Pagina 24 van 67

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 17 jan 2011 22:43
door mdedeugd
http://www.youtube.com/watch?v=wyz_2DEah4o

Sucses Mannen ;) .

Martin de Deugd

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 18 jan 2011 07:17
door richard7877
ik dacht toch meer hier aan http://www.youtube.com/watch?v=xOisPiSC ... re=related

succes hoor martin ik hoop dat de problemen snel zijn gevonden, er is inderdaad niets vervelender dan een probleem en je kunt het niet vinden

groeten richard

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 18 jan 2011 16:50
door Jerome
En Martin/mannen?

Is het wonderteam weer terug richting Zeeland? Zijn de problemen opgelost?

http://www.youtube.com/watch?v=xxlWvE2U0nw

Net zoals veel anderen die meelezen, wacht ik in spanning de ontwikkelingen af!

Greetz, Jeroen.


Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 18 jan 2011 17:20
door Vincent
jerome, die link van jou is wel het meest foute wat ik dit jaar heb gezien. super


mvg vincent

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 18 jan 2011 17:49
door Hookies
Nou, het team van RoFoSoft (dank Jos) was hier zo rond half twaalf. En ze zijn rond kwart over vijf weer richting Zeeland vertrokken. Alles doet het weer.

Het mooie was dat ik er eigenlijk niets aan kon doen. Het aansluiten zou volgens mijn planning gewoon moeten werken, maar op de bezetmelder die voor de keerlus geschikt was, verbond een plus met een min (als ik het goed zeg). Door aan dat deel voeding toe te voegen, ontstond er kortsluiting.

Gevolg is dat de S88-bus van de Twin kapot is. Maar Wim heeft alles voor Loconet geschikt gemaakt en meteen toegepast, waardoor ik van eventuele vervelende resets af ben. Al had ik daar nog geen last van gehad.

Met de keerlus zelf was niks mis, maar dat vermoeden had ik zelf ook al wel. Alle bezetmelders zijn stuk voor stuk nog eens getest, totdat er meldingen zichtbaar waren. Later heeft een loc ook wat rondjes gemaakt en toen was alles zowel op de Twin als op de laptop goed te volgen.

Wim deed vooral de technische zaken, aanpassingen maken, testen. Rob was meegekomen voor het lenige trapezewerk onder de baan.

Afbeelding

Terwijl ik transistors aan het halen was voor de bezetmelders, hebben ze en passant even mijn trafo's aan het frame gehangen en wat draden ingekort. Een nuttige en aangename tijdsbesteding. Zo ziet het er nu uit:

Afbeelding

Mijn dank aan het rescue team uit Zeeland is dan ook groot. Fijn dat er mensen zijn die tijd vrijmaken om hun kennis en kunde in te zetten om mij weer aan de baan te helpen. Mijn hobby is weer gered!

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 18 jan 2011 18:12
door mdedeugd
Hoi Martin.
Ik ben nu eerlijk gezegt, net zo opgelucht en blij als jij zelf, om dit goede nieuws te vernemen. :D
Heren ook namens mij, en uiteraard ons allen bedankt, dat jullie martin zo ontzettend goed hebben geholpen. ;)
Grote klasse ;) ;) echt top.
Martin ik ben zo ongelooflijk blij en dolgelukkig dat het weer goed functioneert
En nu rede voor een feest op Hookyville.
Pracht foto,s van een deel van het team wat dit fantastische heeft gewerkt, echt woorden tekort, een dikke pluim... ;)

Martin feliciteert collega Martin ;)


Martin de Deugd

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 18 jan 2011 18:56
door marco
GEWELDIG toch martin.
Respect voor rob en wim top gewoon :P

Groetjes marco

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 18 jan 2011 20:06
door Jerome
Nou Super hoor!!

Helemaal van Middelburg naar Oestgeest, toppie dat het weer werkt nu via Loconet (Ik mis de Emoticon met de 2 duimpjes). Ik begrijp nog niet helemaal wat er mis is gegaan, maar de S88 opblazen is mij bekend, hahahaha! Helaas heeft de Ecos geen Loconet met als gevolg dat mijn Ecos nu naar Esu is voor reparatie...

Veel succes met de verdere bouw.

Greetz, Jeroen


Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 18 jan 2011 21:37
door Jos
http://www.youtube.com/watch?v=_MVonyVSQoM

Woorden zijn verder overbodig ;)

Groetjes,
Jos

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 19 jan 2011 23:21
door Rob Fongers
Hoi Martin,

Werkt alles nog naar wens?

