Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Maarten,

Nee, er zitten geen schoren op de poten. De poten zitten aan beide kanten in principe met twee bouten vastgedraaid aan de moduletafels (is niet op de foto bij de voorste module te zien wegens een plotseling tekort aan juiste bouten; lees: verkeerde gekocht). Draaien is daardoor zo goed als onmogelijk.
Ik ga bovendien de houtdraadbouten vervangen door stokschroeven, ik heb al gemerkt dat door veelvuldig in-en-uitdraaien van de bouten het houten schroefgat lam wordt. Met een M10 stokschroef die vastgedraaid is in de poot en waarvan het metrische uiteinde uitsteekt is het ook makkelijker de boel op te zetten. De gaten in de moduletafels moeten dan wel vervangen worden door sleuven, zodat de stokschroef "er in kan vallen". Met een mooie dopmoer kan de boel dan afgewerkt worden. Nu zit ik nog te klooien om de gaten van de poten precies voor de gaten van de moduletafels te krijgen...

Ook ga ik aan de onderkant de poten nog met elkaar verbinden met een balk. Zo krijg ik ook wat meer "vlees" om de stelpootjes die ik vandaag gekocht heb te monteren. Nu zit ik nog te klooien met houtjes om de modulebaan waterpas te krijgen op een vloer uit de jaren '30.

Volgende week laat ik wel wat foto's zien van de aanpassingen.

De stelpootjes (totaal acht) die ik gekocht heb bij een bekende bouwmarkt:
Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3749
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door maarten »

Ah vandaar, dan gaat het helemaal goed komen zonder schoor. ;) En stelpootjes kunnen erg makkelijk zijn. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo,

vandaag het "spoor" in de middelste moduletafel aangepast en de module overgangen ter hoogte van de sporen bijgeraspt, gevijld en geschuurd. Bijna alle overgangen van niveau 1 lopen nu vlekkeloos in elkaar over. In het weekend wellicht het spoor leggen.

Aangepast spoor in de middelste moduletafel.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal,

- Afgelopen week stokschroeven gekocht en gemonteerd op de tafelpoten. De poten ga ik morgen beitsen.
- Moduleovergangen van het spoor op niveau 1 helemaal perfect aansluitend gemaakt. Veel vijl- en schuurwerk gehad.
- Ondertussen bezig met het plannen van de electronica, kijken wat ik nog a.s. zaterdag in Houten moet gaan kopen.
- Morgen gaan de modulebakken in de grondverf, daarna (woensdag of donderdag) de rails van niveau 1 leggen en aansluiten.
- De componenten van één van de schaduwstations op het achterbord gemonteerd en aangesloten. Het oorspronkelijke achterbord voor het schaduwstation wordt niet meer geleverd, dus zelf een hoop uit moeten zoeken voor de aansluiting van de componenten. Eerst het blokschema in PhotoPaint geimporteerd en de verbindingen een kleur gegeven. Dat zijn ook de kleuren van de draden op mijn achterbord. De aansluitdraden voor de rails en wissels zijn nog niet aan het achterbord gesoldeerd, doe ik pas wanneer de rails liggen. Zie foto's.

Blokschema van het schaduwstation:
Afbeelding

Achterbord met onderlinge aansluitingen:
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal;

Afgelopen maandag de moduletafels in de "grondverf" gezet, een mengsel van grondverf voor buiten en een pot gele verf die ik al meer dan 6 jaar heb. Vandaag gaat het schuurpapiertje er nog een keertje overheen om alle splinters en opstaande vezeltjes eraf te halen. Dan is de kans dat ik mezelf openhaal aan die rommel een stuk kleiner. Daarna nog een laagje verf eroverheen en dan kan ik gaan beginnen waar het bij mij eigenlijk allemaal om draait: treintjes rijden en landschapsmodelbouw! (maar dan alleen nog voor niveau 1.... :| )

Gisteren met mijn vriendin op de Utrechtse heuvelrug gefietst, zagen we rond een uur of 5 's middags nog een mooie ICE3 van de DB tussen Bunnik en Utrecht rijden. Jammer genoeg de camera niet in de aanslag gehad. Ik heb nu wel gezien dat alle tussenwagons hun eigen pantograaf hadden, dat had ik niet verwacht. Ik vond het al raar dat minitrix alleen tussenwagons met panto's produceerde, maar dat is dus naar voorbeeld in het grootbedrijf... (minitrix 12793 met tussenwagons 15844 en 15845)

