diorama: TREIN en ZOO

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Vera

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Vera »

Jullie vroegen je misschien af waar de kindertjes waren op het terras. Die zijn in de speeltuin. Blijdorp had vroeger (ja, ja, oma vertelt) een speeltuin met een groot klimrek met netten wat helaas gesloopt is. Maar er staat een mooi nieuw speeltoestel wat aan mij vroeg om na gebouwd te worden.

Afbeelding

Dus ik ben begonnen met wat karton en satéprikkers.

Afbeelding

Basisje gemaakt. Ik heb me flink geërgerd aan de grote lelijke klodders lijm.

Afbeelding

Afdakje erop

Afbeelding

Nog een laag, want er moet wel wat te klimmen zijn.

Afbeelding

En dikkertje dap glijd zo van de nek van de giraffe naar beneden... uhm van de glijbaan dus...

Afbeelding

Een likje verf erover en een laagje zand eronder.

Afbeelding

De eerste kindjes kunnen binnenkort komen spelen!

Lemland

Bericht door Lemland »

Wat leuk bedacht! Die glijbaan ziet er heel overtuigend uit.

Bart

Traibergen

Bericht door Traibergen »

Zeer mooi en overtuigend! :o

Onderwerp starter
Vera

Bericht door Vera »

Bedankt weer voor de positieve reacties! Vandaag hebben de eerste dieren eindelijk hun plaats gevonden in de zoo.

Afbeelding

Afbeelding

Alwin heeft al wat geholpen met het maken van de stations bakjes en is nu bezig met het maken van bovenleiding voor me. Waarmee ik erg blij ben :D. En ik ben begonnen met de apenrots. Druk onderweg naar verdere vorderingen dus!

FidOo

Bericht door FidOo »

Alwin mag jou helemaal niet helpen hè... Die moet zn modules afmaken. En heel snel. Hahahahaha :mrgreen:

Maar het ziet er al erg gaaf uit hoor. Ben erg benieuwd naar het resultaat.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wablo

Bericht door Wablo »

Vera,
het word wel steeds dierlijker in Trein en Zoo,
gr.
Bert

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

FidOo schreef:Alwin mag jou helemaal niet helpen hè... Die moet zn modules afmaken. En heel snel. Hahahahaha :mrgreen:

Maar het ziet er al erg gaaf uit hoor. Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Ik zou wel willen Joost, maar mijn modules zijn omwille van zekere lieden allang en breed onderweg richting het Noorden des Lands... Aangezien jullie ongeduldigen vrijdag niet een paar uurtjes willen wachten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ontopic: Ziet er erg leuk uit! In het echt ook trouwens! Dus komt allen kijken in Lochem zou ik zeggen!

Groet,

Hoontje

Onderwerp starter
Vera

Bericht door Vera »

Eerst eens een fotootje van Alwin zijn creaties tot nu toe. Om wille van de kosten proberen we de bovenleiding te maken met styreen.

Afbeelding

Verder zijn er wat kindjes komen spelen in de speeltuin.

Afbeelding

En een zooi apen op de apenrots komen wonen. Als je goed kijkt zie je een draadje lopen tussen de paaltjes om de apen tegen te houden (samen met de geul). Bokito moet toch uit kunnen breken ;)

Afbeelding

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Leuk hoor Vera. Wat misschien nog een (kleine) aanvulling zou kunnen zijn is bij de tijgers tegen de achtergrond een gevel plakken van de nachtverblijven. ;-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Leuk,

en aan de laatste foto te zien, is mc de spoorstaaf ook aanwezig :twisted:

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Vera

Bericht door Vera »

Time flies when you're having fun! En zo is 't maar net. Het blijft leuk om elke dag even te knutselen. Alleen schiet het zo vaak voor geen centimeter op. Al kan dat ook zijn, omdat ik volgens mijn doelstelling nog maar één week heb. Echt reëel is dat niet meer, dus nu maar hopen op wat vrije tijd tijdens mijn eerste weken studie, zodat de boel voor Lochem af is.

Maar wat is er dan wel opgeschoten:
Deze week zijn er drie kamelen in Blij-dorp komen wonen. Hiervoor heb ik een hekje gemaakt en van een prop papier een heuveltje gemaakt en dan is het zanden en groenen maar.

