Pagina 3 van 5

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 22 jan 2015 12:49
door barryd
Hoi Martin,

Ik heb net even je draadje doorgelezen en het ziet er goed uit.

Deze ga ik zeker volgen.

Groet, Barry.

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 22 jan 2015 16:14
door mdedeugd
Dank jullie voor de feedback dat waardeer ik heel erg ;)

Mijn vader heb ik aangesteld als waarnemer. ;) ik rijd hij geeft aan ;)
Er waren nog veel punten buiten dat wat ik zelf al geconstateerd had te verbeteren aan de op en afritten.
Ik merk intussen meteen wel dat er verschil is tussen 2x3 assen loc of 2x2 assen loc, s wat trekkracht en dat ook te gebruiken valt betreft zelfs op de vlakke baan, in Z spoor, schraal is,
Waardeloze kracht verspilling, omdat de overbrenging en trekkrachten niet vol kunnen worden benut, dit terwijl het machientje echt best wil en wel kracht en ook de prestige heeft. :D
Maar ja, waarom deze fabrikant geen antislipringen toepast ????????????? :oops:
Laat maar zeggen loze krachten en zelf aanvoelen wat het doet, luisteren naar de machine en leren overbrengen op de spoorstaven, daarom is direct vol gas zinloze materieel vernieling.
Bij dit treinspul is het echt leren rijden, langzaam ietsje gas, eerst de zaak rollen om op gang komen wel net als bij grootbedrijf, wel leuk ;)
Rijden doet het ondanks het zeer kleine formaat echt verder als een tierelier :o

Martin de Deugd

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 24 jan 2015 18:21
door jeepney
Zou het een idee zijn om de locs iets met (plak)lood te verzwaren? Meer massa, meer grip.

Henk

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 24 jan 2015 20:06
door evo
Die Z dingen hebben toch magnetische wieltjes? Werkt dat toch niet goed genoeg dan voor de trekkracht?

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 24 jan 2015 21:44
door Schachbrett
Hallo Martin,

Dat gaat er goed en strak er uitzien! Top!!!


Gr Chris

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 25 jan 2015 12:31
door Thrillseeka
Net je draadje door gelezen.. wat een ruimte en wat een lekkere stuken rails heb je liggen :)

Erg gaaf om te zien ook stuk station met boven rails en overkapping ziet er goed uit.

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 25 jan 2015 23:02
door mdedeugd
Nou even weer een kletspraatje.

Overigens vielen dank voor de woorden. ;)

Ja die stations koepels zijn ook wel mijn eerste wens, de perron daken komen later ook nog ;)
evo schreef:Die Z dingen hebben toch magnetische wieltjes? Werkt dat toch niet goed genoeg dan voor de trekkracht?
Deze niet, dat is de schaal Tgaud, of zo iets, die hebben inderdaad magneet wieltjes. ;)

Henk, daar zit best wel aardig gewicht in de loc, s maar die grip is echt om te janken zo bizar slecht.

Chris, dank u wel, we doen onze best.

Vandaag weer wat verder gesleuteld aan de oprit, grammetje erbij, onsje eraf :lol:
En heel veel rijden, continu kan ik wel stellen zowel voor als achteruit, tee rijtuigen lukt niet meer dan de 5, de lok laten duwen lukt uitstekend
Merk wel dat er nog heel veel te doen is, we zijn er nog niet :D

Martin de Deugd

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 26 jan 2015 00:11
door jeepney
Misschien is het gewoon een gegeven dat met Spoor Z er maximaal met bijvoorbeeld 5 TEE-rijtuigen gereden kan worden. Het is dan gewoonweg niet anders bij Spoor Z. Je zou het kunnen navragen bij andere Z-spoorrijders (op een Spoor Z forum bijvoorbeeld).

Henk

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 26 jan 2015 00:42
door Ad_M
Zou snot een optie zijn Martin?

Mvg,
Ad

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 26 jan 2015 01:20
door mdedeugd
Die optie haal ik er ook bij. dank je ;)

Heb het eens nagezocht, er zijn de mogelijkheden
1 Spanningsval ontstaan door te grote rail oppervlakte en te weinig aansluitingen. Nou dat is dus in mijn geval dus zo.
Daar er nu 1 lichte trafo is aangesloten met maar 2 aansluitingen en voed nu de complete baan = echter veel te weinig, maar is tijdelijk.
2 rails kan vettig worden, ja daar het nieuwe rails is, en ik er met mijn handen veel aanzit, = kan dat ook zeker.
3 te steil, niet meer dan 2% steigen per 1,5m = kan ook, daar ben ik mee aan de slag.

