Pagina 3 van 41
Re: Baan Steven
Geplaatst: 06 dec 2009 22:15
door martinb
AntiSlipBandjes
Re: Baan Steven
Geplaatst: 06 dec 2009 22:30
door Jos
De tip van Martin werkt voor het loopoppervlak.
Ik haal de draaistellen los, pak een doosje van een wagon, doe er ongeveer 5 mm wasbenzine in en rijd het draaistel op en neer. Zo worden ook de stroomafnemers schoongemaakt.
Groetjes,
Jos
Re: Baan Steven
Geplaatst: 09 dec 2009 14:30
door shoven
Die van dat bakje met wasbenzine is een leuke tip. Alleen: al mijn locs (op de Class 66 na) hebben anti-slipbandjes. En dat rubber wordt zeker aangetast door de wasbenzine? Hoe doe je die dan Jos?
Re: Baan Steven
Geplaatst: 09 dec 2009 14:59
door Rob Fongers
Steven,
Alcohol bijv, ik leg mijn draaistellen er kompleet met ASB in om te weken en daarna met borsteltje schoonmaken. Enn die zitten er nog allemaal op en in goede staat.
Grtzz Rob
Re: Baan Steven
Geplaatst: 09 dec 2009 15:34
door shoven
OK, gaan we proberen! Wel even een fijn borsteltje opsnorren (tandenborstel lijkt me wat te grof...).
Re: Baan Steven
Geplaatst: 01 jan 2010 16:23
door shoven
Het baanplan is in de tussentijd wat bijgewerkt. Aan het station pruts ik nog, ik ben daar nog niet tevreden over.
Er moeten ook nog wat dwarsverbindingen komen die een gevarieerder treinverloop mogelijk maken.
Tips welkom.
Re: Baan Steven
Geplaatst: 02 jan 2010 09:16
door Saraan
Hoi Steven,
Gezien de oppervlakte is dit een leuk en evenwichtig plan, Een goede basis om op voort te borduren, lijkt me. Zoals je al aangaf zal het station herzien moeten worden. De wisselcomplexen aan beide einde kunnen echt beter. Ik merk ook dat je een fly-over contructie heb aangelegd links onder op het plan. Ik zou die compacter, homogener houden zonder dat de sporen te ver van elkaar divergeren. Hier zou ik zeggen: laat je inpireren door Rob's kunsten. En ik begrijp de die vreemde kronkel in een van de hoofdsporen op het plan boven het station niet helemaal. Waarom lopen de 2 sporen zo uit elkaar, om dan weer bij mekaar te komen. Daar heb je ongetwijfeld een antwoord op. Ten laatste, zou ik suggereren om nog iets extra in je plan te verwerken. Een station op een hoofdlijn is perfect, maar kan je er niets extra bij bedenken dat je baan plots persoonlijk wordt. Een aansluiting met een specifieke nijverheid of infrastructuur dat je altijd heeft geboeid...?
Ga door, en maak er iets machtigs van!
groetjes,
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 12 jan 2010 16:08
door Krab
Hoi Steven ,
van harte gefeliciteerd met je 43 verjaardag .
groetjesss Sjaak
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 12 jan 2010 16:51
door Rob Fongers
Ja Steven,
Ook van hate van deze zijde. Goeie gezondheid en tot spoors
Grtzz Rob
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 12 jan 2010 17:30
door shoven
Thanx heren,
Afgelopen weekend al gevierd, koelkast en wijnrek zijn weer leeg.
Mijn vrouw wilde me geen treinenspul cadeau geven, ze vindt dat ik genoeg heb. Kreeg nu een wijncursus (tja het blijft afzien).
Mijn zoon was verstandiger en scoorde deze DHL-wagen bij H@ns. Hopelijk het begin van een mooi stammetje.
Verder gisteren van diverse ontvangen donaties dit treinstel (Class 150/2) besteld bij Hatton's, ik ben benieuwd hoe dit gaat rijden (het is 1:148 Graham Farish, maar hij is zo anders dan de rest dat het niet zal opvallen - hoop ik).
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 12 jan 2010 18:21
door Jos
Proficiat Steven!
Groetjes,
Jos
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 12 jan 2010 20:45
door spoor65
Steven,
Van harte gefelicitaart, en hoop dat je op de wijncurses goed zult leren drinken
mvg
Freddy
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 12 jan 2010 21:19
door henry
steven gefeliciteerd, henry
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 12 jan 2010 21:24
door Rob Fongers
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 19 jan 2010 15:55
door shoven
Thanx guys.
Een jaar ouder, maar nog steeds aan het emmeren met mijn baanplan. Dit is het op dit moment.