Afbeelding

Voor het hek zijn de bekende coctailprikkers en houtlijm weer uit de kast gehaald. Zo ook voor het mega hek van de savanne en het bruggetje. Dit zijn de centimeters waar ik het over had, want ongeverfd en half af leek het veel minder dan nu. Het WC-rolletje vormt de basis van het nieuwe savannehuis wat hopelijk meer op het werkelijke savannehuis gaat lijken. Waarover later meer.

Afbeelding

In Blijdorp zelf hadden ze grote rieten parasols voor de zebra's en dat leek me leuk voor op de savanne. Dus van een kartonnetje aan de slag. Maar omdat een kartonnetje niet echt riet is heb ik van een nagelborsteltje de haartjes afgeknipt in op het karton geplakt. Nu nog in de juiste kleuren verven.

Afbeelding

Wat je niet op de foto's ziet zijn drie bomen in aanbouw.
De omscholing van de paarden tot zebra's en de verhuizing van de olifanten en giraffes staan voor dit weekend gepland, dus hopelijk snel meer!

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Ziet er al leuk uit Vera!

Tip(je) voor het omkatten van de paarden naar zebra's; na het wit verven met een pennetje zwarte strepen maken. Bij de Conrad heb ik een setje 'kabel-pennen' gekocht. Die schrijven super fijn (dun), er staat op: 0,3 mm.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Vera

Bericht door Vera »

De afgelopen dagen heb ik de savanne verder aangelegd.

Afbeelding

En gevuld.

Afbeelding

Ik ben zelf trots op het resultaat. In alle knutseldrift ben ik een beetje vergeten om tussendoor how it's made foto's te maken. Dus ik zal het één en ander gewoon beschrijven.

De boompjes zijn door Alwin gemaakt met behulp van elektriciteitsdraad, clumbfoliage en haarlak (dan had ik dat toch niet helemaal voor niets in huis).

Het savannehuis heb ik gemaakt op een wc-rolletje, met styreen H-profielen ertegenaan. Daartussen heb ik stukjes karton en plastic verpakkingsmateriaal geschoven. Omdat het een rieten gebouw is heb ik op de stukjes karton de haren van een nagelborsteltje geplakt. Een precisiewerkje waar zelfs mijn kleine vrouwelijke vingers wat aan de grote kant voor zijn.

Afbeelding

Het bruggetje is, zoals al eerder verteld, gemaakt van coctailprikkers. De reling is heel simpel een zwart elektriciteitsdraadje.

Afbeelding

Hier nog wat detailfotootjes. Al moet je toch echt naar Lochem komen om alles en vooral alles scherp te kunnen zien.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de grote afwezigen op de savanne, de zebra's. Bedankt voor de tip Maarten, ik ben er druk mee aan de slag gegaan. Helaas liep ik tegen twee problemen aan. Ten eerste wilde de fineliner of stift of welk schrijfwaar dan ook niet blijven zitten op de wit geverfde (Humbrol) paarden. Daarnaast sloeg de kleur van een toch echt zwarte fineliner op de al wit geleverde paarden blauw uit.

Afbeelding

Hoe heb ik dan die andere zebra mooi zwart wit gekregen? Een hoop geduld, een vaste hand, een heel dun penseeltje van den plaatselijke hobbywinkel en wat zwarte verf. Wat een rotwerkje, vandaar dat er nog niet meer zebra's geverfd zijn en de savanne nog op de laatste bewoners moet wachten.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Die geverfde zebra is goed gelukt zeg! Balen dat de pen-truc niet goed uitpakt, dat had je veel tijd en moeite kunnen besparen.. De geverfde is qua tekening zelfs nog mooier dan die met de pen gestreepte zebra.

Groeten,
Maarten

BenQ

Bericht door BenQ »

De zebra's worden nu ook niet meer gestoken door de vele N-spoor-muggen die zich overal in de dierentuin ophouden. :lol:

Vera,
Gaat heel mooi worden zo. :)

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Vera,

Ik hoop niet dat het mosterd na de maaltijd is
Optie voor de zebra's, in zeer dunne maten te krijgen en niet duur:
Afbeelding

Vullen met verf en een stoot verdunner erbij en schudden tot je de mengkogel goed hoort
Zit je met plezier te volgen

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

ZThijs1

Bericht door ZThijs1 »

Vera,

Erg leuk en zeer origineel om dit zo te bouwen. Ik heb nog een tijd gewerkt in Diergaarde Blijdorp en ik zie herkenbare delen.