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 20 jan 2011 00:04
door Hookies
Hoi Rob,

De draadjes van melder 3 hangen weer op z'n plek. En de trein rijdt zijn rondjes. Wel reed de loc in het schaduwstation niet volgens planning. Waarschijnlijk sprake van een niet goed aangesloten bezetmelder. Dat ga ik morgenmiddag wel even testen. De loc blijft volgens Koploper namelijk in zijn beginblok staan, terwijl de loc op de baan al een stuk verder is. Na een korte tijd zie ik de blauwe lijnen oplichten voor bezetmelding, ook als de loc de spiraal indraait. Maar in het schaduwstation zie ik wel de gele lijnen voor de route, maar daar blijft het dan ook bij. Maar dat gaat ook wel goedkomen.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 27 jan 2011 16:46
door Hookies
Gisteren kwamen de bezetmelders weer terug. Aangesloten en prompt nergens meldingen. Wat nou weer, dacht ik bij mezelf. Fotootje van de situatie onder de baan aan Wim Ros gestuurd. Die zag meteen wat ik fout had gedaan. Ik werk sinds vorige week met twee s88LN's. Eentje verzorgt de bezetmeldingen voor bezetmelddecoder 1, 2 en 3, de andere de bezetmeldingen voor 4, 5 en 6 (als ik het zo goed zeg, anders breekt iemand van het klusteam wel in).

Er waren dus twee dingen misgegaan: ik had een netwerkkabel van melder 3 naar melder 4 gedaan en dat mocht nou juist net niet. Daarnaast moest de aansluiting van de s88LN op de vierde bezetmelder net aan de andere kant zitten.

Een voor één alle bezetmelders weer geïnstalleerd en alle punten nagelopen. Enfin, twee netwerkkabels kon ik wegdoen, maar toen deden alle melders het weer. Op bezetmelder 6 na. Hier gaf punt 10 wat problemen. Als ik in het deel van melder 5 reed, lichtte 6.10 ook op, tenzij ik in een bezetmeldsectie zat. Met wat logisch beredeneren kwam ik er achter dat er niks mis was met de bezetmelddecoder en de netwerkkabel, maar dat punt 6.10 toch echt het probleem was. En ja hoor, hier zat geen isolatieplasticje tussen de railstaven, waardoor er contact was met een niet-gedetecteerd deel en dus meteen alle niet-gedetecteerde delen melding op 6.10 gaven. Maar goed, dit probleem is ook weer uit de wereld. Behalve de kabels geen verdere schade.

Eindelijk kunnen we weer eens wat verdergaan met Koploper.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 28 jan 2011 09:34
door mdedeugd
Hookies schreef:maar dat punt 6.10 toch echt het probleem was. En ja hoor, hier zat geen isolatieplasticje tussen de railstaven, waardoor er contact was met een niet-gedetecteerd deel en dus meteen alle niet-gedetecteerde delen melding op 6.10 gaven. Maar goed, dit probleem is ook weer uit de wereld.

Mvg,
Martin
Hallo Martin. ;)

Ik had op mijn baan ook isolatie raillasjes overgeslagen.
Rede
Van Fleischmann, ze zien er ook als de gewone rails lasjes uit, wat kleur en uiterlijk betreft.
Je bent lekker er mee bezig, dan is het weer eens de tijd om te stoppen. :?
Dan denk je, nou dan ga ik daar de volgende keer weer eens mee verder. :)
Dat kan een dag zijn, dan gaat het nog wel, maar als het langer uitgestelt wordt.
Dan kun je zulke dingen makelijk vergeten.
Dan ga je verder, met de gedachte, o daar was ik vorge keer gebleven, daar zitten ze dus.
Daardoor kunnen deze dingen ongemerkt worden overgeslagen. ;)
Dan ga je rijden, niets aan de hand, maar de vergeten lasjes komen vroeg of laat ongemerkt.
Weer aan het licht. :shock:
Hoe ben jij er achter gekomen. ?
Ik toen ik door middel via koploper de bezetmelders ging testen.

Martin de Deugd

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 28 jan 2011 09:46
door Hookies
Hookies schreef:Een voor één alle bezetmelders weer geïnstalleerd en alle punten nagelopen. Enfin, twee netwerkkabels kon ik wegdoen, maar toen deden alle melders het weer. Op bezetmelder 6 na. Hier gaf punt 10 wat problemen. Als ik in het deel van melder 5 reed, lichtte 6.10 ook op, tenzij ik in een bezetmeldsectie zat. Met wat logisch beredeneren kwam ik er achter dat er niks mis was met de bezetmelddecoder en de netwerkkabel, maar dat punt 6.10 toch echt het probleem was. En ja hoor, hier zat geen isolatieplasticje tussen de railstaven, waardoor er contact was met een niet-gedetecteerd deel en dus meteen alle niet-gedetecteerde delen melding op 6.10 gaven.
Martin, als je mijn post goed leest, zie je meteen hoe ik er achter ben gekomen.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 28 jan 2011 11:04
door mdedeugd
Op de zelfde manier, dat is helder.
Rijdende en uittesten via koploper.
Ik snap nu het gehele plaatje weer.
Dank je wel Martin. ;)
Paar maal extra goed lezen, dan pas de vraag stellen is ook voor mij een vak.
Maar voorkomt wel onnodig vragen stellen.

