Robert_N-Nm schreef:Hammerschmid - koppelingen??? Wil dat nog een beetje werken op die Ucs wagentjes??
Ha, een kenner
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ja hoor, alles wat een NEM-schacht heeft is geschikt voor deze koppelingen. Ik vind ze net wat sierlijker en minder opvallend dan de standaard N-koppeling, bovendien is het bijna buffer-aan-buffer, en kun je heel zachtjes aankoppelen , dat is leuk rangeren!
Maar ik zal er eerlijk over zijn, voor op de hoofdbaan is dit spul totaal ongeschikt. Zeer gevoelig voor hoogteverschillen, lange treinen en hoge snelheden kan je vergeten tenzij je je per se enorm wilt ergeren.... Ik gebruik ze dan ook alleen op het rangeeremplacement wat ik aan de voorzijde van de baan heb aangelegd. Op dit gedeelte gebruik ik dan materieel wat is uitgerust met deze Hammerschmid-koppelingen. Daar wordt alleen langzaam rangeerwerk verricht met korte treinen.
Voor wie nu denkt: "
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
wat voor koppelingen, kenikniet, laatgauwziendan", hieronder nog wat beeldmateriaal van deze koppelingen. Voorheen gemaakt en ontwikkeld door Hammerschmid präzisionsmodelle, maar nu is de productie overgenomen (meneer Hammerschmid ging met pensioen) door N-tram, in verbeterde versie trouwens. (
http://www.n-tram-shop.de/epages/177795 ... kupplungen)
Het ziet er mooi uit. Ontkoppelen kan nog steeds met de standaard ontkoppel'dingen' tussen de rails. Maar ik gebruik een zelf-gefabriceerd lepeltje waarmee ik handmatig ontkoppel. Andere optie is een klein (super)magneetje erboven houden, dan trek je de haakjes omhoog.
Zo komt het uit de verpakking, je mag ze dus zelf nog samenstellen.
En het past dan gewoon in een NEM schacht. Als je favoriete wagon die nog niet heeft moet je flink gaan knutselen, net als bij lokomotieven trouwens, daar is het aanbod met NEM-schachten nog schaarser.
FidOo schreef:Hoe heb je dat straatspoor gemaakt. Die structuur en kleur is precies wat ik ook zoek, alleen krijg het nog niet voor elkaar!
Haha, ja je denkt dat het straatspoor er goed uitziet, maar ik laat natuurlijk niet al m'n mislukkingen zien op het internet
De structuur van het wegdek is als volgt: (grijze) acrylverf, in de natte verf fijn 'turf' van Woodland Scenics gestrooid, na drogen nog 2 a 3 lagen acrylverf en dan glad schuren, zo is de asfalt-structuur ontstaan. Vervolgens op kleur brengen natuurlijk met wat grijstonen (niet te donker beginnen) en 'washes' met zeer verdunde verf in bruin en zwart. Ik heb dit alles op 0,5 mm plasticplaat gemaakt, wat dus mooi tegen de rails kon aansluiten. Maar na enige tijd is een en ander gaan werken en omhoog gaan krullen (getsie, lelijk, geen gezicht etc) zodat het straatspoor er momenteel onbruikbaar bij ligt. Ga ik dus gewoon nog een keer doen, maar dan anders...
Groeten,
Vincent