Te dik draad en soldeerprobleem?

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Hookies

Re: Te dik draad en soldeerprobleem?

Bericht door Hookies »

Vandaag was de trainingsdag en het in gebruik nemen van mijn soldeerstation. Ik ben de dag redelijk goed doorgekomen en ben ook vrijgelaten, dus de tien goede solderingen had ik wel bereikt. Moet wel zeggen dat de warmte die het soldeerstation geeft, stukken hoger ligt dan bij mijn boutjes. Voordeel is dat je zelf kan aangeven wat de temperatuur moet zijn en door op het knopje 'read' te drukken, zie je de temperatuur oplopen naar de juiste waarde. Ook het gebruik van 0,14 mm2 draadjes scheelde enorm. Kortom, het ging dus goed en ik heb alle vertrouwen voor het solderen van komend weekeinde. Ik moet alleen wel goed opletten dat ik geen bielzen van de piccolorails naar de vernieling help, want dat gebeurde wel een keer, overigens bij een restrailtje van iemand anders. Dat had ik met de boutjes nog nooit meegemaakt.

Die Fiber Glas Stift of Pen is een superding. Heftig geoxideerde rails krijg je daar best snel mee schoon. Wel even schoonblazen na het poetsen en de plekjes op de rails die je wilt gebruiken, glimmen je tegemoet.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hoi Martin,

klinkt goed, mooi dat het je tot nu toe goed lukt,
Heb inm zelf een soldeerstation bij Conrad besteld, zal morgen of overmorgen ook wel binnen zijn,
vraagje, op welke temperatuur zet je jouw soldeerstation bij het vastbakken van de draadjes aan de rails?

mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

spoor65 schreef:Hoi Martin,

klinkt goed, mooi dat het je tot nu toe goed lukt,
Heb inm zelf een soldeerstation bij Conrad besteld, zal morgen of overmorgen ook wel binnen zijn,
vraagje, op welke temperatuur zet je jouw soldeerstation bij het vastbakken van de draadjes aan de rails?

mvg

Freddy(spoor65)
Freddy, ik zet hem op 310-320 graden. Volgens mij heb ik dat hier ook nog eens voorbij zien komen. Werkt goed, alleen wel oppassen voor de piccolo bedding, want als je een beetje zit te hannesen, kan dat wel smelten.

Vrijdag ben ik van plan flink te gaan solderen. Eerst even wat teststukjes om er weer in te komen en daarna de echte solderingen voor het schaduwstation. Ringleiding aansluiten en leggen maar!

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Martin,

Bedankt voor je antwoord, heb inm mijn soldeerstation ook binnen, het zelfde model als hier door steven getoond. dus ook ik kan binnenkort gaan beginnen met als eerste het maken van een proefbaantje.

Bedankt voor je info, en sucses met solderen, blijf je vorderingen zeker volgen.

mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie