Pagina 3 van 3
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 23 okt 2015 20:34
door maarten
@Adriaan, ik heb mij prima vermaakt. Ik heb alleen de indruk dat het kleiner is dan voorheen. Of het zo'n bedrag waard is moet je zelf bepalen. Het is altijd een aardig bedrag voor een toegangskaartje maar dat schijnt normaal te zijn tegenwoordig, een kaartje voor het lego-evenement is zelfs een stuk duurder dus tja... Het is sowieso een leuke gelegenheid om een aantal erg mooie banen te bekijken, vele bekenden weer eens te spreken en ook nog eens de koopjesmarkt af te struinen. Dus voor mij zou het het zeker wel waard zijn maar dat kan voor iedereen anders zijn. Ik schrijf 'zou' omdat ik gratis naar binnen kon omdat ik ook exposant ben met onze vereniging.
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 23 okt 2015 21:12
door Wim
Adriaan schreef:Bedoel je te zeggen: niet de moeite waard?
Entree te duur?
Vervelende opzet?
Weinig te koop of veel te koop en te duur?
Kortom: wat voor vervelend gevoel heb je erover?
Entree vind ik een normale prijs.....
Het probleem is dat ik nooit met lege handen naar huis ga............
Dus ik sla weer over deze keer
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 23 okt 2015 21:37
door BenQ
Vandaag ook geweest en zoals Maarten al aangaf leek het wat kleiner maar dat kan ook door de opbouw komen.
Houten is lijkt het net zo groot en de toegangsprijs de helft en parkeren gratis, hier was het € 14,00
Ben naar Transferium Westraven gegaan, daar kost een kaartje voor parkeren en met de sneltram naar de beurs maar € 5,00.
Ook ik hoefde niet te betalen voor de beurs en inderdaad zou ik anders niet zijn gegaan.
Heb niet veel gezien moest werken.
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 23 okt 2015 23:34
door Zaunkönigs Bahn
Voorgaande jaren was er veel kritiek, duur, niet veel te zien enz. Ben nu zelf geweest. Toegangsprijs vind ik aan de hoge kant voor slechts twee hallen, maar de Jaarbeurs is al jaren erg prijzig. Treinkaartje was ook aan de prijs, maar na wat rekenwerk iets goedkoper dan de auto met parkeren (voor mij). Dus met de trein gekomen. Het beurs gedeelte is kleiner dan in Houten, voor schaal N heb ik daar weinig van gemerkt. Er zijn veel stands met N, wellicht zelfs meer dan in Houten, en veel stands hebben ook goede kwaliteit liggen. Ook veel standhouders die je niet in Houten ziet of alleen ook in Rijswijk. Er waren heel veel bijzondere aanbiedingen, zaken die je zo een keer per jaar of een keer per paar jaar tegenkomt. Ik heb alleen N banen bekeken en mooie staaltjes van wisselbouw gezien. Enkele banen of diorama's waren zeer gedetailleerd en fraai afgewerkt. Uiteraard met enkele bekenden gesproken. Ideeën en ervaringen uitwisselen. Ben naar huis gegaan met het nodige.
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 24 okt 2015 14:15
door Wablo
Ik heb Eurospoor gisteren bezocht en er staan inderdaad een aantal zeer fraaie banen tussen, het is in Utrecht altijd al wat ruim van opzet doch ook naar mijn indruk staat er minder als voorgaande jaren, opvallend vond ik vrijdag dat er een aantal lege kramen stonden waar dan maar een paar folders op gegooid waren, maar al met al een leuke dag en ook nog met een paar forumleden gesproken.
groetjes,
Bert
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 24 okt 2015 20:16
door H@Ns
Hallo,
Morgen laatste dag van Eurospoor.
Voor onze forumleden hebben we een extra aanbieding:
Op alle gebruikte artikelen korting -10%
Op alle gebruikte artikelen in vvp (vervangende verpakking) 4 kopen is 3 betalen!.
Wachtwoord n-spoorforum.nl
wie weet tot morgen.
groet,
Hans
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 25 okt 2015 00:00
door mmhajvth
Morgen inderdaad de laatste dag,
Of eigenlijk zo meteen de laatste dag.
Of de beurs nou groot of klein is, het is wel handig en prettig om eens alle groot- en kleinserie fabrikanten en handelaren te treffen.
Je kan nog eens met je handjes kijken hier en daar, en de laatste nieuwtjes in real life bespreken met hobbygenoten. Dat zijn toch wel mooie aanvullingen op de internetmogelijkheden.
