Martin,
Ze zeggen wel eens "op een been kun je niet lopen". Volgens mij zijn we op enig moment gaan werken met de variant ZONDER "middenspoor", dat zag er voor mijn gevoel beter uit, o.a. omdat je dan je spoor geometrie beter kon vasthouden. Het derde spoor dwingt je, bij goed wisselgebruik, tot een grotere h.o.h. maat voor je dubbbelsporige aanvoer spoor (linksboven in jou tekeningen).
Echter je huidige ontwerp biedt weinig mogelijkheden om treinen te laten "doordenderen" terwijl je aan beide kanten van je station een HELEBOEL treinen kan opstellen.
Bij een station zonder middenspoor heb je maar twee treinen (in een richting) nodig om de doorgaande boel vast te zetten.
Bij een station met middenspoor beperken de aftakkende wissels en het feit dat het maar een spoor is voor twee richtingen je mogelijkheden en capciteit zeer.
Echter.............
- Domburg-V3-C6.jpg (57.12 KiB) 3978 keer bekeken
Wanneer je gaat voor een variant met TWEE doorgaande sporen krijg je een heel ander verhaal. Eigenlijk kan je dan van de ene kant naar de andere kant je beide schaduwstation naar hartelust leeg (en vol) laten lopen. Al je grote goederentreinen en "normale" ICE/TEE kan je door laten rijden en de intercity's en stoptreinen haal je opzij is je wat te doen wilt hebben (of als de dienstregeling het voorschrijft
). Indien je in je verhaal rond de baan er nog bij zet dat er "ergens tussen station en schaduwstation" een virtuele aftakking aan een of beide kanten zit, stop je in het midden van de perrons er nog een tweetal wisselkruizen in en kan je splitsen en combineren en heb je jezelf helemaal een mooie smoes gecreeerd om vrolijk met loc's en treinen te schuiven.
Indien je dat verhaal zo optuigt
- kom je ook weg met een wat kleinere goederencapaciteit
# enkel voor (vooral leuk) geneuzel in de marge richting je industrie
- de splitsing(en) rechtvaardigen ook je depot
# je depot breng ook wat extra treinen / gedoe met zich mee
* kolen aanvoer
* zand aanvoer
* afvoer van slakken
- het splitsen en combineren van treinen bezorgt je genoeg te doen om je niet te vervelen
Indien het wat krap wordt zou je zelfs kunnen overwegen enkel te werken met twee eiland perrons en de twee buitenperrons te vergeten (of in ieder geval degene aan de kant van de tuin/depot)
Wat je dan eigenlijk een beetje krijgt is een variant van Leiden
- twee doorgaande sporen
- twee eilandperrons
- twee kopsporen ( jou S-bahn)
- twee aftakkingen (Den Haag - Gouwelijn / Haarlem - Schiphol)
# de afwijking is dat in Leiden er eigenlijk niet 2 maar 4 doorgaande sporen liggen waarbij de binnenste twee echt doorgaande sporen zijn en de buitenste twee doorgaande sporen de wisselkruizen bevatten, maar goed "You can't win them all"
DEUVM en mocht je nog vragen hebben: je weet m'n nummer als we het nog even verder moeten doorpraten.
PS aandachtspuntje is dan nog wel wat je dan met je loc's doet om naar het depot te komen, maar daar komen we dan ook wel uit