Sucses.

Martin de Deugd

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 28 jan 2011 11:36
door Hookies
Toch niet helemaal Martin. Er is niet gereden in Koploper, maar gewoon handmatig. Het Twin Center kan je dan zodanig instellen dat je per bezetmeldmodule kunt zien welke meldpunten bezet geven. Die test is voor mij het belangrijkste. Koploper komt pas in stap 2.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 28 jan 2011 19:12
door mdedeugd
Ok Martin, dank je wel voor deze extra uitleg hoe jij te werk gaat. ;)
Best wel leuk het te volgen.
Sucses.

Martin de Deugd

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 01 feb 2011 18:08
door Hookies
Vanmiddag weer even wat tijd aan Koploper besteed. Alle locs zijn inmiddels voorzien van een afbeelding, zowel op de vaste pc als op de laptop.

Ik heb dit keer de Mittelweserbahn loc geijkt. Dit keer via het principe van vooruit/achteruit en dan gemiddelde. Hier zit een Kuehn N025 in. In stap 28 is het nog altijd 222 km/u, maar vanaf stap 18 zit de loc op 1oo km/u of langzamer. Stap 5 is 10 km/u, stap 4 7 km/u en stap 3 6 km/u. Dit vond de loc wel genoeg geijkt. Kan ik dan in de stamgegevens van de loc zetten: minimale snelheid decoder stap 3 of is dit niet nodig? Liever zet ik hem op stap 4, want dat was net even fijner met opstarten.

Ik heb dit ook even vergeleken met de demobaan van Koploper. Hij heeft bij de locs nergens snelheden langzamer dan 20 staan. Dat betekent dat een loc bijvoorbeeld pas in stap 5 gaat rijden. Boven de 100 rijden zijn locs ook niet, want daar is alles weer op 0 km/u gezet. Maar bij de stamgegevens staat wel 1 als decoderstap bij de minimale snelheid. Wie kan hier wat meer over zeggen?

Overigens: als ik stap 14 op 85 km zet voor het ijken, dan houdt het automatisch ijken van stap 28 naar beneden op, zodra de loc onder die 85 km komt. Dan kan ik met 1 meting en het aanklikken van de juiste stap nog wel verder ijken. Wat nu als ik 14 op bijvoorbeeld 35 km/u zet, gaat het automatisch ijken dan door totdat er een stap wordt bereikt die de 35 km/u niet meer haalt?

Het beeld van deze Kuehn-gestuurde MWB was wel veel vloeiender dan dat van die NS-loc. De NS-loc zit vanaf stap 20 tot en met 28 op de 200 km/u tot aan het maximum van 221 km/u. Pas na stap 8 komt deze loc onder de 100 km/u uit. Ik zal eens kijken wat de waarde van cv5 is en deze wat terugbrengen. Misschien dat er dan een wat mooiere curve te bedenken is. Iemand dit al eens gedaan?

Anyway, na dit ijkwerkje de MWB ook maar eens de baan opgestuurd. Geplaatst in blok 31 en met de opdracht om naar blok 42 te rijden. Bij de driewegwissel moest de loc dus linksaf slaan. Het beeld in Koploper toont de juiste route, maar bij de driewegwissel gaat het ding juist rechtsaf. Heb daarna Koploper uitgezet en het met de hand nog even geprobeerd uit te vinden. Om naar 42 te gaan en dus linksaf te slaan, moet wissel 34 op afbuigend staan. Staat 33 op afbuigend, dan gaat de loc juist rechtsaf. Is het nu zo dat ik de wisselaansluiting van 33 naar ingang 34 op de decoder moet zetten en de aansluiting van 34 op de wisseldecoder nummer 33, oftewel beide aansluitingen op de decoder omdraaien?