Kortom: weer voldoende kruisbestuiving en dat hoeft zeker niet alleen voor de standhouders leuk te zijn.
Ik ga nog vlug even een oogje dicht doen, zodat ik er straks in ieder geval nog enigszins leuk bij sta.
En wellicht treffen we elkaar op de laatste dag van Eurospoor.
m.v.g.
Mark
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 26 okt 2015 13:34
door daniel
Wij zijn zaterdag geweest, was een geweldig uitje! Mijn echtgenote is weer helemaal overtuigd van mijn hobby en mijn zoontje vond vooral de baan van het kidsproject prachtig.
Was het helemaal waard wat ons betreft! Beurs was wat ruim opgezet, maar dat hebben wij juist als prettig ervaren, hierdoor konden wij met onze kinderwagen tenminste ook fatsoenlijk de beurs over.
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 27 okt 2015 11:43
door Doolemeister
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 27 okt 2015 11:44
door bisschop
Hoi,
Wij hebben het weer goed naar onze zin gehad op Eurospoor.
Weer vele nieuwe gezichten gezien.
En dus een geslaagde beurs.
Graag wil ik even onze buuren van de beurs bedanken het was weer gezellig.
En de organisatie Leo bedankt voor de mooie beurs.
Op naar volgend jaar.
Groetjes,
Rob
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 29 okt 2015 18:04
door henry
Beste mensen,
Harteliik bedankt voor alle reacties op het evenement. Dit jaar heeft volgens ons, Leo en Chitra Hendriksen, een van de allerbeste Eurospoor evenementen plaatsgevonden. En ook tevens een van de duurste, omdat er veel deelnemers bij waren die van erg ver moesten komen (+1000 km). We hebben groot respect voor deelnemers die met de club zo’n expeditie willen aangaan. Een aantal Franse clubs uit het Zuiden van Frankrijk bijvoorbeeld zijn al op woensdag naar het evenement vertrokken en zijn pas de maandag daarop weer thuis. Tel daarbij het in- en uitpakken op, dan zijn ze een week bezig.
Voor ons als organisatie was dit om diverse redenen zwaar om te organiseren. De druk was groter dan andere jaren. Mensen die denken dat het nu na 23 jaar wel routine is geworden, hebben het mis. Elk jaar zijn er nieuwe problemen om op te lossen en met geleidelijk dalende deelnemers en bezoekersaantallen wordt het er niet makkelijker op. Daarom besloten we om nog geen datum voor 2016 vast te stellen. Meestal laten we dat op de posterkalender afdrukken, maar hebben dat deze keer voor het eerst niet gedaan. We willen de hele beurs en alles eromheen evalueren, dat kan je pas achteraf doen en dan is het niet handig om alvast een nieuwe datum bekend te maken, waarmee we ons feitelijk verplichten om volgend jaar weer een evenement neer te zetten. We weten dat op dit moment dan ook niet. We wilden ook eerst weten wat de bezoekersaantallen zouden worden. De afgelopen jaren was dat niet bemoedigend en eigenlijk steeds weer een teleurstelling.
Eurospoor is een hele kostbare beurs: je zit op een A-locatie in het centrum van Nederland met twee grote hallen die voor het grootste gedeelte niet-commerciëel benut worden, en zelfs behoorlijk geld kosten om te vullen (clubs). Traditioneel gezien zijn dit niet clubs die banen bij zich hebben die op de achterbank van een auto passen, maar eerder in een 7,5 ton truck vervoerd moeten worden, b.v. club Bregenz die met twee van deze vrachtwagens en tien vrijwilligers vanuit Oostenrijk kwam. Ons publiek verwacht op Eurospoor de grotere banen en daaraan willen wij niets veranderen. Kijkkasten vinden wij ook prima (er waren er ook een groot aantal), maar wij willen ook banen waar veel beweegt en waar een groot treinbedrijf wordt uitgebeeld. Daar komen dan meestal heel wat kosten voor ons bij kijken.
Toen wij in 1993 startten was eigenlijk alleen de beurs Rail onze enige concurrent. In de loop der jaren zijn er natuurlijk allerlei middelgrote evenementen bijgekomen, waardoor wij een aantal bezoekers zijn gaan missen. Verder loopt de belangstelling voor modelspoor in het algemeen ook terug, vinden wij.