Het station zal nog wat schuiner komen te liggen, en is uiteraard van 2 zijden berijdbaar met de meeste sporen in 2 richtingen. De rest van de baan kent een vaste rijrichting. Bij de onderkant van het plan ga je de helix in en bij de andere uitgang kom je eruit. Dat bepaalt meteen de rijrichtingen.
Ik ben er nog niet tevreden over en zoek nog wat suggesties. Er zit ook nog een subtiel keerlusje in volgens mij (maar daar twijfel ik nog over).
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 19 jan 2010 15:56
door shoven
Klink goed, deze onthoud ik effe.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 19 jan 2010 17:18
door Hookies
Steven,
Ga je ook een stationsgebouw plaatsen? En ligt dan die subtiele keerlus niet een beetje in de weg?
Mvg,
Martin
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 19 jan 2010 17:35
door shoven
Ja, dat ga ik.
Daarom wordt een aantal dingen nog wat verschoven, o.a. het station en wat sporen. Want anders gaat het inderdaad niet passen, dat heb je goed gezien.
En het lijkt me ook leuker staan als het station schuin ligt, dan is het niet zo'n rechte bedoening. Sommige van de sporen die je ziet (m.n. in het centrale deel) zullen door een soort 'doorkijkjes' gaan rijden. Het landschap zal wat heuvelig worden.
Het deel links onderin is nog wat leeg, daar moet t.z.t. een haventje of iets dergelijks komen met een afgetakt lijntje.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 24 jan 2010 11:30
door shoven
OK, baanplan bijgesteld.
Voorlopig is dit het. Ik ga het nu opbouwen en kijken of het bevalt. Er gaat trouwens een afschuwelijke hoeveelheid rails in.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 24 jan 2010 12:43
door Ipio
Steven,
Als je uit de helix kom en je volgt het bruine spoor dan kom je in het station neem ik aan,
maar je blijft alleen maar rondjes rijden omdat er geen wissel verbinding is met een ander spoor.
Kijk daar eens naar, nu kan je het plan nog bijstellen.
grt, marc
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 24 jan 2010 12:44
door Hookies
Steven als je uit de helix komt, kan je via bruin rondjes draaien om je station heen, maar je kan alleen op het rode spoor komen door achteruit te gaan rijden via die ene wissel aan de linkerzijde van je station. Om weer op het groene spoor te komen, zodat je na een volle ronde de helix weer in kan rijden, moet je op je onderste stationspoor zien te komen en dan weer achteruit rijdend het groene spoor op te draaien.
Wil je tweerichtingsverkeer op je station hebben, dan zul je ook ergens weer achteruit moeten gaan rijden. Geen probleem voor treinstellen met een stuurstand, maar voor je goederenwagens wordt dat wat lastiger, tenzij het jou niet uitmaakt of je lok trekt of duwt.
Gaat het jou lukken om het rode spoor bij het verlaten van het station links al over het bruine spoor heen te krijgen. Ik houd iets van 6,5 cm hoogte aan, omdat je rails ook nog op een stukje hout liggen (bij mij is dat met ondervloer 1 cm, maar dat kan ook minder natuurlijk). Dat betekent dat ik zeker 2 meter spoor nodig heb om die hoogte te kunnen overbruggen. Dat ligt hier links niet. Of je bruine spoor ga je verlaagd leggen, zodat je iets van 3,25 cm hoogte moet overbruggen (heb je toch een dikke meter spoor voor nodig).
Het lijkt me dat je hier beter toch nog even naar kunt kijken. Je bent toch niet bang voor twee keerlussen in je baan?
Mvg,
Martin
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 24 jan 2010 19:03
door shoven
Ipio schreef:Steven,
Als je uit de helix kom en je volgt het bruine spoor dan kom je in het station neem ik aan,
maar je blijft alleen maar rondjes rijden omdat er geen wissel verbinding is met een ander spoor.
Kijk daar eens naar, nu kan je het plan nog bijstellen.
grt, marc
Thanx. Die zag ik ook vanochtend toen ik e.e.a. ging uitleggen om te proberen. Rechts wordt de groene wissel vervangen door een combi van wissel + kruiswissel. En er volgt nog een wisselstraatje om van rood naar groen te kunnen en andersom. Plan volgt.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 24 jan 2010 19:08
door shoven
Hookies schreef:Steven als je uit de helix komt, kan je via bruin rondjes draaien om je station heen, maar je kan alleen op het rode spoor komen door achteruit te gaan rijden via die ene wissel aan de linkerzijde van je station. Om weer op het groene spoor te komen, zodat je na een volle ronde de helix weer in kan rijden, moet je op je onderste stationspoor zien te komen en dan weer achteruit rijdend het groene spoor op te draaien.
