 07 jun 2012 09:13
door Overdijk
Gisteren mijn nieuwe knutselwerkplek in gebruik genomen. Een verdieping lager dan de zolder in de was/stookruimte is een bureautje gekomen.
Het werk bestond uit het digitaliseren van de HBT BR 430, mijn tweede soldeer inbakproject.
Ik had alleen een foutje gemaakt en een van de originele stroompunten van de sluitverlichting in de stuurwagen niet goed geïsoleerd. Gevolg was een kortsluiting in de functiedecoder, die overleden is. Pluspunt is dat de verlichting het wel nog doet en dat alleen de frontverlichting nu permanent brandt.
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 07 jun 2012 09:43
door Jeroen
Je baan ziet er goed uit, Ron ! Tevens ben ik wel gecharmeerd van die Rhein-treinen van je. Gave dingen. Wie weet in de toekomst ook nog wel wat voor mij.
Ik blijf je volgen. Ben benieuwd naar je scenery werkzaamheden.
Grtz,
J.
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 07 jun 2012 10:45
door Overdijk
Ik was net een uur bezig een bouwverslag te typen van het digitaliseren, was ik vergeten de laptop op de stroom te hangen. Accu leeg en weg verslag
Jeroen schreef:Je baan ziet er goed uit, Ron ! Tevens ben ik wel gecharmeerd van die Rhein-treinen van je. Gave dingen. Wie weet in de toekomst ook nog wel wat voor mij.
Ik blijf je volgen. Ben benieuwd naar je scenery werkzaamheden.
Grtz,
J.
Als je ze een keer te gast wil hebben geef je maar een brul
, ik denk dat mijn verkeersrode BR 103 ook niet zou mistaan voor een CNL of IC
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 24 aug 2012 19:20
door Overdijk
Zoals wellicht al te merken is, ligt bij mij het werk nagenoeg stil. Dit zal zal helaas alleen nog maar erger gaan worden.
Vanaf 3 September gaat namelijk definitief mijn nieuwe opleiding van start. Dat houd in dat ik de komende 4 jaar, naast mijn fulltime baan, een bachelor opleiding ga volgen tot HBO-V Verpleegkundige. Zoals jullie al kunnen zien aankomen gaat dit veel tijd, inspanning en geld kosten in de komende paar jaar. Als gevolg zal ik nog maar weinig tijd voor de baan hebben tussen al het werken, leren en stage lopen door. Ik ben dan ook nu ook een groot gedeelte aan het opruimen en opslaan, zodat ik dadelijk nog maar met een projectje tegelijk bezig ben i.p.v. met van alles tegelijk.
Wees gerust ik stop er niet mee in ik zal wel degelijk op het forum actief blijven, alleen komt de eigen baan voorlopig op een laag pitje. Door het opruimen is ook het al veel eerder aangekondigde uitdunnen van de collectie begonnen. Geplande ombouwprojecten zoals de SLT op basis van een Eurostar zijn geschrapt en wat niet in de kast past gaat weg.
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Geplaatst: 13 okt 2012 19:13
door Overdijk
Toch nog wat kunnen doen, en door schade en schande wordt je wijs.
Ik was helemaal vergeten de aansluiting op het laagste niveau te maken. En door het het verschil in hoogte moest er zelfs een helix(je) komen. Deze is nog steeds stijl, maar de helix wordt alleen bergafwaarts gebruikt dus dat is niet zo erg.
In de diepte is de helix te zien en de wijze les is om eerst de onderste laag in orde te maken voor je in je enthousiasme verder bouwt