Pagina 3 van 6

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 15 sep 2015 12:36
door Hoontje
Hoi Gustaaf,

Die DD-rijtuigen zijn net zo breed als een MaK 6400 volgens mij van Minitrix die AD_M bedoeld.
Zij hebben behoorlijk wat ruimte nodig naast de perrons, waardoor het lijkt dat er een enorme spleet zit tussen trein en perronrand.
Op jou foto's lijkt dit erg mee te vallen. Mooi!
Heb helaas geen foto van mijn baan waar bovenstaande duidelijk op te zien is. Zal er van het weekend ff 1 maken.

Groetjes,

Hoontje

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 15 sep 2015 14:02
door Ad_M
Nthusiast schreef:@ Ad
Ik heb inderdaad hier zo'n Minitrix 6400 rond rijden, maar nooit problemen gehad als ie door het station komt. Dat je specifiek dit locomotiefje noemt, is dat omdat de 6400 breder is dan de meeste andere locomotieven? Want dat was mij nog niet opgevallen. Bij het aanleggen van de perrons heb ik vooral gebruik gemaakt van de DB dubbeldeks rijtuigen om ervoor te zorgen dat de treinen de perrons niet zouden raken. En dan met name in de bochten en bij de overloopswissels. Als het daar goed ging, waren de rechte stukken ook geen probleem.
Hoontje haalde het al aan :D
De Minitrix MAK is helaas de breedste NL lok die we op Geordieburgh hebben rondrijden (zeker als je hem naast een Piko MAK zet :twisted: ), daar ik maatwerk / zelfgemaakte perrons heb heb ik al ons materieel op moeten meten qua breedte
Dit om de vrije ruimte tussen perron en lok te kunnen bepalen en de spleet tussen lok / rijtuigen / wagons zo tot een minimum te beperken (ik heb een speling van 1 mm moeten aangehouden voor de MAK, toch weer 16 cm in het eggie... :cry: )
Het is op het forum al eens gebeurd dat de Minitrix MAK niet meer langs de perrons kon rijden...
Bij jou lijkt de ruimte tussen materieel en perron minder breed / groot dan bij mij, vandaar mijn opmerking ;)

Ik denk dat Hoontje met een voorbeeld / plaatje hiervan komt?

Mvg,
Ad

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 21 okt 2015 03:41
door Nthusiast
Hi Ad en Hoontje,

Na alle Duitse treinen van de baan gehaald te hebben en de Nederlandse erop, heb ik toch eens geprobeerd of die 6400 inderdaad langs alle perronsporen kon rijden. En warempel, dat bleek dus inderdaad niet te kunnen. Hij blijft wel degelijk haken bij het inrijden van spoor 4, maar dan wel alleen als ie tegen het verkeer inrijdt. Het valt op de op 1 na laatste foto ook wel te zien dat het perron aan het einde wat dichterbij het spoor staat. Maar treinen mogen zo dat spoor niet inrijden als ze via koploper bestuurd worden. Ook gebruik ik dat spoor niet voor rangeren. Vandaar dat het mij nooit eerder opgevallen was. Maar bij een volgende baan ga ik wel de perrons checken door middel van de Duitse dubbeldeksrijtuigen getrokken door de 6400 :D .

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 21 okt 2015 09:40
door Hoontje
Hoi Gustaaf,

Uit eigen ervaring weet ik dat ook al mag een trein of loc niet op een spoor komen, het toch gaat frustreren. Heb dat op mijn baan namelijk ook. Inmiddels zijn de perrondelen beschadigd en moet ik het alsnog rigoureus aanpassen.
Dus mijn tip, verander het nu het relatief makkelijk gaat.

Succes!

Groetjes

Hoontje

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 21 okt 2015 13:35
door Nthusiast
Hi Hoontje,

Nu ik weet dat de 6400 er niet langs kan, zou ik er onder normale omstandigheden inderdaad wat aangedaan hebben. Maar nadat ik de Nederlandse treinen op de baan had gezet, zijn die er ook relatief snel weer vanaf gekomen (na er aardig wat fotos en videos van te hebben gemaakt). Daarna heb ik de baan voorzichtig afgebroken zodat zo’n beetje alles, op de houten platen na, kon worden hergebruikt op een andere locatie, want we gaan binnenkort verhuizen.

