Pagina 3 van 9
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 08 apr 2009 21:14
door Saraan
Hoi Jos,
de kleine op de voorgrond is een Belgisch type 96, een duitse erfenis van na de 1ste wereldoorlog (Pruissische T11's en T12's), een eenmalige beperkte productie van 300 stuks door Arnold (2294) in 1993.
De grote op de achtergrond is het Belgische type 26. De duitsers hadden de opdracht gegeven tijdens de 2de wereldoorlog om deze lok in Belgische fabrieken te bouwen, maar dat werd gedurende jaren volledig geboycot door de werknemers. Na de oorlog rolden er plots 100 Belgische BR 52's van de band. Een Minitrix model (12407) eenmalig geproduceerd in 2002.
Deze (en alle andere Belgische locs) zijn haast niet meer nieuw te vinden, en heb ze allemaal 2de-hands gekocht.
groeten,
Michiel
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 13 apr 2009 15:49
door Saraan
Ik heb vandaag een filmpje gemaakt van testritten op mijn modelbaan...
http://www.dailymotion.com/user/Saraan/ ... _lifestyle
groeten,
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 13 apr 2009 16:14
door Chris83
Heel mooi zeg, de muziek ook erg leuk
Ik vind die baan zo interresant
en wat ik ook erg mooi vond om te zien, in het schaduwstation die verlichte 2 delige trein stopt, stoomtrein vertrekt, 2delige trein rijd achteruit om vervolgens op een ander baan trug te komen.
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 13 apr 2009 16:45
door shoven
Ziet er mooi uit Michiel, apart muziekje inderdaad (Jethro Tull?).
Rijdt allemaal vrij soepel.
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 13 apr 2009 20:21
door Jos
Ziet er inderdaaf prachtig uit Michiel!
En de muziek is inderdaad Jethro Tull: Locomotive Breath
Groetjes,
Jos
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 13 apr 2009 20:37
door Saraan
Bedankt voor de leuke reacties. De muziek is inderdaad Jethro-Tull.
@Chris, in mijn schaduwstation kunnen treinstellen en trek-duw combinaties ook keren. Dat deed dat verlicht treinstel dus.
En zeggen dat in het begin van de testperiode treinen niet eens een minuut zonder insident konden rijden. Nu heb ik gemiddeld een probleem per kwartier. Nog een paar pijnpunten bijwerken, en het vervolg van de bouw kan worden aangevat: het bergspoor.
@Rob, bedankt voor je feedback op DailyMotion!
groeten,
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 19 apr 2009 20:39
door Saraan
Ik ben aan een nieuw hoofdstuk begonnen: het enkelsporig zijlijntje. De trajecten heb ik al uit MDF gezaagd. Nu alles op hoogte brengen, maar ik verwacht nog een bestelde viaduct om de defintieve hoogte van de sporen precies te kunnen bepalen...
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 19 apr 2009 20:47
door Jos
Ziet er indrukwekkend uit Michiel.
Ik ben alleen benieuwd hoe je eventueel ontspoorde locs weer te pakken krijgt achterin. Zo te zien is er niet veel ruimte tussen spoor en bovenliggende plaat, en dan zitten er nog de "vangrails". Zeker ook omdat er een aantal sporen naast elkaar zitten.
Groetjes,
Jos
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 19 apr 2009 22:09
door Rob Fongers
Michiel,
Ik ben het wel een beetje eens met Jos hoe kom je bij je ontspoorde treinen. De vangrails is een hele mooi optie maar in de praktijk heb je er meer hinder dan gemak van. Hier gebeurd het maar sporadisch dat er iets omlaag valt maar meer dat iets ontspoort. Vaak heeft dit te maken met je eigen stommiteit maar dan is het wel belangrijk dat je het probleem kan oplossen.
Voor de rest mooie voorruit gang.
