Pagina 24 van 139

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 15 mei 2012 11:48
door Paul B
Komt de draaischijf nu uit zicht?

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 16 mei 2012 08:25
door bob vermeulen
Hallo Paul,

Ja en nee.
De draaischijf komt op het onderste niveau (ca 90 cm hoogte) en het bovenste niveau (met scenery) wat er boven komt is op 130cm (mijn zichtbare baan is op dit niveau hoogte).
Daar tussen komt op deze plaats niets. Dus je kunt er goed bij en je kan het ook goed zien.
Overigens zal de graaischijf automatisch gaan werken en hoef ik in de toekomst niet op te letten wat er gebeurd.

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 16 mei 2012 08:54
door Michiel
Hoi bob,

hou er rekening mee dat automatisch aan- en afkoppelen in een bocht erg onbetrouwbaar is. Ik weet niet hoe je het automatisch koppelsysteem plant (telex, ontkoppelrails, kadee, ...) maar positioneer de plaats van (ont)koppeling op een recht stuk. ;)

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 17 mei 2012 09:49
door bob vermeulen
Michiel,

Dat is een goed punt :o ;) heb ik niet goed opgelet bij de lange sporen die moeten inderdaad recht zijn om een goede afloop te kunnen garanderen.
Mijn langste treinen zijn z'n 1,4 meter dus daar moet ik nog even goed naar kijken

Mvg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 19 mei 2012 22:15
door bob vermeulen
Hallo,

In het kader van beginnen met de uitbreiding van de baan ben ik eerst maar eens begonnen met het veranderen van mijn station Waldbron. Dit station beviel me al in geen jaren en er zat een rare bocht in die regelmatig zorgde dat wagons ontspoorde. Dat gebeurde gisteravond weer en toen was ik het zat en heb het oude spoor er uitgehaald en ben begonnen met nieuw aan te leggen. De Minitrix rails er uit en Peco er in en direct voorzien van serve' s dan loopt het ook mooier.

zo was het (foto oktober 2007):

Afbeelding

en zo is het nu:

Afbeelding

wordt vervolgt

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 20 mei 2012 10:43
door Glaskast189
Ziet er netjes uit.

Bruce

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 20 mei 2012 21:38
door bob vermeulen
Hallo,

Ik werk voor het eerst met Peco en heb de volgende vraag:
De wissels hebben een hartstikke dat via de Tongen wordt aangestuurd.
Werkt dat bedrijfszeker of maken jullie een draadje aan het hartstikke en schakelen jullie dat extern?
Of drukken de tongen voldoende aan als je met servo' s werkt?

Misschien is de vraag al eens op het forum gesteld dan mijn excuus voor weer vragen :D

Mvrg Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 21 mei 2012 06:54
door mdedeugd
Hallo Bob.

Ik ben zelf ook al aan het peco verhaal meelezen.
Daar ik van plan ben mijn minitrix wissels ook vervangen.
Dus zag ik ook je vraag met deze http://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=40&t=93 in het geheugen.
Mischien heb je er wat aan.

Sucses

Martin de Deugd

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 21 mei 2012 07:58
door spoor65
Bob,

Misschien een idee om Rob Fongers hier even over te raadplegen,
hij kan je er vast en zeker een goede uitleg over geven.

onder mijn bericht zie je een aantal links waar je hem vinden kan, waaronder zijn eigen site
(hier staat ook al een uitleg over peco wisselstraten op met aansluitingen)
en tevens staat er de link naar hRob zijn prutsers in N forum.

mvg

Freddy

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 21 mei 2012 09:16
door bob vermeulen
@Martin en Freddy, bedankt voor jullie snelle reactie :D .
Ja, ik ga diverse Peco gebruikers eens benaderen (heb ik al gedaan overigens).
Ben erg benieuwd wat de uitkomst zal worden :o :o

mvrg Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 21 mei 2012 09:25
door Peter
bob vermeulen schreef:Hallo,

Ik werk voor het eerst met Peco en heb de volgende vraag:
De wissels hebben een hartstikke dat via de Tongen wordt aangestuurd.
Werkt dat bedrijfszeker of maken jullie een draadje aan het hartstikke en schakelen jullie dat extern?
Of drukken de tongen voldoende aan als je met servo' s werkt?

