Pagina 23 van 139

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 06 mei 2012 14:01
door bob vermeulen
Hallo,

Lekker koud weer buiten dan heb je een excuus om binnen wat te doen en natuurlijk dan naar boven naar de baan.
Heb weer enkele treinen in geleerd en de standen van CV wat verbeterd. Mijn aller moeilijkste trein was de Fleischmann BR03.1014. Dat is een blauwe BR03 die in de jaren 1954 voor de Rheingold reed. Nu met de nieuwe IFZN in de software stopt hij perfect overal voor het sein. Zal misschien nog een foto maken van deze lok.

mvrg

Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 06 mei 2012 14:20
door Overdijk
Das toch een MTX loc?

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 06 mei 2012 21:32
door bob vermeulen
Hallo Ners,

@Ron, Ja je hebt helemaal gelijk :D Ik had hem bij mij in de WinDigiPet database als fleischmann staan.
Nu heb ik ook een Database voor al mijn spullen en daar staat keurig dat het een Minitrix is.

Het is de Minitrix 12432 uit het jaar 2005-2006.
Ik ben zeer gehecht aan deze lok. Het is een prachtige verschijning op de baan.
Vooral met de sleep mooie blauwe rijtuigen heeft het wel wat.
Heb wat foto' s gemaakt van de lok.

Afbeelding

Afbeelding


mvrg

Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 06 mei 2012 22:10
door epocheales denken
Bob, je ben een gezegend man, met zo'n prachtige loc als deze 03 8-)
Ben zelf al jaren op zoek naar deze loc, heb alle rijtuigen die er achter passen, de blauwe Rheingold Schurzenwagen, maar de prijzen voor deze loc liegen er niet om en je moet dan ook nog aan digitaliseren beginnen.... :cry: Maar je weet nooit, wie weet kom ik 'em nog een keer tegen in Houten voor een betaalbare prijs, want op E-Bay wordt je er niet vrolijk van, maar ja de typische marketing-truc van het moederbedrijf uit Goppingen: exclusief 1 jaartje produceren en de prijzen schieten de lucht in...... :evil:

Maarre, hele mooie foto's Bob :!:

Groet,

Hans.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 07 mei 2012 09:10
door bob vermeulen
Hallo,

@ Hans, ja dat klopt ik ben dan ook blij dat ik de lok heb gekocht en in mijn bezit heb :D .
Heb ook een sleep mooie rijtuigen er achter en de lok is digitaal.
Al mijn loks zijn overigens digitaal want anders kan ik er niets mee op mijn baan want die is volledig geautomatiseert .

Hier wat foto' s van lok en rijtuigen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvrg Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 07 mei 2012 09:23
door Michiel
Inderdaad een hele mooie trein samen. Dat lijkt me steeds een genot om deze over de baan te zien glijden. 8-) 8-) 8-)

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 07 mei 2012 18:22
door thijs07
wouw wat een mooie baan!!!
kun je nog wat meer foto's laten zien van de rest van de baan.
of is dat nog niet helemaal af?

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 08 mei 2012 22:28
door bob vermeulen
Thijs,

Mijn baan is de komende 30 jaar nog in opbouw :D .
Ben momenteel verslaafd aan het rijden en bouwen komt dan wat op de achtergrond :( .
Maar er zijn weer plannen en dan komt het wel weer goed met het bouwen en dan plaats ik weer foto' s :lol:

mvrg Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 08 mei 2012 22:59
door evo
Mooi Bob, die blauwe 03! Ik ben sowieso een fan van de blauwe epIII wagons, maar zo'n fraaie lok ervoor maakt het helemaal af.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 08 mei 2012 23:00
door martinb
30 jaar maar? Mazzelaar, dan schiet het al lekker op. :lol:

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 09 mei 2012 08:23
door Doolemeister
Beste Bob,

Mooie sleep wagens en stoomlok natuurlijk.