Toch wel ik graag een tip meegeven: In dierentuinen wil men altijd graag van dat "gaas" af. Eén van de manieren waarmee ze dat maskeren om het kooi-idee weg te halen is het zwart te verven, of zwart gaas te gebruiken (kan even niet zo snel een foto vinden als voorbeeld). Misschien is dit ook toepasbaar om jou baan, zodat het gaas rondom je dierverblijven niet zo "hard" aanzien.

Maar voor de rest erg goed bezig!!

grt,
Thijs

Am Waldrand

erik

Bericht door erik »

De olifanten hebben een iets zwaarder hek nodig anders zijn ze morgen weg.
Ik zag een olifant al met een paal slepen.
Zware Stalen palen met minimaal centimeters dikke staalkabels er tussen of een diepe greppel
Heb je nodig om olifanten binnen een hek te houden.

Detlev

Bericht door Detlev »

Valt wel mee hoor... Toen het circus hier in de wijk was stonden de olifanten gewoon achter een dun draadje....

Onderwerp starter
Vera

Bericht door Vera »

Dank voor de reacties allemaal. Wat betreft de hekken bij de olifanten. Ik heb mij er in Blijdorp over verbaasd dat die beesten achter een lullig hekje en een diepe greppel staan. Het lijkt namelijk zo weinig. Nu is het bij mij nog minder en wellicht dat ik ooit een greppel erlangs ga maken, voor nu laat ik het even zo, want voor Lochem heb ik het nog druk zat.

Waarom heb je dan niet in de afgelopen weken wat meer gedaan, hoor ik u denken. Helaas voor trein en zoo vind ik mijn studie een iets hogere prioriteit hebben dan het diorama (het ontloopt elkaar net, maar toch). En aangezien ik dagelijks 2 uur en heen en 2 uur terug moet reizen heb ik wel treinen gezien, maar dan 1 op 1. Vandaag had ik eindelijk weer wat tijd en energie voor het diorama.

Ik heb het hek van de tijgers verlaagd tot een redelijkere hoogte. Ik heb deze niet zwart geverfd omdat ik bang ben dat het lelijk wordt, daarbij kost het weer tijd en is het een rotklusje en andere minder relevante smoesjes.

Afbeelding

Ook de leeuwen hebben hun plek weten te vinden.

Afbeelding

Daarnaast heb ik alle weggetjes aangelegd. Achter het spoor is het dus bijna af. Nog een klein beetje groenen achter het Savannehuis en natuurlijk de preisertjes.

Afbeelding

Voor het spoor heb ik waar nodig de blauwe platen vast weggesneden.

Afbeelding

Ten slotte heb ik nog lopen priegelen met een Busch setje zonnebloemen.

Afbeelding

Hopelijk vind ik deze week zo nog een paar avondjes. Dan is er nog best kans dat het in Lochem een heel eind af is!

Onderwerp starter
Vera

Bericht door Vera »

Inmiddels is er weer veel gebeurd voor een druk weekendje. Doordat het nu af moet heb ik bijna geen tijd meer om te piekeren over hoe en wat en dat kan ik iedereen aanraden. Het gaat als een trein! Oké een stoptrein en geen intercity direct, maar vooralsnog ben ik tevreden en heb ik hoop dat het een heel eind af komt. Dus niets geen geklets, foto's!

De tussenstand voor het spoor.

Afbeelding

Waar de ijsberen zijn gestationeerd.

Afbeelding

En de Ollie fanclub zijn sporen heeft achtergelaten.

Afbeelding

Dat is het voor nu. Woensdag neem ik mijn eindsprint met een lange knutseldag. Alles wat dan nog rest moet ik Lochem (en mijn sommetjes van mechanica).

Krab

Bericht door Krab »

Leuk Vera met die ijsberen :o

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Lemland

Bericht door Lemland »

Bij de ijsberen is de afrastering zelfs net zoals in het echt vaak een grote dikke glazen plaat. Echt leuke details!

Bart

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Dat wilde ik net zeggen! Leuk detail, en geloofwaardig zo met die ijsberen. Zet 'm op!

J.

Afbeelding
Plaats reactie