Pagina 3 van 18

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 20 jan 2013 20:07
door Michiel
Met mijn vorige baan had ik wel degelijk last van spoorspatting. Ik had ongeveer 2m sporen kaarsrecht gelegd, met de lassen stevig in elkaar geschoven. De sporen werden vastgespijkerd. Tijdens een warme zomerdag zijn de sporen stevig beginnen zwalpen. Dat is nooit meer goed gekomen. Ik hou sindsdien wel degelijk rekening met themische uitzetting. Die uitzetting is inderdaad niet veel, maar de speling moet er wel zijn om die uitzetting toe te laten.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 20 jan 2013 20:42
door de nspoorder
Hallo Michiel,
Ik wens u veel succes met de bouw van uw grote baan,zo te zien ,zijn ik en mijn zoon niet de enige die een grote baan gaan bouwen ,ons idee is gekomen nadat mijn zoon enkele keren naar Japan is geweest hij heeft daar hele mooije Japanse modelbanen gezien.
Daarom gaan we een grote Japanse baan bouwen in U vorm een volledig spoorlengte is al 14m lang,, het voordeel is dat ik heb vroeger ook een grote modelbaan had ,ik heb daarmee ervaring opgedaan,ik weet wat daar allemaal bij komt kijken ,een goede planning opzoekwerk via forums en dergelijke veel tijd en geduld en niet haastig te werk gaan neem u tijd.
In al geval ik zal uw project blijven volgen nogmaals succes

de n spoorder
.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 23 jan 2013 17:43
door Jeroen
Ziet er goed uit, Michiel. Losliggen? Zou ik zeker niet doen......minimaal vastzetten kun je misschien beter doen.

J.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 23 jan 2013 17:55
door Michiel
Ik had ondertussen al eens de bak omgekeerd als test, en de rails valt er te gemakkellijk uit. Ik was dus inderdaad van plan om de rails vast te lijmen, zei het sporadisch. ;)

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 23 jan 2013 19:04
door Jeroen
Cheeheeeck!! :mrgreen:

J.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 27 jan 2013 19:50
door Michiel
Ooit hoop ik tussen het geautomatiseerd verkeer over mijn Brussel-Noord-baan handgestuurd te rijden met een camera-locomotief. Bovengronds is het uitkijken voor armseinstanden, maar ondergronds ga ik geen armseinen neerzetten. In de plaats komen er DOU-LED seinen (groen/rood) waarmee ik 3 seinbeelden kan maken: groen, geel en rood. Dat is meer dan voldoende. Op die manier kan ik ook ondergronds, en door het schaduwstation, op zicht te kunnen rijden en zien dat het sein, en dus het rijpad, veilig is.

Dit alles is nog verre toekomstmuziek, maar eenmaal overdekt kan ik er nog moeilijk bij, dus nu al maar vast de seinen voorzien. En móói hoeft het ding helemaal niet te zijn, want het is er toch hartstikke donker.
Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 27 jan 2013 20:14
door mikey
Je bent leuk aan het vlechten geweest ;)

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 27 jan 2013 20:46
door shoven
Wat is het nut daarvan? Je ziet er niets van.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 27 jan 2013 21:12
door Michiel
Het vlechten heeft geen enkel nut, behalve dat het de 3 draden samen houdt, en mij even bezig houdt. :D

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 27 jan 2013 21:25
door shoven
Oeps, onduidelijk geweest.
Ik bedoelde eigenlijk waarom je überhaupt die seinen aanbrengt buiten het zicht. Of ze gevlochten zijn is idd minder boeiend.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 27 jan 2013 21:36
door Michiel
Ah! Omdat ik ooit wel eens met een camera-loc zou willen rijden, en deze seinen geven dan aan of je vrij baan hebt in de tunnels en schaduwstation.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 20 mar 2013 11:56
door Krab
Hoi Michiel ,
ben je al wat verder gekomen het is zo stil zonder je foto's en verhaaltjes . :mrgreen:



mvg Sjaak

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 28 apr 2013 19:38
door marco
dat vind ik nou ook sjaak :D

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 21 mei 2013 19:46
door Michiel
Het modelspoorgebeuren stond een lange tijd op een laag pitje, maar de laatste dagen probeer ik de draad van dit project weer op te pikken. Ik heb een testopstelling gemaakt om te zien of het me bevalt: het rijvlak ligt hier op 140cm hoogte. En ik moet zeggen, dat is wennen. Ik ben zelf niet erg klein (1m87) maar moet er toch een krukje bij halen om ook het midden van de baan te bereiken. Het voordeel is dat er onder de baan heel veel kwijt kan (ik plan er opbergkasten), en de geplande fries niet te hoog boven het rijvlak komt.

Maar DE grote tegenslag is de "inleg" met aanzet van de 18-sporige loods, waaraan ik vorig jaar was begonnen. Deze is na 2 verhuizen en lang links en recht in vergeten hoeken te hebben gestaan, krom getrokken. 12mm multiplex leeft dus ook. Ik ben dus aan het plannen hoe ik het grootste deel van het werk toch nog zal kunnen recupereren. Later meer...