Groet,

Arjan

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 10 mei 2012 08:39
door bob vermeulen
Hallo,

gisteravond aan het meten en passen geweest aan mijn nieuwe uitbouw.
Zoals al zovaak gezegt: je moet altijd aan de bodem beginnen en het stoorde mij al een lange tijd dat ik het onderste niveau van mijn baan nog niet gereed heb terwijl ik al bezig ben met het bovenst niveau. :oops:
Daar gaat nu verandering in komen er komt een stuk van ca 3 meter bij 90cm bij. Daar kan ik dan weer de overige niveaus op bouwen die nodig zijn voor mijn grote wens: Een groot station met Baanwerk.
Op de foto's kan je zien wat ik plan en waar ik me begonnen ben. (let niet op de spullen (chaos) die ga ik vanavond een ander plaatsje geven in een ander kamer die ik nog tot me beschikking heb.

Afbeelding

De rode lijn geeft aan wat het onderste niveau gaat worden
De blauwe lijn geeft aan wat ik effectief van dit niveau kan gaan gebruiken voor een schaduwstation.
De Gele lijn is wat ik reserveer voor mijn computerschermen.

Afbeelding

Groen is het hoogste niveau wat gebouwd gaat worden. (komt dus boven mijn schermen te lopen)
Geel is weer het effectieve niveau wat ik ga gebruiken voor het goederen station gedeelte.


Wordt vervolgt

MVRG Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 10 mei 2012 08:44
door Doolemeister
Beste Bob,

Wat een chaos, zeg :D :D
Mooie plannen hoor, ben benieuwd naar de uitwerking!

Groet,

Arjan

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 10 mei 2012 12:58
door Krab
Hoi Bob , die puinhoop valt wel mee :mrgreen:
Het zijn allemaal materialen die je gebruikt ,dus is het geen rotzooitje op je tafel.
Ben benieuwd naar het vervolg van je baan .



mvg Sjaak

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 11 mei 2012 11:44
door bob vermeulen
Hallo,

Ja die Chaos gaat nu snel veranderen alles word netjesc gesorteerd en dan gaat het in mooie bakken met een labeltje.
Dan kan ik het zo weer gebruiken als is verder ga met het landschap.
Wel al begonnen met een baanplan voor de nieuwe ruimte. Ik had er ooit al een gemaakt maar die was bij nader inzien toch niet goed en op het beschikbare oppervlak kon meer gedaan worden ;)

Afbeelding

Het is de bedoeling dat ik er (lange) treinen kan binnen halen en kan voorzien van een nieuwe lok.
En het dient als "opslag" voor loks en treinstellen.

Wat vinden jullie er van of kan het beter :?:

mvrg Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 11 mei 2012 12:07
door evo
Waarom heb je zo'n hoop wissels achter de draaischijf? Je kunt toch de schijf zelf gebruiken om (een hoop van) de wissels te vervangen?

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 11 mei 2012 12:13
door bob vermeulen
Hallo Edwin,

Ja daar heb je wel gelijk in die zijn niet allemaal nodig. Nu heb ik nog een heel stel wissels liggen en die wilde ik er in princiepe allemaal in kwijt want die liggen er nu maar te liggen. Het zijn overigens minitrix wissels die ik verder uit mijn baan gebouwd heb en vervangen heb voor Fleischmann wissels.

Zal eens tellen hoeveel ik er nog heb en dan kan de rest via de draaischijf.

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 11 mei 2012 12:16
door Michiel
Gezien de layout vermoed ik dat je er een visuele controle over hebt, en dat het geen schaduwstation buiten zicht is.

- Ik vind dat het stuk tussen hoofdspoor een eertse wissel erg kort is. Je zal dikwijls het hoofdspoor moeten blockeren om te kunnen manoeuvreren.
- Je kan een hoop kosten aan wissels besparen door de draaischijf effecienter te gebruiken kwa aansluitingen.
- De bundel treinstellen mag wel langer, lijkt me. Een Thalys, eurostar of ICE zijn toch behoorlijk lange treinen (10 rijtuigen of meer?).