Maar op het forum ben ik zover nog lang niet, dus kan ik hierdoor ook zelf langer van mijn baan genieten!

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 21 okt 2015 13:44
door Nthusiast
Zoals gezegd was het voor de reizigers die bij station Ter Apel aankwamen of vertrokken lastig om op de perrons te komen en helemaal bij de eilandperrons waarvoor ze (illegaal) over de sporen moesten lopen. Vandaar dat er een loopbrug moest komen die de verschillende perrons met elkaar verbindt. De onderstaande foto’s geven de uitwerking van deze loopbrug weer, of althans het eerste gedeelte. Vanaf perrons 2 tot 4 zijn trappen aangelegd voor de reizigers en op spoor 4 ook al een lift. Maar vanaf spoor 1 is het nog niet mogelijk om op de brug te komen. Verder zijn er bankjes neergezet voor de wachtende reizigers op perron 3, maar daar maakt nog niemand gebruik van. Voor het vervoer van en naar het station heeft de gemeente Ter Apel ‘tijdelijk’ dubbeldeksbussen uit Hong Kong over laten komen om ze te kunnen uittesten voordat er over wordt gegaan op de aanschaf. Het feit dat de Hong Kongse bussen links rijden en dus ook de deuren om in en uit te stappen aan de linkerkant van de bus zitten heeft de gemeente opgelost door de haltes op het plein voor het station erop aan te passen. Hoe ze dat willen doen voor haltes aan de gewone weg is mij niet bekend.

Afbeelding38 by G K, on Flickr

Afbeelding39 by G K, on Flickr

Afbeelding40 by G K, on Flickr


Tegelijkertijd met de bouw van de loopbrug is men ook begonnen met de bouw van de eerst perronoverkapping. Ook hier is de bouw weer begonnen bij perron 4 en zodra de overkapping klaar was werden er ook op perron 4 bankjes geplaatst. Daarna was het de beurt aan de parkeerplaats en wat groenvoorzieningen zodat tenminste deze kant van het station wat minder op een bouwput begon te lijken.


Afbeelding42 by G K, on Flickr

Afbeelding41 by G K, on Flickr

Afbeelding43 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 22 okt 2015 19:13
door marco
Ziet er goed uit vooral de loopbrug spreekt me aan de constructie van de perron overkapping vind ik erg grof dat zou wel wat fijner kunnen denk ik.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 23 okt 2015 11:55
door Nthusiast
Hi Marco,

Het is inderdaad te grof. Het hout dat ik heb gebruikt is 3mm dik en dat komt neer op bijna een halve meter in werkelijkheid. Maar ik had niet het juiste gereedschap om het fijner te maken. Voor perronoverkappingen die ik later heb gebouwd heb ik karton gebruikt en dat was ongeveer 1mm dik, en dat komt wat beter in de buurt. Ik moet wel bekennen dat ik de te dikke palen nooit echt storend heb gevonden, vandaar dat ik deze ook nooit vervangen heb met een kartonnen variant. Wat ik wel vond tegen vallen was dat het transparante plastic, dat het dak vormt van de overkapping, begon uit te zetten. Dus het was allemaal redelijk strak gebouwd en daar zaten later grote golven in. Ik ben er ook nooit achter gekomen waardoor dat kwam. Het was niet de temperatuur of de luchtvochtigheid. Misschien de lijm? Maar dat spul, oude Overhead Projector bladen, gebruik ik niet weer.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 23 okt 2015 17:49
door Pleun
Nthusiast schreef:Ik ben er ook nooit achter gekomen waardoor dat kwam. Het was niet de temperatuur of de luchtvochtigheid. Misschien de lijm? Maar dat spul, oude Overhead Projector bladen, gebruik ik niet weer.
Ik weet waarvan die overhead sheets van gemaakt zijn, maar wel dat PVC in ieder geval last heeft van temperatuurverschillen of de luchtvochtigheid.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 27 okt 2015 12:17
door Nthusiast
Hi Pleun,

De reden waarom ik dacht dat het niet aan de temperatuur of de luchtvochtigheid lag was omdat het niet leek uit te maken of het tijdens het maken van de perronoverkappingen nu 'koud' of warm was en een hoge luchtvochtigheid of juist niet. Elke keer begon het plastic uit te zetten. Metaal, bijvoorbeeld, krimpt ook weer als het weer kouder wordt, maar dat gebeurde niet. Ik heb zelfs bij een perron wel eens het plastic een stukje korter geknipt, maar niet al teveel later was het toch weer langer en zat er weer een golf in het dak. Ik blijf het wat raar vinden...