De foto mag hier niet op de site, te groot!? maar is toch maar 600x800 pixels. Nieuwsgierigen klikken maar.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 21 mei 2013 20:09
door BenQ
Michiel,
Welkom terug. Het probleem is dat deze site eerst kijkt naar de breedte, is deze kleiner dan 1024, OK, daarna de hoogte, is deze kleiner dan 768, OK.
Alle andere gevallen, Jammer Dan. En jouw foto voldoet niet in hoogte.

Multiplex moet je dwingen om niet te vervormen, dus een lat eronder schroeven.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 21 mei 2013 21:27
door maarten
Dat Multiplex makkelijk krom gaat heb ik inmiddels ook ondervonden. Met wat strategisch geplaatste houtjes en gewichten heb ik het redelijk in het gareel weten te krijgen.

Succes Michiel, ik hoop dat je het nog recht krijgt. Ik zit met grote belangstelling te wachten op je vorderingen. ;)

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 22 mei 2013 20:44
door Michiel
Onder het motto: kleinere platen trekken minder krom, heb ik besloten om de loods vast te monteren op een van beide bakken. Dus, na diep ademhalen heb ik de zaag in de kromme plaat gezet. En uiteindelijk viel de ingreep nog mee. De destructiefase is voorbij. De opbouw kan weer beginnen. Eerste werk: zorgen dat de plaat mooi en recht aansluit met het frame van de bak. Onderaan zijn hiervoor nog een paar aanpassingen nodig, zoals de oorspronkelijke bekabeling en contactschroeven wat verleggen. Later meer...
Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 23 mei 2013 19:53
door Michiel
Alle nodige aanpassingen zijn uitgevoerd opdat de plaat zonder hinder kan rusten op het voorziene frame. En de plaat sluit nu mooi aan, behalve nog de uiterste punt die bijna 1 cm ophoog krult. Ik heb de hele punt nat gemaakt, en ingeklemd op het frame. Hopelijk zal na paar dagen de kromming grotendeels geneutraliseerd zijn. Als het moet zou ik de plank met schoeven zo kunnen vast zetten, maar voorlopig liever niet, want ik zou eronder de schaduwsporen nog willen afwerken. Later meer...
Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 26 mei 2013 12:19
door Michiel
Vandaag heb ik wat knutseltijd, en ben bezig met het elektrisch verdelen in blokken van de schaduwsporen van het eerste segment (met de toekomstige loods bovenop). Draadjes worden tegen de buitenkant van de rails gesoldeerd en met de dremel worden op de voorziene plaatsen isolatiesleufjes gelepen. In de sleufjes schuif ik een splinter plasticard om te behoeden dat met termische uitzetting de twee spoorstaven weer tegen elkaar zouden gaan schuiven. Het gaat hier om schaduwsporen, uit het zicht van de toeschouwer. Daarom soldeer ik tegen de zijkant van de spoorstaaf, wat vrij opzichtig en lelijk is. Voor sporen in het zicht, soldeer ik onderaan, waardoor de draden volledig uit het zicht in de ballast liggen.

Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 26 mei 2013 14:01
door Krab
Ziet er goed uit weer Michiel blijf je volgen :mrgreen:


mvg Sjaak

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 27 mei 2013 19:35
door Michiel
Thanks, Sjaak!

Niet veel vrijetijd, maar het beetje gebruiken we nuttig. De doorgezaagde koer voor de loods wordt weer samengesteld, nu liggend op de scheiding tussen 2 segmenten. Hier lopen 18 sporen op de overgang tussen 2 bakken. Om deze sporen stevig en uitgelijnd te kunnen bevestigen, wordt de kurk er verwijderd, klaar om met houten blokken de sporen een stevige steun te binden... Het is allemaal nog erg provisorisch.

Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 29 mei 2013 19:35
door Michiel
Het gaat allemaal erg traag, maar jullie kennen het liedje: 's avonds terug van het werk is het eten en afwassen, kinderen helpen met hun huiswerk, vrouwtje even verwennen met wat aandacht en aangebonden hulp, kinderen bedklaar krijgen... En DAN pas kan ik even gaan knutselen, maar stilletjes want de kinders slapen.

Maar goed, zoals aangekondigd zijn de houten blokje op de bakscheiding geplaatst, klaar om als steun te dienen voor de epoxy-printplaatjes.

Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 30 mei 2013 09:10
door P Bender
Michiel schreef:vrouwtje even verwennen met wat aandacht en aangebonden hulp,
:o


:lol: :lol:

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 30 mei 2013 09:21
door Michiel
Zijn dit nu Freudiaanse tikfouten? :D

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 30 mei 2013 14:34
door BenQ
Michiel,
Je denkt sneller dan je typt, of zou het andersom zijn, je typt sneller dan je denkt. :lol:
Maar goed, zoals aangekondigd zijn de houten blokje op de bakscheiding geplaatst, klaar om als steun te dienen voor de epoxy-printplaatjes.
Je kan denken bij het lezen van de zin: klaar om als steun te dienen voor de kids. :roll:
Dit is dan het zo genaamde vooruit denken bij het lezen. :o