Maurits, volgens mij zeg ik hetzelfde hoor... die lussen zijn het begin van de stijgende sporen.Maurits71 schreef:nee, nee en nog eens nee.
ga nu eerst eens even mijn antwoorden lezen, ik schrijf die niet voor niets. je schaduw stations is niet het probleem het probleem zit in je boven baan en dat kan je oplossen door in je 2 stijgende sporen dus een keerlus module te plaatsen.
Schaduwstation vraagje
-
Onderwerp starter
Re: Schaduwstation vraagje
Johan,
denk simpel,
jouw basis gedachte was een hondenbot, prima, alleen, je hebt er, door de wissels, geen hondenbot van gemaakt maar een krakeling.
dus zul je keerlussen krijgen en die op moeten lossen, en de makkelijkste weg is die Maurits je toonde.
mvg
Freddy
denk simpel,
jouw basis gedachte was een hondenbot, prima, alleen, je hebt er, door de wissels, geen hondenbot van gemaakt maar een krakeling.
dus zul je keerlussen krijgen en die op moeten lossen, en de makkelijkste weg is die Maurits je toonde.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter
Ja nogmaals, ik snap dat ik keerlussen maak, dat is wel duidelijk.
Wat NIET duidelijk is, is dat de ene zegt dat de keerlusmodule in (de lussen van) de schaduwstations moeten komen, wat ik denk gezien de info die ik lees over keerlusmodules, wel snap, maar later zegt de ander dat het dus niet in de lussen maar op de hoofdbaan moet...
Is er iemand die het duidelijk uit kan leggen?
Wat NIET duidelijk is, is dat de ene zegt dat de keerlusmodule in (de lussen van) de schaduwstations moeten komen, wat ik denk gezien de info die ik lees over keerlusmodules, wel snap, maar later zegt de ander dat het dus niet in de lussen maar op de hoofdbaan moet...

Is er iemand die het duidelijk uit kan leggen?
Advies... (welgemeend en zonder iemand op de kast te willen jagen), pak je tekening kleur deze aub in en post ze hier als je er uit wilt komen
Er zal een wereld voor je open gaan en de neuzen gaan dezelfde kant op (een tekening kan je namelijk niet omheen)
Zo frustreer je jezelf en zo te zien menig persoon die probeert te helpen, is voor allen niet leuk
Dan kunnen er meters gemaakt worden...
Just my 2 cents...
Mvg,
Ad
Er zal een wereld voor je open gaan en de neuzen gaan dezelfde kant op (een tekening kan je namelijk niet omheen)
Zo frustreer je jezelf en zo te zien menig persoon die probeert te helpen, is voor allen niet leuk
Dan kunnen er meters gemaakt worden...
Just my 2 cents...
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
we zijn Nederlanders dus we doen het zo simpel en goedkoop mogelijk. op je hoofdbaan kan, maar is niet handig.
de eerste reden, je eerste overloop wissel zit net na je helix en die is al probeer 1. de 2 reden, het midden stuk van de keerlus sectie moet net zo groot zijn als je langste trein, daar is dus op je hoofdbaan weinig ruimte voor.
voor zover ik het zie kan je er met 2 af, dus of in de stijgende of in de dalende sporen dat maakt niet uit.
zo duidelijk ?
de eerste reden, je eerste overloop wissel zit net na je helix en die is al probeer 1. de 2 reden, het midden stuk van de keerlus sectie moet net zo groot zijn als je langste trein, daar is dus op je hoofdbaan weinig ruimte voor.
voor zover ik het zie kan je er met 2 af, dus of in de stijgende of in de dalende sporen dat maakt niet uit.
zo duidelijk ?
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter
Maurits, volgens mij hebben we het gewoon over hetzelfde. Ik zie de lus en de daaraan gekoppelde helix en het stuk stijgend spoor als 1 en hetzelfde...
De 'lus', dus het laatste gedeelte net vóór het schaduwstation, waar dan de langste trein ook in past, lijkt mij dan het simpelst om van polariteit te laten wisselen.
De 'lus', dus het laatste gedeelte net vóór het schaduwstation, waar dan de langste trein ook in past, lijkt mij dan het simpelst om van polariteit te laten wisselen.
-
Onderwerp starter
Plaatje
heb overal even + en - bijgezet, en de gele vlakjes genomen als HET punt waar de sluiting op zal treden. Daar zie je dus dat + en - niet meer kloppen
De rode secties zullen dan de stukken zijn die, bij het inrijden ervan, omgepoold moeten worden. Die stukken zijn 2m lang, meer dan genoeg voor de langste trein.
Rijrichting ook aangegeven met de rode pijl.
Zoiets?