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 28 nov 2015 06:01
door Nthusiast
Het werd wel weer eens tijd om een update op het forum te zetten, de laatste is alweer ruim een maand geleden.

Mijn volgende stap was om wat heuvels, of eigenlijk meer spoordijken, aan te leggen. Ik ben daarmee begonnen in de ‘zuidoost’ hoek van de treinbaan waar een grote weg door een landelijke landschap moest komen te liggen. Ik ben maar 1 keer eerder met een treinbaan zover gekomen dat ik daadwerkelijk aan landschap bouwen kon beginnen en heb dat toen gedaan met van die gaasjes waarop gips zit (plaster cloth) van Woodlands Scenic omdat ik die toen ook gekregen had van diezelfde vriend die mij het station gaf. Dit keer wilde ik iets anders proberen en ik wist toen ook nog niet waar Woodlands Scenic verkocht werd in Hong Kong. Maar omdat alle muren hier van beton zijn met een laag gips erover heen, kun je hier relatief makkelijk aan kleine potjes gips in min of meer vloeibare vorm komen om de muur bij te werken als je er per ongeluk met iets hard tegenaan gekomen bent. Dus eerst de weg op het hout geschilderd en nadat het droog was afgeplakt. Vervolgens met dunne stroken papier het geraamte van de spoordijken gemaakt en daar dan het vloeibare gips overheen gesmeerd zodat het een stevig geheel vormde.

Een voorbeeld van de voortgang: Op de eerste foto is de weg inmiddels geschilderd op niveau -1 en ook de verbindings weg die niveau -1 met niveau 0 verbindt is aangelegd en geschilderd.

Afbeelding44 by G K, on Flickr

Op de tweede foto zijn de strookjes papier op hun plaats geplakt door middel van hout lijm. Nadat de lijm was gedroogd gaf dit een ondergrond die sterk genoeg was voor de gips laag.

Afbeelding45 by G K, on Flickr

En op de derde foto ligt de gips laag er ook over heen.

Afbeelding46 by G K, on Flickr

Nadat de spoordijk naar dorpje Laude ook was voltooid werd het verdacht wit in de treinkamer. Het was verleidelijk om dan maar een winters landschap aan te leggen want dan kon ik meteen verder met de aankleding ervan....

Spoordijk in de ‘zuidoost’ hoek:

Afbeelding47 by G K, on Flickr

Werk langs het spoor in de richting van Laude:

Afbeelding48 by G K, on Flickr

De tunnel ingang onder dorpje Laude:

Afbeelding49 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 01 dec 2015 10:51
door niko
Wat een mooie lange en ruime perrons heb je daar gemaakt Gustaaf .

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 01 dec 2015 11:04
door bob vermeulen
Gustaaf,

Hier wordt aan de weg gewerkt.
Ziet er lekker schoon en geordend uit.

mvrgr Bob

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 02 dec 2015 14:19
door Nthusiast
@ Niko en Bob: Bedankt voor jullie reacties. Realistisch lange treinen stond hoog op mijn prioriteiten lijst toen ik aan deze baan begon en bij die treinen horen natuurlijk ook lange perrons. Overigens waren de perrons eigenlijk nog steeds te kort. Ze hadden eerder de lengte van een klein voorstadsstation dan van een Intercity station. Maar mijn langste passagierstrein kon er langs staan, dus ik was er tevreden mee. En het landschap zag er wel heel erg schoon uit, dus toch maar door gegaan met het vergroenen....

Ik ben weer begonnen in de zuid-oost hoek door de ondergrond groen te schilderen en er vervolgens een laagje ‘gras’ overheen te leggen. Het idee was om wat weilanden aan te leggen met grassprietjes en die door middel van statische electriciteit dan redelijk rechtop te krijgen. Opzich was ik niet ontevreden met het resultaat, hoewel het een volgende keer vast beter gaat nu ik er wat handigheid in heb. Maar waar ik wel ontevreden over was was de kleur van het ‘gras’ want (zeker in vergelijking met het strooimateriaal van Woodland Scenics dat ik gebruikte voor het bedekken van de spoordijken) kwam het behoorlijk onnatuurlijk over. Heeft iemand een idee hoe ik de kleur van de grassprietjes kan veranderen?