Dit zijn punten die men daar aangaf op spoorforum aan iemand die het totaal niet lukt om met een fatsoenlijke trein boven te komen op beperkte ruimte,, loc alleen ging bij hem, verder geen wagons.
Nou dan kom ik al beter uit de verf dan die ;)
Advies wat hij kreeg daar er 3/4 is makkelijk haalbaar moet wezen, en dat klopt ook, verder kijk de opritten na en 5 is echt onmogelijk.
Terwijl en ik zit te denken aan 6 :o .
Dus de optie, s ga ik doen, en niet meer dan 5 max :D

Martin de Deugd

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 26 jan 2015 09:13
door eercb
Hoi Martin,

Dubbeltractie is een optie... maar een beetje overkill met 6 wagons...

Wellicht is er iemand die alsnog de wielen van een as van je locjes kan frezen (draaibank) zodat er een antislipband (rubbertje voor het één of ander).... of.. of... of...

een hulpmotor in de eerste wagon... die alleen op de hellingen geactiveerd wordt dmv een kwikschakelaar (dit gaat veel te ver :roll: )

Ik hoop dat je nog Z-ers treft die dit wel getackeld hebben...

Succes verder met je baan.

Eric

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 26 jan 2015 20:50
door mdedeugd
Wel aardig bedacht, maar dan moet je wel een micro draaibank hebben en iemand met heel goede ogen ;)

Maar het was dus een trein met 4/5 rijtuigen de helling op te rijden, tot voorkort :o
Deze Martin kan wel eens eigenwijs zijn maar ook wel een volhoudende en dus nu net zo lang aan het sleutelen geweest dat er nu niet minder dan 7 naar boven gaan, zo Marklin nu wij weer aan zet :P


Martin de Deugd

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 26 jan 2015 22:06
door Maurits71
deugie, probeer eerst maar ff wat extra draadjes te bevestigen. snot kan ook een oplossing zijn zoals aangedragen

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 28 jan 2015 11:21
door mdedeugd
Hallo Maurits.

Ik heb je advies ter harte genomen en extra draden aan de rails aan het toepassen, althans eerst dat traject waar ik aan bezig ben als leer, netjes soleren en zo min mogelijk zichtbaar het toe tepassen.
Kan ik meteen zien welk effect het heeft.
Elk baantraject krijgt zo een eigen trafo om zo dus meer treinen ook te gelijk te kunnen besturen en rijden, maar ook baan wisselen is daar optie in.
Het eerste overloop spoor, naar het tracé deel wat de bergen in gaat, dat wat ik nu steeds aan het testen ben.
Daar heb ik spoor scheidingen geslepen, en daar de eerste voeding draden aan ge soldeert, in deze schaal , waren dit de eerste de eerste soldeer actie, s
De rest kan nog niet, dat komt pas als ik de seinen ga instaleren en blokken ga makken ps. opbouwen en vastzetten der spoor
Heb overigens nu wel een mooie methode toe ge past, daar ik de draden nu eens niet aan de zijkanten heb, maar nu haal ik dus, een stukje plastic tussen de bielzen weg, en vervolgens soldeer ik de draden eronder, dan zie je strakjes niet van die lelijker pukkeltjes zitten.
In deze hobby mag en kun je flexibel aanliggen wat je maar wenst :D
Gisteren heb ik de pendelbaan aangelegd met 2 keerlussen nu kan ik des gewenst elke treinen ook stoom loc, s keren, omlopen, rangeren nou je noemt het maar, en het is mogelijk.
En zelfs nog als extra optie dan ook draaien op de draaischijf extra.
Rondes om de kerk rijden zo eerst was is verleden, modelspoor heeft nu de ware speel essentie voor mij ver gekregen.
Lullig om mijzelf te complimenteren
Deze baan is zo heel anders, dan zo ik de andere kende, nu al op heel veel fronten stukken beter op orde, en ik ben nog maar net Z spoor aan het verkennen, nog zijn er veel mogelijkheden :o

Martin de Deugd

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 28 jan 2015 14:48
door Krab
Hoi Martin ,
je schreef Lullig om mijzelf te complimenteren maar daar heb je ons toch voor :mrgreen:
Jij moet wel goeie ogen hebben om zoiets moois te maken en dan zo klein ;)


mvg Sjaak

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 29 jan 2015 11:39
door FidOo
Martin,

Ik ben misschien een beetje brutaal (en misschien ook wel wat aan de late kant)

Maar als ik naar de mooie overzichtsfoto's kijk valt me het erg op dat je heel veel spoor recht langs de randen van de plaat ligt.
Vooral achterin ligt er 3x dubbelspoor langs de achterkant.