Wil je tweerichtingsverkeer op je station hebben, dan zul je ook ergens weer achteruit moeten gaan rijden. Geen probleem voor treinstellen met een stuurstand, maar voor je goederenwagens wordt dat wat lastiger, tenzij het jou niet uitmaakt of je lok trekt of duwt.
Gaat het jou lukken om het rode spoor bij het verlaten van het station links al over het bruine spoor heen te krijgen. Ik houd iets van 6,5 cm hoogte aan, omdat je rails ook nog op een stukje hout liggen (bij mij is dat met ondervloer 1 cm, maar dat kan ook minder natuurlijk). Dat betekent dat ik zeker 2 meter spoor nodig heb om die hoogte te kunnen overbruggen. Dat ligt hier links niet. Of je bruine spoor ga je verlaagd leggen, zodat je iets van 3,25 cm hoogte moet overbruggen (heb je toch een dikke meter spoor voor nodig).
Het lijkt me dat je hier beter toch nog even naar kunt kijken. Je bent toch niet bang voor twee keerlussen in je baan?
Mvg,
Martin
Er zitten een paar punten in met vrij snelle stijging/daling. Stijging beperk ik tot plm. 3%, daling mag meer zijn. Rood links van het station is binnenkomend spoor, dus dalend. Ik hou ook 6,5 cm hoogte aan. Hier en daar wordt e.e.a. verdiept gelegd om het te kunnen halen.
Die keerlussen maken me niet zoveel uit, maar ik geef het geld liever uit aan wissels etc. Met deze baan heb ik flink wat rijlengte.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 24 jan 2010 19:51
door spoor65
Hoi Steven,
Natuurlijk inmiddels ook jouw laatste aanpassingen in het ontwerp (zoals die er nu staat tenminste
) bekeken,
De manko`s kwa aanrijden en weer uitrijden van diverse sporen zijn reeds genoemd, en heb je ook zelf gezien.
Vraag me eigenlijk alleen 2 dingen af, ten eerste het station, rechts heb je maar weinig mogelijkheden kwa in en uitrijden, dat wil je zo te zien al gaan opvangen, maar verder valt mij op, in tegenstelling tot jouw voorlaatste ontwerp, dat je nu geen ruimte hebt gelaten voor perrons. alle sporen lopen nu strak langs elkaar, wat vooral komt, zo te zien, doordat je gebruik maakt van 3weg wissels.
Persoonlijk zou ik niet voor dit type wissel kiezen, daar ze zeker in een wat kleinder station niet echt snel gebruikt worden, en daarnaast ook storings gevoeliger zijn.
Het Stations ontwerp in jouw voorlaatste tekening spreekt mij gewoon meer aan, daar je daarin veel meer mogelijkheden hebt kwa trein bewegingen en aansluitingen.
En je hebt de ruimte er voor, dus ik zou zeker in mijn station niet gaan beknibbelen op een paar wissels meer of minder, daar het je met een goed stationsontwerp veel meer en langer plezier zal geven.
2e opmerking die ik willen plaatsen, je hebt een mooie L-vormige ruimte beschikbaar, maar de kleine kant van de L gebruik je alleen voor 2 sporen in en uit jouw helix, is het niet veel mooier om dit deel meer te betrekken bij jouw ontwerp?
Laat vanaf dit deel jouw station schuin omhoog het grote deel in lopen, en je hebt veel meer ruimte om de boel mooi te verdelen, zonder afbreuk te doen aan mogelijkheden voor veel rijlengte.
Mvg
Freddy
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 24 jan 2010 20:57
door shoven
Hoi Freddy,
Het station wordt nog iets aangepast zodat het meer lijkt op het vorige. Ik heb echter wissels te weinig, dus dat wordt later aangepast. Wat je hier ziet leg ik nu neer, lijm nog niets vast en ga een tijdje rijden. En dan duiken er nog vele punten op die beter moeten. De sporen in het station komen nog iets verder uiteen te liggen, zodat er ruimte is voor perrons.
De omcirkelde punten zijn nog aangepast. Rechts is een kruiswissel toegevoegd om te voorkomen dat je in het bruine rondje blijft rondrijden. Linksonder kun je van rood naar groen en omgekeerd, anders kom je vanuit de helix nooit naar groen en omgekeerd. O ja, het is eenrichtingsverkeer. Groen en bruin rijden met de klok mee, rood gaat tegen de klok in (bij het station dan).
Het stuk linksonder is nu niet ingevuld. Hier wil ik een haventje maken met een paar kleine spoortjes. Maar ik heb nog geen flauw idee hoe, dus dat blijft nog eventjes leeg, dat komt later.