Afbeelding50 by G K, on Flickr

Bij het weiland hoort natuurlijk een boerderij en een rij bomen om de overgang naar de muur een beetje minder te laten opvallen.

Afbeelding51 by G K, on Flickr

Daarna was het de beurt aan de spoordijk voor de boerderij en een tweede weiland. Zodat de schapen niet zomaar de weg op lopen of de spoordijk op klimmen, is er een hek om het weiland geplaatst (dat moet inderdaad bij het eerste weiland nog gebeuren). Ook zijn er een aantal meertjes gegraven dan hebben de dieren ook meteen wat te drinken.

Afbeelding52 by G K, on Flickr

En de autoweg verdwijnt uit het beeld door middel van een tunnel door de spoordijk.

Afbeelding53 by G K, on Flickr

Met een rij bomen langs de weg en een koploper op het spoor begint het al enigszins op een Nederlands landschap te lijken.

Afbeelding54 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 08 jan 2016 11:10
door Nthusiast
Zoals bij de vorige foto’s al te zien was hoorde bij het groenen ook het aan leggen van de ballast. Tijdens een vakantie in Nederland heb ik eens wat foto’s gemaakt bij een overweg om te zien hoe groot de stenen waren die daarvoor gebruikt worden en ik kwam tot de conclusie dat er ongeveer 6 stenen tussen 2 bielzen lagen. Vanwege informatie die ik had gevonden op het forum wist ik dat ballast voor de modelbaan vaak te groot uitvalt, dus vandaar dat ik had besloten om ballast te kopen voor schaal Z. Daarvan konden er ongeveer 4 steentjes tussen de bielzen. Kleiner had misschien ook gekund, maar dan vind ik de ballast al snel lijken op zand in plaats van stenen, dus deze grootte was een redelijk goed compromis.

Na de zuid-oost hoek te hebben voorzien van ballast ben ik verder gegaan met de hele baan en heb ook meteen verf aangebracht voor het pad naast de spoorlijn en de de asfaltwegen. De rest is (tijdelijk) groen geschilderd.

Afbeelding55 by G K, on Flickr

Tijdens het ballasten kwam ik aan bij het opstelterrein dat ik gedeeltelijk wilde gebruiken voor de overslag van containers. Daar wilde ik, in plaats van ballast, platen neerleggen zodat de vrachtwagens naast de wagons konden staan. Die platen heb ik gemaakt van 3mm dik karton en neergelegd tussen de rails en tussen de sporen zodat er een ruimte ontstond op gelijke hoogte als de bovenkant van de rails waar de vrachtwagens konden parkeren. Ik heb altijd nog het plan om een containerkraan te bouwen voor het opstelterrein zodat het wat minder twee-dimensionaal overkomt.

Afbeelding56 by G K, on Flickr

Afbeelding57 by G K, on Flickr

Afbeelding58 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 08 jan 2016 11:48
door Hookies
Kunnen jouw vrachtwagens die draai wel goed maken? Zeker als er een loc staat zoals nu die van de NS.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 08 jan 2016 14:25
door BenQ
Gustaaf,
Zou als schaap dat gras niet lusten, lijkt wel gifgroen. :cry:
De dijk is veel mooier van kleur. :)
Je kan eens proberen er een lichtgroen groen overheen te strooien, eerst met een vernevelaar wat dunne houtlijm met afwasmiddel er overheen spuiten.
Anders met de maaimachine het gras wegscheren en een nieuwe mooiere laag eroverheen.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 09 jan 2016 11:56
door Nthusiast
@ Hookies

De bocht die de vrachtwagens moeten maken nadat ze van het opstelterrein komen valt opzich wel mee. Ze mogen namelijk niet de weg in die parallel loopt aan het opstelterrein, want dat is een 1-richtingsverkeersweg voor het verkeer dat niet het opstelterrein op gaat. Maar het is wel zo dat de 'beton' platen die over het spoor liggen, zodat de vrachtwagens het terrein kunnen verlaten, aan de korte kant zijn. Alleen ligt er een wissel in de weg die het lastig maakt om ze te verlengen.