Moduletafels staan op hun kant nog terpentine uit te wasemen:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Spoor 9 mm op 04 mei 2011 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door pp4trains »

Dit ziet er heel goed uit zeg.
Mooie constructie.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal;

Vandaag de moduletafels geschuurd en geschilderd. Ziet er prima uit zo, maar mijn handen des te minder. Als ik voor iedere splinter in mijn vingers een euro zou krijgen, kon ik nu een nieuwe locomotief erbij kopen! Sterk spul, dat multiplex, maar het splintert wel...

Ook de poten weer een beitsbeurt gegeven en verder in elkaar geschroefd. Paar foto's:

Ik heb vier van deze tafelpoten gemaakt:
Afbeelding

Zoals eerder vermeld, de houtdraadbouten vervangen door stokschroeven:
Afbeelding

Onder de poten een stelpootje gemonteerd:
Afbeelding

En de gaten in de moduletafels verder uitgezaagd/gevijld tot sleuven waar de stokschroeven in moeten vallen:
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Patrick,

bedankt voor je compliment. Hopelijk inspireert dit je om ook weer verder te gaan... Je zolder is nu toch niet zo heet meer??


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal;

Vandaag nog eens naar mijn baanplan gekeken. Ik heb niveau 2 wat aangepast. Het rangeerterrein is iets minder rechttoe-rechtaan, het past nu wat beter in de omgeving (zie mijn baanplan). Dit moet het toch gaan worden, zometeen geen ruimte en mogelijkheden meer om de boel aan te passen...

Moet nog M10-sluitringen kopen voor de stokschroeven, had ik niet meer liggen. Kan de moduletafels dus nog even niet aan elkaar koppelen om de rail te leggen.

Ik ben van plan blauwe ondervloerplaten te gebruiken ter geluidsreductie. Ik zie veel mensen ermee werken, maar ik zou toch graag reacties van jullie willen hebben wat betreft het gebruik van deze platen:

VRAAGJES:
- Wat zijn jullie bevindingen met het monteren van die platen, gebruik je gewone houtlijm o.i.d.?
- Wat zijn jullie bevindingen met het ballasten op die platen: blijft dat goed zitten??
- En het belangrijkste: dempt het daadwerkelijk geluid?


Ik kijk al een rijdje rond op dit forum wat betreft dit onderwerp, maar ik hoop toch wat reacties te krijgen om een definitieve beslissing te nemen, links naar andere draadjes zijn ook prima. Alvast dank voor jullie moeite.



Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Harco »

Hallo Johan,

Ik ben nog niet zo lang bezig met mijn baan en heb alleen het schaduwstation gelegd en ben ik aan het testen. Hierbij heb ik ook de blauwe ondervloerplaten gebruikt. Deze heb ik gelijmd met gewone houtlijm (paar dunne strepen op het hout aangebracht, platen erop en even een beetje heen en weer schuiven om de lijm te verdelen). Om rondjes te kunnen rijden, heb ik de twee sporen van het schaduwstation met een lus met elkaar verbonden. Onder deze lus ligt geen blauwe ondervloer en bij mij is er een duidelijk verschil in geproduceerd geluid tussen het stuk met ondervloer (het schaduwstation) en het stuk zonder (de lus). De ondervloerplaten ga ik dus wel verder gebruiken op mijn baan. Met ballasten heb ik helaas nog geen ervaring, maar wil ik in de toekomst wel gaan doen.


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Overdijk »

Ik heb de platen geplakt met dubbelzijdig plakband.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Harco en Ron,

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik wacht nog even wat meer reacties af.

@Ron: Wat het dubbelzijdige tape betreft: ben je niet bang dat de kleefkracht op den duur verloren gaat?