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 01 feb 2011 22:26
door shoven
Driewegwissels is altijd gedoe in koploper. Je hebt 2 aandrijvingen die je aanstuurt, en die kunnen dus in 4 combinaties van standen staan. Het is gewoon even nalopen hoe ze moeten staan, of gewoon systematisch alle mogelijke combinaties afgaan.
De sleutel is of je wel of niet ingeeft dat de wissel fout is aangesloten (bij de Eigenschappen van de wissel in Baanontwerp in Koploper). Daar heb je voor je 2 aandrijvingen dus 4 mogelijke combinaties: 00, 01, 10 en 11 waarbij 0 staat voor goed aangesloten en 1 voor fout aangesloten voor resp. de 1e en 2e aandrijving. Gewoon uitproberen door in te stellen en in koploper de wissel te schakelen door erop te klikken. Als de stand in koploper klopt met de stand van je wissel, zit je goed (wel even alledrie de standen checken 8-) ). Zo niet, volgende combinatie.
Succes!

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 feb 2011 00:06
door Rob Fongers
Hoi Martin,

Het is natuurlijk een beetje zonde dat je zoveel stappen onbenut laat op je decoder wat de rij eigenschappen tegoed komt.

Met een klein beetje moeite kan je heel de range van je decoder gebruiken.

Jij kan tijdens het ijken via prog mode hoofdspoor de CV's aanpassen

Je begint met CV 29 op 2 dat wil zeggen adressen < 129 en geen analoog of 34 voor adressen >128.

Dan meet je de topsnelheid en die stel je af via CV 5
Daarna minimum snelheid via CV 2. Ja wat het minimum snelheid, hoe lager hoe beter maar 10 kmh is goed ik heb er bij van 5 en dat is echt wel het minimum en neig toch meer naar 10 te gaan omdat die treinen te vaak blijven staan

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 feb 2011 08:26
door Hookies
Ik had er gisteren eentje die tijdens het ijken op 6 km/u gewoon ophield met rijden. Aangezien de CV2 hier op 3 stond, mag ik uit jouw bericht dus afleiden dat de CV2 ook hoger dan 3 kan worden gezet, bijvoorbeeld 5.

Ik zal zeker eens met de CV's gaan stoeien, want ik wil toch ook wel de hele range kunnen gebruiken en niet van die enorme sprongen maken tussen opeenvolgende stappen.

Het verhaal van de driewegwissel is inmiddels eenvoudig opgelost. Ik heb wissel 33 op decoder 34 aangesloten en wissel 34 op decoder 33. Dan hoef ik in Koploper verder niets te veranderen en gaat het goed.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 feb 2011 10:49
door Hookies
Even een uurtje gestoeid met de cv-instellingen van de Kuehn N025 die in de Mittelweserbahn loc zit. Ik begon met cv5 op 50 te zetten. Dit leverde een topsnelheid op van 55 km/u. Dat vond ik wat laag. Een paar keer cv5 aangepast. Uiteindelijk cv5 op 110 gezet. Nu was de topsnelheid 115 km/u. Op dat moment had ik cv6 op 55 staan (de helft dus). Ook cv2 is niet op 3 blijven staan. Die heb ik op 8 gezet, waardoor de minimum snelheid nu 9 km/u is. In bijna alle gevallen is de overgang van de ene stap naar de volgende stap 4 km/u. In het begin en aan het eind 2 km/u. Ergens in het midden is 1 stap van 6 km/u.

Dit lijkt me al met al een aardige curve. Ik ben benieuwd of de andere Kuehn N025 dezelfde cv-instellingen nodig hebben.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 feb 2011 17:37
door Rob Fongers
Martin,

Kijk daar heb je wat aan ;) ;) Als CV 6 nou op bvb 25 zet dan worden de stappen in je onderste bereik kleiner en het hogere bereik groter. Juist in die eerste stappen is het mooi als die dicht bij elkaar liggen want daar zie je het snelheidsverschil het meest.

S6

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 03 feb 2011 00:02
door Hookies
Ik zal morgen even aangeven hoe nu het stappenverloop voor de MWB en de BR103 is. Heb de info nu niet bij de hand.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 03 feb 2011 15:12
door Hookies
Ik zal mijn belofte later nog even inwissen. Na lang testen met cv2 heb ik eindelijk de Tulp op een beetje normale snelheid in stap 1 weten te krijgen. Met cv2 op 2, zoals 'ie standaard stond, kwam de loc niet in beweging. Dan maar cv2 een beetje ophogen. Het eerste resultaat kwam bij 16, want toen reed de loc 1,72 km/u. Om te vermijden dat de loc stilvalt bij vuiligheid, heb ik cv2 naar 36 verhoogd. Nu doet de loc 9 km/u in stap 1. Ik zag dat de eerste vier volgende stappen telkens met 2 km/u verhoogd worden. Als maximum staat stap 28 op 120 km/u. Eens kijken of de loc tijdens het ijken dat eindgetal al in een eerdere stap gaat bereiken.

Mvg,
Martin