De rode secties zullen dan de stukken zijn die, bij het inrijden ervan, omgepoold moeten worden. Die stukken zijn 2m lang, meer dan genoeg voor de langste trein.
Rijrichting ook aangegeven met de rode pijl.
Zoiets?
- Bijlagen
-
- keerlus1.jpg (104.95 KiB) 4216 keer bekeken
jep helemaal mee eens.
check de rest van je bovenbaan ook nog even want dat heb ik verder niet gedaan..
check de rest van je bovenbaan ook nog even want dat heb ik verder niet gedaan..
Helix
Hoe heb je dat in gedachten ?
1 wat word je totale hoogte, dus de ruimte die er komt tussen het schaduw station en de bovenste bouwlaag ?
2 de tussenruimten der lagen van de helix die je gaat opbouwen ?
3 hoeveel lagen gaat de helix bevatten om boven te raken ?
Martin de Deugd
Hoe heb je dat in gedachten ?
1 wat word je totale hoogte, dus de ruimte die er komt tussen het schaduw station en de bovenste bouwlaag ?
2 de tussenruimten der lagen van de helix die je gaat opbouwen ?
3 hoeveel lagen gaat de helix bevatten om boven te raken ?
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter
Hoogte wordt 50cm, een winding of 8, min 50, max 55mm ruimte tussen de lagen.
De helix komt tot maaiveld-55mm, de laatste 55mm worden dus open tunnelbakken die onder het maaiveld zakken.
De helix komt tot maaiveld-55mm, de laatste 55mm worden dus open tunnelbakken die onder het maaiveld zakken.
Dank u wel
Deze grapjas vraagt dit, omdat hij het beste met je voor heeft, even een gebaar naar ons van een bedankje is je waarschijnlijk iets te veel moeiten.
Maar goed, maakt niet uit
Ok moet je kijken als je wilt of het mogelijk is om de tussen ruimte 55mm van de lagen wat meer te houden.
Want je hebt immers 4 sporen, 1e2 gaat, 3e4 worden aanzienlijk moeilijker, vooral aan achterzijden van je baan
Martin de Deugd

Deze grapjas vraagt dit, omdat hij het beste met je voor heeft, even een gebaar naar ons van een bedankje is je waarschijnlijk iets te veel moeiten.
Maar goed, maakt niet uit

Ok moet je kijken als je wilt of het mogelijk is om de tussen ruimte 55mm van de lagen wat meer te houden.
Want je hebt immers 4 sporen, 1e2 gaat, 3e4 worden aanzienlijk moeilijker, vooral aan achterzijden van je baan

Martin de Deugd
Wat een heerlijk draadje dit!
Jammer dat ik 'm niet eerder zag. Ik heb hetzelfde ontwerp (B. am R.), echt letterlijk hetzelfde idee, en had je direct kunnen vertellen dat je mim. 2 keerlusmodules nodig hebt. Gelukkig ben je er nu zelf ook uit. Gewoon in de helix. Ik heb ze in de klimsector, maar het maakt feitelijk geen reet uit. Ohja, dat stukje keerlussectie kun je ook detecteerbaar maken (in het geval van de Rosoft keerlusprint) dus gewoon als blok.
A child can do zé laundry!
J.

A child can do zé laundry!

J.
ben blij dat jij dit draadje gemist heb, we hebben het net voor elkaar gekregen om het bier en ships gehalte laag te houden.

-
Onderwerp starter
Bedankjes zijn normaal gesproken impliciet op een forum. Dat snap je ook wel hoop ik. Maar vooruit dan maar, dank jullie wel voor alle goede adviezen
Ik zit er toch serieus aan te denken er een 2 sporige helix van te maken met een gecombineerd schaduwstation. Moet ik nog even her-tekenen enzo.