Voor de rest wel een origineel idee, met een hoop speelplezier om die samenstellingen aan te passen naar de goesting en voorkeur van de dag.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 11 mei 2012 12:25
door FidOo
Bob,

jij rijdt natuurlijk voornamelijk tijdperk 3 waarbij stoomloks eerder regel dan uitzondering zijn, mocht je nu met de lok voor de lokwisselopstelplaats op rijden, dan moet de 2e lok eerst aangekoppeld worden en weer weg gereden met de wagons voordat de eerste lok weg kan. Het zou realistischer zijn als je overloopwissels aan het eind zou hebben waardoor de lok weg kan.

Daarnaast moet al het rangeerwerk over het binnenkomende stuk met de wissels gebeuren. mooier zou zijn als je door middel van een 2e spoor een trein binnen kan laten rijden en toch een wissel van lok o.i.d. kan doen.

Daarnaast win je praktisch veel ruimte als je de wissels na de draaischijf weg haalt en direct op de draaischijf je opstelsporen aan kan sluiten. (punt wat Evo maakt) Plus je aansluiting vanaf de eerste wissel naar je draaischijf links loopt eerst parallel en vervolgens met een scherpe boog naar de draaischijf, deze kun je ook gewoon niet horizontaal aansluiten op de schijf. (dus links boven onder een hoek van 30 graden bijvoorbeeld)

Even voor mijn duidelijkheid, is dit gedeelte zichtwerk met scenery of gewoon puur praktisch....?
Ik vermoed dat laatste. Dan hoeft het niet zo realistisch te zijn natuurlijk.

(en ja ook ik ben groot fan van die blauwe 03 en bijbehorende sleep! supergaaf!)

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 11 mei 2012 12:42
door bob vermeulen
Michiel schreef:Gezien de layout vermoed ik dat je er een visuele controle over hebt, en dat het geen schaduwstation buiten zicht is.

- Ik vind dat het stuk tussen hoofdspoor een eertse wissel erg kort is. Je zal dikwijls het hoofdspoor moeten blockeren om te kunnen manoeuvreren.
- Je kan een hoop kosten aan wissels besparen door de draaischijf effecienter te gebruiken kwa aansluitingen.
- De bundel treinstellen mag wel langer, lijkt me. Een Thalys, eurostar of ICE zijn toch behoorlijk lange treinen (10 rijtuigen of meer?).


Voor de rest wel een origineel idee, met een hoop speelplezier om die samenstellingen aan te passen naar de goesting en voorkeur van de dag.
Michiel,

Bedankt voor je snelle reactie ;)
Ja, dat is een goed punt :D van je, dat spoorstukje is wel erg kort (ca 20 cm) dat moet wel wat langer worden.
Ik rij uitsluitend Ep3 en de meeste treinstellen die ik heb zijn relatief kort. Alleen de de VT11.5 is bij mij het langst en die is z'n 720mm. Dyus die heeft een keuze uit 4 sporen. lijkt mij voldoende. Dan komt bij mij de VT12.5 en die is 500mm lang en alle andere zijn veel korter.

mvrg Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 11 mei 2012 13:35
door bob vermeulen
FidOo schreef:Bob,

jij rijdt natuurlijk voornamelijk tijdperk 3 waarbij stoomloks eerder regel dan uitzondering zijn, mocht je nu met de lok voor de lokwisselopstelplaats op rijden, dan moet de 2e lok eerst aangekoppeld worden en weer weg gereden met de wagons voordat de eerste lok weg kan. Het zou realistischer zijn als je overloopwissels aan het eind zou hebben waardoor de lok weg kan.

Daarnaast moet al het rangeerwerk over het binnenkomende stuk met de wissels gebeuren. mooier zou zijn als je door middel van een 2e spoor een trein binnen kan laten rijden en toch een wissel van lok o.i.d. kan doen.

Daarnaast win je praktisch veel ruimte als je de wissels na de draaischijf weg haalt en direct op de draaischijf je opstelsporen aan kan sluiten. (punt wat Evo maakt) Plus je aansluiting vanaf de eerste wissel naar je draaischijf links loopt eerst parallel en vervolgens met een scherpe boog naar de draaischijf, deze kun je ook gewoon niet horizontaal aansluiten op de schijf. (dus links boven onder een hoek van 30 graden bijvoorbeeld)

Even voor mijn duidelijkheid, is dit gedeelte zichtwerk met scenery of gewoon puur praktisch....?
Ik vermoed dat laatste. Dan hoeft het niet zo realistisch te zijn natuurlijk.