Zeker met Z moet dit toch wel wat natuurlijker kunnen?!

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 29 jan 2015 12:04
door mdedeugd
Hallo Joost.

Hoe zou jij het dan doen ?



Martin de Deugd

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 30 jan 2015 08:22
door mdedeugd
Ik wacht op Joost, dan kan ik ook weer verder, eerder niet, want stel dat ik klaar ben en moet slopen.
Nu geeft iemand mij netjes aan dat iets anders moet, daar sta ik voor open ;)

Martin de Deugd

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 30 jan 2015 08:37
door Jeroen
Hey martin, nu heb je t.o.v. gisteren alweer je bericht veranderd. Waarom doe je dat toch eigenlijk zo vaak?

Grtz J

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 30 jan 2015 08:37
door FidOo
Martin, sorry had geen tijd om even je foto aan te passen.

ik zat meer in deze richting te denken.

Afbeelding

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 30 jan 2015 13:14
door Overdijk
Hoi Martin, ik vond de baanvakken ook al zo recht. Zo rigoreus als hierboven hoeft nu ook weer niet, maar zou je in de hele lange stukken niet beter een lichte golfbeweging kunnen maken. Zeg maar om een licht stijging in het landschap heen of langs een markant gebouw wat niet gesloopt kon worden. Ik weet dat men bij de spoorwegen streeft naar zo recht mogelijke baanvakken, maar op de modelbaan zien die kaarsrechte stukken wat minder uit vind ik. Ik heb zelf met mijn baanontwerp ook gestoeid om hier een compromis in te vinden.

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 31 jan 2015 00:13
door mdedeugd
Ok, gesnapt en is iet waar ik wat uit kan pikken wat jullie vinden, tijd voor wisselgeld, maar er wordt niet gevraagd wat vindt de bouwer er zelf van, en waarom koos hij voor dit ? :)
Ga het nu ook uitleggen, lees maar mee, dan komt vanzelf die uitleg van mijn kant beslist.
Heeft iets te maken met stijgen, zo min mogelijk in de bochten, daarmede kwam ik tot het besluit om achterin recht te willen waar juist de stijgingen zijn.
Da was ie ;)meer kan ik niet doen, maar kijk uiteraard wel wat er van mogelijk is prima Joost en Ron

He krijg nou peren :o her Jeroen, jij hier :oops:
Het verbaast me dat je iets van mijn bouwverslag volgde Jeroen :o wel leuk, maar minder leuk dat als je dan eens reageert dat het werkelijk toch weer niets met het bouw verslag te maken heeft :oops:

Dus antwoord geef ik alleen als het over het bouw verslag gaat, verder niets.

Martin de Deugd

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 31 jan 2015 10:53
door mdedeugd
@Jeroen
Rede van berichten vaak wijzig is omdat het er dan al eerder stond wat ik had geschreven. ;)


Donderdag eens gebruik gemaakt van de zwarte Marklin isoleerlassen en deze tussen de overloopwissels geplaatst.
Want ja daar ga ik niet graag aan deze delicate wissels ga slijpen, was dit een goede uitkomst.


Martin de Deugd

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 31 jan 2015 12:14
door Jeroen
mdedeugd schreef:@Jeroen
Rede van berichten vaak wijzig is omdat het er dan al eerder stond wat ik had geschreven. ;)



Martin de Deugd
Sorry Martin, maar ik snap écht niet wat hier staat. Maakt ook niet uit. Laadookmaar.

Goed, wat inhoudelijks. Hoe kom je aan de naam 'Lintalbahn'?

J.

Re: Martin Z baan lintalbaan

Geplaatst: 31 jan 2015 23:16
door mdedeugd
Hallo Jeroen

Lintalbaan is een zelf bedachte naam. ;)

Grensgebied Duitsland en Zwitserland

Het station is knooppunt van een 2 tal hoofdlijn, waarvan een doorgaat fictief richting Zwitserland, en op het station begint ook die zijlijn met de naam Lintalbaan.
Op de hoofdlijn verder, van en naar Zwitserland zal het vervoer dus onder meer door tractie van 2 Zwitserse e loc, s met diverse goederen en personen vervoer komen.
Deze gaan op het station dan de tractie ook nog verzorgen voor eventuwele treinen die daar aankomen en zullen doorreizen met bestemming naar Zwitserland.
Verder voornamelijk alleen Duits materieel waaronder diesel, elektrisch tractie en wat stoom locomotieven.


Martin de Deugd