Grtz Rob
PS Ben a.s.woensdag in het AZ Niklaas maar heb helaas geen tijd
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 20 apr 2009 08:28
door Saraan
@Jos en Rob, mijn baan staat op rolletjes, en kan heel gemakkelijk van de muur gerold worden. Dan kan ik er langs achter al gemakkelijk bij. De stroken tracé liggen nu nog gewoon los op de baan, maar worden, van zodra ik mijn viaduct heb, mooi op hoogte geplaatst. Dan is er 10cm tot 20cm ruimte; net genoeg om er een hand door te wurmen bij een ongeval of ontsporing. Ik moet wel zeggen dat de sporen achteraan zoals op de foto te zien nog nooit één probleem hebben opgeleverd in 1 maand intensief proefrijden. 95% van de problemen is met wissels. (en dan komt Murphy!)
Ik ben een stoomlok verloren omdat ie onverwacht uit de bocht naar beneden is geduikeld. De stenen tegelvloer is genadeloos. Sinsdien heb ik overal wering aangebracht. Lastig voor de bereikbaarheid, maar ik hou mijn treinen liever heel. Tapijt ga ik niet leggen wegens teveel stof. Een optie zou zijn een vangnet, maar dat is goed als je niet om de haverklap onder de baan moet voor de dagelijkse werkzaamheden.
groeten,
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 20 apr 2009 08:43
door Rob Fongers
Aha Michiel,
Briljant
Grtz Rob
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 20 apr 2009 17:26
door Jos
Treinen op wieltjes en de baan op rolletjes. Heel slim hoor!
Groetjes,
Jos
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 20 apr 2009 19:19
door Smolderz
Dat heb ik nodig!
Morgen naar de Praxis voor rolletjes!
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 10 mei 2009 11:59
door Saraan
De bouw van de bergbaan is nu aan de beurt. Hier de opbouw van de scene met 2 bruggen.
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 10 mei 2009 22:22
door Jos
Dat gaat weer een stukje extra dimensie aan je baan geven Michiel!
Enkele tips als je het me niet kwalijk neemt
Het lijkt erop dat het spoor naar de bovenste brug een knik maakt. Probeer een glooiende overgang te maken, dat voorkomt automatisch ontkoppelen
De pijlers en bruggehoofden komen papier-achtig over (kan ook de foto zijn). Op de baan van Jeroen heb ik een mooi alternatief gezien: Muurtje van boetseerklei en dan met een scherp voorwerp steentjes erin krassen. Dat ga ik bij mezelf ook nog doen.
De rode brug ziet er uit als spiksplinternieuw plastic
Een wassing met een paar druppels zwarte verf in terpentine en daarna wat drybrushen doet wonderen.
Groetjes,
Jos
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 11 mei 2009 09:04
door Saraan
Jos, je opmerkingen zijn helemaal terecht en juist. De knik zal niet meer zijn van zodra het tracé definitief komt te liggen. Nu ligt ie er enkel om te passen en te meten. De textuur van alle modellen zijn zoals ik ze heb ontvangen. De peilers en bruggenhoofden zijn van gips, en het papierachtige is voorlopig. Alles moet nog geschilderd en geweatherd worden. Maar dat is een hoofdstuk dat ik later ga aansnijden. In elk geval bedankt voor de tips!
groeten,
Michiel
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 30 mei 2009 19:55
door Saraan
Vandaag heb ik mijn Belgische S 3/6 gedigitaliseerd, met een Kühn N025 decoder.
Er was geen plaats in de tender, en het gewicht is absoluut noodzakelijk voor trekkracht en het elektrisch contact. Dus...
...een tender met digitale bult. Wanneer ik het nodige materiaal ontvangen heb, bouw ik er een houten verhoogde wand op, met echte kolen erin.
Het model rijdt uitmuntend, en hoe kan het ook anders; deze Belg trek de Orient Express die tegen 120 km/u Saraan voorbij raast. De beide stoomloks van op de foto zijn elkaar in het echte nooit tegengekomen, althans niet als Belgen. Maar een beetje fantasie mag vandaag wel, voor de foto.
groeten,
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 30 mei 2009 21:35
door Jos
En dan zeggen ze nog dat Belgen niet slim zijn
Je hebt wel lef Michiel, ik geloof niet dat ik zoiets zou durven.