(en ja ook ik ben groot fan van die blauwe 03 en bijbehorende sleep! supergaaf!)
Hallo Joost,

Bedankt voor je uitvoerige reactie :D

Je schreef: "Het zou realistischer zijn als je overloopwissels aan het eind zou hebben waardoor de lok weg kan."
Daar heb je gelijk in maar het gaat hier over een Schaduwstation en geen zichtbaar gedeelte (scenery zit 40 cm hoger). Ik kan er wel vrij in kijken en het in de gaten houden dus het moet enige estetische waarde hebben. Voorts is het de bedoeling dat e.e.a. automatisch kan rijden maar dat ik met de hand kan ingrijpen.

Je schreef: "deze kun je ook gewoon niet horizontaal aansluiten op de schijf. (dus links boven onder een hoek van 30 graden bijvoorbeeld)" Ja dat kan maar ik had het oorspronkelijk ook zo gemaakt dat er korte treinen zouden kunnen komen te staan als het niet vol stond met Loks. Die gedachte heb ik nu laten varen en er komen alleen maar loks of korte treinstellen zoals de Vt06 .

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 11 mei 2012 15:03
door Michiel
Je kan de wissel naar de draaischijf verleggen en plaatsen na de volgende wissel naar het bovenste opstelspoor van de opstelsbundel-van-treinen-voor-een-nieuwe-loc. Je wint dan meteen 20cm (lengte van de wissel).

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 12 mei 2012 17:57
door bob vermeulen
@Michel, Ja, dat is een goede optie maar ik denk dat ik een wissel leg direct als de trein van het hoofdspoor af komt dan kan ik daar een wat langere rail leggen en heb ik meer mogelijkheden.

Van het weekend ga ik de tekening nog aan passen maar vandaag eerste de gehele dag bij de 18e WinDigiPet dag geweest. Die stond geheel in het teken van de nieuwe versie WDP2012. Man, man, man wat een nieuwe mogelijkheden zijn er weer bij gekomen en wat een verfijning van het programma als het gaat om een lok mooi langs het perron te laten stoppen of voor een sein :D :D :D . We kunnen nu ook een trein samenstellen terwijl de software dan weet hoelang de trein is :o
Ook een nieuw N-spoor forum lid tegen gekomen die zich ook gaat specialiseren in WinDigiPet, Ronald het was aan genoegen je te ontmoeten. Nu ben ik tenminste niet meer alleen als N spoorder op de WDP dagen :mrgreen:

mvrg Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 14 mei 2012 10:47
door bob vermeulen
Hallo,

Gisteren is het banenplan van mijn 4e schaduwstation weer geheel op de schop gegaan :o .
Nadat ik de beschikbare ruimte nogmaals opgemeten had om de eerste voorbereidingen te doen voor het zagen van het frame bleek dat de maat in Anywhere niet klopte :oops: :x .
Toen ik de maten had aangepast was het uiteindelijke gevolg groter dan ik dacht, het oude ontwerp paste gewoon niet meer.
Het voordeel is echter wel:er kan nu meer op minder plaats :D :D
Ik heb dan ook de positieve commentare van de vorige layout mee genomen in dit ontwerp en veel meer gebruik gemaakt van de draaischijf, dan van wissels.

Afbeelding

Gaarne reacties, dan kan ik het alleen maar optimaliseren.

mvrg Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 14 mei 2012 11:22
door Michiel
Dit ziet er niet slecht uit, maar mij storen nog 2 dingetjes in het plan:

- de knik van het toevoerspoor naar de draaischijf lijkt me nogal sterk. Als je de aansluiting 1 of 2 posities in uurwerkrichting op de draaischijf verlegd, dan komt de bocht mooier en homogener uit .
- de zig-zag situatie van de wisselwaaier links onder zou ik nog eens herbekijken. Het moet mogelijk zijn om spoor 4-7 van deze bundel langer parallel te laten lopen, tot parallel aan de schuine baanrand.