Misschien is de vraag al eens op het forum gesteld dan mijn excuus voor weer vragen :D

Mvrg Bob Vermeulen
Hoi Bob,

Ik werk zelf ook met Peco wissels in combinatie met servo's. Ik heb er voor gekozen om de hartstukken door relais te laten schakelen.

Je kunt de servo's natuurlijk continue tegen de tongen laten drukken, maar dat heeft bij de door mij gebruikte servo's een brom toon als gevolg.
Tevens blijft de servo stroom opnemen (blijft immers continue tegen de tongen drukken). Ook dienen de tongen altijd goed schoongehouden te worden!

Bovenstaand heeft voor mij de doorslag gegeven om het hartstuk met een relais te schakelen. Ik gebruik voor het aansturen van de servo's en het schakelen van de relais de OC32 van Dinamo (kan ook met DCC aangestuurd worden!). Dit werkt uitstekend.

Grtz.
Peter

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 21 mei 2012 16:26
door shoven
Hier zitten plm. 30 Peco wissels in de baan. Het hartstuk heeft een apart draadje dat met de wissel mee schakelt. De wissels worden door Servoswitch printjes van Rosoft aangestuurd. Dit werkt prima en bedrijfszeker.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 22 mei 2012 05:47
door bob vermeulen
Bedankt voor alle reacties,
Heb wel in de gaten (en volg natuurlijk al jullie adviesen op :D ) dat je alle hartstukken moet aansluiten en ook moet schakelen.
Ben dan ook begonnen met het solderen van de draadjes en daarna ( vanavond) kan ik de wisselstraatjes gaan aanleggen.

Wordt vervolgt

Mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 23 mei 2012 08:51
door bob vermeulen
Hallo N (ers),

Gisteren was het een mooie dag voor mij (ook buiten overigens). Er kwamen 2 nieuwe loks binnen en daar was ik best wel weer blij mee. Allereerst kwam er een op Ebay gekochte V200 binnen. Het gaat hier om de V200.128 (Fleischmann 7250) de 128 had ik nog niet in mijn verzameling van V200 machines en dus een mooie aanwinst.

Enkele uren later kwam ook een BR01 van Fleischmann binnen en wel de 716901. Dit is een BR01.10 versie. Deze lok is voorzien van een Olie tender en daar ik al enkele stoomloks met olietender heb past deze mooi in de rij. Het is de bedoeling om op mijn toekomstige Bw daar een apparte thema van te maken.
Vanmorgen enkel foto' s genomen:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet is het een heel grote tender en dat komt goed uit want daar past prachtig de decoder in (is al ingebouwd). De kap is heel eenvoudig te verwijderen van de tender (zonder schroefjes) overigens. Ook hebben ze deze tender goed zwaar gemaakt zodat hij voldoende gewicht heeft op de aangedreven assen, waarvan er overigens hier ook deze keer maar weer 1 is voorzien van een antislipbandje en dat is bij voorgaande loks (BR52, BR23, BR50 versies) wel een probleem. Bij dit model echter niet, hij trekt als een paard en sleept een set met wagons moeiteloos een helling van 2,5% op.

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 23 mei 2012 10:20
door pp4trains
Mooi !

Das ook een indrukwekkend apparaat.

Overigens heb ik gisteren een BR50 binnen gekregen de FL.7182 met twee assen voor zien van antislip. Trekt prima, ondanks dat deze een stukje gewicht heeft verloren voor de decoder.

Groeten,
Patrick

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 23 mei 2012 13:17
door Michiel
Knappe foto's van een imposante loc. En gezien de trekkracht door die enorme tender goed is, ga je van deze loc nog veel plezier hebben.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 23 mei 2012 15:15
door bob vermeulen
@patrick: De FL.7182 is van een wat oudere productie tijd en toen deed Fleischman nog een ste van 2 antislipbanden op de tender. Des al niet te min trekt die lok bij mij niet goed :( :x :oops: (zie mijn reactie op jouw draadje) want die Br50 is echt een mooie lok om te zien.