Ja als er iets mis gaat wordt het krapjes om daar met de handen tussen te kunnen. Maar, een grotere tussenruimte betekend ook weer een hoger klimpercentage. Nu met de 4 sporen zit de buitenste op 2% en de binnenste op 2.7%. Ik wil de boel niet steiler hebben... binnenste radius (2.7%) wordt 330mm, buitenste (2%) 430mm.mdedeugd schreef: Ok moet je kijken als je wilt of het mogelijk is om de tussen ruimte 55mm van de lagen wat meer te houden.
Want je hebt immers 4 sporen, 1e2 gaat, 3e4 worden aanzienlijk moeilijker, vooral aan achterzijden van je baan![]()
Ik zit er toch serieus aan te denken er een 2 sporige helix van te maken met een gecombineerd schaduwstation. Moet ik nog even her-tekenen enzo.
er zijn alternatieven
1. ipv een ronde helix, een helix met een middenstuk dat past makkelijk in je banen plan
2. 2 sporige helix met op een na laatste laag een verspringen met een kruising/ exit. ( zie bijvoorbeeld highbury Fields )
3 de helix groter maken 80- cmn doorsnee ipv de 61 die je nu hebt. ( nu is je binnenbaan wel heel krap )
persoonlijk zou ik wel me schaduw station opnieuw plannen, minder wissels, langere blokken, dat kan makkelijk maar dat had ik je al gezegd. ik zou wel 2 in/ uitrij mogelijkheden houden want je creeert een bottle neck en daar weet ik met Highburt Fields alles van
1. ipv een ronde helix, een helix met een middenstuk dat past makkelijk in je banen plan
2. 2 sporige helix met op een na laatste laag een verspringen met een kruising/ exit. ( zie bijvoorbeeld highbury Fields )
3 de helix groter maken 80- cmn doorsnee ipv de 61 die je nu hebt. ( nu is je binnenbaan wel heel krap )
persoonlijk zou ik wel me schaduw station opnieuw plannen, minder wissels, langere blokken, dat kan makkelijk maar dat had ik je al gezegd. ik zou wel 2 in/ uitrij mogelijkheden houden want je creeert een bottle neck en daar weet ik met Highburt Fields alles van
Dit gaf ik gisteren aanmdedeugd schreef:De 2 door jezelf ontworpen schaduw stations zorgen voor dat jij keerlussen hebt, als je die simpelweg herziet en het verandert hoeft het niet moeilijker te zijn dan je nu afdwingt voor jezelf![]()
Martin de Deugd

jowi schreef:
Volgens mij heb je op een of andere manier toch iets aan mijn boodschap, je vond me niet duidelijk en een grapjas, maar nu denk je er wel over, net nu je de oplossing had voor de dubbele keerlus.

Opvallend, maar wel leuk.

Martin de Deugd
-
Onderwerp starter
Ik houd gewoon een aantal opties open en probeer zaken af te wegen. Een gedeelde keerlus en schaduwstation heeft zo zijn voordelen maar ook zeker nadelen. Denk niet dat dat het wordt...
Waar ik niet aan heb gedacht is inderdaad elk schaduwstation op zijn eigen laag, maar ook daar zitten nadelen aan, meer bouwwerk, materiaal, gewicht...
Waar ik niet aan heb gedacht is inderdaad elk schaduwstation op zijn eigen laag, maar ook daar zitten nadelen aan, meer bouwwerk, materiaal, gewicht...
Valt wel mee Johan ,
ik heb er ook mee gezeten en ook 2 keerlussen in mijn schaduwstations .
Als de lok van Rechts uit het 70 cm schaduwstation is een keerlus
en vanuit links naar het 15 cm schaduwstation is er ook een .
Door de keerlussen kan ik van rechts naar links en terug in het hoofdstation .
Hier ben ik ook geholpen door mensen die ik via dit forum heb leren kennen.
mvg Sjaak
ik heb er ook mee gezeten en ook 2 keerlussen in mijn schaduwstations .
Als de lok van Rechts uit het 70 cm schaduwstation is een keerlus
en vanuit links naar het 15 cm schaduwstation is er ook een .
Door de keerlussen kan ik van rechts naar links en terug in het hoofdstation .
Hier ben ik ook geholpen door mensen die ik via dit forum heb leren kennen.
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
jowi schreef:Ik houd gewoon een aantal opties open en probeer zaken af te wegen. Een gedeelde keerlus en schaduwstation heeft zo zijn voordelen maar ook zeker nadelen. Denk niet dat dat het wordt...
Als je die nadelen nu eens wegstreept tegen het boeken van betere resultaten, hou je zo veel meer voordelen over.

Maar ja, ik zal wel niet de laatste wezen die jou dat adres, in zin van goede adviezen, ga ze niet uit de weg, maar pak ze aan, meegaf

Martin de Deugd
Heren,
Zal vandaag dit draadje opruimen en enkele "bijdragen" verwijderen.
Kunnen we verder met het onderwerp!
Opgeruimd!
groet,
Hans
Zal vandaag dit draadje opruimen en enkele "bijdragen" verwijderen.
Kunnen we verder met het onderwerp!
Opgeruimd!
groet,
Hans
https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren