Pagina 3 van 14
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 16 dec 2017 09:16
door RogerB
Mooie vorderingen Wilco. Een goed keuze om bij Beekzicht meer ruimte te geven aan landschap!
Jouw baan belooft veel goeds voor het forum de komende jaren
Groeten Roger
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 28 jan 2018 20:21
door WilcoV
We zijn weer een klein stukje verder. Het sporenplan voor Daalbeek-Hoog, vrij naar station Roodeschool, is klaar. Hier kunnen we aan de afwerking gaan beginnen. Daalbeek-Hoog wordt de thuisbasis op Ensporendam voor NS Rail Infra Services, de vroegere Dienst Weg & Werken.
Overzicht Station Daalbeek-Hoog, ballasttrein arriveert op spoor 3 terwijl Veolia langs het (toekomstige) perron klaarstaat voor vertrek.
De voormalige locomotiefloods en het zijspoortje in gebruik bij NS Rail Infra Services. Achter de loods het kopspoortje voor het omrijden van locomotieven vanaf spoor 1, 2 en 3.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 28 jan 2018 23:23
door Hoontje
Leuk Wilco!
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 02 feb 2018 12:26
door zita
Wilco , leuke baan , Kato rails is toch wel heel mooi.
Gr Zita
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 02 feb 2018 16:56
door WilcoV
Ik ben heel tevreden over Kato, goede aansluiting en goede bedrijfszekerheid. Enige nadeel is dat men geen Engelse wissels heeft en dat je voor het realisme wel aan schilderen van het ballast toe komt. Maar dat is niet meer werk dan ballasten bij andere merken. Binnenkort ga ik op het laatst getoonde gedeelte met de invulling van de scenery aan de slag en komt ook het bewerken en aanpassen/aanvullen van de ballast aan bod. Uiteraard toon ik hier weer de ontwikkelingen.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 20 mei 2018 11:12
door WilcoV
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets heb geplaatst. Dit betekend niet dat mijn werkzaamheden stil liggen, maar dat ik eerst aan de slag wilde met een grote verbouwing.
Na veel wikken en wegen besloten de gehele modelbaan af te breken en een slag te draaien. De voornaamste reden hiervoor was dat ik het eerste deel van de baan (iets minder dan de helft van de totale oppervlakte) zodanig wilde vormgeven dat ik aan dit gedeelte verder kan en met materieel kan rondrijden zonder per definitie het tweede gedeelte van de baan af te moeten maken. De ruimte die ik daarvoor heb blijft namelijk nog langere tijd dan ik had gehoopt in gebruik als opslag.
Het eerste gedeelte welke ik nu aan het opzetten ben zal een klein schaduwstation bevatten, via twee opritten verbonden met de hoofdbaan welke op deze helft van de modelbaan gaat bestaan uit het Hoofdstation Ensporendam met een klein opstel/reinigingsemplacement, een museumdepot/kleine werkplaats, Post overslag en VAM/ACTS vuilafval overslag.
Het schaduwstation ligt er nu en we zijn hard bezig met de aanleg van het stationsemplacement van Ensporendam.
Eerste foto's volgen later vandaag nog.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 20 mei 2018 11:22
door WilcoV
Voor ik de boel had afgedekt, heb ik nog enkele foto's gemaakt van het kleine schaduwstation onder het emplacement van Ensporendam:
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 20 mei 2018 12:16
door WilcoV
Boven het schaduwstation wordt nu Station Ensporendam gesitueerd, de eerste aanleg is begonnen:
De "Zuidzijde" met perronspoor 4 (waar de lange intercity staat), doorrijspoor 5 en opstelsporen 6 t/m 11 aan de bovenzijde en de nog aan te leggen sporen 1 t/m 3 aan de onderzijde. 1 en 3 worden perronsporen.
De "Noordzijde" met de intercity op spoor 4.
De nu aangelegde sporen aan de "Zuidzijde" zijn een vrije interpretatie (vrij vanwege de beschikbare ruimte en gebruikte Kato rails) van dit gedeelte van het emplacement Nijmegen.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 20 mei 2018 19:27
door Arnold1978
Ziet er mooi uit, lekker bezig.
Mvg
Arnold
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 11 jun 2018 23:07
door Krab
Ben benieuwd naar het vervolg Wilco van je Nederlandse baan .
mvg Sjaak
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 17 jun 2018 13:17
door WilcoV
Zal snel weer wat posten, eerst even verder bouwen zodat ik duidelijke vorderingen kan laten zien.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 21 jun 2018 19:51
door WilcoV
Even een bouwupdate.
De sporen 3 t/m 6 zijn inmiddels van de "Noordzijde" naar de "Zuidzijde" met elkaar verbonden. Met de aanleg van de sporen 1, 2 en 7 t/m 9 is een aanvang gemaakt. Met de doortrekking naar de "Noordzijde" met aansluiting naar het kleine schaduwstation is ondertussen een flinke vordering gemaakt.
Aan de "Zuidzijde" is het wat drukker geworden, maar hier blijft de sporenaanleg nog even achter tot de sporen 1 en 2 doorgetrokken zijn.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 22 jun 2018 05:07
door Nico Essers
Dat is een flink station wat je aan het bouwen bent, ziet er goed uit.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 22 jun 2018 10:05
door WilcoV
Nico Essers schreef:Dat is een flink station wat je aan het bouwen bent, ziet er goed uit.
Valt nog wel mee Nico, door de ruimte heb ik helaas in de lengterichting heel wat beperkingen mezelf moeten opleggen. Er komen vier perronsporen (drie doorgaande en één kopspoor) en zes doorgaande niet perronsporen. De maximale lengte aan trein wat langs een perron kan is 10 rijtuigen. Daarnaast twee rangeersporen voor goederendienst en bescheiden goederenemplacement. Ik twijfel nog over een van Gend en Loos loods, maar wellicht komt die er ook nog. Aansluitend aan de "Zuidoostelijke kant" komt een aantal opstelsporen en een bescheiden werkplaats. Aan de "Noordzijde" vanaf het goederenemplacement een spoor over de hoofdsporen heen naar een modern energiebedrijf (bescheiden kolencentrale) en een oude gasfabriek. Misschien dat ik nog een deel van het tweede, kleine station kan aanleggen, maar dat moet nog even blijken. Dan is dit deel van de zolder ingevuld en is het wachten op het vrijkomen van de rest.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 23 jun 2018 23:19
door Arnold1978
Lekker bezig !
Mvg
Arnold
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 09 okt 2018 20:29
door WilcoV
Even een kleine update. Station Ensporendam is gewijzigd in Esporendam-Laag, een voorstadstation met 8 sporen. Dit omdat ik besloten heb een nog groter station aan de andere zijde van de zolder hierop aan te sluiten.
Ensporendam-Laag krijgt twee sporen (1 en 2) die verbonden worden met een werkplaats (die aansluit op mijn werktafel). Spoor 3 loopt door langs de sporen 1 en 2 naar een kopstation nabij de werkplaats. Tevens heeft spoor 3 een aftakking naar een kleine onderhoudsloods van Strukton. Deze loods krijgt 2 sporen en een derde spoor langs de hoofdbaan. Aan deze zijde gaat de hoofdbaan richting het grote station Ensporendam. De sporen 3 en 4 zijn tevens perronsporen van Ensporendam-Laag, de sporen 4 t/m 8 zijn doorrijsporen en wachtsporen voor goederentreinen. Aan één zijde van spoor 8 bevinden zich twee opstelsporen voor locomotieven en aan de andere zijde één opstelspoor. Hierdoor kan spoor 8 worden gebruikt voor het wisselen van locomotieven, bijvoorbeeld elektrisch uitwisselen voor diesel. Boven, achterlangs station Ensporendam-Laag komt op het talud een omloopspoor dat aan één zijde aansluit op de andere kant van het toekomstige Ensporendam, terwijl de andere kant gaat aansluiten op de andere zijde van Ensporendam-Laag.
Zicht over het station Ensporendam-Laag, rechts spoor 1 en links spoor 8 en het talud voor de omloopsporen.
De Strukton loods met daarachter, in de tunnel verdwijnend het hoofdspoor naar toekomstig station Ensporendam
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 17 okt 2018 22:04
door WilcoV
Het voorstadstation Ensporendam-Laag vordert gestaag.
De sporen 1, 2 en 3 zijn aangelegd, op de achtergrond vordert het spoortalud met daarop de paradesporen.
De sporen voor het NS Infraservices/Strukton emplacement liggen. Hier zullen in de toekomst vooral machines voor spooronderhoud en locomotieven onderhouden en opgesteld worden.
De twee sporen links op de voorgrond voeren in de toekomst naar de postoverslag en de werkplaats. De goederenwagens op de achtergrond zijn ter illustratie/opvulling, deze sporen zijn vooral bedoeld voor wachtende locomotieven.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 18 okt 2018 07:06
door Rick
Er staat een EC Donauwalzer verstopt op de eerste foto?
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 18 okt 2018 14:02
door Mack
ziet er goed uit Wilco
Mack
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 18 okt 2018 14:04
door WilcoV
Rick schreef:Er staat een EC Donauwalzer verstopt op de eerste foto?
Klopt, nog niet compleet maar dat zal snel gebeuren.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 18 okt 2018 14:08
door WilcoV
Mack schreef:ziet er goed uit Wilco
Mack
Dan je Mack, ben er tot nu toe tevreden over. Heb wel veel verandert in de loop der tijd, maar er begint schot in te komen. Althans voor ongeveer 1/3 van de zolderbaan. Wat je nu ziet staat maar op ongeveer 1/3. Als deze kant van de zolder klaar is heb ik iets minder dan de helft gereed. Daarna de andere zolderkant vrijmaken en het grote station Ensporendam zelf bouwen.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 19 okt 2018 14:38
door Doolemeister
Ziet er mooi uit Wilco!
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 19 feb 2019 17:17
door WilcoV
De voorlopige bouw weg is aangelegd voor toevoer van de nodige bouwmaterialen en het oostelijke dieselspoor is doorgetrokken.
Deze zal leiden naar een werkterrein van Railpro/Railinfra, een fabrieksterrein en een klein kopstation.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 19 feb 2019 17:18
door WilcoV
Op de voorgrond staat een Railpro trein met ballast op het toekomstige kopstation. Hierbij komt een tafereel van een kleine woongemeenschap bij een fabrieksterrein waarvoor de sporen in het midden te zien zijn, één van de kantoorgebouwen is al aanwezig. Op de achtergrond is het in aanbouw zijnde terrein van Railpro/Railinfra te zien.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 25 feb 2019 19:03
door WilcoV
De stofarme Railpro trein staat op één van de toekomstige sporen van het Raipro/Railinfra terrein. Het spoor waar de trein staat is definitief, het erboven liggende spoor is tijdelijk.