Hij heeft zo te zien al een flinke reis gemaakt, staat ie op de foto nou bij Bonn Hbf?
Groetjes,
Jos
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 31 mei 2009 09:23
door Saraan
Jos schreef:Hij heeft zo te zien al een flinke reis gemaakt, staat ie op de foto nou bij Bonn Hbf?
Met de Orient Express kom je nog eens ergens!
De inbouw van de decoder was wel wat prutswerk. Deze Arnold locomotief is heel ingenieus en origineel gebouwd, maar dat maakt haar ook kwetsbaar en broos. Er zijn nog een paar verbeteringen die ooit zou willen aanbrengen, waaronden het vervangen van de vrij knullige montage van het lampje van de frontseinen (slecht contact en knippert). Mogelijk ga ik deze vervangen door een led.Maar dat is voor later.
groeten,
... op de foto lijkt het evident, maar de tender is amper 3cm lang...
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 31 mei 2009 20:42
door Rob Fongers
Jos schreef:En dan zeggen ze nog dat Belgen niet slim zijn
Je hebt wel lef Michiel, ik geloof niet dat ik zoiets zou durven.
Nee jij spuit een lok oranje wit blauw etccccc
Grtz Rob
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 31 mei 2009 21:09
door Jos
Ja, da's waar
Maar gaten in een model maken heb ik nog niet aangedurfd
Maar wel een slimme oplossing van Michiel.
Groetjes,
Jos
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 01 jun 2009 12:15
door Saraan
De digitalisering van deze type 93 van de NMBS ging vanzelf. Dit is al een oudere Fleischmann, tweede hands gekocht voor een prikje, in die onbegrijpelijke "Europese" livrei. Ik heb ook hier weer een Kuhn N025 in geplaatst. De decoder gaat zoals gewoonlijk in een tenderlok in de cabine, bovenop de motor. Een paar koperen baantjes doorsnijden, spoel en condensator verwijderen, de kabels op lengte knippen en vastsolderen. De loc loopt uiterst zacht. Misschien is de detaillering van dit Fleischnmann locomotiefje niet meer bij de tijd, het rijdt als door boter; wat een mooie robuuste en soepele techniek!
Eenvoudig en voor-de-hand, deze digitalisering ging vanzelf!
Het lijkt heel wat, maar het locomotiefje is maar 6cm lang!
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 02 jun 2009 21:01
door Saraan
Jos schreef:Ja, da's waar
Maar gaten in een model maken heb ik nog niet aangedurfd
Maar wel een slimme oplossing van Michiel.
Ik heb een klein verslagje van gemaakt van de decoderinbouwwerken. Maar de camouflage van de decoder met "echte" kolen moet nog gebeuren. Dat is voor later...
http://users.edpnet.be/saraan/SaraanDec ... d2550.html
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 12 jun 2009 14:52
door Richard1978
Michiel,
echt een leuk ontwerp heeft je baan, ik wou dat ik al zover was.
Ook prachtige stoomlocs. Ik ben niet iemand die van stoomlocomotieven houdt, maar hier
sta/zit je toch vol bewondering naar te kijken.
Mvg
Richard
Re: Saraan: een modelbaanverslag
Geplaatst: 12 jun 2009 15:34
door Saraan
Hallo Richard,
Ik ben ook maar een kleine 2 jaar geleden begonnen met modelspoorbouw. Je hoeft dus zeker niet te wanhopen. Beetje bij beetje, dag na dag, groeit je project. En voor je het goed beseft heb je je eigen baan, met een half dozijn treintjes computergestuurd en een eigen website met foto's hoe je het gebouwd hebt. Kwestie van gewoon met plezier bezig blijven zijn, en doen wat je het leukst lijkt.
groetjes,