Thijs,
Gelukkig heeft niet iedereen de zelfde mening
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
, wat de èèn druk noemt vind de ander een stuk rustiger.
persoonlijk spreekt het laatste baanplan, dat jouw vader leuk vind, mij ook meer aan, hij oogt veel beter, overzichtelijker en realistischer dan wat ik tot nu toe heb gezien.
Schaduwstation juich ik toe, en dat schaduwstation is nu eigenlijk het enige punt waar ik denk dat je van de kreet LESS IS MORE, af mag stappen,
want juist een schaduwstation kan niet groot genoeg zijn.
Maar even een paar punten op een rijtje voor jou, zodat je hiermee misschien tot een beter resultaat kunt komen.
Stel jezelf een aantal vragen,
Wat voor station wil je graag uitbeelden, een grote stad, waar meerdere personen treinen tegelijk aan het station staan, of een wat kleinere plaats
waar hooguit gelijktijdig 2 elkaar tegenkomende treinen stil staan. (of wat er al niet meer mogelijk is als voorbeeld)
Wil je er lange treinen kwijt kunnen, of alleen de kortere regionale treinen.
Hoe zit het met goederen, moeten deze ter plaatste worden geladen/gelost of staan ze er hooguit ff stil in afwachting van een vrij spoor of tot ze worden opgehaald om elders in de buurt te worden geladen/gelost.
Als je dus maar 1 of 2 personentreinen gelijktijdig aan het perron wilt hebben, kun je dus al volstaan met een eenvoudiger station, met maar 2 perronsporen. dat bespaart je en de nodige wissels, maar vooral ook de nodige ruimte, die je voor andere dingen, zoals bv een goederenloods,
weer goed kunt gebruiken.
Kortom, zet eerst eens voor jezelf en je vader op de rij wat jullie wensen zijn, en neem dat als basis voor jullie baanplan.
begin dan eerst eens met de stations en opstelsporen/goederensporen te ontwerpen,
plaats die in het plan op de plek waar je ze graag wilt hebben, en ga daarna in alle rust kijken hoe je ze verbinden kunt.
Sporen in het zicht kun je netjes plannen, sporen die uit het zicht zijn kun je op elk gewenste manier leggen, om de boel te verbinden, zolang ze maar niet te stijl zijn of te krappe bogen hebben.
mvg
Freddy