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door mdedeugd »

Hallo Johan.
Ik kan nu mij bevinding met jou delen.
Een eerlijk andwoord, hier is ie dan :D
Spoor 9 mm schreef:
Ik ben van plan blauwe ondervloerplaten te gebruiken ter geluidsreductie. Ik zie veel mensen ermee werken, maar ik zou toch graag reacties van jullie willen hebben wat betreft het gebruik van deze platen:
VRAAGJES:
- Wat zijn jullie bevindingen met het monteren van die platen, gebruik je gewone houtlijm o.i.d.?
Boekbinderslijm blijvende flexibel, tegenover houtlijm, dat wordt knetter hard.
- Wat zijn jullie bevindingen met het ballasten op die platen: blijft dat goed zitten??
Ja zeker, ook gelijmt met boekbinderslijm, dit wel verdunt met water, en met een druppel afwas.
- En het belangrijkste: dempt het daadwerkelijk geluid?[/color]
Niet veel maar wel ietsje, is mijn bevinding na ballasten.
Als je volledige demping wil, dan is losliggen een optie.
Maar dat wordt denk ik een beetje rommelig verhaal op langere duur. ;)
Ik kijk al een rijdje rond op dit forum wat betreft dit onderwerp, maar ik hoop toch wat reacties te krijgen om een definitieve beslissing te nemen, links naar andere draadjes zijn ook prima. Alvast dank voor jullie moeite.
Graag gedaan, ik heb ze nou eenmaal, ben er nu wel tevreden mee.
Met de blauwe onderplaten. ;)
En....
Overgens zijn er ook heel veel tevrede hobbyisten die gekozen hebben , het zonder de platen te doen.
Dus...
Als ik van tevoren geweten had dat geluids reductie zo minimaal is, had ik ook de rails gelijk koud op het triplex gemonteerd. ;)
Met is niet verkeert en zonder is ook niet verkeert.
Dat wordt een hele korte avond. ;)
Sucses bij je keuze. ;)


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1249
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door WimC »

Een massieve onderbouw helpt beter tegen geluid dan isolatiemateriaal. Hoe massiever de onderbouw, hoe minder trillingen. Minder trillingen is minder geluid. Je kunt bij mij duidelijk verschil horen tussen de stukken triplex (5 mm) die ik voor de hellingen heb gebruikt en de grondplaat van MDF (12 mm). Die laatste is duidelijk stiller.

Ik heb geen isolatiemateriaal toegepast, net wat Martin hierboven al zegt: in mijn vorige modelbaanleven had ik al gemerkt dat kurk nauwelijks dempt. Overigens had ik dat wel lijm voor kurkvloeren geplakt destijds. Dus dat zal ook wel een redelijk harde verbinding geweest zijn (toen kon je bij bouwmarkten nog gewoon kurkplaten kopen).

Los leggen op een flinke stevige tafel is het stilste.

Voordeel van de isolatie is wel trouwens dat je meteen een verhoginkje heb voor de rails. Dat heb ik nu dus niet :(
Eigenlijk had ik daarvoor karton oid kunnen gebruiken, bedenk ik me nu. Zou ik nu nog kunnen doen, maar dan moet ik alles weer loshalen. Hm. Daar ga ik eens over nadenken, het kan nu nog redelijk makkelijk.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door spoor65 »

Hoi,

Er zijn al vele bevindingen vermeld hier op het forum, in diverse draadjes, omtrent geluidsreductie.

eigenlijk is het eerste wat je moet weten, wat veroorzaakt geluid.
Ja tuurlijk het materiaal veroorzaakt geluid uiteindelijk door trillingen.
Maar uiteindelijk zijn het kontaktgeluiden die we horen.

kontaktgeluiden wil niets anders zeggen dat, door vaste verbindingen geluidstrillingen ook daadwerkelijk doorgegeven worden.
Het probleem met kurk en de blauwe ondervloerplaat is eigenlijk de dikte en de poreusheid.

Wij kunnen op onze baan nu eenmaal niet van die hele dikke lagen gebruiken tussen ondergrond en rails, daar dat natuurlijk
totaal niet oogt.

De lijm die wij gebruiken, om eerst de isso laag op de plaat te leggen die trekt dus ook in die dunne laag van het materiaal.

Houtlijm en word, zoals al gemeld, knetterhard, dag effect wat daarmee heb je weer een harde verbinding en dus de bekende kontaktgeluiden.
Flexibel blijvende boekbinderlijm zal al iets beter werken, maar nog zal dit niet geheel het gewenste resultaat blijven.
Dubbelzijdig plakband, werkt in eerste instantie redelijk, maar zal uiteindelijk een keer loslaten, domweg
door temperatuurverschillen ed, dat die lijmkracht afneemt.