Er gaat minder geld in om en daarom wordt het voor velen moeilijk om een stand te huren. Wij zagen daarom een aantal deelnemers verdwijnen of vanuit het commerciële gedeelte naar de markt verhuizen. Dit is minder duur en je hoeft geen stand in te richten. Je plaatst je handel op de kraam en de verkoop kan beginnen. Cachet geeft dit natuurlijk niet. Het is niet fraai en wij zien het liever niet, maar als wegblijven het alternatief is dan moet het maar, want wij willen geen deelnemers verliezen. Helaas zijn er dit jaar per saldo toch weer een aantal deelnemers minder geweest (b.v. Conrad). De vrijgekomen ruimte hebben we met prachtige modelbanen opgevuld (o.a. De Märklin Z-spoorbaan van Götz Guddas), maar feitelijk is dat niet de bedoeling van commerciële ruimte.
Hopelijk trekt de economie nu echt aan, maar de vraag is of daardoor ook het modelspoor meer omzet gaat maken. Het is zowat uit de shops weggesaneerd. Er zijn er nog maar weinigen die het verkopen. Reclame wordt er nauwelijks voor gemaakt. Kijk maar eens naar de commercials op tv zo rond Sinterklaas en Kerst. De Lego treinen rijden door de kamer, maar waar blijft het modelspoor? Hoe gaan we dat op de rails zetten? In ieder geval door te trachten op de beurs kinderen te enthousiasmeren, daar doen we dan ook alles aan. Bijvoorbeeld door eigen kinderbanen te bouwen en clubs te vragen om ook een gedeelte van de baan door kinderen bedienbaar te maken. De tijd van “kijken met de ogen niet met de handen’ moet voorbij zijn. Geef ze de mogelijkheid, het betaalt zich later uit! Maar er moet na de beurs wel een vervolg zijn. Modelspoor moet wel op fietsafstand te verkrijgen zijn en er moet niet tientallen kilometers voor gereden moeten worden om wat uitbreiding te halen.
Een ander pijnpunt bij ons is het wegblijven van de grote merken (op PIKO na) op Eurospoor. Wij vinden dat zij op ons internationale evenement er gewoon bij horen te zijn. Het is teleurstellend dat ze dat niet doen, maar we kunnen ze niet dwingen. Ze profiteren – ook als ze er niet zijn – wel van de promotie en inspanningen die wij leveren, ondertussen loopt ons evenement in commercialiteit terug en wordt het moeilijker om het evenement in stand te houden. De financiële risico’s worden daardoor groter voor ons en we vragen ons af of we dat wel willen.
Zo zijn er allerlei dilemma’s die door ons hoofd spelen en wij ons afvragen of wij het nog op deze manier willen houden. Wij hopen jullie hiermee een blik te hebben gegeven vanaf de organisatiedesk. Positief is weer wel dat EUROSPOOR2015 meer bezoekers trok dan de vorige editie en heel goed ontvangen is. Bijna 16.000 bezoekers hebben dit jaar Eurospoor bezocht. Hier zijn we heel blij mee en het speelt zeker mee in alle onderhandelingen die wij binnenkort met diverse partijen gaan voeren.
Tenslotte willen wij alle bezoekers, Beneluxspoorders en andere deelnemers bedanken die aan Eurospoor2015 hebben meegewerkt of het hebben bezocht.
Met vriendelijke groet,
EUROSPOOR
Leo en Chitra
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:47:27 door Leo_H »
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 29 okt 2015 20:45
door spoor65
Henry,
dank voor het delen, heb je toevallig ook de link waar dit bericht te vinden is?
mvg
Freddy
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 29 okt 2015 21:22
door henry
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 29 okt 2015 21:57
door RogerB
Ik zag zojuist een mooie Franse n-baan in een youtube-filmpje over eurospoor 2015 met veel tgv's. Weet iemand de naam van die baan en/of vereniging?
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 31 okt 2015 21:07
door spoor65
Als je de link naar dat filmpje even geeft, dan weten wij over welke baan je het hebt.
En natuurlijk, iedereen die het niet weet, wil ook wel ff dat filmpje zien
mvg
Freddy
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 31 okt 2015 22:05
door RogerB
Hoi Freddy,
Dit filmpje van Hans Winter op Youtube. (hij heeft overigens heeeel veeeel leuke filmpjes)
https://www.youtube.com/watch?v=-TjmE6BNJZ0
De "Franse" baan met TGV's begint op ongeveer 7:50
Groeten, Roger
Re: 23-25 Oktober Eurospoor Utrecht
Geplaatst: 31 okt 2015 22:12
door RogerB
Volgens mij heb ik hem al "gegoogled" : "Les Chemins de Fer du Creusot"