@Michiel: Ja je kunt wel aan de foto's zien dat dit een statige BR01.10 is vooral omdat hij z'n mooi tender heeft :D .
Ik ga eens nadenken welke wagens ik er achte ga hangen. Moet maar weer eens gaan lezen en googlen om te zien wat het wordt en wat authentiek was achter deze lok. Ik denk dat ik heb laat rijden zoals hij in de begin jaren 60 bespannen was, daar moet ik wel wat over kunnen vinden.

mvrg Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 23 mei 2012 21:11
door bob vermeulen
Goede warme avond,

Ik kon het vanavond niet laten om ook de gisteren ontvangen V200.128 te fotograferen.
hier het resultaat van de 3 mooiste foto' s
Hopelijk kunnen jullie ze waarderen.

De lok alleen
Afbeelding

Als erts trein
Afbeelding

En als kolen trein
Afbeelding

Bij mij gaat hij de "boeken" in als een goederen trein :lol:

mvrg Bob Vermeulen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 24 mei 2012 06:57
door Glaskast189
Dat soort foto's waarderen we wel!

Bruce

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 24 mei 2012 09:24
door Michiel
Ik kijk een beetje jaloers naar je machtig mooie V200. Ik heb meer dan een maand geleden eentje gescoord op eBay, maar de inertie van die verkoper is groter dan van een mamoettanker. Ik wacht nog steeds...

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 24 mei 2012 14:09
door FidOo
Mooie lok die Br01, heb zelf ook kort een flm Br01 gehad maar daar had ik gauw ruzie mee. Wilde slecht door bochten want tilde de tender zichzelf op, en trekkracht was er niet.. weet alleen het nimmer niet.
Heb hem toen maar ingeruild voor een trix Br01,5 met boxpok wielen en 4 assige tender.
Je v200 is ook een mooi plaatje. Die staat ook nog op mn wensenlijstje.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 25 mei 2012 09:44
door bob vermeulen
Michiel schreef:Ik kijk een beetje jaloers naar je machtig mooie V200. Ik heb meer dan een maand geleden eentje gescoord op eBay, maar de inertie van die verkoper is groter dan van een mamoettanker. Ik wacht nog steeds...

Dan zou ik er maar eens achter aan gaan ;) want een maand is wel erg lang om iets te leveren. Mijn ervaring is dat het normaliter toch binnen een week bij je is.

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 25 mei 2012 10:02
door Michiel
Is ook ,mijn mening en ervaring. Vandaar dat ik de klachtprocedure een paar dagen geleden heb gestart. Vreemd is wel dat deze persoon een 100% feedback heeft en recent nog steeds actief is geweest. Ik snap niet wat er met hem fout loopt, en dat hij al 2 weken met mij zwijgt als een graf. Maar goed, mijn probleem hoort hier niet in dit draadje. Jouw V200 blijft hoe dan ook een mooie loc en een prachtige aanwinst!

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 25 mei 2012 11:06
door evo
Hoi Bob,
idd fraaie lok die 01.10. Ik heb de BR012 waar volgens mij dezelfde tender achter hangt en dat is mijn best trekkende stoomlok. De tender is zo groot dat ik er naast een decoder ook nog wat extra lood in heb kunnen proppen - dit helpt echt voor de trekkracht.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 25 mei 2012 20:46
door bob vermeulen
Hallo Edwin,

Nee, een BR12 heb ik niet (denk ik) maar ik heb wel een Zeer fraaie BR11 :!:
Dat is mijn allereerste stoomlok die ik gekocht heb in N.
Hij moet ongeveer gekocht zijn zo rond 1982 en zou nu dus z'n30 jaar oud moeten zijn. Hij staat bij mij in de vitrine en is niet digitaal ( heb ooit een keer besloten om oud materiaal van voor 2000 niet te digitaliseren)

Misschien toch eens overwegen om te kijken hoed die oude loks het nog doen :D

Mvrg Bob