Als we uiteindelijk al op 1 van deze manier de rails vast hebben liggen, komt er idd nog het ballasten, ook deze word natuurlijk met lijm vastgelegt.
Kortom, ook vanaf de bovenkant trekt nogmaals de lijm in de isolaag, dus het gaat 1 grote massa worden. die het effect nagenoeg zal doen verdwijnen.

Alleen een isolatielaag van op zijn minst een dikke cm geef ik kans om daadwerkelijk te dempen met een niet te dubbe lijm dan wel, zodat het er niet in zijn geheel intrekt, en er daardoor een isolaag overblijft.

Kortom, leuk voor het aanbrengen van spoordijkjes, met het voordeel van een minimaal geluidsreductie.
voor de rest, resultaat eigenlijk niet naar investering.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Bedankt voor de reacties heren;

Enerzijds dus mensen die menen dat de geluidsreductie door isolatieplaten wel te merken is en anderzijds mensen die menen dat het nauwelijks uitmaakt. Massieve tafels zijn dus een goede remedie, maarja om zware moduletafels te maken die ik ook boven mijn hoofd moet kunnen tillen om in de vitrinekast te kunnen schuiven zie ik ook niet zo zitten. Ik zal eens kijken of ik het zelf kan gaan uitproberen, moet ik wel bij de buren een stukkie blauw spul vragen, zij hebben onlangs een nieuwe parketvloer gelegd... :)

Anders moet ik de rijgeluiden maar op de koop toe nemen, hoef ik geen electronische geluidsmodules te installeren naast mijn baan!! :D :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal;

Ben nog goed aan het nadenken of ik daadwerkelijk "isolatiemateriaal" ga gebruiken, twijfel zeer sterk.

Ondertussen in het zonnetje in de tuin de blokken uitgewerkt, het schaduwstation op niveau 2 krijgt vier blokken per spoor. Er kunnen dus in totaal acht treinen opgesteld worden. De lengte van de locomotief kan maximaal 20 cm bedragen en de lengte van de wagons maximaal 70 cm. Is wel genoeg, er moet aan de perrons ook fatsoenlijk gestopt en gestart kunnen worden.

Het zeeschuim staat ook al een weekje met de kopjes boven de grond, hopelijk wordt het wat en niet dat de slakken de boel gaan opvreten!

Teloxis aristata.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal;

Gisteren in Houten geweest en mijn collectie uitgebreid met de volgende aanwinsten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog gekocht:
- een Fleischmann trafo (6705),
- connectors om de moduletafels electrisch aan elkaar te koppelen,
- 2 SSS schakelingen van Mecktronics,
- kabelbinders,
- plakkertjes om kabelbinders doorheen te halen,
- plastic raillasjes,
- 9 wissels (5 links, 4 rechts)
- 1 linker engelse wissel.

Helaas niet naar de stamtafel kunnen gaan, het was weer een grote beurs met erg veel aanbod van rijdend materieel, het aanbod van bouwdozen was schamel.
Ik kan nu wel verder aan de slag met de baan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Heb nog eens goed nagedacht over het geluids-isoleren van de rails. Er mag dus geen direct contact zijn met de ondergrond, ook niet via "ingelopen" lijm. Heb het volgende idee:

- 1 laag isolatiemateriaal voorzichtig vastspijkeren aan de houten ondergrond. Om losscheuren te voorkomen eerst een plakbandje plakken op de plaats waar gespijkerd gaat worden en daar het spijkertje doorheen slaan. Zou eventueel alleen aan de randen vastgelijmd kunnen worden (dus niet daar waar de rails komen te liggen).
- 2e laag isolatiemateriaal uitsnijden en aan de onderkant plastificeren. Zo kan voorkomen worden dat eventueel lijm van het ballasten door de laag heen dringt en in de 1e laag terecht komt om vervolgens alsnog een solide verbinding te vormen met de ondergrond.
- de 2e laag vastspijkeren aan de ondergrond door de 1e laag heen.
- vervolgens kunnen de rails en het ballast gelegd worden.