@ Ben

D'r zit inderdaad iets in dat gras dat ergens op een lijst met verboden middelen moet staan. Kwam uit China toen ik ook een doos met ongeschilderde figuurtjes had besteld. Een ander punt is dat de grassprietjes eigenlijk veels te groot zijn en die groeien juist in het weiland waar de schapen grazen... Dus mijn conclusie was al om dit spul niet meer te gebruiken voor gras. Misschien is het mogelijk om het te gebruiken voor struikjes of voor naaldbomen.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 09 jan 2016 12:20
door Maurits71
zet de airbrush erop, je kan het gewoon over spuiten

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 13 jan 2016 10:02
door Nthusiast
Hi Maurits,

Dat is een interessante tip. Ik wist niet dat dat ook voor gras goed zou werken. Helaas heb ik geen airbrush, dus kan het niet direkt uitproberen. Ik neem aan dat spuiten dan ook zou werken voor kant-en-klaar gekochte boompjes? Want die hebben ook niet altijd een even realistische kleur.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 14 jan 2016 13:12
door Doolemeister
Beste Gustaaf,

Gave baan heb je!
Mooi dat Nederlandse landschap.

Groet,

Arjan

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 11 apr 2016 05:08
door Nthusiast
Het begon wel weer eens tijd te worden voor een update. In een vorige update had ik al laten weten dat de treinbaan al was afgebroken, inmiddels woon ik ook niet meer in Hong Kong en in dat internationale verhuizen gaat nogal veel tijd zitten.

In mijn verhaal over Ter Apel en omgeving was ik toe aan een verdere uitwerking van station Ter Apel. Het eerste wat ik gedaan heb is het maken van de perron overkappingen voor sporen 2/3 en 4/5. Maar eerst alleen aan de noordkant van het station want daar liggen de sporen recht. Aan de zuidkant liggen de sporen in een boog dus dat leek mijn aanzienlijk lastiger om te bouwen en daarom was dat voorlopig uitgesteld. Voor de wachtende reizigers zijn er ook alvast wat bankjes geplaatst.

Afbeelding59 by G K, on Flickr

Afbeelding60 by G K, on Flickr

De volgende stap was het ballasten van de sporen tussen de perrons in. Het feit dat de perrons er al lagen maakte het makkelijker om de losse ballast netjes neer te leggen. Maar de zijkanten van de perrons zijn van papier gemaakt en dus was het niet te voorkomen dat water van de verdunde houtlijm aan de zijkanten van de perrons omhoog kroop. Voor het grootste gedeelte van de perrons was er na het opdrogen van het water weinig meer van te zien. Maar als het neergelegde ballast relatief veel hele kleine steentjes bevatte dan was het papier een klein beetje verkleurd, ietsjes grijzer, dan ervoor. Ook hier weer is er naast het spoor een pad naast het spoor geverfd en de rest is groen.

Afbeelding61 by G K, on Flickr

Afbeelding62 by G K, on Flickr

De laatste stap in deze update is het begin van het poststation. Omdat ik hier de ballast ook wilde neerleggen moesten als eerste de perrons voor het poststation geplaatst worden. Dat is op de onderstaande foto inmiddels gebeurd, maar de perrons zijn nog niet af, want de tegels aan de bovenkant van het perron moeten nog gelegd worden.

Afbeelding63 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 11 apr 2016 08:48
door DRV
Zo hee dat is toch een flinke baan zo alles bij elkaar, kan niet anders zeggen dan dat het er netjes uit ziet allemaal.

Succes met de verdere bouw.

MVG

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 11 apr 2016 18:38
door shoven
En woon je nu in Ter Apel? :mrgreen:

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 12 apr 2016 07:15
door Nthusiast
@ Dennis

Bedankt voor het compliment. Van verder bouwen komt voorlopig niets. De baan is al afgebroken en ik ben inmiddels verhuisd en het zal nog wel even duren voordat ik aan een nieuwe baan kan beginnen. Maar op het forum loop ik heel erg achter qua updates, dus daar kan ik nog wel mee verder.

@ Steven

Uh, nee. Had gekund natuurlijk, hoewel er volgens mij niet heel veel te doen is in Ter Apel. Maar van Hong Kong ben ik verhuisd naar Nieuw Zeeland. Ik zal mijn info maar eens aanpassen...