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Het kan vast beter/simpeler.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Johan,

Ziet er goed uit.
Heb gisteren bij de Gamma nog 2 pakken isolatie materiaal gehaald.
Die is maar 3 mm dik en daar wilde ik het eens mee gaan proberen.

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door spoor65 »

Hoi Johan

Basis idee zou een mogelijkheid zijn. maar dan wel zonder de spijkertjes in de toplaag.

Deze spijkertjes gaan namelijk weer geheel door beide lagen heen, en maken vervolgens weer kontakt met de onderlaag.
lijm er rondomheen en je hebt wederom een vaste verbinding met de houten onderlaag.

Dus indien mogelijk de spijkertjes vergeten en op andere manier proberen ze vast te zetten.
Al zal deze oplossing al wel een betere werking hebben dan 1 laag.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door mdedeugd »

Hallo Johan.

Wat je ook kunt doen ;)
De spijkers gewoon vervangen door flexibel blijvende silicone kit.
Dan kunnen je platen ook geen kant op..
En blijft het dempings effect bewaard.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Bedankt voor de reacties;

@Freddy: in principe heb je gelijk, maar ik was van plan om de spijkertjes niet mee te nemen met ballasten. Dat wordt zo'n massa lijm. Als je er "gewoon" overheen lijmt om bijvoorbeeld gras te plakken, verwacht ik eigenlijk geen problemen omdat je dan maar een dun laagje lijm hebt om gras te plakken. Het contact is m.i. dan te verwaarlozen.

@Martin: Siliconenlijm lijkt me niet zo geschikt, het hecht denk ik niet op dat blauwe spul. Ik ga het wel proberen, vind het wel een goed idee!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal;

Ben op moment de platen isolatie op maat aan het snijden.

Ook een test stukje gemaakt om te kijken of de houtlijm inderdaad in het materiaal trekt, zoals sommigen op dit forum beweren. Daartoe heb ik twee stukjes tegen elkaar gelijmd en ga ik kijken of het materiaal nog indrukbaar is. Zo ja, ga ik ervan uit dat er nog voldoende "luchtkamertjes" in het materiaal zijn om geluidsreductie te waarborgen.

Tevens heb ik een 9100 rial van Fleischmann op een stukje isolatie geplakt met houtlijm en geballast. Ben benieuwd hoe de geluidsreductie op dit stukje is wanneer ik er een herrie-makende trein over laat rijden.

Isolatie snijden:
Afbeelding

Proefstukje:
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo;

Vanmorgen het proefstukje met ballast bekeken. Het verbaasde mij dat de ballast erg gemakkelijk :x losliet van het isolatiemateriaal. De houtlijm dringt dus niet in het materiaal, dan had het isolatiemateriaal beschadigd moeten zijn. Wat geluidsreductie betreft helpt het inderdaad wel wat, beter dan de rail zo op het hout monteren, maar ik vind het belangrijker dat de rails goed vast liggen! Ik heb tenslotte een modulebaan die zo nu en dan in elkaar gezet wordt en weer gedemonteerd moet worden, dus de rails moeten goed vast liggen.

Ook de twee stukjes isolatie die ik tegen elkaar gelijmd heb lieten erg gemakkelijk los; sterker nog: de houtlijm was "van binnen" nog nat. Dit is ook een argument om te kunnen zeggen dat de lijm niet in het materiaal doordringt, want dan was de boel wel goed droog geweest.

Ik moet nog wel de tip van Martin de Deugd nog uitproberen: de siliconen. Ik verwacht er nu helemaal niets meer van na mijn ervaring met de houtlijm, maar als je het niet probeert, dan weet je het ook niet. Dit lost natuurlijk niet het probleem met het ballasten op, dat moet je met houtlijm doen...

Jammer van de isolatie... Ik heb trouwens nog niet iemand gehoord op dit forum die dit ook heeft (er staan ook zoveel berichten ;) ). Heeft niemand dit opgemerkt of heb ik iets verkeerd gedaan? De houtlijm die ik gebruikt heb voor het ballasten is gemengd met wat water en een drupje afwasmiddel.
(Eigenlijk wel logisch, dat "piepschuim" is natuurlijk waterafstotend...)

Het bewijs:
Afbeelding


Plaats reactie